Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-01, 16:22
  #1
Medlem
bwoys avatar
Jag småsnackar med en vän över web-MSN och jag informerar denne om hur glad jag är att jag köpte dasspapper när jag var iväg och köpte pizza, eftersom jag efter måltiden blev skitnödig. Vänta, döm inte ut tråden än!

Någon minut senare loggar jag in på min gmail, och som bekant finns ju där reklam lite här och där, inte i form av spam-mail, utan reklam i gmails gränssnitt, något jag inte brukar läsa i vanliga fall, men nu ser jag reklam för något online-företag som kränger toalettpapper. "Hmm, det var ju lite märkligt" tänkte jag, men klickare vidare in i nåt mail - och jag får då en ny reklamrimpa där uppe - som OCKSÅ handlar om skithuspapper, men från en annan annonsör... vad fan alltså, jag har aldrig sett reklam för toapapper online överhuvudtaget tidigare?

Kom igen, kalla mig paranoid - visst finns slumpen, men det här köper jag bara inte, jag känner på mig på riktigt övervakad. Kan det ligga något i det här?

Tillägg: En tredje annons, från ett tredje företag. Inte om skithuspapper, men inte långt ifrån.. Reuters: Oddly Enough - Superstition sparks toilet cleaning craze
Citera
2007-03-01, 18:12
  #2
Medlem
Unbalanceds avatar
Skrev precis i en annan tråd, gmail snappar väll upp vad du söker på, snackar om osv. och ger dig reklam utefter det.
Det har ju vart snack om det här.
Citera
2007-03-01, 18:15
  #3
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Har läst något om reklam som triggas igång genom mikrofon vid vissa nyckelord men hittade inget vid sök. Har du en mikrofon som är igång? Men den tekniken är inte utvecklad vad jag minns. Aha jag läste inte riktigt och trodde att du snackade med någon i rummet. Då är det som Unbalanced säger med nyckelord i skrivt
Citera
2007-03-02, 11:30
  #4
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Google, som ju Gmail är en del av, är ett riktigt spionföretag. De har ju planer på att också använda avlyssning av användare via datorns mikrofon (Touché, Carl-Ann von s!) samt att ta kopia av våra hårddiskar. Mer om detta här, här och här (Stoppa Storebror är f.ö. ett bra tips för den som vill läsa mer om IT & personlig integritet).
Citera
2007-03-02, 15:38
  #5
Medlem
Unbalanceds avatar
Windows Vista har väll den funktionen inbyggd att den lyssnar av mikrofonen och ger reklam eller liknande utefter det.
För mig jag läste om det i windows forumet.
Citera
2007-03-02, 15:42
  #6
Medlem
pastorns avatar
Har du google toolbar installerat? Inte för att jag hört talas om att den ska avlyssna msn, men det kan vara värt att luska vidare i.
Citera
2007-03-02, 19:38
  #7
Avstängd
DrMaZzs avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=364078
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback