2010-03-26, 14:31
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Övriga svar samt att i ett sådant fall som Johan Asplunds är kanske en bekännelse från gm enda sättet att få veta vad som hände ens barn? Om gm inte kan berätta är det definitivt att sanningen aldrig kommer fram.

Hej Matilda!

Ja..jag fattar inte hur denne man orkar bära det han förmodligen gjort? Hur kan man förtränga en sådan sak? Neka från den första dagen och genomlida två rättegångar? Utpekad som mördare resten av livet? Om han var skyldig..vilket jag tror. Hur orkar han?
Citera
2010-03-26, 16:29
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Ja... om man antar hypotesen att en viss person är gm så nog är det märkligt att klara av att tiga. Men klarar man att ta livet av en liten pojke är det kanske bara småpotatis att tiga dessutom.
Citera
2010-03-26, 16:53
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ja... om man antar hypotesen att en viss person är gm så nog är det märkligt att klara av att tiga. Men klarar man att ta livet av en liten pojke är det kanske bara småpotatis att tiga dessutom.

Jag tror att planen från början var en annan. Han tänkte använda sig av Johan för att utöva utpressning på Anna-Clara. Sen gick nånting snett..vad kan man ju bara spekulera om men nåt fatalt hände vilket gjorde att Johan miste livet på ett eller annat sätt. Jag tror inte att mannen ifråga planerat ett mord på Johan från början. Kanske ligger nyckeln till nekandet där? Han såg det som en olyckshändelse och tycker därför att han inte är någon mördare? Och i slutänden inte lika ansvarig? Kan det vara så?

Han var väldigt omtyckt både som yrkesman och arbetskamrat på Sundsvalls Sjukhus. Och hans före detta fru och svärmor vittnade under båda rättegångarna där dom framhöll alla hans förtjänster. Detta trots att skilsmässan lär ha berott på att han bedragit henne Ja..det var märkligt.
Citera
2010-03-26, 17:04
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Dina antaganden är fullt tänkbara, Crime-boy. Förutsätter man att motivet var att skada Johans mamma så nog har någon lyckats.
Citera
2010-03-26, 17:15
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Dina antaganden är fullt tänkbara, Crime-boy. Förutsätter man att motivet var att skada Johans mamma så nog har någon lyckats.

Ja..det blev en tragedi för alla inblandade. Man kan nog bara föreställa sig allt som dessa föräldrar fått utstå..inte minst med Cirkus Quick som ju senare blev följden. Jag känner verkligen med dom.
Citera
2010-04-03, 07:56
Medlem
Visst, man kan bara spekulera....kanske han tänkte använda Johan som en del i att få tillbaka Anna-Clara som sambo. "Om jag snackar med grabben kanske han kan övertala henne att ta tillbaka mig". Om sedan Johan sagt något som gjorde han förbannad, som "Mammas nya kille är snällare än dig" så kanske det hände något i affekt.
Citera
2010-04-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag har en fundering efter att ha läst tråden.
74...då fanns det ju inga mobiltelefoner...o absolut inga anonyma kontantkort.
Telefonsamtalet till prästen måste således gått att spåra?
Finns det uppgifter om att det har gjorts o varifrån samtalet kom?

Jag bumpar denna.
Citera
2010-04-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag har en fundering efter att ha läst tråden.
74...då fanns det ju inga mobiltelefoner...o absolut inga anonyma kontantkort.
Telefonsamtalet till prästen måste således gått att spåra?
Finns det uppgifter om att det har gjorts o varifrån samtalet kom?

Har precis läst Svenssons bok om Quick och kom att tänka på samma sak. Samtalslistor till en "vanlig" telefon måste varit väldigt enkla att få ut. Undrar hur långt tillbaka i tiden telia kan kolla sådant. Någon som vet. Eftersom prällen, om man ska tro Svensson, sagt att det handlade om hot som hade att göra med hennes hennes arbetsplats känns väl "johanmannen" som rätt träffsäker.
Citera
2010-04-18, 11:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Hej Matilda!

Ja..jag fattar inte hur denne man orkar bära det han förmodligen gjort? Hur kan man förtränga en sådan sak? Neka från den första dagen och genomlida två rättegångar? Utpekad som mördare resten av livet? Om han var skyldig..vilket jag tror. Hur orkar han?

Här får man nog ta i beaktande gm:s personlighet. En person med sociopatiska/psykopatiska drag skulle inte känna ånger för vad han gjort, inte empati för anhöriga, han skulle kunna rättfärdiga dådet för sig själv med ex. "Han provocerade mig ju, så han fick skylla sig själv" eller "Han fick sona vad hans mor gjorde mot mig, det var rätt åt henne" (Om det i detta fall skulle vara den som diskuteras här).

Skulle han fungera mer som "andra", så torde ha levt med skuld och skam och ånger under dessa år. OM han inte förträngt händelsen. Det är inte otroligt att han anförtrott sig till någon, som håller tyst pga lojalitet. Sedan kan man fråga sig vem i hans närhet som skulle vara så lojal...
Citera
2010-04-18, 12:29
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Här får man nog ta i beaktande gm:s personlighet. En person med sociopatiska/psykopatiska drag skulle inte känna ånger för vad han gjort, inte empati för anhöriga, han skulle kunna rättfärdiga dådet för sig själv med ex. "Han provocerade mig ju, så han fick skylla sig själv" eller "Han fick sona vad hans mor gjorde mot mig, det var rätt åt henne" (Om det i detta fall skulle vara den som diskuteras här).

Skulle han fungera mer som "andra", så torde ha levt med skuld och skam och ånger under dessa år. OM han inte förträngt händelsen. Det är inte otroligt att han anförtrott sig till någon, som håller tyst pga lojalitet. Sedan kan man fråga sig vem i hans närhet som skulle vara så lojal...

Men går det att helt förtränga nåt sådant? Om man utgår från att individen är "psykiskt frisk" d.v.s. inte haft psykoser eller dylikt.
Citera
2010-04-18, 12:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Men går det att helt förtränga nåt sådant? Om man utgår från att individen är "psykiskt frisk" d.v.s. inte haft psykoser eller dylikt.

En person kan förtränga (borttränga) det man inte "vill"/orkar minnas. Det gör man för att skona sig själv, ex. så kan vi stänga av sådant som vi upplever som outhärdligt. Det är en av våra försvarsmekanismer. I normala doser kan det vara bra/naturligt.

Vid hypnos/terapi kan det bortträngda hitta "fram" igen. Ev. kan vissa situationer "trigga" fram det bortträngda också.
Citera
2010-08-25, 15:37
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Är du säker på att han inte blev dömd? Jag har nämligen den drygt 100 sidor långa domen från Sundsvalls tingsrätt (meddelad 1985-04-12) framför mig just nu, och i den står det klart och tydligt att tingsrätten anser att det inte föreligger några som helst tvivel om att den man som kom att kallas för "Johan-mannen" bär ansvaret för Johan Asplunds försvinnande. Han dömdes till två års fängelse för olaga frihetsberövande. Sen vet vi ju alla att han friades i hovrätten.

Jag läste i tråden "Fallet Johan" att du hade tillgång till domen i målet om Johan Asplunds försvinnande. Jag tänkte höra med dig om det är så att du har en elektronisk kopia på den och i så fall om du har lust att dela med dig av den? Vore väldigt tacksam i så fall.

(Försökte skicka PM, men din inbox verkar vara full.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in