• 1
  • 2
2007-02-23, 20:10
Medlem
Molusks avatar
Hej!
Jag blev intresserad av att svenska medborgare deltog i stridande arme i Somalia och då blev tillfångatagana. Jag skrev en undran om detta och varför Sverige måste angagera sig i frågan, men detta kom ej in i forumet. Jag skrev sedan ett mail till redaktionen och berättade om detta, men jag har ej fått svar. Är detta ett så känsligt ämne.
Citera
2007-02-23, 20:53
Medlem
oh_shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molusk
Hej!
Jag blev intresserad av att svenska medborgare deltog i stridande arme i Somalia och då blev tillfångatagana. Jag skrev en undran om detta och varför Sverige måste angagera sig i frågan, men detta kom ej in i forumet. Jag skrev sedan ett mail till redaktionen och berättade om detta, men jag har ej fått svar. Är detta ett så känsligt ämne.

Om du bara frågade varför Sverige måste angagera sig i det så är detta mycket märkligt.

Det kan vara så att de på tidningen måste verifiera varje inlägg innan det publiceras, det vet jag inte.
Det kan också vara så att de ser det lite "hetsigt" och känsligt att skriva så. I sin fantasivärld kanske de ser "dolda budskap" bakom texten du skrev som kan leda till kritik mot somalierna, vilket egentligen ska vara tillåtet enligt lagen men som alla vet så är det tabu och främlingsfientligt.

Skriv gärna när/om du får svar från redaktionen.
Citera
2007-02-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molusk
Hej!

Du borde helt klart få svar från tidningen!
Citera
2007-02-23, 21:16
Medlem
Molusks avatar
Nu skrev jag ett mail till chefredaktören och bad om förklaring.
Om man skulle starta en tråd i detta forumet, var skulle den platsa eller det kanske redan finns en tråd om detta?
Citera
2007-02-23, 21:22
Bannlyst
Är man en människa som ser frihet att uttrycka sig fritt som en nödvändighet i ett samhälle och ifrågasätter PK-media bör man undvika att skriva på forum som kontrolleras av media. Deras moderatorer har en vana att censurera nästan allt innehåll som går att tolka som mer konservativt än den politiken centerpartiet står för. Bilden media försöker förmedla av svenskarna är att svensken är en rosenröd gullig varelse vars förmåga att dra slutsatser är i nivå med kaniner. Bryter du mot den mallen får du allt vänja dig vid att bli censurerad.
Citera
2007-02-23, 22:05
Medlem
Materminds avatar
Det intressanta här är hur du uttryckte dig. Eftersom tidningen (ansvarig utgivare) ansvarar för allt som publiceras så stoppar de sådana texter som antingen strider mot pressetiken eller lagen. Yttrandefriheten är generös, men den tillåter inte allt.
Posta din insändare här så ser vi lättare vad som kan ha stoppat den. Om det nu är så.
Det kan ju också vara så enkelt att man prioriterar lokala frågor framför internationella. BT är ju en lokaltidning...
Citera
2007-02-24, 11:40
Medlem
Molusks avatar
Eftersom jag inte kopierade texten och den skrevs in på en webbsida har jag inte texten kvar. Jag har för mig att jag skrev något om att det är konstigt att man återvänder till ett land man flytt ifrån för att sedan åka dit och strida igen när man fått svenskt medborgarskap.
Citera
2007-02-24, 14:52
Medlem
Materminds avatar
Testa igen

Det borde inte vara några problem att publicera sådana åsikter. De ryms väl inom gängse pressetik och lagstiftning. Det hade varit skillnad om du skrivit något riktigt kränkande som kunde ha uppfattats som rasististiskt. Då blir det med ens lite knivigare.
Mitt tips: Skriv insändaren en gång till. Det kan löna sig.
Formulera om den lite och argumentera för din åsikt. Försök hålla den kort och koncis.
Frågan är ju fortfarande aktuell. Eftersom tidningar får massor av inlägg så gallras det ofta. Ibland bara på grund av utrymmesbrist. Kanske kom den inte med därför.
Berätta gärna hur det går.
Lycka till!
Citera
2007-03-08, 11:21
Medlem
Molusks avatar
Chefredaktören svarar

Hej!
Ja, jag har fått meddelandet, men jag kan inte hitta orsaken till att den inte kommit in. Webbinsändarna förhandsgranskas inte och kan därför inte refuseras. Det skulle inte heller finnas anledning i detta fall. Jag kan bara uppmana dig att göra ett nytt försök.
mvh/Jan Öjmertz
Citera
2008-01-15, 13:07
Medlem
Mhaels avatar
Känns som om någon sett vart åsikterna lutar (kanske på FB) och således ändrat inställning?
Citera
2008-01-15, 13:28
Medlem
Kollade på insändarna nu och den roligaste var väl signaturen "mot överbögeri".
BT brukar ta med dom mesta tomtarna, så jag tror nog inte de är cencurerat. Försvinner det igen kan man nog ta sig en funderare.
Citera
2008-01-30, 07:17
Medlem
MCAs avatar
Har skrivit en del inlägg där, kommenterat artiklar. Dom brukade ha förhandsgranskning då. Så det måste ha ändrats nyligen.

har för mig att det står det vanliga, "vi förhandsgranskar alla inlägg , inget stötande/provecerande/rasistisk får skrivas"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in