Citat:
Ursprungligen postat av
-tramS-
Tack för informationen. Vet du mer exakt var i Sundsvall han bodde under uppväxten? Det jag är ute efter är, vilka var hans jaktmarker som barn? På 50-talet var barn mycket mer ute i skog och mark och lekte än idag. De områden LA utforskade som barn kunde han säkert fortfarande utan och innantill 30 år senare. Det är rimligt att han valt en plats att gömma en ev. kropp i ett område han kände till väl. Man måste dock komma ihåg att många områden i Sundsvalls ytterområden kraftigt förändrats under den tiden då bostadsområden och t ex motorvägen byggts.
Först och främst:
Jag vet i skrivande stund inte mer än att han är född 1939 i Finsta i Sköns församling och bodde i Birsta i samma församling då fadern dog 1942. För att närmare undersöka var han har bott senare så får man nog åka till Landsarkivet i Härnösand. Då LA träffade Johans mamma så var båda bosatta i Stockholm, men flyttade till Sundsvall 1975. Avsikten med detta var i första hand att Johan skulle komma närmare BA, vilket, som vi kan utläsa av AC:s vittnesmål, inte underlättades av LA:s kontrollbehov.
Jag skummade just igenom domarna igen och såg att man där, från målsägandenas sida, har utarbetat en teori om att LA dödade Johan just på en plats där han själv lekt som barn och där även LA och Johan har lekt tillsammans, för att Johan inte skulle ana oråd. Denna beskrivs på följande sätt: "(...) i skogspartiet mellan Vattentornet och torpet Fågelsången (...)". Jag utgår ifrån att polisen har finkammat denna plats och kan mycket väl tänka mig att det var där som Johan dräptes eller mördades.
I övrigt:
Jag vill minnas att en man, som jag tror hette Boman i efternamn, klev fram för omkring tio år sedan och berättade att han, sannolikt samma dag och tid som Johan försvann, såg en vit Amazon på Bågevägen, i vilken ett barn vinkade frenetiskt i baksätet. Vittnet följde efter Amazonen men fortsatte emellertid mot stan när föraren tog till höger och körde mot sjukhuset. Pojken i baksätet var tydligen lik Johan och det fanns, om jag minns rätt, bara en vit Amazon med undantag för LA:s, i Sundsvall vid den här tiden. Den tillhörde emellertid en polisman.
Detta vittnesmål är intressant och jag skulle gärna vilja höra några kommentarer från läsande och intresserade personer här, som känner till tipset. Jag skulle själv gärna vilja svälja det med hull och hår, men retar mig grovt på att tipsaren har väntat i över 25 år med att meddela sig. För mig personligen så sjunker trovärdigheten, även om tipsaren hävdade att han varken hade tidning eller TV då Johan försvann. Tipsaren sade också, om jag inte minns fel, att han inte hade fått något gehör från polisens sida, och den naturliga följdfrågan blir naturligtvis då: varför inte?