2015-05-10, 08:47
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity

LA har under sin uppväxt bott i närheten av Sundsvall och har bevisligen bott i Sundsvall under större delen av sitt liv.

Tack för informationen. Vet du mer exakt var i Sundsvall han bodde under uppväxten? Det jag är ute efter är, vilka var hans jaktmarker som barn? På 50-talet var barn mycket mer ute i skog och mark och lekte än idag. De områden LA utforskade som barn kunde han säkert fortfarande utan och innantill 30 år senare. Det är rimligt att han valt en plats att gömma en ev. kropp i ett område han kände till väl. Man måste dock komma ihåg att många områden i Sundsvalls ytterområden kraftigt förändrats under den tiden då bostadsområden och t ex motorvägen byggts.
Citera
2015-05-10, 09:47
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Tack för informationen. Vet du mer exakt var i Sundsvall han bodde under uppväxten? Det jag är ute efter är, vilka var hans jaktmarker som barn? På 50-talet var barn mycket mer ute i skog och mark och lekte än idag. De områden LA utforskade som barn kunde han säkert fortfarande utan och innantill 30 år senare. Det är rimligt att han valt en plats att gömma en ev. kropp i ett område han kände till väl. Man måste dock komma ihåg att många områden i Sundsvalls ytterområden kraftigt förändrats under den tiden då bostadsområden och t ex motorvägen byggts.

Först och främst:

Jag vet i skrivande stund inte mer än att han är född 1939 i Finsta i Sköns församling och bodde i Birsta i samma församling då fadern dog 1942. För att närmare undersöka var han har bott senare så får man nog åka till Landsarkivet i Härnösand. Då LA träffade Johans mamma så var båda bosatta i Stockholm, men flyttade till Sundsvall 1975. Avsikten med detta var i första hand att Johan skulle komma närmare BA, vilket, som vi kan utläsa av AC:s vittnesmål, inte underlättades av LA:s kontrollbehov.

Jag skummade just igenom domarna igen och såg att man där, från målsägandenas sida, har utarbetat en teori om att LA dödade Johan just på en plats där han själv lekt som barn och där även LA och Johan har lekt tillsammans, för att Johan inte skulle ana oråd. Denna beskrivs på följande sätt: "(...) i skogspartiet mellan Vattentornet och torpet Fågelsången (...)". Jag utgår ifrån att polisen har finkammat denna plats och kan mycket väl tänka mig att det var där som Johan dräptes eller mördades.

I övrigt:

Jag vill minnas att en man, som jag tror hette Boman i efternamn, klev fram för omkring tio år sedan och berättade att han, sannolikt samma dag och tid som Johan försvann, såg en vit Amazon på Bågevägen, i vilken ett barn vinkade frenetiskt i baksätet. Vittnet följde efter Amazonen men fortsatte emellertid mot stan när föraren tog till höger och körde mot sjukhuset. Pojken i baksätet var tydligen lik Johan och det fanns, om jag minns rätt, bara en vit Amazon med undantag för LA:s, i Sundsvall vid den här tiden. Den tillhörde emellertid en polisman.

Detta vittnesmål är intressant och jag skulle gärna vilja höra några kommentarer från läsande och intresserade personer här, som känner till tipset. Jag skulle själv gärna vilja svälja det med hull och hår, men retar mig grovt på att tipsaren har väntat i över 25 år med att meddela sig. För mig personligen så sjunker trovärdigheten, även om tipsaren hävdade att han varken hade tidning eller TV då Johan försvann. Tipsaren sade också, om jag inte minns fel, att han inte hade fått något gehör från polisens sida, och den naturliga följdfrågan blir naturligtvis då: varför inte?
Citera
2015-05-10, 14:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Först och främst:

Jag vet i skrivande stund inte mer än att han är född 1939 i Finsta i Sköns församling och bodde i Birsta i samma församling då fadern dog 1942. För att närmare undersöka var han har bott senare så får man nog åka till Landsarkivet i Härnösand. Då LA träffade Johans mamma så var båda bosatta i Stockholm, men flyttade till Sundsvall 1975. Avsikten med detta var i första hand att Johan skulle komma närmare BA, vilket, som vi kan utläsa av AC:s vittnesmål, inte underlättades av LA:s kontrollbehov.

Jag skummade just igenom domarna igen och såg att man där, från målsägandenas sida, har utarbetat en teori om att LA dödade Johan just på en plats där han själv lekt som barn och där även LA och Johan har lekt tillsammans, för att Johan inte skulle ana oråd. Denna beskrivs på följande sätt: "(...) i skogspartiet mellan Vattentornet och torpet Fågelsången (...)". Jag utgår ifrån att polisen har finkammat denna plats och kan mycket väl tänka mig att det var där som Johan dräptes eller mördades.

I övrigt:

Jag vill minnas att en man, som jag tror hette Boman i efternamn, klev fram för omkring tio år sedan och berättade att han, sannolikt samma dag och tid som Johan försvann, såg en vit Amazon på Bågevägen, i vilken ett barn vinkade frenetiskt i baksätet. Vittnet följde efter Amazonen men fortsatte emellertid mot stan när föraren tog till höger och körde mot sjukhuset. Pojken i baksätet var tydligen lik Johan och det fanns, om jag minns rätt, bara en vit Amazon med undantag för LA:s, i Sundsvall vid den här tiden. Den tillhörde emellertid en polisman.

Detta vittnesmål är intressant och jag skulle gärna vilja höra några kommentarer från läsande och intresserade personer här, som känner till tipset. Jag skulle själv gärna vilja svälja det med hull och hår, men retar mig grovt på att tipsaren har väntat i över 25 år med att meddela sig. För mig personligen så sjunker trovärdigheten, även om tipsaren hävdade att han varken hade tidning eller TV då Johan försvann. Tipsaren sade också, om jag inte minns fel, att han inte hade fått något gehör från polisens sida, och den naturliga följdfrågan blir naturligtvis då: varför inte?

Tycker det här tipset är lite märkligt. Mannen kommer efter ca 25 år ihåg att han sannolikt sett en vit Amazon samma dag och tid som Johan försvann, ev. med Johan i. Hur kunde han helt plötsligt minnas det efter så lång tid? Hade han en referenspunkt till den dagen? (Fyllde han år, skulle han på sitt barns bröllop el dyl?) Och hur kunde han minnas att det just var fråga om en vit Amazon? Sett/läst detta i media?

Johans försvinnande hade ju under alla år, då och då, uppmärksammats i media. Även om mannen varken hade tidning eller TV då Johan försvann, så kanske han hade det säg tio år senare. Och även om han varken hade TV eller tidningar (kanske lite ovanligt, att ha varken eller?), så måste fallet ha funnits på löpsedlar vid tiden för försvinnandet - med bild på Johan. Speciellt i Sundsvallstrakten. Och mannen var tydligen ingen person som enbart satt isolerad hemma; han var tydligen ute med sin bil då och då i alla falöl. Så löpsedlar vid kiosker, mataffärer osv borde han ha kunnat se.

Beroende på när han berättade för polisen - och om det var 25 år efter försvinnandet - så kanske det kan förklara att/om polisen inte tog tipset på allvar.
Citera
2015-05-10, 18:11
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Först och främst:

I övrigt:

Sen undrar åtminstone jag varför Johan först frivilligt sätter sig i bilen och sen försöker påkalla hjälp från omgivningen? Varför undvek han då inte både LA och bilen från början? Och precis som du skriver är ett vittnesmål så långt efter händelsen föga trovärdigt. Vittnesmålet fanns med i en serie avsnitt hämtade från Mittnytt. Tidigare har dom legat på playen. Nu vet jag inte.

Hittade dock detta:

http://www.svtplay.se/klipp/2522560/exklusiv-intervju-med-johanmannen
Senast redigerad av Crime-boy 2015-05-10 kl. 18:24.
Citera
2015-05-11, 00:09
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Först och främst:

Jag vet...
Tack för informationen. Den bekräftar det jag trott, att LA var bekant med trakterna mellan Birsta och Bosvedjan. En sak bör man beakta när man värderar detta. Motorvägen fanns inte som en stor barriär då LA växte upp, så han borde vara lika bekant med området närmast öster om motorvägen.

Jag har också läst det där om "skogspartiet mellan Vattentornet och Fågelsången. Om det är Bosvedjans vattentorn som avses, och torpet strax söder om nuvarande Bauhaus i Birsta så förstår jag inte uttrycket "skogsparti". Allt är skog där, inte bara ett parti. Jag har några gånger varit i närheten och tittar på kartan nu men kan inte riktigt förstå vad för slags plats man kan mena. Jag hittar ingenting speciellt där, som kan locka barn. Det finns en myr som avvattnas i en bäck som rinner förbi torpet Fågelsången. Kan platsen vara kring bäcken?

Jag har inte så mycket till övers för polisiärt arbete i fält. De gånger jag deltagit som frivillig för att leta försvunna har jag slagits av många polisers dåliga fältvana och kondition. Poliser har helt enkelt problem att ta sig fram och orientera sig i terräng. Därför är jag inte så säker på att området sökts av effektivt. Frågan är dock, är det rimligt att gräva ned en kropp i början på november när det kommit snö (kanske lite tjäle) i skogsmark? Jag tror inte det. Andra alternativ kan vara myrmark eller gölar som inte hade frysit till, vilket jag tror mer på.

Jag tror heller inte att man kan fästa så mycket vikt vid ett vittne som träder fram 25 år efteråt. Om herr Boman varken hade tidning eller TV, visste han ens vilket datum det var? Jag tycker det låter som en efterhandskontrssuktion, att skylla på avsaktnaden av tidning och TV för att inte berätta vad man sett. ALLA i Sundsvall, även de utan TV och tidning visste i november 1980 att Johan Aplund var försvunnen!

Jag är övertygat om att det fanns ganska många vita Amazoner i Sundsvall 1980. Volvo Amazon tillverkades tom 1970 och gräddvit (smutsvit) var en vanlig färg. Jag tror du kommer ihåg en uppgift på att det bara fanns ett fåtal vita Amazoner med en viss bokstavskombination (ett vittne kom ihåg bokstäverna men inte siffrorna i registreringsnumret) och att alla av dessa kunde avfärdas, uton LAs och en polismans vita Amazon.
Senast redigerad av -tramS- 2015-05-11 kl. 00:16.
Citera
2015-05-11, 15:18
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Tack för informationen. Den bekräftar det jag trott, att LA var bekant med trakterna mellan Birsta och Bosvedjan. En sak bör man beakta när man värderar detta. Motorvägen fanns inte som en stor barriär då LA växte upp, så han borde vara lika bekant med området närmast öster om motorvägen.

Jag har också läst det där om "skogspartiet mellan Vattentornet och Fågelsången. Om det är Bosvedjans vattentorn som avses, och torpet strax söder om nuvarande Bauhaus i Birsta så förstår jag inte uttrycket "skogsparti". Allt är skog där, inte bara ett parti. Jag har några gånger varit i närheten och tittar på kartan nu men kan inte riktigt förstå vad för slags plats man kan mena. Jag hittar ingenting speciellt där, som kan locka barn. Det finns en myr som avvattnas i en bäck som rinner förbi torpet Fågelsången. Kan platsen vara kring bäcken?

Jag har inte så mycket till övers för polisiärt arbete i fält. De gånger jag deltagit som frivillig för att leta försvunna har jag slagits av många polisers dåliga fältvana och kondition. Poliser har helt enkelt problem att ta sig fram och orientera sig i terräng. Därför är jag inte så säker på att området sökts av effektivt. Frågan är dock, är det rimligt att gräva ned en kropp i början på november när det kommit snö (kanske lite tjäle) i skogsmark? Jag tror inte det. Andra alternativ kan vara myrmark eller gölar som inte hade frysit till, vilket jag tror mer på.

Jag tror heller inte att man kan fästa så mycket vikt vid ett vittne som träder fram 25 år efteråt. Om herr Boman varken hade tidning eller TV, visste han ens vilket datum det var? Jag tycker det låter som en efterhandskontrssuktion, att skylla på avsaktnaden av tidning och TV för att inte berätta vad man sett. ALLA i Sundsvall, även de utan TV och tidning visste i november 1980 att Johan Aplund var försvunnen!

Jag är övertygat om att det fanns ganska många vita Amazoner i Sundsvall 1980. Volvo Amazon tillverkades tom 1970 och gräddvit (smutsvit) var en vanlig färg. Jag tror du kommer ihåg en uppgift på att det bara fanns ett fåtal vita Amazoner med en viss bokstavskombination (ett vittne kom ihåg bokstäverna men inte siffrorna i registreringsnumret) och att alla av dessa kunde avfärdas, uton LAs och en polismans vita Amazon.

