En tråd om Morrissey, underbart.
Det hela handlar för mig iallafall om identifikation. Till skillnad från all kass musik som produceras idag står han för någonting äkta. Man kan verkligen känna igen sig i texterna, och jag kan ärligt säga att jag inte skulle vara som jag är idag om det inte vore för honom. Om det är en bra grej eller inte kan ju diskuteras. Eftersom han är man och följdaktligen skriver låtar ur det perspektivet är det väl ganska givet att fler män tycker om honom. Fler män än kvinnor gillar av samma anledning Bob Dylan, Bruce Springsteen eller Nick Cave.
Det som är såpass speciellt med just Morrissey är ju hans kultstatus som uppnåtts genom alla dess år av fantasiska skivor och fenomenala liveuppträdanden. Den asexualitet/erotik som han utstrålar kan vi ju ta i en diskussion om i en annan tråd. Det går inte att se honom live utan att ryckas med, och bli tagen av musiken. Nu börjar jag komma långt från pudelns kärna, men vafan... Fler killar gillar honom enligt mig beroende på att han är en av de människor som det verkligen går att identifiera sig med.
Angående hans livekapacitet.
Ett smakprov.
Det är förövrigt lite spännande att den berömda Julia faktiskt är kvinna. Det slår ju lite hål på min teori, eller så är hon undantaget so bekräftar regeln.