2007-02-27, 10:49
Medlem
tanninens avatar
Hej!
Jag har en liten frågeställning till alla er därute. Frågeställningen handlar om Morrissey - en man som jag tycker är...helt okej. Fina, deppiga texter (oftast) och schysst musik. Nu till grejen.

Min sambo är/har varit i det närmaste besatt av mannen i fråga. Detta tycker jag är ganska charmigt och inte så mycket mer med det. Vi har tittat på Morrisseykonserter (på dvd) och vad som slår mig är att det är främst män som är där och tittar.

En annan sak som bidrar till min frågeställning är en sak jag läste på den underbara sidan tjuvlyssnat.se, där avlyssningen gällde två tjejer på en Morrisseykonsert. Den ena tjejen sa:
"Är du också bara här för din killes skull?" Varpå den andra tjejen svarade:
"Ja."
Mycket lustigt.

Jag undrar alltså, är det till största delen män som lyssnar på Morrissey, och varför? Enligt mitt musiköra är Morrisseys musik "typisk tjejmusik" (även om jag helst inte generaliserar på det sättet), med lättsmält brittpop och smådeppiga texter som handlar om livets jävligheter. Inga tunga metalriff alltså.

Så, vad har ni att säga i den här frågan?
Citera
2007-02-27, 11:03
Avslutad
Typisk tjejmusik? Nej. Detta är popmusik för män med smak. En fördom från din sida att alla killar skulle gilla metal och annan "tung" och/eller snabb musik, alla är inte trendhoror som lyssnar på Metallica och Ramones.
Citera
2007-02-27, 11:06
Medlem
tanninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Typisk tjejmusik? Nej. Detta är popmusik för män med smak. En fördom från din sida att alla killar skulle gilla metal och annan "tung" och/elelr snabb musik, alla är inte trendhoror som lyssnar på Metallica och Ramones.

Nejnej, jag menar inte alls att alla killar gillar metal eller "tung" musik, absolut inte. Det får du inte tro.
Jag accepterar helt fullt att män gillar Morrissey, Alcazar eller Iron Maiden, men just Morrissey fascinerar mig, denna manskultur kring honom.

Popmusik för män med smak, utveckla gärna!
Citera
2007-02-27, 11:10
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tror att gängse uppfattningen om Morrissey är att han är lite pretantiös, i stil med Nick Cave eller Tom Waitts. Alltså även om hans musik och melodier är poppiga och lättsmälta så är texterna väldigt smarta i fler nyanser än man tror. Hans texter blir därför föremål för tolkning hit och dit, ungefär som kristna kan debattera betydelsen av evangelierna i åratal kan man debattera meningen med Morrisseys texter...ungefär så.

Om man ska fortsätta generaliseringen om kvinnor och män kan man väl säga att män har lättare för att "grotta ned sig" i olika ämnen. Vanliga ämnen är då t ex bilar och motorer eller valfri sport. Kvinnor har inte samma behov att fördjupa sig i saker och ting, de vet hellre lite mindre fast om fler ämnen istället. Jag tror alltså att Morrissey attraherar fler män därför att han ger upphov till mer funderingar och debatter än vad kvinnor (generellt) orkar engagera sig i. Omvänt är det även så att om man inte ens orkar lyssna på hans texter så blir han tämligen ointressant.
Citera
2007-02-27, 11:19
Medlem
Hmm, intressant.. Känner igen det hela, många av mina vänner inklusive mig har inspirerat sina tjejer, eller på något sätt tvingat på dem Morrissey. Men det gäller inte bara Morrissey utan musik öht. Hörde ett radioprogram där tjejer och kvinnor beklagade sig över deras mäns musikintresse, den klassiska "Vet du vad det här är för låt då?" är värre än många tror, kvinnorna känner sig värdelösa när de inte kan svara på frågan även fast vi killar inte bryr oss om det utan mest är ute efter att lära upp våra älskade.
Citera
2007-02-27, 11:28
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Typisk tjejmusik? Nej. Detta är popmusik för män med smak. En fördom från din sida att alla killar skulle gilla metal och annan "tung" och/eller snabb musik, alla är inte trendhoror som lyssnar på Metallica och Ramones.

Att kalla andra trendhoror är lite missvisande då just Morrissey har blivit en jävulsk trend i många kretsar. Jag är en allätare inom musik och lyssnar på Morrissey och The Smiths, men jag gillar även t.ex Tool och Mars Volta. Det enda jag märkt är att det blivit populärt och trendigt att kunna säga att man lyssnar på Morrissey.
Citera
2007-02-27, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Att kalla andra trendhoror är lite missvisande då just Morrissey har blivit en jävulsk trend i många kretsar. Jag är en allätare inom musik och lyssnar på Morrissey och The Smiths, men jag gillar även t.ex Tool och Mars Volta. Det enda jag märkt är att det blivit populärt och trendigt att kunna säga att man lyssnar på Morrissey.

Har jag inte märkt av, men sen är jag heller inte i pop-kretsar.
Citera
2007-02-27, 11:43
Medlem
SamBams avatar
Man blir inte Gay av att suga av en kompis. Däremot blir man gay av att ha sex med en kvinna som gillar Morrissey.
Citera
2007-02-27, 11:47
Medlem
tanninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam
Man blir inte Gay av att suga av en kompis. Däremot blir man gay av att ha sex med en kvinna som gillar Morrissey.

Utveckla.

Jag vill också minnas någon krönika (eller liknande) som gick ut på att "dumpa din flickvän och hoppa på det assexuella Morrisseytåget".
Dvs den riktade sig endast till män/pojkar/gossar.
Citera
2007-02-27, 13:28
Medlem
Hard To Beats avatar
Citat:
alla är inte trendhoror som lyssnar på Metallica och Ramones.
Ehh, va?
Citera
2007-02-27, 14:33
Medlem
diannos avatar
Citat:
alla är inte trendhoror som lyssnar på Metallica och Ramones.
ja som sagt. det mest politiskt korrekta och smarta och fina och allt sång man kan lyssna på är väl morrisey och dylik brittisk gitarr/indie-aktiga grejer från 80-talet eller?
Citera
2007-02-27, 16:32
Medlem
Enhörnings avatar
Äh jag tänker ta det ett steg längre med generaliseringen.

Killar snöar in på saker mycket lättare än tjejer. På de allra flesta spelningarna jag varit på när det gäller band som inte uppenbart riktar sig till ett kön så är det till större delen killar i publiken. Jag tror det handlar om intressen. Tjejer har lättare för Mix Megapol, eller rättare sagt har svårare att snöa in sig totalt på exempelvis musik att de tycker det är kul att gräva. Går man på en E-type konsert så är säkert könsfördelningen jämnare.
Nu är ju Morrisey inte riktigt en "jag måste gräva för att hitta hans musik" men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Även om ni inte håller med mig

(Yes jag vet att det är dumt att generalisera och att det aldrig kan bli riktigt rätt.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in