• 1
  • 2
2007-02-24, 13:42
Medlem
Das_elks avatar
Ska byta bränslefilter på min volvo för det har blivit ett rosthål så det läcker.
Nu har jag köpt filtret och tagit bort kåpan som håller upp filter och bränslepump.
Det sitter nån annan behållare där också, en slang går in och en går ut, inget elektriskt, vad är det för nåt? Och var kan man köpa den?

I änden på slangarna sitter nån metallnippel av nåt slag som är ingängade i filtret.
Dom har självklart rostat sönder och behöver bytas.
Var finns dom att köpa? Nån som vet?
Citera
2007-02-24, 16:21
Medlem
Okänds avatar
Biltema?
Citera
2007-02-24, 17:35
Medlem
bilia (aka volvo) - billigt och bra *host*, men det finns säkerligen där.

Niclas
Citera
2007-02-24, 19:48
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okänd
Biltema?

Jag hittar inte på biltema, och det verkar inte finnas på mekonomen heller.

Man tycker att det borde finnas nånstanns....lite dyrt att köpa på Volvo
Citera
2007-02-25, 16:00
Medlem
Das_elks avatar
Har laddat upp ett par bilder nu.

Vad är det för burk som sitter brevid filtret och pumpen?
Den som är rostig....http://img221.imageshack.us/img221/8391/imag2207rh0.jpg
Var kan man köpa den? Hittar inte på biltema eller mekonomen....

Var kan man hitta dom här kopplingarna? http://img168.imageshack.us/img168/2031/imag2214yt9.jpg
Hur sitter slangarna fast på anslutningarna? det finns ju inga slangklämmor.
Köper man dom färdiga sådär eller?
Citera
2007-02-25, 16:13
Medlem
SpikeTVs avatar
Plastslangarna är krympta (värmda) för att låsa.

I min mening har du två alternativ, åk till Volvo och köp det du behöver eller så drar du gummislang istället.
Väldigt vanligt att folk gör det på 740 och det funkar, spricker väl efter 10 år men vad gör det?

Om det är den burken jag tror är det en dämpare som dämpar pulser och gör flödet jämnare. En ren komfortpryl.
Citera
2007-02-25, 17:00
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpikeTV
Plastslangarna är krympta (värmda) för att låsa.

I min mening har du två alternativ, åk till Volvo och köp det du behöver eller så drar du gummislang istället.
Väldigt vanligt att folk gör det på 740 och det funkar, spricker väl efter 10 år men vad gör det?

Om det är den burken jag tror är det en dämpare som dämpar pulser och gör flödet jämnare. En ren komfortpryl.

Okej, jag gör nog så att jag byter till gummislang, men skarvnipplar verkar vara svåra att hitta....
Om jag använder dom gamla anslutningarna och ny gummislang, tror du man kan använda slangklämmor då? Eller kommer det att läcka?

Men tror du att man kan vara utan den där dämparen? Vet du vad den kallas?
Citera
2007-02-25, 17:05
Medlem
SpikeTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das_elk
Okej, jag gör nog så att jag byter till gummislang, men nipplar verkar vara svåra att hitta....

Men tror du att man kan vara utan den där dämparen? Vet du vad den kallas?

En del säger pulsdämpare men finns säkert fler namn.
Ja, en del åker utan men vågar inte säga om det blir nån skillnad.

Nipplar får du skaffa på Volvo, några kronor hit eller dit spelar väl ingen roll?
Citera
2007-02-25, 18:12
Medlem
Slangarna med banjokopplingar är pressade och måste köpas endera hos volvo eller hos hyudralikfirma! Det handlar om bränsle med ett väldigt stort tryck så lek inte med slangklämmor!!

Den där extra burken kan du kasta tror jag. Har aldrig sett en sådan på någon bil jag skruvat på...

Hur kan filtret ha rosthål när det ser sprillans nytt ut? Eller har du bytt det på bilderna?

Vad hände med slangen som går till bränsleröret från filtret? Har du klippt av den? Det är den enda slangen man bör vara rädd om, de andra går lätt att byta ut.
Citera
2007-02-25, 18:44
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Slangarna med banjokopplingar är pressade och måste köpas endera hos volvo eller hos hyudralikfirma! Det handlar om bränsle med ett väldigt stort tryck så lek inte med slangklämmor!!

Den där extra burken kan du kasta tror jag. Har aldrig sett en sådan på någon bil jag skruvat på...

Hur kan filtret ha rosthål när det ser sprillans nytt ut? Eller har du bytt det på bilderna?

Vad hände med slangen som går till bränsleröret från filtret? Har du klippt av den? Det är den enda slangen man bör vara rädd om, de andra går lätt att byta ut.

Vad är banjokopplingar för nåt? Är det nåt man måste använda?
Bränsleslangen som går från tanken och in i pumpen va fastsatt med slangklämma....
Bilden är tagen efter jag bytte filtret.
Jag tänkte bara byta filter så byter jag resten senare.
Men när jag satt tillbaka allt och försöker starta så sprutar det bensin, så de e nån slang som är sprucken.
Filtret var trasigt för jag kunde se varifrån strålen kom innan, så slangarna måste ha blivit skadade när jag höll på å jobbade, dom verkade gamla å risiga...

Nej slangen som går från filter till motorn har jag kvar men den va också risig, varför är den svårare att byta?
Och varför är den först smal och sen blir den grövre med nån koppling som jag visade på bilden förut?
Här e en annan bild men den är suddig. http://img250.imageshack.us/img250/3865/imag2212ir0.jpg
Varför olika dimension?
Citera
2007-02-25, 19:56
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Vad då stort tryck? det är ju bara en 4 bar. Man sätter dit vissa slangar till luftsystemet på en lastbil med slangkälmmor och de håller 10bar utan att det går sönder.
Citera
2007-02-25, 20:37
Medlem
SpikeTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vad då stort tryck? det är ju bara en 4 bar. Man sätter dit vissa slangar till luftsystemet på en lastbil med slangkälmmor och de håller 10bar utan att det går sönder.

Jupp, har sett många lösningar då de använt gummislang och klämmor på 740.
Hemligheten ligger i att använda rätt storlek så man inte klämmer ovalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in