2008-06-10, 18:26
Medlem
mulisha_troopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Har läst att vissa tycker att Fentanyl ger ett "kallt" rus.

Mkt möjligt om man använder det som plåster,har fått det IV 2ggr och det slår allt,har aldrig känt något så härligt,första gången fick jag dessutom 2 sprutor av narkosläkaren då jag sa att jag hade tolerans mot opiater och inte kände så mkt av den första....även när jag vaknade upp 3-4 tim efter op så kände jag av det nåt enormt,nej det var nog det skönaste jag nånsin tagit....jag fick ingen eufori direkt,kanske berodde på att jag tagit opiater ett bra tag innan,men man blev extremt lugn och "välmående".
Citera
2008-06-10, 21:43
Medlem
tem04s avatar
Skala !!!

Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
En femma på en skala 1-10, ungefär..
Jaa e man nu invant på Buprenorfin så e d en 10, men om ja e ren så är nog Ketogan det jag mår bäst på
Citera
2008-06-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tem04
Jaa e man nu invant på Buprenorfin så e d en 10, men om ja e ren så är nog Ketogan det jag mår bäst på

Så du anser t.ex oxy, hydro och H som sämre än ketogan?
Ja, alla är vi ju olika såklart, men det var förvånande.
Själv tycker jag att tramadol (när toleransen är nere lågt) är
bra mycket bättre än sub.
Citera
2008-06-11, 03:37
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulisha_trooper
Mkt möjligt om man använder det som plåster,har fått det IV 2ggr och det slår allt,har aldrig känt något så härligt,första gången fick jag dessutom 2 sprutor av narkosläkaren då jag sa att jag hade tolerans mot opiater och inte kände så mkt av den första....även när jag vaknade upp 3-4 tim efter op så kände jag av det nåt enormt,nej det var nog det skönaste jag nånsin tagit....jag fick ingen eufori direkt,kanske berodde på att jag tagit opiater ett bra tag innan,men man blev extremt lugn och "välmående".

Alltså psykiskt välmående och inte fysiskt? Du tänkte behagliga tankar? Men inte värmen i kroppen. Masserande och den litet pirriga känslan i maggropen?

Skall kanske inte gå offt. i en FAQ-tråd.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2008-06-11 kl. 03:40.
Citera
2008-06-11, 20:10
Medlem
sub avis!

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Q: Vad är buprenorfin?
A:
Buprenorfin är en opioid som kan syntentiseras från opiumalkaloiden tebain. Så gott som alla andra opioider är buprenorfin smärtstillande och rusgivande, men buprenorfin har också en egenskap som blockerar andra opioders effekt. Vill man imponera med sina läkarkunskaper kan säga att buprenorfinets egenskaper är både agonistiska (ger rus) och antagonistiska (hindrar andra rus).

En annan speciell sak med buprenorfin är den mycket långa halveringstiden (37 timmar)! Detta gör att buprenorfin ger ett långt rus, men det innebär även att den blockerande effekten varar länge.

Q: Vad används buprenorfin för?
A:
Inom den svenska sjukvården förekommer buprenorfin under namn som Temgesic, Norspan, Suboxone och Subutex. De två förstnämnda av dessa är används mot smärta medan de senare två används som nedtrappning och substitutunderhåll för opioidberoende. Sen får vi ju inte glömma att buprenorfin också är en potent rekreationell drog.

Q: Vad är skillnaden på dessa olika former?
A:
Subutex och Suboxone är tabletter designade för att smälta under tungan (sublingualt) på patienten, så att buprenorfinet tas upp av munslemhinnorna. Subutex består av endast buprenorfin, medan Suboxone också innehåller naloxon. Naloxon har också blockerande effekter och är till för att hindra folk från att få rus av Suboxone. Detta funkar dock inte särskilt bra; det går fortfarande att bli hög på Suboxone.

Temgesic kommer också i den formen, men det finns även injektionslösningar av Temgesic. Norspan är ett depotplåster som gör att buprenoret tas upp av huden (subdermalt). Man kan också inta krossade piller nasalt.

Q: Så vilket intagningssätt är mest effektivt?
A:
Buprenorfin har en väldigt låg oral biotillgänglighet, vilket gör att man behöver mycket högre doser för att få effekt om man sväljer pillren än om man intar dem på något annat sätt. Att följa bipackssedelns instruktioner och sätta tabletterna under tungan fungerar bättre än det orala intaget, men det vanligaste sättet är att snorta, åtminstone då man använder buprenorfin i russyfte. Då man snortar skall man komma ihåg att inte dra in de krossade tabletterna för hårt, eftersom de då åker ner för halsen i magen; man skall istället "andas in" sina linor, så att allt fastnar i näsan.

