• 1
  • 2
2007-02-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das_elk
Vad är banjokopplingar för nåt? Är det nåt man måste använda?
Bränsleslangen som går från tanken och in i pumpen va fastsatt med slangklämma....
Bilden är tagen efter jag bytte filtret.
Jag tänkte bara byta filter så byter jag resten senare.
Men när jag satt tillbaka allt och försöker starta så sprutar det bensin, så de e nån slang som är sprucken.
Filtret var trasigt för jag kunde se varifrån strålen kom innan, så slangarna måste ha blivit skadade när jag höll på å jobbade, dom verkade gamla å risiga...

Nej slangen som går från filter till motorn har jag kvar men den va också risig, varför är den svårare att byta?
Och varför är den först smal och sen blir den grövre med nån koppling som jag visade på bilden förut?
Här e en annan bild men den är suddig. http://img250.imageshack.us/img250/3865/imag2212ir0.jpg
Varför olika dimension?

Banjokopplingar är de kopplingar som sitter på bränslefiltret!
Om jag vore du skulle jag bytt alla slangarna...

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vad då stort tryck? det är ju bara en 4 bar. Man sätter dit vissa slangar till luftsystemet på en lastbil med slangkälmmor och de håller 10bar utan att det går sönder.

Jo men luft brinner inte. Det gör bensin.
En slangklämma rostar väldigt fort sönder. Den kan även gå av.

Men visst, gör vad fan ni vill. Det är ert liv och er bil det gäller.
Citera
2007-02-25, 21:49
Medlem
rückblendes avatar
vad är det för årsmodell/motor?
Citera
2007-02-26, 16:43
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Banjokopplingar är de kopplingar som sitter på bränslefiltret!
Om jag vore du skulle jag bytt alla slangarna...

Jo men luft brinner inte. Det gör bensin.

Okej de e sant
Finns det någom sida på internet där man kan köpa banjokopplingar då?
Heter det banjokoppling där det bara är en skarv mellan slnangarna också?
Varför är det olika dimension på slangarna?
Grov slang från tanken och till motorn, men mittemellan precis efter filter är det en smal slang.

rückblende: Det är en 87:a GLE
Citera
2007-02-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das_elk
Okej de e sant
Finns det någom sida på internet där man kan köpa banjokopplingar då?
Heter det banjokoppling där det bara är en skarv mellan slnangarna också?
Varför är det olika dimension på slangarna?
Grov slang från tanken och till motorn, men mittemellan precis efter filter är det en smal slang.

rückblende: Det är en 87:a GLE

Som jag skrev tidigare. Banjokopplingarna är PRESSADE på slangen och är EJ utbytbara! Du måste endera köpa helt nya slangar på volvo eller på hyudralikfirma.

En banjokoppling är endast de med genomgående skruv och två koppartätningar. Förstår du vilka jag menar?
Citera
2007-02-26, 20:44
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare. Banjokopplingarna är PRESSADE på slangen och är EJ utbytbara! Du måste endera köpa helt nya slangar på volvo eller på hyudralikfirma.

En banjokoppling är endast de med genomgående skruv och två koppartätningar. Förstår du vilka jag menar?

Okej då fattar jag!

Men vad kan det här vara för skarv då? http://img168.imageshack.us/img168/2031/imag2214yt9.jpg
Citera
2007-02-26, 21:30
Medlem
bogarleffes avatar
http://img221.imageshack.us/img221/8391/imag2207rh0.jpg

På den här bilden så ser det ut som du har lagt två kopparbrickor OVANPÅ varandra? De ska givetvis sitta på vardera sida om banjokopplingarna.

Banjokopplingen är den som ser ut som en banjo, en ring i änden av slangen. Banjobult är "bulten" med sexkantskalle som går igenom ringen.

Ta loss slangen och stick in till Hydroscand så pressar dom en ny med rätt längd till dig. Garanterat billigare än på volvo. Du bör byta hela slangen med både banjobult och kopplingar så som den ser ut. Kopparbrickorna byts alltid eftersom de är de som tätar.

Skarven du menar är har antagligen nån satt dit när denne skarvat bränslerören av någon anledning.. Läcker den inte behöver du givetvis inte byta den.
Citera
2007-02-26, 21:54
Medlem
ettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vad då stort tryck? det är ju bara en 4 bar. Man sätter dit vissa slangar till luftsystemet på en lastbil med slangkälmmor och de håller 10bar utan att det går sönder.

4bar låter helt normalt. Och du byt ut slangarna helt, när du ändå är på gång.
Så slipper du få bensinstopp efter nån motorväg eller så.

Kan väl påpeka att jag byte ut mina gummislangar på min Volkswagen i somras
de var över 40år gamla, och de var så stela, för om jag börjde de åt andra hållet så blev det bara småbitar i min hand.
Citera
2007-02-27, 00:51
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
En slangklämma rostar väldigt fort sönder.
då köper man rostfria slangklämmor.
Citera
2007-03-01, 02:15
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
http://img221.imageshack.us/img221/8391/imag2207rh0.jpg

På den här bilden så ser det ut som du har lagt två kopparbrickor OVANPÅ varandra? De ska givetvis sitta på vardera sida om banjokopplingarna.

Banjokopplingen är den som ser ut som en banjo, en ring i änden av slangen. Banjobult är "bulten" med sexkantskalle som går igenom ringen.

Ta loss slangen och stick in till Hydroscand så pressar dom en ny med rätt längd till dig. Garanterat billigare än på volvo. Du bör byta hela slangen med både banjobult och kopplingar så som den ser ut. Kopparbrickorna byts alltid eftersom de är de som tätar.

Skarven du menar är har antagligen nån satt dit när denne skarvat bränslerören av någon anledning.. Läcker den inte behöver du givetvis inte byta den.

Nu har jag fixat det...
Felet va att jag hade glömt en kopparbricka på ena sidan av banjokopplingen. Jag hade lite för bråttom vid monteringen.
Sen va de lite förvirrande också för det följde med 5 st kopparbrickor 3 st små till den ena sidan av filtret och 2 st lite större till den andra sidan av filtret.
Fast det bara går åt 1 bricka till den ena sidan och 2 st till den andra.

På den sidan av filtret där banjokopplingen sitter tänkte jag sätta 2 st kopparbrickor på den ena sidan av banjokopplingen och 1 på den andra sidan för att använda alla kopparbrickorna, men på nått sätt så missade jag den som skulle ligga mot filtret
Därför läckte det. Slangarna var okej när jag tittade ordentligt. Nu funkar allt som det ska med det nya filtret!
Tack för alla svar!
Citera
2007-03-01, 14:33
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:

Du överdriver. Föruom volvo och saab så är det inte många tillverkare som har banjo, de flesta har just vanliga slangar och slangklämmor. Det brukar aldrig vara något problem. Och det där med rostiga slangklämmor är inte heller något att oroa sig. Det är bara slangklämmorna på volvo som verkar vara tillverkade av återvunna tonfiskburkar eller liknande. Övriga tillverkare använder bättre material som inte rostar i bitar efter två vintrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in