Jag uttryckte mig slarvigt när jag skrev att det bara fanns en Amazon i Sundsvall då Johan försvann, men jag vill ändå minnas att jag har läst att polisen hade kontrollerat samtliga Amazoner i hela Västernorrlands län. Det mesta talar för att det trots allt var LA:s Amazon som observerades i Bosvedjan vid tidpunkten för Johans försvinnande samt dagarna före. LA har ju dessutom observerats själv, både sittande i sin bil och gående till och från bilen.

Angående huruvida Johans kropp grävdes ned eller dumpades i riskavfallscontainern så håller jag med dig om att det nog inte skulle ha gått att gräva ned kroppen utomhus vid den temperatur som rådde vid tidpunkten för försvinnandet. Mina teorier är alltså de samma som Johans föräldrar och Pelle Svenssons: Johans kropp har antingen dumpats i riskavfallsutrymmet och senare bränts upp eller begravts på en plats där det finns gott om myrar och vattenhål.

Om den andra teorin stämmer så dumpade LA uppenbarligen sina egna blodiga kläder eller Johans persedlar i riskavfallscontainern; något annat motiv för besöket där kan knappast finnas. Att Johans kropp skulle ha mött något annat öde håller jag också för osannolikt. Efter försvinnandet så genomsöktes flera sjöar. Vid en intervju med chefen för polisens våldsrotel, Axel Lundell, så sade denna 1983 att man var säker på att Johans kropp "på något sätt var undanforslad".

Det känns onekligen svårt att komma vidare i frågan rörande vad som hände med Johans kropp, när båda alternativen känns ungefär lika sannolika. Den som har argument rörande sannolikhetsgraden endera scenariot får gärna skriva här, då jag själv inte kommer på några sådana. Att LA har besökt riskavfallsutrymmet åtminstone vid ett tillfälle kan vi i varje fall vara säkra på.
Citera
2015-05-11, 16:15
Medlem
LA hade flera gånger veckorna innan setts utanför huset där JA bodde. En del trodde att han flyttat tillbaka till Johans mamma dår de såg bilen så ofta. LA planerade självklart inte att döda Johan, det bara blev så av en slump den där gången. Hade han planerat ett mord borde han inte ha "röjt sig" så ofta som han gjorde veckorna innan.
Citera
2015-05-16, 12:35
Medlem
Sagacitys avatar
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/827304?cb=1431772085974#svtTSComment-1743148

SVT hade tidigare publicerat ett program från 1983 som heter "Studio S – Ett barn försvinner", där Johan Asplunds föräldrar samt flera för utredningen intressanta personer, som ingående berättar om sökandet efter Johan och omständigheterna kring hans försvinnande.

SVT tog sedan bort både detta program och flera andra inslag om fallet, med motiveringen att man skulle förnya Öppet arkiv. Därefter så tog man det, i mitt tycke, mycket märkliga beslutet att inte publicera "Studio S – Ett barn försvinner" igen.

Motiveringen var följande:

Hej!

Vi bestämde oss för att inte publicera "Studio S - Ett barn försvinner", eftersom det innehåller privata bilder på Johan Asplund. Men inslag om fallet kommer att dyka upp på SVT Play, troligen inom en snar framtid, dock inte på Öppet arkiv.

Signaturen Per svarar följande, som jag instämmer i:

De privata bilder som visades i »Studio S – Ett barn försvinner» är väl redan offentliggjorda eftersom de visades i programmet? Finns det några juridiska hinder för att visa dessa eller har Johan Asplunds föräldrar eller andra inblandade motsatt sig vidare spridning av programmet? På vilket sätt menar ni att de bilder som visades i programmet är mer privata än de bilder som har publicerats i både tidningar och TV under alla år? Johan Asplunds föräldrar valde väl själva att låta publicera dessa?

Jag tycker, som Anders Marklund också påpekar, att SVT borde publicera programmet igen eftersom det har så stort allmänintresse. Johan Asplunds fall engagerar fortfarande många människor och i detta program så tas viktig fakta upp, som närmare information om sökandet. Från polisens sida så lämnas andra viktiga uppgifter som aldrig, vare sig tidigare eller senare, har framkommit i något annat program. Att då välja att inte publicera programmet alls är ett alternativ som jag, och många med mig, inte kan förstå.

