2011-11-05, 16:34
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Kan du utveckla detta vidare är du snäll, hade du velat att en person som erkänt mordet på ditt barn, som du varit helt övertygad om var oskyldig, blivit dömd för det? Är det korrekt uppfattat eller missförstod jag dig?

Juridiskt hade föräldrarna all rätt i världen att kräva skadestånd av Thomas Quick, i deras egenskap som målsägande i fallet. Varför man verkligen fick för sig att göra det är dock en stor gåta.

Om det nu är så att man fick skadeståndet utbetalt (det kan vi knappast veta eftersom Thomas Quicks tillgångar knappast sträckte sig utöver hans egna kläder) och skadeståndet yrkades för att man var "förbannad" på Thomas Quick, då borde rimligtvis pengarna återbetalas (till aktuell myndighet?) som "tack" för att han tog tillbaka sitt erkännande och blev frikänd efter resning (när det nu sker). Det enda logiska steget enligt mig, men som sagt så är logik ingenting som föräldrarna Asplund är speciellt bekanta med.

Som jag fattade av inslaget så är det Quick som får skadestånd p.g.a. att han blivit "felaktigt" dömd. Föräldrarna får inget alls. Innan cirkus Quick är klar är han troligen mångmiljonär. Leve rättsstaten Sverige! Leve van der Kvast och psykolog-gänget! Leve Pentii varg och alla andra som försett honom med insider-info! Och slutligen: leve ett av världens högsta skattesystem..som gjort allt detta möjligt! Hurra!
Citera
2011-11-06, 13:57
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Som jag fattade av inslaget så är det Quick som får skadestånd p.g.a. att han blivit "felaktigt" dömd.

Ja, det återstår ännu att se hur det blir med den saken.

Citat:
Föräldrarna får inget alls.

Nej, varför skulle föräldrarna Asplund få något skadestånd i samband med att han frias?
Citera
2011-11-09, 15:57
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Kan du utveckla detta vidare är du snäll, hade du velat att en person som erkänt mordet på ditt barn, som du varit helt övertygad om var oskyldig, blivit dömd för det? Är det korrekt uppfattat eller missförstod jag dig?

Nej, det hade jag naturligtvis inte. Men jag kan förstå reaktionen; att man blir "förbannad" som du uttrycker det och tycker att personen som fabulerat om bestialiska övergrepp på ens döda barn borde få "betala" för det på något sätt. Särskilt om man har anledning att tro att personen i fråga skadat utredningen och underlättat för den verklige mördaren att gå fri.

Citat:
Om det nu är så att man fick skadeståndet utbetalt (det kan vi knappast veta eftersom Thomas Quicks tillgångar knappast sträckte sig utöver hans egna kläder) och skadeståndet yrkades för att man var "förbannad" på Thomas Quick, då borde rimligtvis pengarna återbetalas (till aktuell myndighet?) som "tack" för att han tog tillbaka sitt erkännande och blev frikänd efter resning (när det nu sker).

Det är väl i så fall aktuell myndighets sak att återkräva pengarna? Jag förstår inte riktigt ditt agg till föräldrarna?
Citera
2012-01-07, 11:15
Medlem
olovpalmes avatar
Nu vet man inte om det var mord eftersom ingen kropp hittades.
Tänk om den anklagade som blev fälld i tingsrätten är helt oskyldig.Även om han är frikänd i hovrätten så är han fortfarande huvudmisstänkt.

Har hört talas om att johans mamma hade fler pojkvänner varav minst en va rejält instabil i psyket.
Kan vårdläraren som det skrevs om också vara tänkbar gärningsman?

Vad har hänt med alla inblandade?Hur har livet gestaltat sig för dom?

Det skulle va intressant att läsa en kort sammmanfattning av hela fallet Johan helst så detaljerad som möjligt.
Citera
2012-01-18, 13:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Hovrätten har beviljat Thomas Quick resning i Johan-fallet. Det innebär att målet ska tas upp på nytt i tingsrätten.

Källa:: TT
Citera
2012-01-18, 14:48
Medlem
http://www.hovrattenfornedrenorrland.se/Domstolar/hovrattennedrenorrland/Pressmeddelande%20%c3%96%20889-11.pdf
Citera
2012-01-18, 22:30
Medlem
Är det nån här som är duktigt insatt i fallet? Som vet nåt om "flyttkillarna" som befann sig i huset före och efter försvinnandet?
Citera
2012-01-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Är det nån här som är duktigt insatt i fallet? Som vet nåt om "flyttkillarna" som befann sig i huset före och efter försvinnandet?
Pelle Svensson tar upp den förundersökningen som gjordes innan Quick började "trippa" på sina Xanor. Den utredningen pekar ut väldigt besvärande omständigheter för ett av mammans Ex. Så graverande omständigheter att flera polismän blev uppriktigt mycket förvånade då intresset senare vändes mot quick. Pelle Svenssons beskrivning känns trovärdig. Man får intrycket av att ärendet var uppklarat polisiärt, men ingen kunde lagföras.
Citera
2012-01-19, 00:29
Medlem
Men det är bestickande i mina ögon att Thomas Quick ska kunna få skadestånd för frågan, då han själv medverkat i att bli fälld för mordet. Hans inblandning i processen borde göra att skådeståndet inte utgår, men jag vet att det sannolikt blir skadestånd om han frias. Vad det gäller föräldrarna blir man fundersam, de har ju själva aldrig riktigt trott på Quick's skuld, ändå skall de ersättas för lidande? Men visst, rättsväsendet har ju i någon objektiv mening hanterat deras sons död som en fars.
Citera
2012-01-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Pelle Svensson tar upp den förundersökningen som gjordes innan Quick började "trippa" på sina Xanor. Den utredningen pekar ut väldigt besvärande omständigheter för ett av mammans Ex. Så graverande omständigheter att flera polismän blev uppriktigt mycket förvånade då intresset senare vändes mot quick. Pelle Svenssons beskrivning känns trovärdig. Man får intrycket av att ärendet var uppklarat polisiärt, men ingen kunde lagföras.

Ok, ja men finns det några flyttkillar omnämnda i fup'en? Kan den som föräldrarna misstänker, ha haft medhjälpare?
Citera
2012-01-19, 17:56
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Ok, ja men finns det några flyttkillar omnämnda i fup'en? Kan den som föräldrarna misstänker, ha haft medhjälpare?

Aldrig hört talats om några flytt-killar. Och jag har läst rätt mycket om fallet.
Citera
2012-01-19, 18:05
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Aldrig hört talats om några flytt-killar. Och jag har läst rätt mycket om fallet.

Inte jag heller.

Osannolikt att LA hade någon medhjälpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in