• 1
  • 2
2006-11-26, 18:04
Medlem
Mesharrys avatar
Visst kan man väl kakla direkt på gammalt kakel? Badrummet har gammalt kakel och klinker och det verkar lite onödigt att riva det först. Ska sätta in en duschhörna och där kanske man kan dra på ett extra lager fuktspärr.

Bra idé eller inte....snälla, säg att det funkar
Citera
2006-11-26, 18:07
Medlem
Dålig ide. Mycket dålig idé.
Citera
2006-11-26, 18:20
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
varför?
Citera
2006-11-26, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Visst kan man väl kakla direkt på gammalt kakel? Badrummet har gammalt kakel och klinker och det verkar lite onödigt att riva det först. Ska sätta in en duschhörna och där kanske man kan dra på ett extra lager fuktspärr.

Bra idé eller inte....snälla, säg att det funkar

Inte bubbla fuktspärrar men annars kan du kakla på gammalt kakel.
Ingen dum idé alls. Knacka på dem gamla platorna så du vet att dom sitter bara.

Bdw: så står det på påsen med fix om du hur du ska göra vid kakel på kakel.

mvh
Citera
2006-11-26, 18:27
Bannlyst
Citat:

Du har ingen koll det märker man ju....

mvh
Citera
2006-11-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormenQ
Du har ingen koll det märken man ju....

mvh

Tog mig visst lite vatten över huvudet, minns bara när jag jobbat extra inom hantverk att vi alltid rensade bort gammalt kakel. Men det kanske är en mer av ett expertsjobb, jag vet inte.
Citera
2006-11-26, 18:45
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormenQ
Inte bubbla fuktspärrar men annars kan du kakla på gammalt kakel.
Ingen dum idé alls. Knacka på dem gamla platorna så du vet att dom sitter bara.

Bdw: så står det på påsen med fix om du hur du ska göra vid kakel på kakel.

mvh
Fan vad gott att läsa

Men varför skulle det vara en dum idé att dra en extra fuktspärr där jag ska ha duschhörnan?

Bra tips om att knacka på de gamla plattorna

Citat:
Tog mig visst lite vatten över huvudet, minns bara när jag jobbat extra inom hantverk att vi alltid rensade bort gammalt kakel. Men det kanske är en mer av ett expertsjobb, jag vet inte.
Hantverkare ska alltid krångla till det
Citera
2006-11-26, 21:09
Medlem
Citat:
Fan vad gott att läsa

Men varför skulle det vara en dum idé att dra en extra fuktspärr där jag ska ha duschhörnan?

Bra tips om att knacka på de gamla plattorna

Hantverkare ska alltid krångla till det

Varför du inte ska dra ett extra lager fuktspärr är att du stänger in fukten, det är aldrig bra.. Sen att sätta kakel på kakel... Skulle aldrig göra det sj men de går.. glöm bara inte att prima (!) plattorna, annars fäster fixet inte.. specielt om du har "hala" plattor.. men om det är en jättegammal kåk/lght kan de ju hända att de inte finns nån fuktspärr.. (ev. asfalt neretill) då kan de vara smart att knacka ner kaklet, slipa de hyfsat jämt med en spackel typ. Och på med gipsskiva. Sen primer, f-spärr, fix o kakel.
Citera
2006-11-26, 21:33
Medlem
maxipaxis avatar
Inga som helst problem att kakla på gammalt kakel. Se upp så du inte har fuktskador som du kaklar igen bara.
Citera
2006-11-27, 09:43
Medlem
Capones avatar
Vad siter det första lagret kakel på? Det kanske blir för tungt med ett lager till, plattorna väger en hel del.

Har inte du startat en exakt likadan tråd tidigare?

EDIT: såg nu att den gamla tråden inte var helt identisk, bara nästan
Citera
2006-11-27, 12:06
Medlem
capmacs avatar
Citat:
varför?

Därför att vikten av två lager kakel ofta gör att fixet släpper bakom det inre lagret, speciellt i äldre hus med lite porösa undermaterial.

Sedan står du med både nya och gamla kakel i en hög på golvet, och fläckvisa hål på väggarna. Sett detta hända när folk har gett sig på såna här fusklösningar (för det är det), inte vackert. Dessutom är det svårt att få snyggt vid lister o dyl.

Nej, hyr istället den minsta (smidigaste) Hilti-bilmaskinen med en flat "spade" på, så kör du ner hela det gamla kakellagret på en timme.

/capmac
Citera
2006-11-27, 12:11
Medlem
papa_ogens avatar
Jag skulle definitivt inte chansa. Bättre att göra jobbet ordentligt när man ska göra iordning ett badrum som i detta fall.

Har dock aldrig sett någon lägga dubbelt lager, men funkar det så får du gärna testa och sen rapportera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in