2007-02-26, 16:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
maria wetterstrand har ingen bil, och det finns väl nästan bara bostadsrätter i innerstan nu och dom är knappast billiga?
Citera
2007-02-26, 16:28
Medlem
Banditos avatar
Även fast jag inte bor i Sverige själv så följer jag dagligen med i svensk media och kan inte hålla med om att det har skett ngn slags "häxjakt" på stackars Reinfeldt & co.

Däremot så tycker jag att det är ett djävla gnäll från de borgerliga sympatisörerna här på FB om stora stygga vänstermedia! När gnället dessutom börjar blandas med obskyra konspirationsteorier om hur vänstermedia censurerar regeringen samt hindrar dem från att driva igenom sin politik så känns det ju, minst sagt, löjligt.

De flesta större tidningar, tv-program etc. drivs i vinstsyfte och att dåliga nyheter (skandaler etc) säljer bättre än goda är väl förhoppningsvis inte främmande för någon här? Således är det inte speciellt konstigt att en ministers TV-licens affärer får större utrymme än att Lasse har fått ett nystartsjobb. Vill folk läsa om det så skrivs det om det, så enkelt är det enligt min mening. Det skrevs ju spaltmil om Persons herrgård........
Citera
2007-02-26, 16:56
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
maria wetterstrand har ingen bil, och det finns väl nästan bara bostadsrätter i innerstan nu och dom är knappast billiga?

Ursäkta, omformulerar. Per Garthon och Peter Eriksson kör stadsjeep.

Lars Ohly som skall representera sitt folk kan väl bo där arbetare bor. Kommunikationerna är bra i Stockholm. Han kan sitta på pendeltåg och skriva motioner. Skämt åsido, jag förstår att han måste bo inne i stan, dock förklarar det inte varför hans dotter måste gå i privatskola när han avskyr privatskolor som han gör. Förklara det.
Citera
2007-02-26, 16:57
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandito
Även fast jag inte bor i Sverige själv så följer jag dagligen med i svensk media och kan inte hålla med om att det har skett ngn slags "häxjakt" på stackars Reinfeldt & co.

Du påstår att drevet efter Bildt är väl grundat och proportionerligt?
Citera
2007-02-26, 16:59
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta

Lars Ohly som skall representera sitt folk kan väl bo där arbetare bor. Kommunikationerna är bra i Stockholm. Han kan sitta på pendeltåg och skriva motioner. Skämt åsido, jag förstår att han måste bo inne i stan, dock förklarar det inte varför hans dotter måste gå i privatskola när han avskyr privatskolor som han gör. Förklara det.

Och varför måste prompt Ohly bo i innerstan? Han kan väl likt den stora majoriteten pendla?

Dessutom rimmar det mer än jävligt illa när han själv går ut och säger att rika vita människor inte borde kunna få välja vart dom vill bo.

"Pajas" är det snällaste omdömet jag kan komma på angående det rikspuckot.
Citera
2007-02-26, 17:02
Medlem
Banditos avatar
Citat:
Du påstår att drevet efter Bildt är väl grundat och proportionerligt?

Eftersom jag känner mig innovativ idag så tar jag mig friheten att citera min egen post som svar på din fråga

Citat:
De flesta större tidningar, tv-program etc. drivs i vinstsyfte och att dåliga nyheter (skandaler etc) säljer bättre än goda är väl förhoppningsvis inte främmande för någon här? Således är det inte speciellt konstigt att en ministers TV-licens affärer får större utrymme än att Lasse har fått ett nystartsjobb. Vill folk läsa om det så skrivs det om det, så enkelt är det enligt min mening. Det skrevs ju spaltmil om Persons herrgård........

Bildts förehavanden säljer tidningar!
Citera
2007-02-26, 17:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

jag har absolut ingen aning om att han hatar privatskolor eller att han har en dotter som går i privatskola. Vet inte varför, kanske är det bättre än en vanlig skola, kanske blev hans dotter mobbad och blev tvungen att flytta, kanske mobbade hon elever så hon kom dit, kanske är det närmaste skolan.
saken är att jag inte gillar allt eller alla inom vänsterpoliken, och samma gäller högern. Men jag håller ändå inte med att det är häxjakt bara på reinfeldt, bildt osv. Mona sahlin, göran person har också haft sin beskärda del... kolla igenom inläggen här på fb så hittar du säkert 100 tals inlägg med länkar till tidningar med artiklar om mona sahlins kreditkort, kakor, kexchoklad
Citera
2007-02-26, 17:11
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Eftersom jag känner mig innovativ idag så tar jag mig friheten att citera min egen post som svar på din fråga

Bildts förehavanden säljer tidningar!

men du påstår på fullaste allvar att media behandlar alliansen på samma sätt de hade behandlat en vänsterkoalition? Alltså att journalister hade drivit samma journalistik om sossarna stannat kvar vid makten?

Då har vi delade åsikter eftersom jag anser att journalister missbrukar sin position som förmedlare av nyheter och granskning av makten, till att agera opposition och lägga hinder för en demokratiskt vald regering.

Edit: problemet med den tredje statsmakten är att det finns ingen som granskar den. Och en sådan granskning hade inte fått något medialt utrymme ändå.
Citera
2007-02-26, 17:22
Medlem
Banditos avatar
Citat:
men du påstår på fullaste allvar att media behandlar alliansen på samma sätt de hade behandlat en vänsterkoalition? Alltså att journalister hade drivit samma journalistik om sossarna stannat kvar vid makten?

Då har vi delade åsikter eftersom jag anser att journalister missbrukar sin position som förmedlare av nyheter och granskning av makten, till att agera opposition och lägga hinder för en demokratiskt vald regering.

Jag påstår på fullaste allvar det ja.
För övrigt så känns det som att diskussionen inte kommer speciellt långt på subjektiva åsikter så om du skulle vilja exemplifiera med hur två eller flera liknande "fall" har behandlats helt olika av media under gamla och nya regeringen vore det intressant. Detta ger oss givetvis inte några vidare statistiskt säkerställda bevis men det vore ju ändå något.
Citera
2007-02-26, 18:18
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Jag påstår på fullaste allvar det ja.
För övrigt så känns det som att diskussionen inte kommer speciellt långt på subjektiva åsikter så om du skulle vilja exemplifiera med hur två eller flera liknande "fall" har behandlats helt olika av media under gamla och nya regeringen vore det intressant. Detta ger oss givetvis inte några vidare statistiskt säkerställda bevis men det vore ju ändå något.

"Regeringen sparkar på de som har det sämst!"

Istället för att sakligt skriva om vad man ska göra, sakligt skriva om varför man tänkt göra så, sakligt om vilka det kan tänkas påverka (negativt som positivt) och kanske slutligen vad det innebär rent generellt. Det är en artikel, vad ledare skriver är en annan sak. Men Sveriges media har blandat ihop personliga politiska åsikter med FAKTISK journalistik.
Att man låter oppositionspolitiker oemotsagda basunera ut "fakta" verkar också ha blivit något av ett adelsmärke för svensk media.

Sparkandet på de som redan ligger har blivit ett stort skämt. "Sänkt a-kassa, regeringen riktar udden mot de svaga". Svar ja, a-kassan sänks efter nästan ett år. Och som nämnts i andra trådar angående höjningen av avgiften som det gråtits över och skapats en "folkstorm". Klart vanligt folk blir förbannade när de får reda på vad saker EGENTLIGEN kostar. Den höjda avgiften har de alltid betalat, men då har det varit "dolt" och inte så obehagligt direkt som det är nu. Svensken verkar generellt inte gilla att SJÄLV behöva betala för sina fritidsintressen (museum, teater, facket and what not).

Kort sagt, media hoppar över den där oväsentliga biten med sakliga fakta och går direkt till attack och säljande propagandarubriker istället.
Citera
2007-02-26, 18:32
Medlem
JemyMs avatar
Betänk att Moderaterna ville sänka sjukpenningen men stoppades av sina allierade. Hade de gått igenom med sitt förslag och sänkt sjukpenningen hade de officiellt skrivit under på folks åsikter om dem.
Citera
2007-02-26, 18:58
Medlem
utters avatar
Citat:
Intressant läsning:

http://www.jmg.gu.se/pdf/jmgdata/journalist2000.pdf

Det intressant är att följa utvecklingen från 89-00. En klart skiftning från socialdemokratiska sympatier mot vänsterpartiet.

Tydlig bild att journalisterna som yrkeskår inte representerar det svenska folket när det gäller partisympatier.

S+V har gått från 52% till 58% mellan 89-00. Tillsammans med MP har de 68%.

Står även att de som sympatiserar med V och MP har en förkärlek för att kritiskt granska makthavare. Undrar då om de skulle granska Lars Ohly på samma sätt som Fredrik Reinfeld.

Hur ofta får man läsa om proletären Ohly som bor i dyr bostadsrätt i innerstan, vars dotter går på fin privatskola? Eller att språkrören i MP kör stor bensinslukande och avgasspyande stadsjeep?

Har du läst kommentaren på sidan 2? Den är ganska intressant i sammanhanget.

Av hysterikorna i det här forumet kan man få uppfattningen att det i princip genomförs omröstningar om vilka ämnen man skall hissa resp sänka och eftersom vänsterblocket är överrepresenterat vinner det alltid. Det här tankarna har dykt upp i trådar om kärnkraften, växthuseffekten och Carl Bildt. Tänkvärt är då att den som "jagar" Bildt mest just nu ärPM Nilsson som är liberal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in