2025-01-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
En alternativ hypotes är att utredande myndigheter potentiellt har fokuserat på inadekvata misstänkta. AC, den sista personen att observera Johan i livet, skulle kunna vara gärningsmannen. AC kan ha mördat Johan under nattens timmar när alla sover och därefter deponerat kroppen på ett ställe hon planerat långt i förväg, för att sedan återgå till sin arbetsplats påföljande morgon, till synes helt oberörd. AC uppvisar senare på dagen en spelad reaktion av förvåning och förtvivlan när Johan inte kommer hem efter skolan och ringer därefter polisen för att anmäla Johan försvunnen.

Tyvärr så har AC helt undgått misstankar från polis och utredare på grund av att hon var mamma till Johan, vilket har lett till förutfattade meningar om hennes oskuld. *AC anklagar sedermera falskeligen sin före detta oskyldiga partner för Johans försvinnande* och tar han till domstol. AC upprätthåller på detta vis en livslång charad av sorg och ovetskap kring Johans öde trots att AC är den faktiska förövaren och hon både vet vad som hände med Johan och var kvarlevorna kan återfinnas.

AC kan ha utfört det perfekta mordet. Hoppas polisen utreder AC nu.

Urusel hypotes. Du har uppenbarligen inte ens på grundläggande nivå satt dig in i fallet eller läst tillgängliga handlingar. Då hade du vetat att AC inte var den sista personen att se Johan i livet.
Kom igen med nåt vettigt istället när du läst in dig ordentligt på fallet.
Citera
2025-01-06, 18:48
Medlem
Vid 7:40 for alltså Johans mamma samt TW mot jobbet på Sundsvalls Sjukhus. Johan var då hemma och skulle strax gå till skolan. Vid 7:55 kommer RN springande nerför trappen, han har bråttom som fan till bussen. Johan står då utanför sin lägenhetsdörr och tittar in mot hallen. RN hinner säga "Tjena Johan" utan att stanna. Vid 8:05 ringer några barn på dörren hos Johan men ingen öppnar.

RN säger senare att Johan såg lite fundersam ut. Väntade han på någon?
Citera
2025-01-07, 13:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Vid 7:40 for alltså Johans mamma samt TW mot jobbet på Sundsvalls Sjukhus. Johan var då hemma och skulle strax gå till skolan. Vid 7:55 kommer RN springande nerför trappen, han har bråttom som fan till bussen. Johan står då utanför sin lägenhetsdörr och tittar in mot hallen. RN hinner säga "Tjena Johan" utan att stanna. Vid 8:05 ringer några barn på dörren hos Johan men ingen öppnar.

RN säger senare att Johan såg lite fundersam ut. Väntade han på någon?

Kan det inte vara så att GM ringde på, varpå Johan öppnade. När det kort där på hördes steg i trappan så smet GM in i lägenheten för att inte bli sedd. Lite konstigt beteende, och det skulle i så fall kunna förklara varför Johan såg fundersam ut.
Citera
2025-01-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan det inte vara så att GM ringde på, varpå Johan öppnade. När det kort där på hördes steg i trappan så smet GM in i lägenheten för att inte bli sedd. Lite konstigt beteende, och det skulle i så fall kunna förklara varför Johan såg fundersam ut.

Eftersom det finns en hel del vittnesrapporter om att LA:s bil skulle ha setts på morgonen på samma gata där Johan bodde (Bågevägen) så är det många som tror att han bevakade när Johans mamma med kille for iväg på morgonen. Finns ju också en rapport att LA ska ha kommit springande från en telefonkiosk rumt kvart i 8 på morgonen. Ringde han till Johan och fick honom att släppa in honom?
Citera
2025-01-07, 20:43
Medlem
Exet ti AC hade motiv och tillfälle. Desdutom syntes bilen utanför brännugnen på sjukhuset trots att han var ledig. Dessutom hade han uttalat hot till AC om att skada Johan. Otroligt tragisk historia. De anhöriga har dessutom blivit så fördjävligt av Kvasten och hans kompisgäng. De styrde ju bort utredningen från mördaren.
Citera
2025-01-09, 08:51
Citat:
Fikade med min släkting häromdagen igen.

