Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Johan stod utanför lägenhetsdörren när pojken kom springande utför trappan. Han hejade på Johan.
Ja..att LA med list lurat ut Johan från lägenheten och in i bilen förmodar jag? En teori som jag delar.
Jag delar också den tanken. Vad jag menar är mer på vilket sätt detta skett; hur de presenterade detta i domskälet.
Om pojken såg Johan utanför lägenheten, kan detta vara när han var färdig att gå till skolan. (Eller var det tidigare och han gick ut för att leta efter katten eller annat?) Om Johan var ensam vid tillfället - och han var på väg att gå till skolan - så torde gm ha väntat på Johan mellan ytterdörren och sin (ev.) bil. I detta fall behöver det inte vara något suspekt med att katten inte släpptes in; Johan ändå var klar att gå till skolan. Om gm hade knackat på - och alltså gått in i lägenheten - borde väl grannpojken även sett gm i anslutning till Johan (om han var på väg att gå ut)? Eller var det tidigare pojken såg Johan och Johan av någon anledning befann sig utanför lägenhetsdörren utan att vara på väg till skolan? Då kan kanske gm ha befunnit sig inne i lägenheten? I så fall kan Johan ha blivit förhindrad på något sätt att se till att katten blev insläppt.
Om grannpojken såg Johan när Johan var på väg att gå till skolan, hur kom det sig att de inte gick tillsammans/samtidigt? Såg pojken någon person utanför? LA hade ju haft ett förhållande med A-C. Om LA spenderat mycket tid hos Johan och A-C kanske grannpojken sett LA vid ett antal tillfällen och skulle känna igen denne.
Detta kanske blev ett något förvirrat inlägg, men jag hoppas att det ändå framgår någotsånär vad jag funderar över.
Finns det någon som har domen och kan ladda upp den?