Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-02, 09:29
  #1
Medlem
http://img393.imageshack.us/img393/7...iagramsne0.gif

Det lila området på bilden svullnar ibland upp tillfälligt (ett par minuter) på mig, vad sitter det för organ där och vad kan orsaka svullnaden av detta? Svullnaden ger även spänningar. Det kan ske på helt fastande mage (12h sedan mat), så jag antar att det inte är något som åker genom tarmarna. Någon som vet nått?
Citera
2007-03-02, 12:40
  #2
Medlem
Hade det suttit lite längre upp, och mer mot mitten, så skulle jag ha gissat på svullen gallblåsa. Men det lila området är där tjocktarmen sitter.

http://medicalimages.allrefer.com/la...nal-organs.jpg

vad det kan bero på vet jag dock inte. man brukar ju säga att allergier kan få tjocktarmen att svullna upp, men då måste man ju mena större områden?
Citera
2007-03-02, 12:48
  #3
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
http://img393.imageshack.us/img393/7...iagramsne0.gif

Det lila området på bilden svullnar ibland upp tillfälligt (ett par minuter) på mig, vad sitter det för organ där och vad kan orsaka svullnaden av detta? Svullnaden ger även spänningar. Det kan ske på helt fastande mage (12h sedan mat), så jag antar att det inte är något som åker genom tarmarna. Någon som vet nått?

Jodå, du har lite långsam matsmältning och så har du nästan inget underhudsfett. Resultat: du känner bajskorven genom huden.
Citera
2007-03-02, 14:17
  #4
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jodå, du har lite långsam matsmältning och så har du nästan inget underhudsfett. Resultat: du känner bajskorven genom huden.
Borde knappast vara en bajskorv där med tanke på att ileocecala valvet sitter ungefär där, vilket innebär att tarminnehållet precis lämnat ileum och således har en väldigt stor vätskemängd kvar och därmed är nästan flytande. Har faktiskt ingen aning vad det är, men kanske gaser eller nåt.
Citera
2007-03-02, 15:43
  #5
Medlem
Är det det här månne?
Citera
2007-03-02, 15:44
  #6
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jodå, du har lite långsam matsmältning och så har du nästan inget underhudsfett. Resultat: du känner bajskorven genom huden.
Det gör jag hela tiden, det är intressant att ligga och känna när de färdas nedåt

Jag tvingar även min man att känna på dom. (Från utsidan)
Citera
2007-03-02, 15:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Det gör jag hela tiden, det är intressant att ligga och känna när de färdas nedåt

Jag tvingar även min man att känna på dom. (Från utsidan)

Vad finns kvar att veta om dig snart!?
Citera
2007-03-02, 15:47
  #8
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manco Capac
Borde knappast vara en bajskorv där med tanke på att ileocecala valvet sitter ungefär där, vilket innebär att tarminnehållet precis lämnat ileum och således har en väldigt stor vätskemängd kvar och därmed är nästan flytande. Har faktiskt ingen aning vad det är, men kanske gaser eller nåt.

Äsch! Tarmar är ett mischmasch och kan anta de mest groteska former. Det finns liksom inte så mycket att välja på när det sitter där. Det är en eller annan tarmslynga, så långt kan vi ju vara överens.
Citera
2007-03-02, 16:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Är det det här månne?

Detta är det inte nej, men det var en bra bild så jag kommenterar den ändå. Det sitter nämligen precis där, fast på andra sidan och nederdelen börjar där överdelen av fenomenet på bilden slutar. Antar att det, som Katarsis tror, helt enkelt är bajs, då jag så som han/hon förutspådde är smal och relativt fettfri. Om ingen annan har någon annan teori så kanske vi kan kalla det case closed? Tack för hjälpen!
Citera
2007-03-02, 16:32
  #10
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jodå, du har lite långsam matsmältning och så har du nästan inget underhudsfett. Resultat: du känner bajskorven genom huden.

Haha, grymt skoj!
Citera
2007-03-02, 17:03
  #11
Medlem
SAuna.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Hade det suttit lite längre upp, och mer mot mitten, så skulle jag ha gissat på svullen gallblåsa. Men det lila området är där tjocktarmen sitter.

http://medicalimages.allrefer.com/la...nal-organs.jpg

vad det kan bero på vet jag dock inte. man brukar ju säga att allergier kan få tjocktarmen att svullna upp, men då måste man ju mena större områden?

Gallblåsan sitter väsentligt högre upp, vid levern (ungefär vid revbenens slut på din högre sida)

I det området ligger Tjocktarmens uppåtgående område, Colon ascendens.
I närheten finns också blindtarmen, caecum och det maskformiga bihanget, appendix vermiformis.
Citera
2007-03-02, 17:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Detta är det inte nej, men det var en bra bild så jag kommenterar den ändå. Det sitter nämligen precis där, fast på andra sidan och nederdelen börjar där överdelen av fenomenet på bilden slutar. Antar att det, som Katarsis tror, helt enkelt är bajs, då jag så som han/hon förutspådde är smal och relativt fettfri. Om ingen annan har någon annan teori så kanske vi kan kalla det case closed? Tack för hjälpen!

Låt oss testa en sak till innan vi stänger affären! Håll handen över området, krysta ordentligt som om du sitter och har förstoppning på toa. Sväller det upp där då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback