Citat:
Vill ngon resa p vinst och frlust s ska de gra det, att sitta och plugga kultur och sprk ger inte s mycket om det inte kommer frn ett genuimt intresse, var och en kan sjlva bestmma och upplevelsen av resan bestmms knappast av hur mnga klasstimmar eller diskussioner ver rdvin du har haft med sinofiler.
lt mig gissa, du kan inte ett ord kinesiska (eller kantonesiska, i ditt fall)? fair enough, finns inget som helst krav p att kunna det fr att vistas hr framgngsrikt. av
alla de "utlnningar" jag trffat i Kina under mina 6 r r det bara de som sett till att skaffa sig rejla kunskaper om landet de som till slut fattat vad Kina "handlar om" (om man nu egentligen kan det, men det r en annan diskussion). somliga har skaffat sig kunskaper fre de anlnt, andra medans de varit hr. notera att jag i sammanhanget tycker att de som springer omkring och kallar sig sinologer i regel r tramspellar, med ngra undantag.
sen finns det den kategorin mnniskor som ker till Kina (mest fr att kunna skryta fr polarna hemma att man varit p ett s "konstigt" stlle som Kina. fan vad craaazy!!!!). de ker utan nn plan, festar jrnet och beter sig p ett snt stt man inte kan gra hemma; de behandlar lokalbefolkningen som skit, blir arga p posten fr att personalen inte begriper engelska, tycker kinesiska brudar r knulldockor osv. och lt mig frskra dig (er) om att denna typ av utlnning blir allt vanligare hr. tyvrr, enligt mig.
och det heter
laowai i Kina, inte
gweilo :-P