2007-03-01, 01:27
Medlem
Hallå. Har kört Vista med Dual-boot ett tag utan problem. Nyligen råkade jag starta vista av misstag i bootväljaren. Jag tryckte då på reset-knappen (på chassit). Efter detta går Vista inte att ladda (winload.exe corrupt-felet) och hårddisken D:\ (som vista låg på) är "borta".

Vad gör jag nu? Hårddisken (exakt likadan som nr 1) finns i Bios och allt ser normalt ut. I Windows XP (C:\) dyker den inte upp alls, men ingen annan enhet har tagit över bokstaven. Så det är alltså: C:\ ---> E:\(usb-hårddisk). Den syns även under Enhetshanteraren med diagnos "Den här enheten fungerar". Jag kan inte på något sätt komma åt hårddisken, men den verkar fungera.

Jag har testat att installera EasyBCD, för det ska gå att ändra så den söker winload.exe i en annan mapp. Förstod inte hur. Easybcd känner igen att det finns två OS. var läggs bootinfon? boot.ini sköter ju bara XP, men EasyBCD känner igen vista-installen. Dock hänvisar den till "Deleted Partition" ... jag misstänker att Vista på något sätt "låst in" min HDD.

Vad göra?
Citera
2007-03-01, 01:56
Medlem
Citera
2007-03-01, 02:46
Medlem
Efter lite tester kan jag konstatera att hårddisken snurrar igång som den ska. Den syns i bios och enhetshanteraren, ingen annan stans. Hur fasen får jag kontakt?
Citera
2007-03-01, 03:21
Medlem
phils avatar
du kan ju prova att posta i Vista tråden som redan finns. kanske du får flera svar.
länk till den stora Vista tråden
http://www.flashback.org/showthread.php?t=409652
Citera
2007-03-01, 10:05
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak

Det enda tipset jag kan ge så här på rak arm utan att se problemet är att flytta hoppern på HD:n så att den blir en slave, då kanske du kan gå igenom den via XP.

Kan tillägga att jag inte är kung på ämnet men jag har pusslat ihop en del datorer utan att sabba ngt stort. Lycka till.
Citera
2007-03-01, 16:14
Medlem
Testa att boota datorn från windows-cdn och välj repair. Sen "chkdsk /p". Är ingen expert men chkdsk (f.d. scandisk) och jag har blivit mkt goda vänner på sistonde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in