Jag vill inte alls ifrågasätta Pelle Svensson som är jätteduktig på detta fall. Och jag ska direkt säga att jag inte läst igenom hela förundersökningen trots att jag har den på bild. Det är ett jättematerial som tar ett tag att gå igenom.
Eftersom jag inte gått igenom allt ännu så skulle jag vilja ha hjälp att förstå detta:
Om man lyssar på Pelle Svensson i podden om fallet
http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/2015/12/21/johanfallet-avsnitt-4-rattegangen/
Spola fram 21.30 in i ljudklippet.
Det jag undrar över är dels vilken läkare är det som sett LAs bil i garaget? Jag hittar inget i domarna, eller i det jag läst redan. Det jag vet är att M Hedenius såg LA vid butiken i sjukhuset när MH slutade jobbet. Skulle han alltså åkt tillbaka på natten till sjukhusgaraget? I det förhör jag läst hittils med MH så säger han inget sådant. Inget i domen om det heller. Det kan givetvis vara en annan läkare. Men vem?
Sen säger Pelle vidare att bilen (säger han verkligen HIV, eller hör jag fel? Men det kan ju vara en felsäging) stod 10 meter från järndörren till riskavfallet. Enligt Pelle Snus så skulle ju riskavfallet vara på en annan våning än bilparkeringen? Men visst, kunde ju vara 10 meter, men våningen ovanför?
Sedan säger Pelle vidare att järndörren var upbruten med kofot. Var kan man läsa mer om detta?
Vad jag läst så var det ett elektroniskt kodlås som av någon anledning inte var låst när Väktaren gick sin rond. Även här påpekas att dörren ej var uppbruten. Dock vet jag inte vem som skrivit, så hans kunskap får man ju givetvis ta med en nypa salt.
http://www.mysterium24.se/?p=2268
Citat:
Magnetlåset till containerrummet var visserligen ur funktion då, men något inbrott eller brytmärken tycks inte ha konstaterats där. Enligt vaktmästaren kan det varit något fel i det elektriska systemet.
Däremot hade sjukhuset några veckor tidigare haft inbrott på ett annat ställe på sjukhuset, en avdelning där både en dörr och ett medicinskåp brutits upp med något slags verktyg. (Den tjuven var ute efter narkotika).