2011-06-04, 11:00
Medlem
rednations avatar
Franska Subutex

Hej,

Har sett att allt mer köper in franska Subutex nu och därför undrar jag om de skiljer något i effekten eller om det bara handlar om dålig tillgång av dom som finns på våra apotek här i Sverige?

Hälsningar
rednation
Citera
2011-06-04, 11:15
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Hej,

Har sett att allt mer köper in franska Subutex nu och därför undrar jag om de skiljer något i effekten eller om det bara handlar om dålig tillgång av dom som finns på våra apotek här i Sverige?

Hälsningar
rednation

I Frankrike så behandlar man Heroinmissbrukare så att dom får Subutex istället för Heroin.. Inte för att jag tror det skulle vara mycket bättre, men det kan vara därför det är så lätt att få tag på
Citera
2011-06-04, 11:17
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrottareGustav
I Frankrike så behandlar man Heroinmissbrukare så att dom får Subutex istället för Heroin.. Inte för att jag tror det skulle vara mycket bättre, men det kan vara därför det är så lätt att få tag på

Kan hända att man använder den metoden här också=)
Citera
2011-06-04, 12:18
Medlem
Citat:
Är du helt väck eller? Vad tror du man använder subutex till i Sverige? Tror du apoteket säljer dem för att det skall knarkas eller vadå?

Är det inte så att subutexen i Frankrike och den som säljs i Sverige är densamma? Mina subutex jag får på apoteket är i alla fall från Schering-Plough tillverkade i Belgien och det skulle inte förvåna mig om de som såldes i Frankrike var likadana.
Citera
2011-06-04, 12:25
Medlem
Wazupfbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokinS
Är du helt väck eller? Vad tror du man använder subutex till i Sverige? Tror du apoteket säljer dem för att det skall knarkas eller vadå?

Är det inte så att subutexen i Frankrike och den som säljs i Sverige är densamma? Mina subutex jag får på apoteket är i alla fall från Schering-Plough tillverkade i Belgien och det skulle inte förvåna mig om de som såldes i Frankrike var likadana.

Svar ja det är samma.
Men det kommer faktiskt en heldel från just Frankrike då det smugglas från Frankrike till Tyskland och där har många svenskar kontakter sedan tidigare igenom röka och cola handeln så dom tar in stora mängder sub till sverige til lett väldigt bra pris.

Där av överflödet från Frankrike
Citera
2011-06-04, 13:46
Medlem
Wazupfbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoparks hund
Hej hallå! testade sub för första gången i går , vet inte riktigt hur mycket det var men en nybörjar dos sa min polare. Nu undrar jag om jag kan ta tramadol idag eller är kommer jag inte känna något av det?

Som sagt det är väldigt olika från person till person.
Men jag tycker att subutex och trammadol går hand i hand.
Citera
2011-06-04, 16:10
Medlem
BrottareGustavs avatar
Hmm.. Förlåt för att jag inte är så insatt i just Subutex, idiotjävlar.

I vilket fall så trodde jag att sverige som är emot alla sorters droger (förutom Tobak & Alkohol... ) inte skulle ge Heroinmissbrukare Subutex.. Där hade jag fel
Citera
2011-06-04, 16:44
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:

I vilket fall så trodde jag att sverige som är emot alla sorters droger (förutom Tobak & Alkohol... ) inte skulle ge Heroinmissbrukare Subutex.. Där hade jag fel
Ja Sverige har haft etablerade Subutexprogram sedan början av 2000 eller sent 90tal och Metadon ännu längre, bra mycket längre - sedan 60-70 talet

Och Ja mycket Subutex kommer in från Frankrike och Nej det är ingen skillnad på kvalité - Subutex är Subutex och är det tillverkat lagligt så är det 100%.
Frankrike har mycket, mycket slappare regler på Subutexprogram än vad Sverige har därav kommer mycket av subben därifrån.
Speciellt i dessa tider då färre och färre får Subutex utkskrivet då Suboxone håller på att ta över marknaden och har så gjort i många städer i Sverige.
Citera
2011-06-04, 16:55
Medlem
Jungles avatar
Vad jag har hört så kan till och med din husläkare skriva ut sub i Frankrike, kanske inte är så längre.
Citera
2011-06-04, 19:45
Medlem
rednations avatar
Det gav mig alla svar jag behövde. Får beställa en flygbiljett tur & retur för att hitta en kran^^

Hur är det med Temagesic? Kommer även dom bytas ut mot Suboxone?
Citera
2011-06-04, 20:44
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
ja precis, i början räckte en 8a sub i några veckor..stört, men nu håller den inte länge alls, max 2 dagar, har ju break då och då också

Ja... har för mig att jag i början kunde få en Sub att räcka i typ en vecka. Idag är det vad jag vill ta som MINST/dag. Mår inte bra när jag "bara" kan ta en B8/dag (eller ännu mindre, typ en halv), men vad ska man göra liksom =/ Mår som bäst om jag får ta runt 3 st B8/dag.

Får jag bestämma helt själv så vill jag ha 4-6 mg/dos och ta det 4-6 ggr/dag. Faktiskt så är antalet ggr/dag viktigare än dosen också... alltså jag tar hellre många små om jag får ta många ggr, ifall man måste ransonera eller nåt. Men även om jag bara tar 2 mg/gång så blir det ju 8-12 mg/dag. Den sista tiden har jag försökt hålla mig till en halv B8/dag iaf, bara hålla mig frisk liksom. Fast det blir oftast mer... hur mycket jag än försöker.

I början hade jag inte samma behov när det gäller antal ggr/dag heller ju. Bupre har aldrig suttit i speciellt länge när det gäller mig, men trots det så kunde jag förr nöja mig med att bara ta kanske 2 ggr/dag. På den tiden behövde jag inte känna av det hela tiden, som jag "måste" idag.

Svårt att få det att funka så man blir nöjd när man kommer upp i dos.
Citera
2011-06-04, 22:37
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:

Det verksamma ämnet i Subutex är ju smärtstillande (ges som smärtstillande till vanligt folk, under annat namn i mindre dos) så det är ju inte mer drog än alla andra smärtstillande mediciner (opioider då) vi har i Sverige.

Det om Metadon har ju andra redan skrivit så... men Sub är ju t.o.m. svagare än Metadon, och det ger man ju heroinisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in