Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
En liten fråga.
Har tagit sub typ 1 v nu, och näsan har lagt igen på mig, totalt.
Har inge nässpray eller nått och det e skitstörande.
Kan det vara så att bindemedslet från subben lag sig som en plugg i näsan eller något?
Känns fan inge vidare, känns inte som det brukar kännas då man e tät :/
Asså det är dyngstopp i båga näsborrarna och har en tryckande känsla i näsan...
Nej har ingen nässpray, o även om jag hade det då hade jag inte fått in det i näsan :/
Har inga tips eller så men skulle ju vara synd om du åkt på ett av de problemen jag åkt på... efter år av dagligt snortande av Sub...
Svårt för mig att säga om du har pluggats igen (av typ snor eller pulver, som du sa) eller om du har svällt igen, som är mitt problem då.
Efter att aldrig någonsin använt nässpray så måste jag ta flera ggr/dag nu, runt 8 ggr kanske. Kan ju garantera att jag nu även har ett sidoberoende av själva sprayen, att det i sig också gör så jag sväller igen då. Nätterna är en mardröm för mig nu (ofta iaf) och jag får ångest på kvällarna när det är dags att sova. Jag kvävs fan nästan i sömnen och det enda sättet att få syre igen är genom att hälla ned saft i halsen när jag vaknar i panik, för att jag blivit tvungen att ha munnen öppen så den har torkat igen då. Pga torrheten i munnen så fastnar tungan över halsen så jag får inget syre den vägen heller =/
Två ggr sedan jag fick svullnadsproblemet har jag haft uppehåll på Suben (tagit annat då) och då har jag bara behövt ta spray ca 3 ggr/dag. Jag misstänker iaf att anl till att jag måste ta trots uppehåll beror på sprayberoende.
Men jag tycker du borde känna om du är igensvälld eller om det är kloggat? Eller om det skulle vara pulver som kloggat igen så kanske man inte känner det... det sitter ju ganska högt upp liksom. Men känner du inga snorgrejer så finns det ju tyvärr en risk att du sväller och har näsan väl börjat reagera på Suben så är det svårt att få bort det, om det ens går. Jag blir iaf också "dyngtät" och det blir en tryckande känsla i näsan, precis som du skrev, och för mig är det definitivt ingen klogg av pulver. Det sväller igen oavsett om jag tar eller inte tar Sub men speciellt direkt efter intag. Tar väl ca 5 minuter, sen börjar jag känna hur det snabbt blir trängre och trängre i näsan.
Har ett par vänner som har fått samma problem som jag. Den ena har haft det länge och där verkar det vara både svullnad och snorighet. Låter som om han skulle vara konstant förkyld. Blir bättre om han har uppehåll har jag för mig. Den andra får periodvis svullnadsproblem. Inget hjälper mot iaf mina problem, förutom nässpray då... som ju egentligen inte löser problemet, snarare förvärrar. Hjälper ju bara för stunden, så man får i sig ytterligare en dos.