• 1
  • 2
2007-02-28, 01:29
Medlem
billgrens avatar
Kan det vara farligt/dåligt på något vis? Att lägga golvvärme + klinkers på en befintlig plastmatta utan att ta bort den?
Citera
2007-02-28, 11:15
Medlem
kakburkens avatar
Så får / kan du inte göra.

För det första så vet du inte vad som ligger under. Klinkers måste ligga på "dött" material och troligtvis har du en spånskiva under mattan som rör sig och sen spricker klinkersen i fogarna.

Du vet heller inte om mattan tål kontakten med fix och fog utan att reagera negativt.

Dessutom är det korkat att när man ändå ska kosta på att lägga klinkers med golvvärme att inte göra saken rätt från början. Hur svårt är det att plocka upp golvet till stommen och sen bygga på rätt sätt?

Varför ska det jämt fuskas?
Citera
2007-02-28, 12:09
Medlem
Agent Os avatar
Håller med ovanstående talare, och kan tillägga att om man "renoverar" sitt badrum på det sättet i en fastighet så har man efter att huset är sålt dessutom 10 mysiga år framför sig i väntan på att en stämning för dolt fel (som inget försäkringsbolag tar) dyker upp i brevlådan.

/Agent O

P.S. Det finns faktiskt våtrumsmattor som om dom är korrekt inlagda är godkända att lägga klinker på. Men det är väldigt ovanligt och iom med frågan från trådstartaren kan man nog utgå från att en sådan matta inte är inlagd i detta fall.
Citera
2007-02-28, 14:11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
Kan det vara farligt/dåligt på något vis? Att lägga golvvärme + klinkers på en befintlig plastmatta utan att ta bort den?

Diskuterades här för inte så länge sedan:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=406873

/capmac
Citera
2007-02-28, 16:14
Medlem
billgrens avatar
Tack för era svar!

Jag har en hantverkare hemma nu som håller på att renovera mitt badrum. Hörde med honom om han var intresserad av att lägga klinkers i mitt kök när han ändå var igång, och han ville då lägga golvet över den befintliga plastmattan som säkerligen är 20 år gammal.

Kan tillägga att samma hantverkare först ville sätta nytt kakel över det gamla i mitt minibadrum. Enligt honom för att spara många tusenlappar och timmar åt mig. Avböjde detta, men det känns lite som han gärna tar en genväg eller två om han kan komma undan med det...

Därför tänkte jag slänga ut frågan här först för att se om det var någon god idé eller inte. Men är det bättre att INTE lägga klinker på plastmattan gör jag det självklart inte.
Citera
2007-02-28, 16:35
Medlem
Har denne hantverkare våtrumsbehörighet? Han låter som en fulltsändig klåpare, så om du ska låta honom göra detta så föreslår jag att du dokumenterar varenda steg han tar med en kamera och liknande. Det är så otroligt mycket saker som måste göras rätt med våtrum för att det inte ska bli strul med försäkringbolagen om man får skador. Vilket man gärna får när det inte blir rätt gjort.

Några punkter:

Om golvbrunnen är äldre än 1991 så måste den bytas.
Om det är glesare än 450 mm mellan väggreglar (om det är den typen av vägg alltså) så måste det sättas reglar tätare, eller dubbla lager skivor.
Om det är träbjälklag med 600 mm mellan reglarna måste det förstärkas, genom 12 mm formstabilt spackel ovanpå 22 mm golvspånskiva, eller genom hellimmad 13mm golvgipsskiva.
Citera
2007-02-28, 18:08
Medlem
e_peppes avatar
Jag är nästan helt övertygad att man FÅR lägga uppepå plastmattan, har själv gjort det och kollade upp det med en kakelsättare och han sa att det var helt ok. det fungerar ju som ett tätskikt i sig så de är väl bara bra att göra det kan jag tycka, fuktskador lär vara näst intill omöjliga att få om inte mattan är skadad eller nått.
Och sen kan ju diskuteras vad som finns under mattan, spån eller golvgips eller betong. Och då hur tätt bjälkarna ligger om det finns det.

Men kolla upp det lite mer noggrant, har själv hört att det är ett ganska nytt rön, så det kanske inte har spridit sig överallt.
Citera
2007-02-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
Jag är nästan helt övertygad att man FÅR lägga uppepå plastmattan, har själv gjort det och kollade upp det med en kakelsättare och han sa att det var helt ok. det fungerar ju som ett tätskikt i sig så de är väl bara bra att göra det kan jag tycka, fuktskador lär vara näst intill omöjliga att få om inte mattan är skadad eller nått.
Och sen kan ju diskuteras vad som finns under mattan, spån eller golvgips eller betong. Och då hur tätt bjälkarna ligger om det finns det.

Men kolla upp det lite mer noggrant, har själv hört att det är ett ganska nytt rön, så det kanske inte har spridit sig överallt.

Ja, alltså, man får ju göra precis som man vill, det här är inte reglerat i lag som el till exempel. Men att lägga klinkers på en plastmatta som inte är godkänd för det är riktigt dumt, då det är hyfsat sannolikt att plattorna släpper, och i värsta fall löser fixet upp mattan till den grad att den läcker. Och då kan man glömma ersättning från försäkringsbolagen. Dessutom fungerar det i princip aldrig att sätta plattor på gammal plastmatta på vägg, helt enkelt för att mattan i regel sitter alldeles för dåligt fast, förutom de andra problemen.

Men det är rätt att det är ganska nytt att det finns godkända konstruktioner med matta under kakel. Då fungerar det utmärkt med matta, de har ett mycket högt ånggenomgångsmotstånd, närmare 3,5 miljoner s/m, mot täskiktens 0,5-1 miljoner s/m. Men som sagt, detta gäller enbart nya konstruktioner med speciella mattor limmade med speciellt lim.
Citera
2007-02-28, 18:25
Medlem
aCeees avatar
Låter inte som en jättebra ide, lätt för fukt att lägga sig imellan.
Citera
2007-02-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Låter inte som en jättebra ide, lätt för fukt att lägga sig imellan.

Vad pratar du om, emellan vadå?
Citera
2007-02-28, 18:27
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_h
Vad pratar du om, emellan vadå?
Imellan mattan och det över.
Citera
2007-02-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Imellan mattan och det över.

Det är väl klart.. Det är alltid 100% relativ fuktighet under klinkers i duschutrymme. Det är därför man har tätskikt eller matta under plattorna. Det är inget problem att det är fukt där, och det är det som sagt alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in