Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Just Buprenorfin fungerar vääldigt olika för oss alla.
Jag tex. har illegalt gått på Subutex i halvår och slutat tvärt utan några anstinensymptom. Vet inte varför den bete´r sig så dock.
Sluta absolut så fort du bara kan, du skulle ha spolat ner allt igår.
Jupp... extremt olika när det gäller både doser och abstinens. Vet ingen opioid som har har en sådan lång linje mellan "lite" och "mycket" när det gäller allt som har med Sub att göra. På andra opioider så är glappet mellan folks erfarenheter betydligt mindre.
När det gäller abs så får ju vissa bara lite myrkrypningar och kanske lite svettningar när de slutar med Sub medan andra får hela köret, som en heroinabstinens. Grymt orättvist =/
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
vafan ska man göra?
Går väl tyvärr inte att göra så mycket annat än att sluta, om du inte vill bli fast. Som de andra säger också... om du tycker det är jobbigt nu så se till att sluta medan du "kan". Har du inte blivit fysiskt beroende än så har du iaf en "betydligt lättare" chans att fortfarande klara av att sluta. Det är jobbigt nog att vara psykiskt beroende men det blir ju värre när man är både psykiskt och fysiskt beroende.
De fysiska abstinenserna blir ofta värre och värre för varje gång också så om det skulle visa sig att du redan är fysiskt fast men inte upplever det som fruktansvärt... så betyder inte det att det garanterat blir lika enkelt nästa gång.
Vissa (inkl jag) blir ju så dåliga att man inte tar sig ur sängen/soffan. Hela kroppen värker (molar, pulserar/svider) något fruktansvärt och man kräks och är lös i magen. Man ligger bara och gungar och gråter, ibland yrar pga feber.
Förhoppningsvis så tillhör du dom som inte blir så jättedåliga av Sub, jag känner en hel del såna. Kollade aldrig din kalender men abstinensen kan komma efter allt från 1-7 dagar typ. För vissa tar det alltså långt tid innan de blir dåliga.