UNT, Upsala Nya Tidning hade en artikel om bandets kommande nedläggning:
Watain har påbörjat resan mot dödsriket (2025-10-02)
Tycker ändå vi ska plocka in några bitar av den långa artikeln i tråden:
Citat:
Det uppländska black metal-bandet Watain har påbörjat den sista resan. Slutstationen nås om tre år.
– För oss handlar det om ett konstnärligt dödsexperiment, säger frontfiguren Erik Danielsson.
Citat:
Att beskedet om den förestående hädanfärden lämnades tre år före dödsögonblicket är ingen tillfällighet.
– Vi har alltid varit intresserade av numerologi och tre är ett speciellt tal för oss. Vi har ju treudden som symbol till exempel. De närmaste tre åren blir en resa längre och längre in i skymningslandet.
Under 2026 och 2027 väntar i vanlig ordning ett antal konserter, men troligen inga längre turnéer. För tillfället är Erik Danielsson sysselsatt med att bygga en studio och ateljé på gården hemma i Harbobygden. Där kommer han och bandkollegorna att dra upp riktlinjerna inför resan mot slutpunkten 2028.
Vad händer efter 2028? Är det ett vitt blad?
– Nej, ett svart blad (skratt). Allvarligt talat, det är klart att vi har funderat på det, även om fokus ligger på de kommande tre åren. Det jag vet är att jag kommer att fortsätta skriva musik och skapa konst.
Och så den oundvikliga frågan – kommer Watain någonsin att göra comeback?
– Som jag ser det är det uteslutet. Vi har fattat ett paktliknande beslut med magiska kvaliteter som inte går att bryta. Det är anskrämligt med band som gör comeback några år efter avskedsturnén.