Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-03, 09:27
  #1597
Medlem
Någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar för starka sömnmedel att börja verka om man äter dem? För jag antar att om Johan fick medlet i en cocosboll så måste det tagit en liten stund innan effekten kom eftersom det måste brytas ned i magen. Alltså måste ju gm ha uppehållit Johan på något sätt. För det går ju rätt fort att köra t.ex till ACs arbetsplats.
Citera
2017-02-03, 20:46
  #1598
Medlem
Hur svårt mentalt sjuk är/var TW? Han verkar ju bo ihop med en 20 år yngre psykolog nu.
Eller har hon tagit med sig jobbet hem?
Citera
2017-02-03, 21:57
  #1599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hur svårt mentalt sjuk är/var TW? Han verkar ju bo ihop med en 20 år yngre psykolog nu.
Eller har hon tagit med sig jobbet hem?

Svårt att säga så klart men han har ju suttit inlåst på Beckomberga sammanlagt ganska lång tid, minns inte exakt hur länge men har för mig att det var några år under 60-talet. Han har ju också varit hotfull mot andra flickvänner och deras barn, det är vad som står i utredningen iaf men mer detaljerat än det jag skriver här givetvis. Det som står där är allt jag vet vad det gäller honom, han flyttade från stan en månad efter försvinnandet om jag minns rätt.
Citera
2017-02-04, 13:37
  #1600
Medlem
Tack för svar. Någon som vet när han slutade jobbet den 7e nov. Samt var han var mellan den tiden och när han dök upp hos AC vid 16 tiden?

Jag är även tacksam att få höra om någon vet vilken tid han var nere i kulverterna på sjukhuset.
Var det också i samband med tiden för inbrottet?
Citera
2017-02-04, 13:44
  #1601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Tack för svar. Någon som vet när han slutade jobbet den 7e nov. Samt var han var mellan den tiden och när han dök upp hos AC vid 16 tiden?

Jag är även tacksam att få höra om någon vet vilken tid han var nere i kulverterna på sjukhuset.
Var det också i samband med tiden för inbrottet?


Nä jag minns inte att den informationen framgick i utredningen, varken när han slutade jobbet eller när han var i kulverterna. Det var ett tag sedan jag läste utredningen så det är möjligt att jag glömt. Det har ju liksom varit fullt fokus på LA så han har enligt min åsikt kommit undan lite väl lätt.
Citera
2017-02-04, 15:22
  #1602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
LA verkade inte vara särskilt angelägen om att ge sin omgivning intryck av att han var oskyldig.

Den uppfattningen har jag också fått. Men hela bestraffningen mot AC ligger väl i att anledningen till Johans försvinnande ska vara känt.
Citera
2017-02-04, 21:49
  #1603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Vill du jämföra med omständigheterna som pekade på LA? Inga problem i såna fall..

Men om TW är inblandad gör det väl inte LA per automatik oskyldig?
Säg att TW har tvångstankar om att skada barn. Någon gång efter LA säger att TW förstört hans liv träffas de för att tala ut. TW vet vid denna tidpunkt att LA hotat att skada Johan något han själv fantiserat om. På något sätt övertygar TW LA att bägge skulle kunna tjäna på detta. TW lovar dessutom att aldrig mer träffa AC efter detta. Kanske lovar han tillochmed att flytta från stan och lämna fritt spelutrymme med AC.

På morgonen så kidnappar LA Johan enligt plan, och det förklarar väl varför TW inte säger sig ha sett LA när han hämtade bilen.

Anledningen till att Johan helt plötsligt syns vid liv vid 11 tiden är att de då åkt tillbaka till stan för att TW slutar jobbet då och vill ha Johan "för sigsjälv" postbesöket är för alibi. Att Johan vaknar är nog ingen katastrof, han är ju säkert inte klarvaken. Utan kan lätt luras i mer sömnmedel. Eller så är det ingen fara han är ju med en bekant och somnar om.

TW åker iväg med Johan. Medans LA nu har lite ledig tid, vilken han passar på att åka till morsan för alibi. Efter detta vid 14 tiden gör han ju igen något skumt. Då han använder sin låtsasrunda som alibi. Kanske ansluter han ju till TW som gjort klart det han vill (bögning/tortyr?) och sedan dödar de tillsammans Johan.

Efter detta åker de gemensamt tillbaka och dyker upp samtidigt. LA på sjukhuset vid 16 (ICA). TW hos AC vid 16.

Bägge har dessutom varit nere i sjukhusets kulvertar på kvällen. Vilken slump. Något de diskuterat kanske? Antingen så hjälper TW LA lasta in Johan i containern eller så slänger de var sina kläder där?

LA ringer ju dessutom ett samtal från en telekiosk när polisen spanar på honom. Så någon vill han ju kunna samtala diskret med. Kan det vara TW?
Citera
2017-02-05, 01:04
  #1604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Men om TW är inblandad gör det väl inte LA per automatik oskyldig?
Säg att TW har tvångstankar om att skada barn. Någon gång efter LA säger att TW förstört hans liv träffas de för att tala ut. TW vet vid denna tidpunkt att LA hotat att skada Johan något han själv fantiserat om. På något sätt övertygar TW LA att bägge skulle kunna tjäna på detta. TW lovar dessutom att aldrig mer träffa AC efter detta. Kanske lovar han tillochmed att flytta från stan och lämna fritt spelutrymme med AC.

På morgonen så kidnappar LA Johan enligt plan, och det förklarar väl varför TW inte säger sig ha sett LA när han hämtade bilen.

Anledningen till att Johan helt plötsligt syns vid liv vid 11 tiden är att de då åkt tillbaka till stan för att TW slutar jobbet då och vill ha Johan "för sigsjälv" postbesöket är för alibi. Att Johan vaknar är nog ingen katastrof, han är ju säkert inte klarvaken. Utan kan lätt luras i mer sömnmedel. Eller så är det ingen fara han är ju med en bekant och somnar om.

TW åker iväg med Johan. Medans LA nu har lite ledig tid, vilken han passar på att åka till morsan för alibi. Efter detta vid 14 tiden gör han ju igen något skumt. Då han använder sin låtsasrunda som alibi. Kanske ansluter han ju till TW som gjort klart det han vill (bögning/tortyr?) och sedan dödar de tillsammans Johan.

Efter detta åker de gemensamt tillbaka och dyker upp samtidigt. LA på sjukhuset vid 16 (ICA). TW hos AC vid 16.

Bägge har dessutom varit nere i sjukhusets kulvertar på kvällen. Vilken slump. Något de diskuterat kanske? Antingen så hjälper TW LA lasta in Johan i containern eller så slänger de var sina kläder där?

LA ringer ju dessutom ett samtal från en telekiosk när polisen spanar på honom. Så någon vill han ju kunna samtala diskret med. Kan det vara TW?

Nog för att jag är öppen för spekulationer men du är nog tyvärr ute cyklar ....
Citera
2017-02-05, 09:35
  #1605
Medlem
Absolut så kan det vara. Men det skulle ju stämma in bra på prästens varning också. Bägge jobbar på sjukhuset. Eller snarare var inte prästens varning för arbetsplatsen, där finns TW och också LA i närheten. Så varningen skulle ju räcka för att täcka in bägge.

Sen tänker jag också att en person med fantasier om att göra barn illa måste ju känna sig väldigt ensam i detta, då han aldrig kan tala med någon (utanför psykvården iaf) om detta. Och får han höra att LA vill göra Johan något så kanske han ser det som sitt livs chans och tanken sakta föds att börja prata med LA som han kanske ser som en själsfrände till början. Även om de har olika motiv. Och sen viljan att prata med LA nästan blir till ett tvång.

Sen säger de ju att TW reagerat väldigt konstigt. Åsså låg han å böla hela kvällen den 7e dessutom.

Även att Oreland säger att den som ringer in inte blev särskilt berörd av dödandet skulle ju förklaras av att inringaren kanske berördes av vad som drabbade pojken innan döden och därav nämnde dödandet som odramatiskt kanske en befrielse tillochmed. LA gillade ju Johan och kanske chockades av vad TW gjorde mot honom och kände att prästen var den enda han kunde tala ut med.
Citera
2017-02-05, 09:57
  #1606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL

Jag anar att LA led av en personlighetsstörning - troligen en narcissistisk sådan - som i kombination med visst missbruk kan bli mycket obehaglig. Hans kränkta känslor gentemot ACA, som hade ett tämligen utsvävande kärleksliv, och hans tilltufsade kontrollbehov som just tappat kontrollen över detta kärleksliv, måste ha varit som nitroglycerin i ådrorna.

Tanken om en gudskomplex är intressant. Det finns många indikatorer på att LA flyter lite ovanpå och tittar ner, med en känsla av att vara osårbar. Han verkar inte bry sig om vilket intryck han ger eller vilka misstankar han väcker. Polisens oförmåga att hantera detta under förhör leder till att LA styr dessa samtal till långa monologer där förhörsledaren tröttas ut och ger upp. LA låter sig inte skrämmas eller styras - han manipulerar själv situationen genom ett utnötande, inåtvänt ältande som ingen klarar att lyssna till. Det är nästan komiskt!
@

Intressanta utlägg, jag är lika fascinerad av LAs personlighet som dig. I PM från en person som kollat upp LAs släkt gissar han att LAs far var psykiskt sjuk, vilket inte skulle förvåna mig att han har sådana gener.

Utdrag från PM:
"Om jag inte missminner mig hade han bara någon tid före sin död intagits på mentalsjukhus. Någon tid före det hade han skilt sig från Anderssons mor, Mary."
Citera
2017-02-06, 12:54
  #1607
Medlem
Skulle Johan och LA ha bytt bil från LAs Amazon till den vita amazon som TW hade tillgång till och kanske fanns på den plats Johan och LA var mellan 08-11 tiden. Samt att den andra Amazonen var väldigt rostig så skulle det kunna förklara varför LA rostlagade sin egen. Om han såg att Johan blev iaktagen utanför posten ville han kanske ta bort all rost på sin egen bil så ingen skulle tro att den rostiga bilen var hans om signalementet kom in.

Kom det någon uppgift om att LAs bil saknade stänkskydd? Kanske stänkskyddet lossnade från den andra?
Citera
2017-02-07, 09:04
  #1608
Medlem
Varifrån kom uppgiften att LA sålt stugan? Vad jag kan se så överförde han den till sin son som gåva 1985 var inte rättegången då? Kanske som skydd mot utmätning om han döms till skadestånd?

http://www.mediafire.com/file/3narm9...A5_Ri_4_58.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback