• 4
  • 5
2007-07-12, 18:12
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
D borde du veta, efter tv r i HK som nd br ses som den mer "civiliserade" delen av Kina s frsker kineserna lura vita varje gng de kan. Mest fastlandskineserna, inte s mycket HKkineserna som nd ser sig som lite bttre n sina fastlandskusiner.

fastna inte i "dom mot oss"-tnket. kineser lurar alla; vit, gul, brun eller svart (har jag glmt nn?). antingen lr man sig leva med det eller s fr man dra.

det jag hela tiden frskt sga r, om man kommer till ett land som Kina rder jag till att skaffa sig s mycket frkunskaper man kan fre man kommer dit. dels utav respekt fr landet och kulturen och dels fr att f s mycket som mjligt ut av upplevelsen. vill man bara supa o knulla kan man ju gra det, men d finns det platser p denna jord som r ondligt mycket bttre.
Citera
2007-07-12, 18:36
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
fastna inte i "dom mot oss"-tnket. kineser lurar alla; vit, gul, brun eller svart (har jag glmt nn?). antingen lr man sig leva med det eller s fr man dra.
Det dr r inte helt sant, kineser fraktar utlnningar sjlvklart, likadant i Japan och Korea men en kines som inte "lurar" vita i affrer kan leta efter annat jobb, det gller inte andra asiater.

Citat:
det jag hela tiden frskt sga r, om man kommer till ett land som Kina rder jag till att skaffa sig s mycket frkunskaper man kan fre man kommer dit. dels utav respekt fr landet och kulturen och dels fr att f s mycket som mjligt ut av upplevelsen. vill man bara supa o knulla kan man ju gra det, men d finns det platser p denna jord som r ondligt mycket bttre.
Det var inte s du framstllde det. Vill ngon resa p vinst och frlust s ska de gra det, att sitta och plugga kultur och sprk ger inte s mycket om det inte kommer frn ett genuimt intresse, var och en kan sjlva bestmma och upplevelsen av resan bestmms knappast av hur mnga klasstimmar eller diskussioner ver rdvin du har haft med sinofiler.

k om du vill det viktiga r att du r ppen fr intryck.
Citera
2007-07-12, 19:35
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Vill ngon resa p vinst och frlust s ska de gra det, att sitta och plugga kultur och sprk ger inte s mycket om det inte kommer frn ett genuimt intresse, var och en kan sjlva bestmma och upplevelsen av resan bestmms knappast av hur mnga klasstimmar eller diskussioner ver rdvin du har haft med sinofiler.

lt mig gissa, du kan inte ett ord kinesiska (eller kantonesiska, i ditt fall)? fair enough, finns inget som helst krav p att kunna det fr att vistas hr framgngsrikt. av alla de "utlnningar" jag trffat i Kina under mina 6 r r det bara de som sett till att skaffa sig rejla kunskaper om landet de som till slut fattat vad Kina "handlar om" (om man nu egentligen kan det, men det r en annan diskussion). somliga har skaffat sig kunskaper fre de anlnt, andra medans de varit hr. notera att jag i sammanhanget tycker att de som springer omkring och kallar sig sinologer i regel r tramspellar, med ngra undantag.

sen finns det den kategorin mnniskor som ker till Kina (mest fr att kunna skryta fr polarna hemma att man varit p ett s "konstigt" stlle som Kina. fan vad craaazy!!!!). de ker utan nn plan, festar jrnet och beter sig p ett snt stt man inte kan gra hemma; de behandlar lokalbefolkningen som skit, blir arga p posten fr att personalen inte begriper engelska, tycker kinesiska brudar r knulldockor osv. och lt mig frskra dig (er) om att denna typ av utlnning blir allt vanligare hr. tyvrr, enligt mig.

och det heter laowai i Kina, inte gweilo :-P
Citera
2007-07-12, 19:48
Medlem
sinologens avatar
Citat:
notera att jag i sammanhanget tycker att de som springer omkring och kallar sig sinologer i regel r tramspellar, med ngra undantag.

Tack fr kngan sassafras

Skmt sido, jag hller med. Knner flertalet studenter som beter sig precis som du sger och det r fan en skam. De skller p taxichaffisar etc. och beter sig som om det kinesiska folket r till fr att serva. Om man har en dmjuk instllning och dessutom talar kinesiska brukar man dock bli bemtt p ett helt annat stt. I allt frn vardagssituationer till nr man r i situationer med risk fr att bli "blst"
Citera
2007-07-13, 02:36
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
lt mig gissa, du kan inte ett ord kinesiska (eller kantonesiska, i ditt fall)? fair enough, finns inget som helst krav p att kunna det fr att vistas hr framgngsrikt. av alla de "utlnningar" jag trffat i Kina under mina 6 r r det bara de som sett till att skaffa sig rejla kunskaper om landet de som till slut fattat vad Kina "handlar om" (om man nu egentligen kan det, men det r en annan diskussion). somliga har skaffat sig kunskaper fre de anlnt, andra medans de varit hr. notera att jag i sammanhanget tycker att de som springer omkring och kallar sig sinologer i regel r tramspellar, med ngra undantag.
Jag kan hjlpligt ta mig fram med kantonesiska men det r knappast ndvndigt fr att leva och arbeta i Kina. Det finns inget "fatta", det r bara de som "var dr frst" och vill ha en heligare n du attityd till resten som odlar den myten. Den kinesiska kulturen kan du som utomstende frst men tro inte att du fr en enda stund kommer att inneslutas eller vlkomnas i den fullt ut det r bara en tragisk drm likt de som sticker till Thailand, bor i Pattaya eller Phuket och sger sig "frst" den Thailndska kulturen. Du r och frblir en gwailo oavsett hur mycket kantonesiska, mandarin eller ping du pratar och hur mycket du vet om historian. Kineser r inte imponerade, du r och frblir gwailo.

Citat:
sen finns det den kategorin mnniskor som ker till Kina (mest fr att kunna skryta fr polarna hemma att man varit p ett s "konstigt" stlle som Kina. fan vad craaazy!!!!). de ker utan nn plan, festar jrnet och beter sig p ett snt stt man inte kan gra hemma; de behandlar lokalbefolkningen som skit, blir arga p posten fr att personalen inte begriper engelska, tycker kinesiska brudar r knulldockor osv. och lt mig frskra dig (er) om att denna typ av utlnning blir allt vanligare hr. tyvrr, enligt mig.

och det heter laowai i Kina, inte gweilo :-P
Jaha, lt dem gra det d, vad spelar det dig fr roll, du frsker bara blsa upp detta att bli mycket mer n vad det r, jag kan tnka mig att du ker hem och sger "Jag kte dit men jag frstr deras kultur i alla fall, det r mycket hftigare". Det finns ingen skillnad p hur utlnningar behandlar kineser och hur de behandlar utlnningar, i slutndan s kommer kinesen att anse sig som vinnare hursomhelst.
Du har skert ven sett hur kineser "str i k", och hur de behandlar mindre vrda kineser, hela din attityd r heligare n du och "jag vet bst".
Citera
2007-07-13, 06:41
Medlem
removes avatar
+1 TrialByError

Fr att inte tala om hur kineserna beteer sig p bortaplan
Citera
2007-07-13, 06:53
Medlem
Domedagens avatar
kina e helt ok....

sjalv har jag inte orkat fixa eget bor hos en tjej helt gratis..
e helt ok tyvarr kan jag inte ragga andra brudar men honjag bor med e fin som fan...

i storstaderna kan det kosta en del som i sverige

men lite utanfor e det billigt som fan
Citera
2007-07-13, 11:04
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Jag kan hjlpligt ta mig fram med kantonesiska men det r knappast ndvndigt fr att leva och arbeta i Kina. Det finns inget "fatta", det r bara de som "var dr frst" och vill ha en heligare n du attityd till resten som odlar den myten. Den kinesiska kulturen kan du som utomstende frst men tro inte att du fr en enda stund kommer att inneslutas eller vlkomnas i den fullt ut det r bara en tragisk drm likt de som sticker till Thailand, bor i Pattaya eller Phuket och sger sig "frst" den Thailndska kulturen. Du r och frblir en gwailo oavsett hur mycket kantonesiska, mandarin eller ping du pratar och hur mycket du vet om historian. Kineser r inte imponerade, du r och frblir gwailo.

jag tror du missupfattat mig. eller s r du bara trg. min s k "heligare n du" (snygg svengelska, frresten) attityd baserar sig p det jag sett o upplevt under min tid i Kina. jag har inga illusioner om att kollektivt omfamnas av 1.3 miljarder kineser fr att jag gjort en liten anstrngning fr att frska frst mig p dom och landet. dremot, fr min egen del, har det varit fantastiskt givande att kunna mer n att sga "pijiu" i baren.

och bara personer som inte kan sprket r korkade nog att anta att man p inga stt har nytta av att lra sig det. "ja vad, engelska fattar vl alla?".

kom hit p en kortare resa, se om landet r fr dig. ta drefter beslut om att flytta hit.
Citera
2007-07-18, 17:02
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
jag tror du missupfattat mig. eller s r du bara trg. min s k "heligare n du" (snygg svengelska, frresten) attityd baserar sig p det jag sett o upplevt under min tid i Kina. jag har inga illusioner om att kollektivt omfamnas av 1.3 miljarder kineser fr att jag gjort en liten anstrngning fr att frska frst mig p dom och landet. dremot, fr min egen del, har det varit fantastiskt givande att kunna mer n att sga "pijiu" i baren.
Du fr ha vilken uppfattning du vill men att sga "alla br lra sig om kulturen innan de ker" gr sig bara fnigare och vill vara lite finare n andra. Lt folk f ha de upplevelser de vill, innebr det att dricka l p K-TV s ska du ge blanka fan i det.

Citat:
och bara personer som inte kan sprket r korkade nog att anta att man p inga stt har nytta av att lra sig det. "ja vad, engelska fattar vl alla?".
I affrslivet fattar alla engelska, men du har helt missat pongen, inte helt verraskande iofs.

Citat:
kom hit p en kortare resa, se om landet r fr dig. ta drefter beslut om att flytta hit.
Varfr?
Citera
2007-07-22, 23:33
Medlem
evolutes avatar
Jag skulle vilja bo i Kina fr att det verkar spnnande och intressant. Visst r det en frdel att lra sig sprk och kultur men jag tnker inte tacka nej till ett utlandsuppdrag bara fr att jag inte lrt mig hur man beter sig p posten i Kina.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in