" Ja, du frågade en massa om Johanfallet ifjol...jag har tänkt och funderat en del. Får man svära i kyrkan? Jag vet ju vad du tror, men jag själv håller idag på att LA inte hade med Johans försvinnande att göra. Jag ansluter mig till i stort sett alla andra kollegor där. Jag tror att han faktiskt var i Bosvedjan eftersom de sett hans bil. Kanske på grund av nostalgi. Men jag tror att något hände på skolan. Flera elever har ju faktiskt sett Johan spela pingis på morgonen. Vad hände sen, vilka rörde sig runt skolan? Någon person som slumpmässigt valde ut ett barn? Nej, jag tror inte heller på Tomas Q, det är inte så jag menar"

Går ju inte utesluta att några skolelever gjorde något på morgonen ?
Typ stoppat ner honom i en brunn på skolgården eller liknande, sedan glömdes han bort.
Det var väl dessutom fortfarande kallt och vårvinter så det gick nog snabbt att förfrysa.

Men det troligaste är att L.A gjorde något med Johan på morgonen, sedan sker ett dråp där LA får panik och gör sig av med kroppen.
Citera
2025-01-09, 10:37
Citat:
Eftersom det finns en hel del vittnesrapporter om att LA:s bil skulle ha setts på morgonen på samma gata där Johan bodde (Bågevägen) så är det många som tror att han bevakade när Johans mamma med kille for iväg på morgonen. Finns ju också en rapport att LA ska ha kommit springande från en telefonkiosk rumt kvart i 8 på morgonen. Ringde han till Johan och fick honom att släppa in honom?

Kan Johan blivit utsatt för sexuella övergrepp ?
Han kanske var en sån där tystlåten kille som blivit utsatt av någon styvfar eller liknande.
När L.A och mamman gjorde slut kanske Johan ville berätta något, som han inte fick berätta.
Citera
2025-03-26, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
En alternativ hypotes är att utredande myndigheter potentiellt har fokuserat på inadekvata misstänkta. AC, den sista personen att observera Johan i livet, skulle kunna vara gärningsmannen. AC kan ha mördat Johan under nattens timmar när alla sover och därefter deponerat kroppen på ett ställe hon planerat långt i förväg, för att sedan återgå till sin arbetsplats påföljande morgon, till synes helt oberörd. AC uppvisar senare på dagen en spelad reaktion av förvåning och förtvivlan när Johan inte kommer hem efter skolan och ringer därefter polisen för att anmäla Johan försvunnen.

Tyvärr så har AC helt undgått misstankar från polis och utredare på grund av att hon var mamma till Johan, vilket har lett till förutfattade meningar om hennes oskuld. AC anklagar sedermera falskeligen sin före detta oskyldiga partner för Johans försvinnande och tar han till domstol. AC upprätthåller på detta vis en livslång charad av sorg och ovetskap kring Johans öde trots att AC är den faktiska förövaren och hon både vet vad som hände med Johan och var kvarlevorna kan återfinnas.

AC kan ha utfört det perfekta mordet. Hoppas polisen utreder AC nu.

Vad har såna här trollkonton för syfte i längden egentligen? Är du en människa Hengpung?

Om du är en hyfsat vanlig människa som bor i Sverige och tycker om och tänker på saker dagligen hur kommer det sig att du kommer fram till och skriver ner en hyfsat lång utläggning som bygger på en felaktig premiss??

Språket du använder tyder på att du kanske har något slags autismspektrumtillstånd...eller så är det bara för att du inte finns utan är framtrollad av nån främmande aktör. Oavsett, väldigt intressant.

Varför är då din premiss felaktig? AC var inte sista person att se Johan i livet, du har grannpojken som är något/några år äldre som bor en våning upp som kommer ner i trappen och ser Johan utanför lägenheten.

Sen har ju såklart den som förde bort Johan också sett Johan levande.
Citera
2025-04-21, 15:11
Medlem
Fruktansvärd tragedi och ett helvete för Johans föräldrar. Tvärr är dom inte de enda föräldrarna som mist sitt barn under liknande omständigheter

Jag har skummat tråden nu och tänker på ett annat fall 2010-2015 (?) utanför Stockholm där pappan till 3 barn försökte bränna inne sina barn för att straffa sin exfru och mamman till barnen
Ett barn klarade sig. Polisen hittade pappan inte långt därifrån där han hade gjort ett halvhjärtat försök att ta livet av sig

Jag är övertygad om LA:s skuld till Johans död
Han hade hotat Johans mamma med att "göra något eller döda Johan som hämnd om deras förhållande tog slut eller om hon inte gjorde som LA sa" (jag minns inte ordagrant men det står i tråden)
Att uttala ett sådant hot till henne visar för mig en en maktfullkomlig egoist som är totalt hänsynslös. Då är han också kapabel till att döda för att han har blivit kränkt
Han hade även behållt xa-nyckel till AC
Han kommer aldrig erkänna och o m prästen vet något så kommer han aldrig säga ngt pga tystnadsplikt

Johans föräldrar måste leva med att deras son är död ⚘️ men ett litet ljus i tunneln kanske för dom är att Johan inte råkade ut för en pedofil 😔
Citera
2025-04-25, 19:46
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Vad har såna här trollkonton för syfte i längden egentligen? Är du en människa Hengpung?

