Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2009-06-09, 22:30
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan.
Lånar tråden eftersom min fråga är snarlik:

Hade tänkt lägga klinkers i badrummet i min nya lägenhet där det idag ligger en badrumsmatta från då huset byggdes -78. Hantverkaren jag varit i kontakt med säger att det absolut smidigaste är att han lägger rakt på badrumsmattan då det blir en tredjedel så dyrt och tar en tredjedel så lång tid.

Helst hade jag velat slita upp allt och lägga nytt inkl. golvvärme och sätta in en duschvägg istället för det befintliga badkaret. Om jag går på hantverkarens linje kan jag ju inte sätta duschvägg pga risken för fuktskador utan då får det bli duschkabin istället.

Detta är både en ekonomisk fråga och en tidsfråga, jag får tillgång till lägenheten 15 maj och måste flytta in innan 1 juni. Det är väl inte hela världen om allt inte är klart tills dess men det hade varit att föredra. Är absolut inte intresserad av att det ska bli ett halvdant stressjobb med risk för senare problem men jag är lite osäker på vilken variant som är vettigast.

Tacksam för tips och synpunkter!

Golvvärme kommer du att sakna! Så riv undan och gör det ordentligt från början. Visst, lite dyrare kanske, men det kostar i alla fall för mycket för att gå med på nått du bara blir halvnöjd med!

Det är alltid säkrare med duschkabin istället för ducshhörna! Dessutom extremt mycket fräschare då man slipper smuts i fogarna!
Citera
2009-06-10, 09:56
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan.
Lånar tråden eftersom min fråga är snarlik:

Hade tänkt lägga klinkers i badrummet i min nya lägenhet där det idag ligger en badrumsmatta från då huset byggdes -78. Hantverkaren jag varit i kontakt med säger att det absolut smidigaste är att han lägger rakt på badrumsmattan då det blir en tredjedel så dyrt och tar en tredjedel så lång tid.

Helst hade jag velat slita upp allt och lägga nytt inkl. golvvärme och sätta in en duschvägg istället för det befintliga badkaret. Om jag går på hantverkarens linje kan jag ju inte sätta duschvägg pga risken för fuktskador utan då får det bli duschkabin istället.

Detta är både en ekonomisk fråga och en tidsfråga, jag får tillgång till lägenheten 15 maj och måste flytta in innan 1 juni. Det är väl inte hela världen om allt inte är klart tills dess men det hade varit att föredra. Är absolut inte intresserad av att det ska bli ett halvdant stressjobb med risk för senare problem men jag är lite osäker på vilken variant som är vettigast.

Tacksam för tips och synpunkter!

Låter inte som en seriös hantverkare tycker jag, Lägger han rakt på mattan så kommer klinkern släppa tillslut. Gör som det skrivs ovan, slit upp mattan, och göre det ordentligt. Även fast du inte skall ha golvvärme.

Nu ser jag att detta inlägg inte e så aktuellt längre kanske. Men kan man få fråga hur det gick?
Citera
2011-09-23, 17:47
Medlem
Hej, jag är egenföretagare med all behörighet man behöver. Jag kan direkt säga att du kan inte lägga golvvärme på en plastmatta. Golvvärmekabeln kommer att smälta mattan och det skapas ett utrymme som gör att kabeln isig kommer att kola och gå av. Men om du skippar golvvärmen så kan du prima mattan med en utomhus primer typ Ardex P4 eller Shönox likvärdiga, då får du den vidhäftning som krävs för att lägga plattor på mattan. Men glöm golvvärmen, riv ut den och flytspackla in slingan om du vill ha varmt om fötterna.
Citera
2011-09-23, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ssjostrom
Hej, jag är egenföretagare med all behörighet man behöver. Jag kan direkt säga att du kan inte lägga golvvärme på en plastmatta. Golvvärmekabeln kommer att smälta mattan och det skapas ett utrymme som gör att kabeln isig kommer att kola och gå av. Men om du skippar golvvärmen så kan du prima mattan med en utomhus primer typ Ardex P4 eller Shönox likvärdiga, då får du den vidhäftning som krävs för att lägga plattor på mattan. Men glöm golvvärmen, riv ut den och flytspackla in slingan om du vill ha varmt om fötterna.

Hur mycket värme skjuter du ut i golvvärmen som får mattan att smälta? Jag gissar på att du menar golvvärme genom en elslinga men hur vet du att det var det som var tanken?
Citera
2011-09-24, 00:07
Medlem
aoos avatar
Nu är väl detta kanske lite offtopic men nuförtiden så rekommenderar man väl att man lägger en våtrumsmatta underst när man ska lägga in klinker på övervåningar osv. Farsan blev iaf rekommenderad att göra detta av hantverkarna som gjorde om deras badrum. De har även golvvärme draget i golvet.
Själv är jag ingen expert i ämnet men har hört flera som har gjort detta, nu är det väl säkert speciella mattor och att lägga direkt på mattor från 70-talet kanske inte är det bästa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in