2017-04-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Ingen kan väl bry sig om vad den sk Mobilmannen säger? Han var ju en bluffare.

Givetvis så tror jag inte att mobilmannen och "hans team" varit och sökt med markradar. Om det ens är rätt hus på bild. Däremot så skulle jag gärna vilja ha alla adresser till hus/områden där LA brukar vara. Då jag inte tror att han åkte omkring planlöst hela dagen den 7e med Johan i bilen.

Och om han skar halsen av honom som åtalet hävdar så tror jag åtminstone inte att det hände vid vattentornet i bosvedjan. Det måste ju blivit ordentliga blodspår i snön. Och skottade han undan/över snö så borde det ju också lämnat spår. Området kring bosvedjan är ju det ställe det letades allra mest i från början.

Problemet med LA är ju hans stora friluftsintresse, vilket gör antalet möjliga platser han kan ha åkt till väldigt stort. Var han på posten vid 11 tiden (jag vet inte om exakt tidpunkt någonsin fastställdes, men att han var på posten tror jag nog alla är överens om) så har han ju varit nån annanstans i 3 timmar. Hade han bara cirkulerat runt runt så hade säkert nån börjat notera honom.

Och var han inte till morsan på eftermiddagen så har han ju nu 5 timmar igen han kan hitta på något. Då nästa (enligt mig) säkra iaktagelse var vid sjukhuset av Hedenius nån gång vid 16 tiden.
Citera
2017-04-15, 10:16
Medlem
Här kommer lite mer påskläsning, det är väl inga direkt okända saker som står här. Så är kanske mer för oss som vill nörda ner sig i detaljer. Är förhör med Kent Rundqvist som LA besöker på lördagen och sover över hos. Hos vilken LA benämner Johan i "varform" trots att ingen borde veta att han redan är avliden.

Sen är det också förhör med något tidigare ex till AC som jag på rak arm inte minns namnet på (maskerat i texten) men jag har för mig att han också hette Lennart. Denne är psykolog och spekulerar lite i LAs psyke. Samt nån iaktagelse av Johan tidigare på hösten vid busstationen.

http://www.mediafire.com/file/97mk5665kkxhimr/KRXX.rar
Citera
2017-04-16, 11:15
Medlem
Lite mer läsning http://www.mediafire.com/file/407wcwns4f5u3fd/AsteXX.rar
Nån vännina till AC som beskriver LA lite, samt iaktagelsen utanför ICA bosvedjan där Johan ska ha hoppat in i en bil vid 7.50 tiden. Enda intressanta är att hon säger att det inte är en Volvo. Men kan ju vara fel av henne. Eller så var det inte Johan hon såg.
Citera
2017-04-16, 12:49
Medlem
Nånting jag reagerar på är att LA själv aldrig nämner Alnön, trots att Patrik enligt folkbokföringen är född där. Han nämner ju en massa andra platser typ Essvik osv. Det kan ju peka lite i riktningen till att han varit till Alnö den 7e. Att åka ut på t.ex södra alnö tar ju ett tag, så det kan ju vara där han varit före posten. Dock är det ju en väldigt svag indicie. LA säger ju att han och Barbro flyttade till stockholm, men inget om alnö.

Nånting jag också tänkt på är att eftersom Irene var försvunnen i timrå/söråker så kanske det pekar lite i i riktningen till att han inte åkte till Stugan/området däromkring med Johan. För även om de kanske inte letade för fullt så visste nog LA att de boende hade extra koll på området.
Citera
2017-04-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Moderns fästman försökte ge LA alibi genom att påstå att han lämnat in en travkupong samma dag. Alltså som ett minnesstöd. Men det visade sig att det var ett annat datum på kupongen.

Är du helt 100 på denna uppgift? På pdf sida 23 i dommen så refererar de till kupongen. Men den verkar inte ifrågasättas?
Citera
2017-04-18, 09:19
Medlem
Här kommer ett gäng iaktagelser som jag bedömer är irrelevanta för fallet. Mestadels fel person skulle jag tro. http://www.mediafire.com/file/qarsk5a26pt8lti/XX1.rar
Citera
2017-04-18, 21:49
Medlem
Jag vill inte alls ifrågasätta Pelle Svensson som är jätteduktig på detta fall. Och jag ska direkt säga att jag inte läst igenom hela förundersökningen trots att jag har den på bild. Det är ett jättematerial som tar ett tag att gå igenom.

Eftersom jag inte gått igenom allt ännu så skulle jag vilja ha hjälp att förstå detta:
Om man lyssar på Pelle Svensson i podden om fallet
http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/2015/12/21/johanfallet-avsnitt-4-rattegangen/
Spola fram 21.30 in i ljudklippet.

Det jag undrar över är dels vilken läkare är det som sett LAs bil i garaget? Jag hittar inget i domarna, eller i det jag läst redan. Det jag vet är att M Hedenius såg LA vid butiken i sjukhuset när MH slutade jobbet. Skulle han alltså åkt tillbaka på natten till sjukhusgaraget? I det förhör jag läst hittils med MH så säger han inget sådant. Inget i domen om det heller. Det kan givetvis vara en annan läkare. Men vem?

Sen säger Pelle vidare att bilen (säger han verkligen HIV, eller hör jag fel? Men det kan ju vara en felsäging) stod 10 meter från järndörren till riskavfallet. Enligt Pelle Snus så skulle ju riskavfallet vara på en annan våning än bilparkeringen? Men visst, kunde ju vara 10 meter, men våningen ovanför?

Sedan säger Pelle vidare att järndörren var upbruten med kofot. Var kan man läsa mer om detta?
Vad jag läst så var det ett elektroniskt kodlås som av någon anledning inte var låst när Väktaren gick sin rond. Även här påpekas att dörren ej var uppbruten. Dock vet jag inte vem som skrivit, så hans kunskap får man ju givetvis ta med en nypa salt. http://www.mysterium24.se/?p=2268

Citat:
Magnetlåset till containerrummet var visserligen ur funktion då, men något inbrott eller brytmärken tycks inte ha konstaterats där. Enligt vaktmästaren kan det varit något fel i det elektriska systemet.
Däremot hade sjukhuset några veckor tidigare haft inbrott på ett annat ställe på sjukhuset, en avdelning där både en dörr och ett medicinskåp brutits upp med något slags verktyg. (Den tjuven var ute efter narkotika).
Citera
2017-04-19, 00:27
Medlem
Det enda jag kan hitta i domen är på sidan 82 i pdf filen där det står om mötet med Hedenus.
Där spekuleras det i att LA efter mötet med Hedenus skulle ställt upp porten då. Och sedan åkt runt och kastat kroppen. Jag antar att med åkt runt så menar de från den sidan som lastbilar hämtar containern?

Hur de har resonerat här förstår jag inte riktigt. Och av vilken anledning var då LA uppe och sprang på entreplan?
Citera
2017-04-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Sen säger Pelle vidare att bilen (säger han verkligen HIV, eller hör jag fel? Men det kan ju vara en felsäging) stod 10 meter från järndörren till riskavfallet. Enligt Pelle Snus så skulle ju riskavfallet vara på en annan våning än bilparkeringen? Men visst, kunde ju vara 10 meter, men våningen ovanför?

Som jag skrev finns det en gång i källaren inte långt från riskavfallet som leder till en utgång på en lastbrygga bakom sjukhuset, det är där Pelle Svensson menar att LA's bil stod. SÅ det är inte på garageplanet som han menar.
Citera
2017-04-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det enda jag kan hitta i domen är på sidan 82 i pdf filen där det står om mötet med Hedenus.
Där spekuleras det i att LA efter mötet med Hedenus skulle ställt upp porten då. Och sedan åkt runt och kastat kroppen. Jag antar att med åkt runt så menar de från den sidan som lastbilar hämtar containern?

Hur de har resonerat här förstår jag inte riktigt. Och av vilken anledning var då LA uppe och sprang på entreplan?

Utredningen är full av osäkerheter och antaganden. Tror inte alls att JA har hamnat i riskavfallet! Om LA har dödat JA så söker han väl inte sig till sin egen arbetsplats med liket, finns ju massor med ställen att åka med en kropp och dumpa den. Fantasier med största sannolikhet! Att han är dumpad i en skog eller liknande är väl mycket troligare. Tror utredarna och advokat PS hade sett lite för mycket på film.
Citera
2017-04-19, 10:15
Medlem
Anmälan av stöld Petidin på sjukhuset https://minfil.org/36N857b1b7/Petidinstold.rar

Verkar vara starka grejjer enligt wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Petidin

Citat:
Injektioner med petidin ges bara av kvalificerad personal på sjukhus där det bl.a. används postoperativt efter omfattande kirurgiska ingrepp.
Citera
2017-04-19, 22:46
Medlem
Med tanke på att de fick Quick att erkänna detta så är min fråga kan man åtala Van der Kwast och Seppo för försvårande av brottsutredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in