2010-10-08, 12:59
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Inget reg.nr men jag vill minnas en vittnesuppgift om ett barn i bilen.

LA uteblev från en konferens eller liknande på sjukhuset som han alltid brukade närvara vid. Däremot sågs han väl av en kollega vid dörrarna till avfallsbränningen på Sundsvalls sjukhus?

Tilläggas kan att JA alltid brukade göra något med katten på morgonen och att detta inte gjorts denna morgon. Troligtvis blev han avbruten.

Det fanns färska bilspår vid LAs sommarstuga och eventuellt muffinsförpackningen hittades där (rätta mig den som minns). Det var iallafall pojkens favoritmuffins.

(fritt ur minnet)

Vittnet som sett ett barn i bilen var ett helt annat. Kom man verkligen fram till något när det gällde bilspåren vid stugan?
Citera
2010-10-08, 13:15
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy

Ja..det var just på LA:s registreringsnummer som vittnena kände igen bilen. Det var nämligen ovanliga bokstäver och det ena vittnet var elektriker. Han fick associationer med sitt jobb.

Nu minns jag det och elektrikern!

När försvinnandet skedde i november besökte i princip ingen Lögdösjö-området. Där fanns enbart sommarboende vad jag förstår, och en grind/spärr som bara stugägarna kunde öppna. Vid kontroll fanns det färska bilspår upp till LAs sommarstuga.
Citera
2010-10-08, 14:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Händelsen med flickan ägde rum nån vecka innan Johan försvann om jag minns rätt. På vägen till Bosvedjeskolan tror jag.

LA skulle infunnit sig på en utbildning i hjärt och lung-räddning. Han kom inte och hörde aldrig av sig. Det var en Fredag och om han skulle jobbat denna helg känner jag inte till.

Ja..det var just på LA:s registreringsnummer som vittnena kände igen bilen. Det var nämligen ovanliga bokstäver och det ena vittnet var elektriker. Han fick associationer med sitt jobb.

Nu börjar "minnesklockan" plinga lite. När du skriver att detta med flickan inträffade tidigare, så kommer minnet av detta tillbaka lite.

Så chansen för att det var just LA:s bil som sågs i närheten av Johans bostad morgonen han försvann är alltså stor? Kommer du (eller annan) ihåg om det skulle kunna ha funnits en "naturlig" anledning för LA att ha befunnit sig där denna morgon? Som jag minns det hade han ingen direkt koppling till Bosvedjan (kan dock komma ihåg fel).
Citera
2010-10-08, 14:33
Medlem
psykakutens avatar
Jag vet inte vad mannens förklaring till vad han hade för sig den aktuella dagen var, men jag vill minnas att både tingsrätt och hovrätt konstaterade att han hade ljugit om vissa av sina förehavanden den dagen.
Citera
2010-10-08, 14:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Inget reg.nr men jag vill minnas en vittnesuppgift om ett barn i bilen.

LA uteblev från en konferens eller liknande på sjukhuset som han alltid brukade närvara vid. Däremot sågs han väl av en kollega vid dörrarna till avfallsbränningen på Sundsvalls sjukhus?

Tilläggas kan att JA alltid brukade göra något med katten på morgonen och att detta inte gjorts denna morgon. Troligtvis blev han avbruten.

Det fanns färska bilspår vid LAs sommarstuga och eventuellt muffinsförpackningen hittades där (rätta mig den som minns). Det var iallafall pojkens favoritmuffins.

(fritt ur minnet)

Kommer du ihåg mer om detta med katten? Skulle det exempelvis ha varit att Johan brukade ge katten mat innan han gick till skolan, men att han inte gjort det just denna morgon? Detta kan då indikera att någon kom till lägenheten och lockade/lurade/hotade med Johan från lägenheten innan han hunnit göra det han brukade göra. innan han gick till skolan (= någon kom till lägenheten mellan den tid modern gick hemifrån och Johan skulle gå iväg).

Kommer någon ihåg om någon såg LA mellan huset och hans (?) bil denna morgon eller om det endast var hans bil de såg? Eller annan person tillsammans med Johan? Kommer själv inte ihåg att detta skulle ha skett.

Jag kommer så väl ihåg detta fall, då jag var i ungefär samma ålder som Johan var. Det var så oerhört obehagligt att någon i samma ålder bara försvunnit så där - samtidigt som man själv traskade genom skog och oupplysta småvägar till och från skolan...

För dessa kämpande föräldrars skull, måtte de få reda på - någon gång - vad som hände deras son! Det finns - troligtvis - bara en som kan se till att detta sker... Eller någon han anförtrott sig till (frun?)...
Citera
2010-10-08, 15:11
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu börjar "minnesklockan" plinga lite. När du skriver att detta med flickan inträffade tidigare, så kommer minnet av detta tillbaka lite.

Så chansen för att det var just LA:s bil som sågs i närheten av Johans bostad morgonen han försvann är alltså stor? Kommer du (eller annan) ihåg om det skulle kunna ha funnits en "naturlig" anledning för LA att ha befunnit sig där denna morgon? Som jag minns det hade han ingen direkt koppling till Bosvedjan (kan dock komma ihåg fel).

Jag kan inte se nån naturlig anledning till varför ( om han nu gjorde det) han skulle stå med bilen där denna morgon? Han och Anna-Clara hade väl inte så hård kontakt just då?
Citera
2010-10-08, 15:16
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Kommer du ihåg mer om detta med katten? Skulle det exempelvis ha varit att Johan brukade ge katten mat innan han gick till skolan, men att han inte gjort det just denna morgon? Detta kan då indikera att någon kom till lägenheten och lockade/lurade/hotade med Johan från lägenheten innan han hunnit göra det han brukade göra. innan han gick till skolan (= någon kom till lägenheten mellan den tid modern gick hemifrån och Johan skulle gå iväg).