För att få ut det mesta av buprenorfin måste man dock injicera. Om man injicerar i muskeln får man tre gånger så hög biotillgänglighet som vid sublingualt intag, och om man injicerar i en ven får man också ett skönare påslag. Men det är fortfarande inte någon bra idé att skjuta sina krossade piller om man är mån om sin hälsa. Att skjuta tabletter är alltid mer eller mindre ohälsosamt eftersom de förutom det aktiva ämnet innehåller en massa bindemedel, och Subutex (den vanligaste buprenorfinformen på gatan) hör definitivt till de piller som är mer ohälsosamma. Bindemedlen som finns i Subutex skadar inte bara venerna, utan kan också åka hela vägen upp till ögonen och på lång sikt försämra ens syn om man injicerar mycket! Att missa ett intravenöst skott och träffa en muskel istället kan också leda till bölder och andra komplikationer. Temgesic-injektionslösningen går däremot bra att sätta i både muskler och vener.

A: Vad kostar Subutex på gatan i Sverige?
Q:
Oftast ligger priset på en 8 mg-tablett någonstans mellan 200-300 SEK, men priser så låga som 100 SEK eller så höga som 500 SEK är inte helt ovanligt. Som nästan alltid då det gäller droger är priserna lägst i södra Sveriges storstäder medan de är högst i norra Sveriges bonnhålor.

Q: Hur stor dos skall man ta?
A:
En bra nybörjardos är 1 mg (som passar bra att dra in i två linor på 0,5 mg vardera då det gäller krossade Subutex-piller). Om man använder buprenorfin för ofta kommer man dock att bli tolerant och behöva större doser. Buprenorfindosen har ett "tak" på ungefär 24 mg, vilket innebär att man inte kan få mer effekt genom att överskrida den dosen. Om man skaffat sig så hög tolerans kan man alltså inte längre bli hög på buprenorfin.

Q: Och nu till den viktiga frågan, hur känns ruset!?
A:
Medan exempelvis morfin och heroin har relativt lika rus för alla användare, skiljer sig buprenorfin en del från person till person, precis som tramadol. Vissa blir pigga och sociala medan andra blir dåsiga. Många blir bådeoch: Dåsiga då de ligger/sitter bekvämt och energiska då de gör något intressant. Detta växlande rus är inte lika vanligt bland morfinderivaten (oxykodon, kodein, heroin, etc) som brukar ha en mer jämnstark dimma hela tiden.

Men hur oförutsägbart detta än låter så är ju buprenorfin hur som helst en opioid, så den typiska opioideffekten finns förtås alltid där, dvs känslan av harmoni, trygghet, värme och lycka. Dessa effekter är väldigt starka hos buprenorfin jämfört med lättare opioider som kodein och tramadol. Många användare tycker t.o.m. att det är lika skönt att snorta buprenorfintabletter som det är att snorta morfinpiller. Speciellt i början brukar buprenorfinruset upplevas som väldigt kraftfullt, medan euforin snabbt minskar då man blir tolerant (snabbare än med morfin, t.ex.).

Jag kan ju lugnt säga att avisen är värre på sub än jonket. Har jonkat i tio år och höll väl på som längst lite över 14-mån innan, Jag la in mig på mass i malmö för att vila upp mig från jonk,pix mm. Hade 16mg i dos på suben i ca 5månader och den gick jag av på, På en månad.... Klart man var livrädd för att bli lite dålig, så jag hade fina grejer att sova på. Men det skulle dröja en hel jävla v innan smällen kom. Nu har jag snart varit utan sub sen den 3/6-08 Den jävla suben har en sån kraftig depo effekt att jag måste ha haft hela huvudet fullt. Prata med en läkare idag som sa att du kan ju köpa illegal-sub och trappa själv. Visst skulle jag kunnat gjort det men jag bara undrar hur länge kommer jag vara fuckt upp!!!! Å står det inte i fass att man ska ha koll på sina patienter som trappas ut,även efter uttrappningen. För att hinna fånga upp dem innan återfallet är där!!!!
Citera
2008-06-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
En femma på en skala 1-10, ungefär..

skulle nog sätta en 7-innan man är helt ute på hal is..... Men inget slår thai-grejerna vi fick tag på i Bangkok....Vilket h dom har där. Men jag blev rädd för att det var så bra,hade precis tänt-av. Så vi sket i grejerna och stack till ko-phan-ngag på full moon party......Detta var 2004 helt sjukt kul,Alla som gillar att festa borde dra dit.....
Citera
2008-06-11, 23:52
Medlem
mulisha_troopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Alltså psykiskt välmående och inte fysiskt? Du tänkte behagliga tankar? Men inte värmen i kroppen. Masserande och den litet pirriga känslan i maggropen?

