Flashback bygger pepparkakshus!
2007-02-28, 18:30
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_h
Det är väl klart.. Det är alltid 100% relativ fuktighet under klinkers i duschutrymme. Det är därför man har tätskikt eller matta under plattorna. Det är inget problem att det är fukt där, och det är det som sagt alltid.
Hur som helst låter det inte klokt att lägga på plastmatta.
Citera
2007-02-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Hur som helst låter det inte klokt att lägga på plastmatta.

Nej, det har du rätt i att det inte är. Men alltså inte av det skälet.
Citera
2007-02-28, 18:39
Medlem
CoolTrasts avatar
"Jag har en hantverkare hemma nu som håller på att renovera mitt badrum. Hörde med honom om han var intresserad av att lägga klinkers i mitt kök när han ändå var igång, och han ville då lägga golvet över den befintliga plastmattan som säkerligen är 20 år gammal."

Citat:
Har denne hantverkare våtrumsbehörighet? Han låter som en fulltsändig klåpare, så om du ska låta honom göra detta så föreslår jag att du dokumenterar varenda steg han tar med en kamera och liknande. Det är så otroligt mycket saker som måste göras rätt med våtrum för att det inte ska bli strul med försäkringbolagen om man får skador. Vilket man gärna får när det inte blir rätt gjort.

Några punkter:

Om golvbrunnen är äldre än 1991 så måste den bytas.
Om det är glesare än 450 mm mellan väggreglar (om det är den typen av vägg alltså) så måste det sättas reglar tätare, eller dubbla lager skivor.
Om det är träbjälklag med 600 mm mellan reglarna måste det förstärkas, genom 12 mm formstabilt spackel ovanpå 22 mm golvspånskiva, eller genom hellimmad 13mm golvgipsskiva.

Tror inte det behövs våtrumsbehörighet att lägga ett köksgolv och det är ganska ovanligt med golvbrunn i köket..
Men skulle nog rekommendera dig att skrapa väck plastmattan innan du lägger klinker, så jobbigt är det väl inte..?
Citera
2007-02-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTrast
"Jag har en hantverkare hemma nu som håller på att renovera mitt badrum. Hörde med honom om han var intresserad av att lägga klinkers i mitt kök när han ändå var igång, och han ville då lägga golvet över den befintliga plastmattan som säkerligen är 20 år gammal."

Tror inte det behövs våtrumsbehörighet att lägga ett köksgolv och det är ganska ovanligt med golvbrunn i köket..
Men skulle nog rekommendera dig att skrapa väck plastmattan innan du lägger klinker, så jobbigt är det väl inte..?

Nej, hantverkaren håller ju på att renovera badrummet också. Och han verkar inte ha så bra koll på läget när han även föreslog att han skulle kakla över de gamla plattorna i badrummet i stället för att riva. Det var därför jag undrade om han var behörig enligt PER.
Citera
2007-03-01, 21:42
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Okej, men jag då.

Jag ska lägga klinkers i hallen å köket, å då ligger det en standard plastmatta som golv, kanske 20år gammal.
Kan jag lägga klinkers rätt på det?
Eller måste jag riva bort plastmattan och hur görs det?
Citera
2007-03-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Okej, men jag då.

Jag ska lägga klinkers i hallen å köket, å då ligger det en standard plastmatta som golv, kanske 20år gammal.
Kan jag lägga klinkers rätt på det?
Eller måste jag riva bort plastmattan och hur görs det?

Du skulle kunna lägga klinkers på mattan, om den sitter ordentligt fast, ligger på att tillräckligt böjstyvt underlag (betong, ligger den på träbjälklag kan jag nästan lova att det inte är böjstyvt nog), och om du ruggar upp den och gör rent.

Men det är alltid lite av en chansning, även om chansen är väldigt stor att du lyckas om det jag skrev är uppfyllt. Använd i så fall ett fix av deformationsupptagande klass 3.
Citera
2007-03-02, 22:11
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Du skulle kunna lägga klinkers på mattan, om den sitter ordentligt fast, ligger på att tillräckligt böjstyvt underlag (betong, ligger den på träbjälklag kan jag nästan lova att det inte är böjstyvt nog), och om du ruggar upp den och gör rent.

Men det är alltid lite av en chansning, även om chansen är väldigt stor att du lyckas om det jag skrev är uppfyllt. Använd i så fall ett fix av deformationsupptagande klass 3.

Det är betong under mattan, det känner jag när jag går på golvet.

Om jag nu vill göra det på det riktiga/bra sättet, hur gör jag för att riva bort plastmattan? Sitter den limmad?

Är det enkelt att ta bort?
Citera
2007-03-02, 22:26
Medlem
Mattan kan sitta så pass löst att det går lätt att få upp den med bara händerna, eller så sitter den så hårt att man bara får upp små bitar åt gången när man bänder med en kniv. I så fall får man hyra en s.k. stripper. Sen kan det vara så att limmet är av en typ som är lätt vattenlöslig, och då måste det också bort. Antingen försöker man blöta upp det lite och sen skrapa bort det, tidsödande och jobbigt, eller så hyr man en liten saneringsfräs och en industridammsugare och fräser rent. Sitter limmet å andra sidan bra fast så kan man lägga keramik på det.

Märk väl förresten, det går aldrig att lägga keramik på linoleummattor, det var bara plastmattor jag pratade om i förra inlägget.
Citera
2007-05-17, 21:10
Medlem
Frågar vidare...

Håller på nu att ta upp plastmattan för att lägga klinker. Plastmattan är limmad och sitter sten hårt i betongen.
Om man skall lägga klinkers så känns det konstigt att behöva ta bort limmet helt när mattan redan är borta. Finns det inte liknande primers osv som man kan rolla på först så det binder. Har sett att de gör så i badrum.

Fråga om Parkettgolv:

Har nyss fått bort en limmad heltäckningsmatta på betong golv. Men skumgummin ligger kvar och är mega jobbig att ta bort. Några bra tips på bästa sätt utan att hyra maskiner att få bort detta. Typ om det går att använda kemikalier av något slag osv.....
Citera
2007-05-17, 21:51
Medlem
Det beror på vad det är för lim. Man kan inte säga generellt att det går att lägga plattor på mattlim, men ofta går det bra. Prima är klokt.
Citera
2009-05-08, 11:21
Medlem
Mackan.s avatar
Lånar tråden eftersom min fråga är snarlik:

Hade tänkt lägga klinkers i badrummet i min nya lägenhet där det idag ligger en badrumsmatta från då huset byggdes -78. Hantverkaren jag varit i kontakt med säger att det absolut smidigaste är att han lägger rakt på badrumsmattan då det blir en tredjedel så dyrt och tar en tredjedel så lång tid.

Helst hade jag velat slita upp allt och lägga nytt inkl. golvvärme och sätta in en duschvägg istället för det befintliga badkaret. Om jag går på hantverkarens linje kan jag ju inte sätta duschvägg pga risken för fuktskador utan då får det bli duschkabin istället.

Detta är både en ekonomisk fråga och en tidsfråga, jag får tillgång till lägenheten 15 maj och måste flytta in innan 1 juni. Det är väl inte hela världen om allt inte är klart tills dess men det hade varit att föredra. Är absolut inte intresserad av att det ska bli ett halvdant stressjobb med risk för senare problem men jag är lite osäker på vilken variant som är vettigast.

Tacksam för tips och synpunkter!
Citera
2009-06-09, 13:17
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
Kan det vara farligt/dåligt på något vis? Att lägga golvvärme + klinkers på en befintlig plastmatta utan att ta bort den?

Jag kan hålla med folk som har svarat innan och säga att det här är ingen bra idé, För det första så "äter" fixet och spacklet upp din plastmatta som gör att allt kommer lossna. Du kommer bli ledsen i slutändan det är säkert. Riv upp mattfan, och gör det ordentligt, spackla in golvvärmen med armeringsnät och lägg sedan klinkers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in