Kommer någon ihåg om någon såg LA mellan huset och hans (?) bil denna morgon eller om det endast var hans bil de såg? Eller annan person tillsammans med Johan? Kommer själv inte ihåg att detta skulle ha skett.

Jag kommer så väl ihåg detta fall, då jag var i ungefär samma ålder som Johan var. Det var så oerhört obehagligt att någon i samma ålder bara försvunnit så där - samtidigt som man själv traskade genom skog och oupplysta småvägar till och från skolan...

För dessa kämpande föräldrars skull, måtte de få reda på - någon gång - vad som hände deras son! Det finns - troligtvis - bara en som kan se till att detta sker... Eller någon han anförtrott sig till (frun?)...

Jag tror att han glömt att släppa in katten. Att någon skulle tvingat med Johan under hot kan vi nog glömma. Det var nåt annat som hände.

Grannpojken som bodde ovanpå Asplunds och som var den siste (förutom mördaren) som såg Johan i livet såg ingen bil eller annat konstigt utanför huset.
Citera
2010-10-08, 16:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag tror att han glömt att släppa in katten. Att någon skulle tvingat med Johan under hot kan vi nog glömma. Det var nåt annat som hände.

Grannpojken som bodde ovanpå Asplunds och som var den siste (förutom mördaren) som såg Johan i livet såg ingen bil eller annat konstigt utanför huset.

OK, då förstår jag hur det var med katten. De bodde väl i lägenheten på nedre botten också?

Minns du var grannpojken såg Johan? Jag har något vag minne av att det var något med lägenhetsdörren. Kan det vara någon som såg Johan vid den? Är jag ute och cyklar?

Hur ska "bortförandet" av Johan ha gått till enligt TR?
Citera
2010-10-08, 16:40
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
OK, då förstår jag hur det var med katten. De bodde väl i lägenheten på nedre botten också?

Minns du var grannpojken såg Johan? Jag har något vag minne av att det var något med lägenhetsdörren. Kan det vara någon som såg Johan vid den? Är jag ute och cyklar?

Hur ska "bortförandet" av Johan ha gått till enligt TR?

Johan stod utanför lägenhetsdörren när pojken kom springande utför trappan. Han hejade på Johan.

Ja..att LA med list lurat ut Johan från lägenheten och in i bilen förmodar jag? En teori som jag delar.
Citera
2010-10-08, 17:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Johan stod utanför lägenhetsdörren när pojken kom springande utför trappan. Han hejade på Johan.

Ja..att LA med list lurat ut Johan från lägenheten och in i bilen förmodar jag? En teori som jag delar.

Jag delar också den tanken. Vad jag menar är mer på vilket sätt detta skett; hur de presenterade detta i domskälet.

Om pojken såg Johan utanför lägenheten, kan detta vara när han var färdig att gå till skolan. (Eller var det tidigare och han gick ut för att leta efter katten eller annat?) Om Johan var ensam vid tillfället - och han var på väg att gå till skolan - så torde gm ha väntat på Johan mellan ytterdörren och sin (ev.) bil. I detta fall behöver det inte vara något suspekt med att katten inte släpptes in; Johan ändå var klar att gå till skolan. Om gm hade knackat på - och alltså gått in i lägenheten - borde väl grannpojken även sett gm i anslutning till Johan (om han var på väg att gå ut)? Eller var det tidigare pojken såg Johan och Johan av någon anledning befann sig utanför lägenhetsdörren utan att vara på väg till skolan? Då kan kanske gm ha befunnit sig inne i lägenheten? I så fall kan Johan ha blivit förhindrad på något sätt att se till att katten blev insläppt.

Om grannpojken såg Johan när Johan var på väg att gå till skolan, hur kom det sig att de inte gick tillsammans/samtidigt? Såg pojken någon person utanför? LA hade ju haft ett förhållande med A-C. Om LA spenderat mycket tid hos Johan och A-C kanske grannpojken sett LA vid ett antal tillfällen och skulle känna igen denne.

Detta kanske blev ett något förvirrat inlägg, men jag hoppas att det ändå framgår någotsånär vad jag funderar över.

Finns det någon som har domen och kan ladda upp den?
Citera
2010-10-08, 17:37
Medlem
Några tillägg

Tror inte att LA egentigen skulle jobba men det var väl någon slags kurs som han brukade gå på som han uteblev ifrån. Ett vittne har dock sett honom utanför sjukhuset nåt som LA hävdar var dagen innan.

I sjukhuset fanns en avfallstation där dörren brukade vara låst, denna dag hade någon meckat med dörren så den stod öppen.

Det förmodade sättet som LA ska ha fått med sig JA var väl genom källarutgången på baksidan av huset. LA ska dessutom möjligtvis ha haft en nyckel till AC.

I hovrätten kom nya uppgifter om att någon sett volvon vid en telefonkiosk i närheten och därför trodde PS att LA ringt JA och lockat ut honom.

Hjulspåren var inte färska (trodde en polis), dock hävdade LA att han varit där på morgonen.

I LA:s bil hittades både spår av muffins och en cola tror jag. PS hävdade att LA förgiftat JA i bilen med sömnmedel.

AC levde vid tiden ihop med en man med vissa psykiska besvär som tidigare misshandlat sin tidigare kvinna och betett sig aggressivt. De både hade dessutom ett mindre gräl på morgonen.

Något ostrukturerat och förvirrat skrivet ur minnet.....
Citera
2010-10-08, 17:41
Medlem
Citat:

Enligt vittnet stod Johan och tittade in i lägenheten och såg brydd ut, nåt som kan peka mot att någon annan redan befann sig i lägenheten, någon med nyckel, då ligger LA och TW närmast till hands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in