2026-02-23, 00:46
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Kollektivt självmord efter sista spelningen? Jon Nödtveidt gjorde ju något sånt och han är ju ofta hyllad i de där knepiga dödsvurmande kretsarna.

Hela den här black metal-grejen känns som något som poppade upp på åttiotalet och sedan levde under en generation för att sedan sakta tyna bort. Finns det någon verklig återväxt bland de här grupperna? Alltså jag menar mer än några konstiga mobbade ungar med diagnoser i varje kommun. Jag menar någon verklig återväxt. Man ser knappt aldrig de här människorna på stan längre och i de fall det sker är det övervintrade killar med ölmage och en stor blank måne som kröner den långa hårtonsuren. Lite som med skinheads och punkare som är lika utdöda. Så att lägga ner är nog helt rätt tänkt.

Ja, Jon begick självmord och på så vis dog som han levde och lärde. Minns också tiden när det fanns Satanister som gick omkring i stan, fanns en hel del även i de små samhällena.

När det gäller Watain så skulle jag kunna ge mig fan på att de kommer tillbaka och ger avslutningsturné efter avslutningsturné. Men att lägga ner har jag svårt att tro. Erik behöver väl pengar, och det får han ju igenom Watain.
Citera
2026-02-23, 10:49
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Ja, Jon begick självmord och på så vis dog som han levde och lärde. Minns också tiden när det fanns Satanister som gick omkring i stan, fanns en hel del även i de små samhällena.

När det gäller Watain så skulle jag kunna ge mig fan på att de kommer tillbaka och ger avslutningsturné efter avslutningsturné. Men att lägga ner har jag svårt att tro. Erik behöver väl pengar, och det får han ju igenom Watain.

Ska de inte göra en vetenskaplig turne och turnera med Hjon ?
Citera
2026-07-10, 22:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Watain-frontmannen Erik Danielsson har varit med i en artikelserie i SRM som går ut på att lista bästa metal-plattorna genom tiderna.

Den listan han plitade ihop:

• DISSECTION - "Storm Of The Light's Bane"
• BATHORY - "Under The Sign Of The Black Mark"
• NIFELHEIM - "Servants Of Darkness"
• DISSECTION - "The Somberlain"
• BATHORY - "Hammerheart"
• FUNERAL MIST - "Salvation"
• IN SOLITUDE - "Sister"
• CANDLEMASS - "Nightfall"
• MERCILESS - "The Awakening"
• NIFELHEIM - "Nifelheim"

Håller ni med om några - eller flera - av skivorna?
Citera
2026-07-11, 02:09
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Watain-frontmannen Erik Danielsson har varit med i en artikelserie i SRM som går ut på att lista bästa metal-plattorna genom tiderna.

Den listan han plitade ihop:

• DISSECTION - "Storm Of The Light's Bane"
• BATHORY - "Under The Sign Of The Black Mark"
• NIFELHEIM - "Servants Of Darkness"
• DISSECTION - "The Somberlain"
• BATHORY - "Hammerheart"
• FUNERAL MIST - "Salvation"
• IN SOLITUDE - "Sister"
• CANDLEMASS - "Nightfall"
• MERCILESS - "The Awakening"
• NIFELHEIM - "Nifelheim"

Håller ni med om några - eller flera - av skivorna?

Kan tycka att han har rätt i sina åsikter. Framförallt Dissections Storm Of The Light's Bane som är ett av det bästa metalalbumet genom tiderna.

Såg förresten en minidokumentär om Erik och Watain
Inside the Dark World of Black Metal and Blood Rituals | Music, Blood and Spirit (Full Movie)
https://www.youtube.com/watch?v=U6IakoNWwTo
Citera
2026-07-11, 03:00
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Kollektivt självmord efter sista spelningen? Jon Nödtveidt gjorde ju något sånt och han är ju ofta hyllad i de där knepiga dödsvurmande kretsarna.

Hela den här black metal-grejen känns som något som poppade upp på åttiotalet och sedan levde under en generation för att sedan sakta tyna bort. Finns det någon verklig återväxt bland de här grupperna? Alltså jag menar mer än några konstiga mobbade ungar med diagnoser i varje kommun. Jag menar någon verklig återväxt. Man ser knappt aldrig de här människorna på stan längre och i de fall det sker är det övervintrade killar med ölmage och en stor blank måne som kröner den långa hårtonsuren. Lite som med skinheads och punkare som är lika utdöda. Så att lägga ner är nog helt rätt tänkt.

Nuförtiden har väl black metal-fans bytt image och klär sig ungefär som hipsters? Genren har ju lite annan publik idag. Känns det som iaf.
Citera
2026-09-17, 02:27
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Såg att fotografen Michael Johansson hade en postning om bandets Klubben-gig från 2004:

Citat:
First time I photographed WATAIN was at klubben back in September 2004.
This was the gig with the dead crows...

I think it was said they would get banned from the venue after this concert but I think they were back just a month later as support for Dissection.

Even though I didn't really enjoy some of the 'smells' that sometimes occurred when photographing bands like Watain and Dark Funeral I always had fun doing it. Very visual.

I have no setlist for this 2004 gig but they might have played some of these songs:

• Walls of Life Ruptured
• The Limb Crucifix
• Rabid Death's Curse
• The Golden Horns of Darash
• Black Salvation
• I Am the Earth
• Fireborn
• On Horns Impaled

www.saguaro.se/pages/watain.html

Vad exakt gjorde man med fåglarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera