2008-01-30, 11:06
  #13
Medlem
kr_jonas_ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Kollade på insändarna nu och den roligaste var väl signaturen "mot överbögeri".
BT brukar ta med dom mesta tomtarna, så jag tror nog inte de är cencurerat. Försvinner det igen kan man nog ta sig en funderare.

Hehe kul att du tar upp den som exempel!

Jag har haft mina duster med den tidigare "webbansvarige", innan BT i december -07 insåg att internet var mer än en fluga och började satsa på en "riktig" hemsida och en webbredaktion...

Det var ett par farligt poänglösa signaturer som alltid blev publicerade, inte bara på nätet, utan även i pappersbilagan, jag reagerade starkt på detta och ifrågasatte BT:s urvalsprocess, som svar fick jag något i stil med "-Jag är ensam ansvarig för sidan blabla hinner inte med blabla" osv, mina insändare var allt som oftast svar på någon "Gräset är blått, motbevisa mig-" debatt, och jag skrev alltid med en känga till BT.

Nu har jag tröttnat på att skriva in till BT, men fastnade för just "Mot Överbögeri" och kände mig tvingad att skriva något, jag hoppade på fördomståget och skrev det svar som nu står under tidigare nämda insändare.

Det lustiga är att svaret publicerades i samma stund som jag klickade på "skicka", men när jag senare samma dag gick ut på sidan igen var svaret borta. Jag skrev då ett mail till webbredaktionen, och dagen efter var svaret tillbaka igen...
Citera
2008-01-30, 14:57
  #14
Medlem
Celerons avatar
Jag har en känsla av att BT ibland inte tar in saker för att reportern själv inte tycker om dem. Skrev en kommentar till artikeln om att annonser i Vårflamman fällts av Etiska rådet mot könsdiskriminering (ERK).

I kommentaren hävdade jag att det handlade om att lärare som ogillade Vårflamman hade gjort det här för att motarbeta tidskriften. Min kommentar togs aldrig in.

Trots att den blev ordentligt ivägskickad och meddelandet: "Din kommentar för just den artikeln hade registrerats" kom upp på skärmen.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2008-01-30 kl. 15:00.
Citera
2008-01-30, 15:20
  #15
Medlem
kr_jonas_ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Jag har en känsla av att BT ibland inte tar in saker för att reportern själv inte tycker om dem. Skrev en kommentar till artikeln om att annonser i Vårflamman fällts av Etiska rådet mot könsdiskriminering (ERK).

I kommentaren hävdade jag att det handlade om att lärare som ogillade Vårflamman hade gjort det här för att motarbeta tidskriften. Min kommentar togs aldrig in.

Trots att den blev ordentligt ivägskickad och meddelandet: "Din kommentar för just den artikeln hade registrerats" kom upp på skärmen.

Exakt! Jag började föra en debatt i kommentatorsfältet angående "Diggiloo", en dag var samtliga kommentarer borta men artikeln låg kvar.

BT är en smältdegel för buksvågeri med Borås lokalpolitiker i periferin, så det förvånar mig inte så mycket att vissa saker mystiskt "försvinner".
Citera
2008-03-16, 13:51
  #16
Medlem
Ytterligare ett exempel på vad som verkar vara åsiktsvinkling hos BT.

http://www.bt.se/nyheter/boras/mor-o...tan(535091).gm

Det har publicerats några kommentarer efter att jag postade min kommentar, men jag antar att det åtminstone är möjligt att min kommentar så småningom kan komma att dyka upp (även om det ej är troligt).

Detta är vad jag skrev, ord för ord:

Citat:
"Anledningen till att kvinnan och hennes dotter blev vräkta var klagomål från grannar. De hade varit högljudda och stört. Det här är inget som mamman sticker under stol med."

Det där säger väl det mesta?
De har ju själva satt sig i den här situationen. Varför är det då samhället som ska lösa den? Vad finns för garantier att inte samma sak skulle hända igen? Det är en sak om enbart mamma och dotter skulle bli drabbade, men så är sannolikt ej fallet.

Mig veterligen finns det ett antal vandrarhem såväl som hotell i Borås. Det är bara att välja något utav dessa om de vill ha tak över huvudet.

Den innehåller inte riktigt samma budskap som artikeln och övriga kommentarer (som just nu är 5), men jag vet inte vad som skulle göra att den inte blir publicerad?
__________________
Senast redigerad av Straiter 2008-03-16 kl. 14:03.
Citera
2008-03-16, 15:25
  #17
Medlem
Det är patetiskt att folk inte går över till riktiga debattfora och istället fortsätter låta sig hunsas av PK-media.
Citera
2008-03-16, 20:59
  #18
Medlem
Molusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
jag vet inte vad som skulle göra att den inte blir publicerad?
Vi har slutat at prenumerera på BT och en av anledningarna är att de inte tar in kommentarer som de inte tycker passar
Citera
2008-03-16, 22:41
  #19
Medlem
Jo, jag har har också varit i de funderingarna. Det är rätt skönt med en morgontidning, men samtidigt vill jag inte sponsra den typen av åsiktsvinkling.

Det hade varit en sak om mitt inlägg inte hade varit läsvärt av en eller annan anledning eller innehållit hot eller trakasserier. Nu var dock så ej fallet och då ter det sig genast bra mycket mer svårförståeligt varför inlägget ej publicerades.
Citera
2008-03-17, 06:00
  #20
Medlem
savoxovass avatar
Journalisterna och tidningarna har förstått att det här med webkommentarer är ytterligare ett kraftfullt vapen i deras jobb för att granska medborgarna likväl som deras åsiktsgodkända bloggar som man länkar till. Man ger således en illusion av att vanliga människor håller med eller delar deras åsikter genom att de väljer ut de kommentarer som ger medhåll till deras ståndpunkt i artikeln och sållar bort de som har andra synpunkter. För att inte bli alltför övertydliga tillåts viss kritik som inte går över deras uppsatta gräns. Ännu värre är de fall där man själv från redaktionens sida skriver egna kommentarer som de tex sysslar flitigt med på SVT och blivit ertappade med.
Citera
2008-03-17, 10:34
  #21
Medlem
Molusks avatar
Nu verkar det som Straiters kommentar har kommit in. De har tydligen börjat jobba idag kl 08:00
Citera
2008-03-21, 00:27
  #22
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molusk
Nu verkar det som Straiters kommentar har kommit in. De har tydligen börjat jobba idag kl 08:00

Stämmer. Men när jag nyss klickade på artikellänken så såg jag att nu är samtliga kommentarer borttagna.

Även om bt blivit lite mer "tolerant" på senaste tiden vad gäller att ta med kommentarer så händer det fortfarande att en del inte tas med. Var själv med om det igen ganska så nyss.
Citera
2008-04-10, 11:58
  #23
Medlem
kr_jonas_ans avatar
Tröttnade på att mina kommentarer inte kom med, så jag har påbörjat en liten dialog med debattredaktören, och det verkar som att han personligen är anledningen till gallringen av debatt- och webbinsändare...

Han är rätt sur nu

http://sugminbittra.blogg.se/1207817...s_debatts.html
Citera
2008-04-10, 15:23
  #24
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr_jonas_an
Tröttnade på att mina kommentarer inte kom med, så jag har påbörjat en liten dialog med debattredaktören, och det verkar som att han personligen är anledningen till gallringen av debatt- och webbinsändare...

Han är rätt sur nu

http://sugminbittra.blogg.se/1207817640_bors_tidnings_debatts.html

Mycket bra och intressant inlägg. Även tankeväckande att läsa din mailkonversation med debattredaktören på din blogg.

Det är ju bra av dig att när han börjar prata om diverse regler som en kommentar måste ha för att publiceras. Och när du sedan visar honom ett rent struntinlägg som trots att detta inte följer de flesta av deras påstådda uppsatta regler ändå publiceras.

I verkligheten så tycks vad som kommer in och inte bero på till en stor del på debattredaktörens personliga åsikter, "dagsform" eller ren slump. Precis det du även var inne på i ett av dina mail till Hr.Ros. Tycker nästan bt är ännu värre på detta än div. andra tidningar.

Visste faktiskt inte att det är en person som styr allt. Trodde faktiskt att den reporter som skrivit diverse artikel även hade "hand om" kommentarerna till den.

Med den här delvis nya kunskapen så kan jag bara säga att jag inte kommer att skriva någon mer kommentar i bt.

EDIT: Kan ju tillägga att det struntinlägget som du tog upp som exempel inte är det enda. Det förekommer och släpps igenom sådana hela tiden. Det har jag själv sett.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2008-04-10 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in