Skall kanske inte gå offt. i en FAQ-tråd.

jodå, men lite mer psykiskt än fysiskt kanske,värmen fanns allt där,andra gången beställde jag fentanyl på nätet,var bara tvungen att se om det verkligen var så bra,kompisen satte den och exakt samma sak hände,sjukt skön känsla och lugn.nej det får bli en annan tråd då vi är way offtopic...
Senast redigerad av mulisha_trooper 2008-06-11 kl. 23:54.
Citera
2008-06-14, 02:04
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Har näspulat upp lite mindre än ett mg subuxone för blott några timmar sedan tredje gången den här veckan. Jag har inte skitit på tre dagar, och har trots det tryckt i mig gigantiska mängder fibrer och blåbärssoppa (enbart på grund av dess goda smak dock, tänkte aldrig riktigt på magen). Nu har jag ikväll käkat ännu mer precis efter att jag fick i mig subuxonet, och känner mig rätt skakig. Har inte blivit det tidigare(förutom vid första gången då jag spydde som en gris), och undrar dels vad det beror på, och dels vad jag kan göra för att slippa det. Är inte överdrivet påverkad, men fortfarande hyfsat borta.

Någon med liknande erfarenheter? Har en ganska hyfsad erfarenhet av droger, men inte just opiater då doloxene, kodein och dylika lättare droger stått för påverkan.

EDIT: Undrar också lite snabbt om Naloxonet i Subuxone har någon inverkan på opiaternas (opioidernas?) andningsdepressiva biverkningar. Det är någonting jag konstant oroas över vid opioidintag. Kan aldrig riktigt slappna av helt, och måste konstant trycka fram andetagen själv. Tror det härstammar från gamla panikattacker jag fick en gång i tiden över just min egna andning.
Senast redigerad av Mysfabbjoj 2008-06-14 kl. 02:37.
Citera
2008-06-14, 17:45
Medlem
Libertads avatar
Hur farligt är det att dra i sig 1mg Subutex om jag drack igår? Jag festade inte hårt, direkt, men det blev väl en par glas.

Jag känner mig inte ett dugg bakfull och jag känner inte av att jag skulle ha nån alkohol i kroppen, men man vet ju aldrig. Jag hade iaf utan att tveka kört bil, tror inte jag hade torskat, men ändå. Jag blir nojig.
Citera
2008-06-14, 17:54
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertad
Hur farligt är det att dra i sig 1mg Subutex om jag drack igår? Jag festade inte hårt, direkt, men det blev väl en par glas.

Jag känner mig inte ett dugg bakfull och jag känner inte av att jag skulle ha nån alkohol i kroppen, men man vet ju aldrig. Jag hade iaf utan att tveka kört bil, tror inte jag hade torskat, men ändå. Jag blir nojig.
Ingen fara! Små mängder alkohol försvinner väldigt snabbt ur kroppen...
Citera
2008-06-14, 18:31
Medlem
Libertads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ingen fara! Små mängder alkohol försvinner väldigt snabbt ur kroppen...
Okej. Tack för snabbt svar!
Citera
2008-06-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexi
Hej alla! har lite frågar gällande sub gruppen, tror ni jag har någon chans att få det? Jag är en 23-årig kille som började missbruka droger vid ungefär 16 års ålder, då var det bara Cannabis.. eller ja körde Roppar första gången vid 14 år. Från 16 år rökte jag då och då kanske 2 gånger i veckan och efter nåt år varje dag. Sen vid ca 19 års ålder då började jag med opiaterna, sub , trad o tramadol , oxycontin, dolcontin.. ja allt! mest sub var det dock för det var lättast att få tag på.. sen hade jag en liten behandling som varade i några månader.. återfall nästan direkt efter på sub.. så det ligger väl 3 års subutex och morfin missbruk bakom. Har 1 överdos på mig också! MEN!

För ett tag sen ca 4 månader sen gick jag över till opiaternas konung nämligen Horset och jag har sug hela tiden, går igen dynghemsk cold turkeys då det inte finns i stan... Vad tror ni? tror ni jag har nån chans till subutex programmet?

Skulle bli överlycklig om man fick den chansen!

MVH// M
Det tror jag du har, du måste ha minst 2års opiatmissbruk bakom dej och genomgått minst en riktig behandling. Jag har själv ansökt och kommer antagligen med nu den 7e juli då läkaren kommer tillbaka från sin semester ska bli asskönt att slippa eländet å vara frisk sjuk frisk å åter sjuk suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in