• 1
  • 2
2007-02-24, 14:59
Bannlyst
Hejsan!

Jag skte men fann inget liknande.

Hur r det att bo och leva i Kina?

Priserna p saker och ting?

Det vore jttekul om det fanns ngon hr p FB som bor i Kina och som kunde svara p en massa frgor. Typ som Fillipintrden.

Citera
2007-02-24, 15:09
Medlem
JakeTheSnakes avatar
En kompis till mig hyr en lgenhet i shanghai, hon betalar ca 4000 kr i mnaden fr en trea. Antagligen kan man hitta billigare.
Citera
2007-02-25, 16:11
Medlem
Tjo, Bor just nu i Kina, Betalar 500 kr i manaden for en lagenhet med 2 sovrum, vardagsrum, kok osv. Lever for ca 30 kr per dag. 5 - 8 kr per maltid, ett paket ciggareter 2 kr, och nagra ol for 2 kr styck. Blir sa klart mer pengar pa helgerna nar man gar pa baren osv. ca 6 kr par ol och lite lyxigare mat.
Men, jag bor i en mindrestad i nordostra Kina och har ar mycket billigare an tex. Shanghai och Beijing.
Citera
2007-03-09, 05:34
Medlem
Hultens avatar
Hr i Guangzhou kostar en godknd trea lite i utkanten (15-20 minuter med buss till dom strre shopping-gatorna) mellan 1200 och 1500 yuan i mnaden (runt 400.000 fr att kpa en liknande), man kan hitta ett paket ciggaretter fr 2kr hr ocks, men d r det kinesiskt skrp, marlboro finns vl fr runt 15-20/pkt jag rker inte s jag r osker. brs finns frn 2kr och uppt. mat r hyfsat billigt om man handlar rvaror och lagar sjlv. McDonalds och snt r ganska "dyrt", en kycklingburgare med dricka p kfc runt 10 yuan. hr i sdra kina har vi ingen vrme inomhus, s r det 10 grader ute (som idag) s r det det inne ocks, gr inte s mycket eftersom det sllan r s kallt hr nere. buss till Hong Kong tar ungefr 3,5 timme hrifrn och kostar 150 yuan ToR, om man kper biljetter i butik, kper man p ett hotell r det kanske dyrare.
Man r fortfarande lite "speciell" som vsterlnning nr man gr p gatan, mnga kommer fram och frgar vart man kommer ifrn (speciellt p bussen) shopping r lite jobbigt, d VLDIGT mycket r fake hr, helst ska man handla p stllen som man vet r auktoriserade terfrsljare (nu pratar jag mest om elektronik och snt, klder kper jag hellre billigt n kta)
en "normal" mnadsln fr en kines skulle jag gissa ligger mellan 1500 och 3000 yuan. mnga har mer eller mindre, men jag skulle tro att det r medel. timlnen p mcdonalds r runt 4-5 spnn i timmen. det allra mesta r billigare att kpa hr n i sverige. ska man handla elektronik s lnar det sig dock att ta en dagstripp till HongKong, dels pratar dom mycket bttre engelska dr (av frklarliga skl) och det r lttare att hitta kta saker.
Det r allt jag kan komma p just nu.
(1Yuan = 90 re ungefr)
Citera
2007-03-09, 17:42
Medlem
removes avatar
Mnadslnen kan variera extremt mot vad fr jobb dom har, vldigt vanligt fr en helt vanlig sekreterare, 1800RMB, fr en nanny 800RMB, sen finns det dom som tjnar multum, men dom r ju inte anstllda...

Hulten jag bor i ZhongShan, knner du fr det kan du vl hra av dig
Citera
2007-03-13, 23:58
Medlem
Ghazis avatar
Ah intressant! Hur r det med kravet p kinsesiska d? Vad fick er att flytta dit och vad gr ni av er tid? Skulle ni kunna bertta lite allmnt hur det r som svensk i kina?
Citera
2007-03-14, 09:05
Medlem
Pmannens avatar
Vad jag skulle vilja veta r om man som normalutbildad (gymnasieutbildning inom byggbranschen) svensk kan jobba i kina med rimlig ln under ett par r . Frstr att de inte betalar ut ngra mega lner men en ln som man skulle kunna leva p iallafall. Min ambition r att leva i kina ett par r innan jag flyttar hem till sverige .

Har ni tipsp ngon frmedling som kan hjlpa till ?
Citera
2007-03-16, 20:48
Medlem
removes avatar
Mnga frgor..
Varken jag eller min sambo kan mycket kinesiska (varken kantonesiska eller mandarin), s vi klarar oss p resturang osv vldigt basic, ska frska ta lite mer lektioner nr vi har lite mer tid ver.
Jag var less p det svenska skattesystemet, jag visste vad som vntade mig om jag stannade kvar p mitt gamla jobb och jag knde helt enkelt fr att testa nt nytt, har en slkting som har bott hr i en lngre tid, utan honom hade det nog inte blivit Kina utan ngot annat land dr dom iaf kan engelska.
Vr tid, jadu, arbetar, frsker gyma lite, hnger lite med slktingen och hans kinesiska fru, gr ut ibland o super till det, det vanliga frutom att mina svenska kompisar inte r hr, vilket alltid suger, men det e sjukt skoj nr dom kommer och hlsar p ibland.
Som svensk i Kina, mycket frustrerande ibland, det finns s mycket nackdelar, men de frdelar som finns gr att man stannar. Finns mycket att spna p dr, specifika frgor r lttare att besvara.

Pmannen: rligt talat, tror inte du skulle kunna f nn chefsbefattning svida du inte har ingenjr utbildning och kan kantonesiska eller mandarin.
Som vanlig byggar-tjomme s tror jag nstan du ocks mste kunna kinesiska, chansen att nn kan engelska och mste tolka fr dig hela tiden r minimal.
Lnen r ok, du kommer verleva i kina helt klart, men d r det lgre levnadsstandard n Sverige som gller, billigaste maten och billigaste lyan osv.
Sen r det ju rtt s farligt, dom fljer ju tex vldigt lite skyddsfreskrifter, nstan alla byggnadsstllningar r i bambu, dom har brjat en del med fallnt men det r nd inte s vanligt, mest fr att inte verktyg ska ka i skallen p nn rik affrsman i shanghai..
Ngon frmedling fr byggarbetare knner jag inte till dock.
Citera
2007-03-19, 01:47
Medlem
Giggis avatar
Jag lnar trden. Ngon som har erfarenhet av hur det funkar att starta eget fretag i Kina? Har en del kontakter via jobbet med leverantrer och tillverkare. Funderade p att bostta mig i Kina och slja dessa varor hemma. Det r alltid en frdel med en man (kvinna) p plats fr att kvalitetsskra och godknna prover. Tnkte frilansa fr diverse fretag och starta ett nra samarbete med leverantrer. Man kan d dessutom som litet fretag i Sverige dra nytta av de andra fretagens inkp och p s stt pressa priserna.

Men, jag undrar hur man lser det rent praktiskt?
Citera
2007-03-19, 02:01
Bannlyst
Vad tror ni om att arbeta som engelsklrare?

Vad tycker kinesiska brudar om oss vsterlnningar?

Tack fr svaren hittills.
Citera
2007-03-19, 11:06
Medlem
removes avatar
Giggi: Det r i princip vad jag gr idag. Att starta ett eget fretag i Kina som icke-kines kommer nog knappt hnda dock.

Joltsparkzler:
Om du kan mandarin eller kantonesiska (fr sdra kina) s kan du hitta jobb, men rkna inte med att tjna mer n i Sverige, sjlvklart r levnadskostanderna mycket lgre hr dock. Du kan ju tjna mer om du e riktigt pro och jobbar fr snorrika kineser.

Kinesiska brudar om vsterlnningar.. Ptja det e olika
Citera
2007-03-21, 14:10
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remove
Giggi: Det r i princip vad jag gr idag. Att starta ett eget fretag i Kina som icke-kines kommer nog knappt hnda dock.

Inom vilken bransch r du och hur har du lst det rent praktiskt? Har du ett svenskt fretag som bas men ditt boende och din verksamhet i Kina?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in