Om ni anser att det är felaktigt att publicera ett program med bilder på Johan Asplund, så skulle jag vilja veta varför ni i så fall inte bara kan censurera eller klippa bort dessa, så att vi som är intresserade av fallet kan få tillgång till en av de, i mitt tycke, bästa dokumentärerna som gjorts om fallet.

Vad säger ni andra? Är inte detta ett märkligt beslut? Det finns ju, som Per påpekar, också andra av SVT offentliggjorda inslag om fallet där privata bilder på Johan förekommer.
Senast redigerad av Sagacity 2015-05-16 kl. 12:53.
Citera
2015-05-18, 13:57
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/827304?cb=1431772085974#svtTSComment-1743148
Vad säger ni andra? Är inte detta ett märkligt beslut? Det finns ju, som Per påpekar, också andra av SVT offentliggjorda inslag om fallet där privata bilder på Johan förekommer.

Jag har också saknat det programmet i öppet arkiv. Ja, jag håller delvis med dig. Jag tror att det inte bara handlar om att skydda privata bilder av Johan eller att skydda hans anhöriga utan också om att SVT inte vill fortsätta att underblåsa nån slags allmän jakt på den misstänkta gärningsmannen. Speciellt inte sedan storfiskarns utspel visade sig vara rena lögner från en mytoman. Det är min spontana misstanke. Synd om programmet inte publiceras igen då det gav mycket information.
Senast redigerad av -tramS- 2015-05-18 kl. 14:33.
Citera
2015-05-18, 17:56
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Jag har också saknat det programmet i öppet arkiv. Ja, jag håller delvis med dig. Jag tror att det inte bara handlar om att skydda privata bilder av Johan eller att skydda hans anhöriga utan också om att SVT inte vill fortsätta att underblåsa nån slags allmän jakt på den misstänkta gärningsmannen. Speciellt inte sedan storfiskarns utspel visade sig vara rena lögner från en mytoman. Det är min spontana misstanke. Synd om programmet inte publiceras igen då det gav mycket information.

Jag förstår vad du menar, men jag vet inte om jag tror att det verkligen är den bakomliggande orsaken. Den hetsjakt på LA som du nämner kan ju fortsätta ändå, med tanke på att SVT fortfarande har för avsikt att offentliggöra de andra klippen.

Just detta program fokuserar ju nästan inte alls på gärningsmannens inblandning; tvärtom så är Johans föräldrar mycket diskreta på den punkten. Huvudsakligt fokus tycker jag snarare ligger på sökandet efter Johan och Johans klasskamraters känslor rörande försvinnandet.

Vet någon om programmet går att få tag i på något annat sätt? Eller innebär SVT:s egenmäktiga beslut att programmet har försvunnit från offentlighetens ljus för alltid? Det måste väl finnas något slags arkiv där man kan få tillgång till programmet utan att det måste godkännas av SVT?
Citera
2015-05-18, 22:42
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar....
Ja, jag är nog lite för konspiratoriskt lagd. Det är nog inte så att man skyddar LA, möjligen tycker man att ämnet börjar bli uttjatat, jag vet inte riktigt vad SVT kan ha för skäl.

Nån kanske har sparat/spelat in programmet och kan dela med sig av det?

Jag har sett det en gång men man behöver se det flera gånger för att uppfatta alla detaljer. Det skulle t ex intressant att få veta mer detaljer om vilka områden som genomsöktes de första dagarna. Jag pratade för en tid sedan med min far som var med dagen efter Johans försvinnande och letade. Bl a var han med om att söka av några lador nära Bergsåker. Jag uppfattade det som att det på odlingsmarkerna söder om Timmervägen. Han sa att det var något tips de följde upp.
Citera
2015-05-19, 00:06
Medlem
JSelwyns avatar
Den här tråden har ju några år på nacken och har följt den av o till. Men ändock.

Det jag funderar p: skit i spårhundar, Lambertz och resten av gänget.

Om vi nu antar att TQ har mördat dessa personer som han blivit dömd för och sedermera friad. Konstig mening, jag vet.

Anyways...är det någon som har sett TQ i, omkring eller i dess närhet där kropparna har hittats (ja, det man har kunnat hitta).

Jag tänker mig att om nu TQ for omkring i landet som han gjorde så borde det ju finnas vitnessmål på hans förehavanden...behöver inte vara brottsliga. Bara att folk har sett honom.

Kan inte så här på rak arm komma ihåg att det finns sådana iakttagelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in