2007-02-25, 19:59
Medlem
Det talas mycket om globalisering från tid till annan. Men när det drar ihop sig till svensk valrörelse försvinner EU-frågorna alltid bort från dagordningen. 1994 sade vi i en folkomröstning ja till EU-medlemskap. Men entuasiasmen för projektet är litet. Bara en liten klick tjänstemän i byråkratin, den tjattrande klassen och de politiska eliterna tycks känna något alls för EU. Frågorna måste på något sätt integreras i det vardagliga politiska samtalet. Här har jag en liten idé som skulle göra EU relevant i svenska valrörelser.

Som alla säkert noterat så sitter parlamentarikerna 5 år och år 2009 väljs de nästa gång. Sedan blir det valrörelse nästa gång 2014 både för EU och riksdagen, vilket också råkar vara 20 år efter att vi röstade för medlemskapet. Då kommer det troligtvis att vara en valrörelse som präglas av EU-frågor. Men jag tycker att detta varje gång ska vara något vi ska ha med oss i valdebatten. Om man därför under innevarande mandatperiod fattar beslut om att utöka mandatperioden i de allmänna valen och detta bekräftas under efterföljande mandatperiod så kommer vi att ha den situation att EU-parlamentsvalen och de allmänna valen sammanfaller.

Detta skulle få upp frågorna om EU på dagordningen. Det skulle bli en integrerad del av en längre och mer fördjupad valrörelse. Jag anser att det skulle vara av godo. Vad tycker ni?
Citera
2007-02-25, 20:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Enbart...

...av ondo. Av tre skäl:
- Fyra år är lagom.
- EU-frågorna är av annan art än de nationella, och de nationella är viktigast.
- De andra länderna har inte sina perioder synkade.
Citera
2007-02-25, 20:52
Medlem
ormanoffs avatar
Feltänk. Synkar du EU-valen och riksdagsvalen kommer EU-frågorna att få ännu mindre utrymme. Nu har vi iallafall en enskild valrörelse för EU-parlamentsvalet, vilket gör att det åtminstone går att få upp frågorna på dagordningen. Partierna, väljarna och pressen är alla mer intresserade av vilken regering man får än av vilka mandat som ges i Bryssel/Strasbourg.

Vidare säger det ju sig självt att det är ett klart viktigare beslut att välja regering än 19 ledamöter till det enorma EU-parlamentet, vilket alltså ytterligare skulle tränga ut EU-frågorna. Dessutom är det känt att röstsplittringen minskas om du lägger fler val på samma dag, folk anpassar sin röst i exempelvis kommun- och regionval efter hur de röstat till riksdagen. Samma sak skulle hända med parlamentet.

Se bara på intresset för kommunala och regionala frågor i valrörelsen. Jag är själv politiker och deltog i valrörelsen. Allt handlade om vilken regering man skulle få, inte om hur sjukvården skulle organiseras i mitt landsting.

Istället skulle jag vilja ha enskilda valår för alla fyra olika val. Det skulle öka intresset för olika valfrågor även om valdeltagandet antagligen skulle sjunka.
Citera
2007-02-25, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyx
Det talas mycket om globalisering från tid till annan. Men när det drar ihop sig till svensk valrörelse försvinner EU-frågorna alltid bort från dagordningen. 1994 sade vi i en folkomröstning ja till EU-medlemskap. Men entuasiasmen för projektet är litet. Bara en liten klick tjänstemän i byråkratin, den tjattrande klassen och de politiska eliterna tycks känna något alls för EU. Frågorna måste på något sätt integreras i det vardagliga politiska samtalet. Här har jag en liten idé som skulle göra EU relevant i svenska valrörelser.

Som alla säkert noterat så sitter parlamentarikerna 5 år och år 2009 väljs de nästa gång. Sedan blir det valrörelse nästa gång 2014 både för EU och riksdagen, vilket också råkar vara 20 år efter att vi röstade för medlemskapet. Då kommer det troligtvis att vara en valrörelse som präglas av EU-frågor. Men jag tycker att detta varje gång ska vara något vi ska ha med oss i valdebatten. Om man därför under innevarande mandatperiod fattar beslut om att utöka mandatperioden i de allmänna valen och detta bekräftas under efterföljande mandatperiod så kommer vi att ha den situation att EU-parlamentsvalen och de allmänna valen sammanfaller.

Detta skulle få upp frågorna om EU på dagordningen. Det skulle bli en integrerad del av en längre och mer fördjupad valrörelse. Jag anser att det skulle vara av godo. Vad tycker ni?

Jag förstår att ni vill ha längre mandatperioder eftersom det är enda chansen för alliansen att få sitta längre än 4 år vid makten.
Citera
2007-02-25, 21:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag förstår att ni vill ha längre mandatperioder eftersom det är enda chansen för alliansen att få sitta längre än 4 år vid makten.

...ni vill ju korta mandatperioderna, när ni förlorar valen. Vad säger det om er demokratisyn? http://www.flashback.org/showthread.php?t=417225
Citera
2007-02-25, 21:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Du har...

Citat:

inte svarat på frågan ännu: http://www.flashback.org/showpost.p...2&postcount=67
Citera
2007-02-26, 08:50
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Nu var det ju Socialdemokraterna som förlängde mandatperioderna när de satte sig vid makten 1994 (efter grundlagsändring). Och nu när man är av med makten ville man förkorta dem igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in