Om du är en hyfsat vanlig människa som bor i Sverige och tycker om och tänker på saker dagligen hur kommer det sig att du kommer fram till och skriver ner en hyfsat lång utläggning som bygger på en felaktig premiss??

Språket du använder tyder på att du kanske har något slags autismspektrumtillstånd...eller så är det bara för att du inte finns utan är framtrollad av nån främmande aktör. Oavsett, väldigt intressant.

Varför är då din premiss felaktig? AC var inte sista person att se Johan i livet, du har grannpojken som är något/några år äldre som bor en våning upp som kommer ner i trappen och ser Johan utanför lägenheten.

Sen har ju såklart den som förde bort Johan också sett Johan levande.

Jag noterar din invändning och den skeptiska tonen i ditt svar till mig. Du får förstås ifrågasätta premisserna i min hypotes, men det är också viktigt att hålla sig öppen för alternativa förklaringar, särskilt i ett fall där så mycket fortfarande är oklart. Jag har inga motiv annat än att framställa en alternativ hypotes I fallet som möjligtvis förbisetts av polisen och utredare, varför fallet kanske aldrig heller blivit uppklarat.

Men du hänvisar till grannpojkens vittnesmål som en avgörande faktor varför min hypotes är felaktig. Men vittnesmål, särskilt från barn, är notoriskt opålitliga. Minnesbilder kan förvrängas, dagar kan blandas ihop, och i efterhand kan yttre påverkan – från media, föräldrar eller ledande frågor från utredare – färga vad man tror sig minnas. Det är därför fullt möjligt att grannpojkens observation av Johan aldrig ägde rum den aktuella morgonen men att han såg Johan vid ett annat tillfälle, eller att han förväxlat dagar och händelser. Den mänskliga hjärnan är inte ett ofelbart arkiv, särskilt inte hos barn i en dessutom påtaglig situation som att bli förhörd hos polisen.

Därför säger jag kvarstår möjligheten att AC, som hade tillgång till Johan och hemmiljön, faktiskt var den sista personen som såg honom i livet. Om grannpojkens vittnesmål inte kan styrkas bortom rimligt tvivel, öppnas åter möjligheten att AC kan ha haft både motiv, tillfälle och möjlighet att mörda Johan – och därefter iscensätta en trovärdig reaktion av oro och förtvivlan.

Det är alltså inte orimligt att fortsatt betrakta AC som huvudmisstänkt, särskilt om andra spår är svaga eller bygger på osäkra vittnesmål från barn. Att helt utesluta AC enbart på grund av ett potentiellt felaktigt eller förväxlat vittnesmål vore att bortse från en central hypotes i utredningen, vilket jag ställer upp i min hypotes. I ett olöst fall måste alla möjligheter prövas, även de som känns obekväma eller går emot tidigare antaganden. Där kan de kritiska frågorna kring Johan och hans försvinnande (med högsta sannolikhet mord) finnas för att lösa Fallet-Johan.
Senast redigerad av -Hengpung- 2025-04-25 kl. 19:50.
Citera
2025-05-04, 19:33
Medlem
Enda med motiv är mammans ex. Dessutom synliga på plats sent utanför sitt jobb på ledig dag där brännvin fanns. Tyvärr kommer Johan aldrig hittas och mgm är död. Fyran för kvasten med bihang som dödade den polisutredning som skulle skett. Att sen föräldrarna ska genomlida alla tv-framträdanden som hjärnsläpp Lambertz gjort om fallet är ju bara salt i såren.
Citera
2025-05-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenAlm
Enda med motiv är mammans ex. Dessutom synliga på plats sent utanför sitt jobb på ledig dag där brännvin fanns. Tyvärr kommer Johan aldrig hittas och mgm är död. Fyran för kvasten med bihang som dödade den polisutredning som skulle skett. Att sen föräldrarna ska genomlida alla tv-framträdanden som hjärnsläpp Lambertz gjort om fallet är ju bara salt i såren.

LA lever väl fortfarande men han kan ju dö när som helst på grund av hög ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in