Citat:
Ursprungligen postat av hieronymo
Det här med abstinensen... en del verkar ju klara sig utan annat än lite sömnproblem. Han jag pratar om hade gått på stora mängder sub dagligen i över tre år. Själv känner jag den här vidriga smärtan i kroppen plus att magen är i uppror. Och jag är fruktansvärt sur och vresig. Och då har jag varit beroende sedan maj/juni förra året. Jag försöker hålla mig till max två mg om dan, men min självdisciplin är inget vidare.
Vad säger ni som gjort en cold turkey? Eller om ni har trappat ut? Är det mest psykologiska besvär eller?
En Cold Turkey är ingen höjdare. Trappa ner lååångsamt. Har du inte disciplinen så är det inläggning på behandling som gäller, där du får trappa ur. De fysiska besvären vid en Cold Turkey är fruktansvärda om man gått på sub regelbundet under en lång period, och de håller i sig oerhört lång tid (räkna med en månad). De fysiska besvären är hemskare än de psykiska, även om de också är riktigt jobbiga. Men de fysiska är så jävliga att de tar upp det mesta av ens tankar, så man hinner inte må så dåligt psykiskt den första tiden. Det kommer först lite senare in i avtändningen.
Att gå Cold Turkey på sub efter ett långt regelbundet bruk är bland det värsta man kan vara med om vad gäller drogavtändningar. Framför allt för att den är så satans långdragen.
Edit: Och angående att en del klarar sig med lite sömnproblem. De är nog väldigt få. Det är nog de som första gången får en at på sub, och inte gått på det så länge. Man har några gratisåk i början, så att säga, innan man börjar få de ordentliga avtändningarna. Har man tagit sub regelbundet/dagligen i flera månader eller år, då är en Cold Turkey det värsta helvetet man kan hamna i.