2010-08-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Jag läste i tråden "Fallet Johan" att du hade tillgång till domen i målet om Johan Asplunds försvinnande. Jag tänkte höra med dig om det är så att du har en elektronisk kopia på den och i så fall om du har lust att dela med dig av den? Vore väldigt tacksam i så fall.
Domen är nedpackad i någon flyttkartong hemma hos mina föräldrar och jag har dessutom för lite tid just nu för att scanna in drygt 100 sidor. Så jag kan tyvärr inte vara dig behjälplig.
Citera
2010-08-25, 17:54
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Domen är nedpackad i någon flyttkartong hemma hos mina föräldrar och jag har dessutom för lite tid just nu för att scanna in drygt 100 sidor. Så jag kan tyvärr inte vara dig behjälplig.

Det har jag full förståelse för.
Citera
2010-08-25, 19:38
Medlem
kriminal.ses avatar
Citat:
Jag läste i tråden "Fallet Johan" att du hade tillgång till domen i målet om Johan Asplunds försvinnande. Jag tänkte höra med dig om det är så att du har en elektronisk kopia på den och i så fall om du har lust att dela med dig av den? Vore väldigt tacksam i så fall.

(Försökte skicka PM, men din inbox verkar vara full.)

Domen mot Thomas Quick finns åtminstone att ladda ner på Pelle Svenssons hemsida. Läste nyligen igenom den och den är från mitt perspektiv extremt tunn och bygger till stora delar på att han dömts för andra mord.

När det gäller samtalslistorna hävdar Pelle Svensson att det har att göra med prästens tystnadsplikt någon som jag tycker låter konstigt. En präst kan väl knappast bestämma om en polisutredning ska få ut samtalslistor.
Citera
2010-08-26, 12:28
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminal.se
Domen mot Thomas Quick finns åtminstone att ladda ner på Pelle Svenssons hemsida. Läste nyligen igenom den och den är från mitt perspektiv extremt tunn och bygger till stora delar på att han dömts för andra mord.

Jag är mer intresserad av info om den så kallade "Johan-mannen".
Citera
2010-10-07, 21:41
Medlem
Citat:
Jag är mer intresserad av info om den så kallade "Johan-mannen".

Har nyligen läst domen och visst finns det en hel del som pekar mot den så kallade Johanmannen. Pelle Svensson skulle nog ha nöjt sig efter första domen. Framförallt är det iakttagelserna av en vit amazon (en sådan bil hade Johanmannen) tiden för försvinnandet som pekar mot honom. Tycker dock att det var rätt av domstolen att släppa honom, för mycket indicier som muffinspapper i bilen och manipulerade dörrar på sjukhuset, dock inget tekniskt eller annat konkret bevis.
Citera
2010-10-07, 22:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Har nyligen läst domen och visst finns det en hel del som pekar mot den så kallade Johanmannen. Pelle Svensson skulle nog ha nöjt sig efter första domen. Framförallt är det iakttagelserna av en vit amazon (en sådan bil hade Johanmannen) tiden för försvinnandet som pekar mot honom. Tycker dock att det var rätt av domstolen att släppa honom, för mycket indicier som muffinspapper i bilen och manipulerade dörrar på sjukhuset, dock inget tekniskt eller annat konkret bevis.

Kan du berätta vilka indicier mot LA som fanns och på vilka han fälldes i TR? Fanns inte ett enda konkret bevis?
Citera
2010-10-08, 05:49
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kan du berätta vilka indicier mot LA som fanns och på vilka han fälldes i TR? Fanns inte ett enda konkret bevis?

Som jag fattat så var det följande som pekade mot LA:

Flera vittnen hade sett hans bil i Bosvedjan en tid före Johans försvinnande. Två vittnen påstod att dom sett Amazonen samma morgon utanför Johans hus.

En granne till LA såg honom köra iväg på morronen.

En flicka med liknande kläder som Johan blev "antastad" av en man som påstod att han "tagit fel".

LA hade uttalat hot att han kunde göra Johan illa.

Han var extremt svartsjuk och kunde inte acceptera att hans förhållande med Anna-Clara var slut.

Han uteblev från sitt arbete den dagen utan att uppge varför.

Det fanns säkert fler detaljer som jag kan ha missat.
Citera
2010-10-08, 05:51
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Felet var väl att Pelle åtalade för mord i Hovrätten och då räckte inte bevisen till.
Citera
2010-10-08, 10:22
Medlem
psykakutens avatar
Citat:

Har du tillgång till domen?
Citera
2010-10-08, 12:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Som jag fattat så var det följande som pekade mot LA:

Flera vittnen hade sett hans bil i Bosvedjan en tid före Johans försvinnande. Två vittnen påstod att dom sett Amazonen samma morgon utanför Johans hus.

En granne till LA såg honom köra iväg på morronen.

En flicka med liknande kläder som Johan blev "antastad" av en man som påstod att han "tagit fel".

LA hade uttalat hot att han kunde göra Johan illa.

Han var extremt svartsjuk och kunde inte acceptera att hans förhållande med Anna-Clara var slut.

Han uteblev från sitt arbete den dagen utan att uppge varför.

Det fanns säkert fler detaljer som jag kan ha missat.

Tack så mycket!

Ett par av dessa punkter visste jag inte om. Det gäller flickan som blev "antastad" samt att LA uteblev från sitt arbete följande dag. Kommer du ihåg var detta med flickan inträffade; var det i samband med bostadsområdet? Minns du om LA uteblev endast denna dag eller om det var flera dagar (som i samband med sjukdom)?

Vittnena som såg den vita amazonen, kunde de säga att den troligen var LA:s (reg. nr el dyl) eller var det generellt "en vit amazon"?
Citera
2010-10-08, 12:36
Medlem
Tuesdays avatar
Inget reg.nr men jag vill minnas en vittnesuppgift om ett barn i bilen.

LA uteblev från en konferens eller liknande på sjukhuset som han alltid brukade närvara vid. Däremot sågs han väl av en kollega vid dörrarna till avfallsbränningen på Sundsvalls sjukhus?

Tilläggas kan att JA alltid brukade göra något med katten på morgonen och att detta inte gjorts denna morgon. Troligtvis blev han avbruten.

Det fanns färska bilspår vid LAs sommarstuga och eventuellt muffinsförpackningen hittades där (rätta mig den som minns). Det var iallafall pojkens favoritmuffins.

(fritt ur minnet)
Citera
2010-10-08, 12:57
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack så mycket!

Ett par av dessa punkter visste jag inte om. Det gäller flickan som blev "antastad" samt att LA uteblev från sitt arbete följande dag. Kommer du ihåg var detta med flickan inträffade; var det i samband med bostadsområdet? Minns du om LA uteblev endast denna dag eller om det var flera dagar (som i samband med sjukdom)?

Vittnena som såg den vita amazonen, kunde de säga att den troligen var LA:s (reg. nr el dyl) eller var det generellt "en vit amazon"?

Händelsen med flickan ägde rum nån vecka innan Johan försvann om jag minns rätt. På vägen till Bosvedjeskolan tror jag.

LA skulle infunnit sig på en utbildning i hjärt och lung-räddning. Han kom inte och hörde aldrig av sig. Det var en Fredag och om han skulle jobbat denna helg känner jag inte till.

Ja..det var just på LA:s registreringsnummer som vittnena kände igen bilen. Det var nämligen ovanliga bokstäver och det ena vittnet var elektriker. Han fick associationer med sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in