2025-08-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlasson
God kväll Flashback,

Jag ligger just nu på en daglig dos av 80 mg Oxy, fördelat över dygnets vakna timmar. Jag började med Oxy för ungefär fyra månader sedan, efter att ha gått på tramadol, cirka 400mg/dag i 8 månader. Det är först under den senaste månaden jag legat stabilt på 80 mg Oxy om dagen, innan dess har jag tagit lägre doser.

Jag är väldigt motiverad att trappa ner och sluta helt nu. Livet fungerar generellt bra för mig, jag har jobb, god hälsa och ett fungerande socialt liv, så det finns ingen akut kris som tvingar mig att sluta. Men jag känner ändå att det är dags att ta en paus och bli helt drogfri. Därför lutar jag åt att göra en långsam och strukturerad nedtrappning.

Problemet är dock att Oxy är väldigt dyrt, och kostnaderna börjar kännas rejält. En långsam nedtrappning på Oxy skulle alltså bli ganska kostsam. Det har lett mig till att överväga att istället gå över till Subutex som en mellanväg för att sedan trappa ut den.

Jag är medveten om att det bästa hade varit att vända mig till vården, påbörja LARO och få hjälp den vägen. Men jag känner ärligt talat inte att jag har ork eller tid att springa till beroendecentralen, lämna urinprov och vara uppbunden där flera dagar i veckan.

Min fråga är: är det genomförbart att gå över från en dagsdos på 80 mg Oxy till Subutex på egen hand?

Vilken dos Subutex motsvarar ungefär min dagsdos av Oxy? En snabb googling visar att en rimlig start är att ta 2 mg och därefter fylla på tills man når max 8 mg första dagen. Låter det rimligt?

Jag har läst på om precipiterad abstinens och vet att det är viktigt att vänta tills tydliga abstinenssymtom uppstått innan man tar Subutex. Jag är också medveten om att COWS-skalan är ett bra verktyg för att avgöra när det är säkert att börja.

Tacksam för all hjälp ni med mer erfarenhet än jag kan bidra med!
/Karl
Hur har det gått för dig? Det är absolut bäst att inte ha kontakt med dom, men om du faller dit igen så överväg och gå dit.
Du behöver inte gå dit flera gånger i veckan, i början är det lite mer, men det går rätt snabbt och sen är det 10min en gång i månaden.
För mig funkar lyrika otroligt bra mot avtändningar, jag känner överhuvudtaget inte av den fast jag har ett mångårigt missbruk av heroin i bakfickan.
Sub ör också bra men se upp för akutavtändning om du tar den för tidigt, det har aldrig hänt mig, men det skall tydligen kunna bli så.
Ta det även lugnt med lyrikan, en vän fick ett anfall och dog och han hade missbrukat heroin i decennier, så dog han av lyrika…
Citera
2025-08-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatOnDopamine
Du lägger dessa under tungan min vän, och dom går utmärkt att dela upp i flera doser.
Starkt rekommenderar att du tar så lite så möjligt eller inte alls.

Tack för svar! Jag hade gärna sluppit ta de överhuvudtaget men syftet är att sluta med Oxycontin och sen trappa ut suben.

Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
För bäst effekt skall de väl hackas upp och intas nasalt? Jag utgår från att du inte kör IV då. Och jo det går ju att dela dom på mitten, så dela den halvan på mitten så har du cirka 2mg där. Är såklart inte helt 100 då det blir omöjligt att dela exakt på mitten men ja du fattar.

Börja väldigt försiktigt hur du än väljer att ta dom och kom ihåg att effekten smyger sig på ganska långsamt.

Tack för ditt svar. Jag ska tänka på att börja försiktigt. Jag är inte alls intresserad av att ta de nasalt eller IV då jag tar de för att bli av med abstinens efter långt bruk av Oxycontin.

Citat:
Ursprungligen postat av Gudamanniskan
Hur har det gått för dig? Det är absolut bäst att inte ha kontakt med dom, men om du faller dit igen så överväg och gå dit.
Du behöver inte gå dit flera gånger i veckan, i början är det lite mer, men det går rätt snabbt och sen är det 10min en gång i månaden.
För mig funkar lyrika otroligt bra mot avtändningar, jag känner överhuvudtaget inte av den fast jag har ett mångårigt missbruk av heroin i bakfickan.
Sub ör också bra men se upp för akutavtändning om du tar den för tidigt, det har aldrig hänt mig, men det skall tydligen kunna bli så.
Ta det även lugnt med lyrikan, en vän fick ett anfall och dog och han hade missbrukat heroin i decennier, så dog han av lyrika…

Tack för att du frågar hur det har gått.
Jag ska försöka undvika Laro så gott det går och försöka fixa den här nedtrappningen själv.
Min plan är att ta min sista dos oxy ikväll och sedan vänta minst ett dygn tills jag har rejält med utsättningssymptom och då börja med Subutex. Jag tänkte ta 2mg och sedan se hur jag reagerar på det och sen fylla på tills jag känner mig frisk igen.
Den dosen jag känner mig stabil på kommer jag ta någon veckas tid och sen långsamt trappa ned tills jag blir helt drogfri.
Känner mig väldigt nervös över hur jag ska reagera nu närmsta dygnet och hur jag kommer reagera sen när jag börjar på Subutexen. Den som lever få se.
Citera
2025-08-20, 17:27
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Jag ska tänka på att börja försiktigt. Jag är inte alls intresserad av att ta de nasalt eller IV då jag tar de för att bli av med abstinens efter långt bruk av Oxycontin.

Ah sorry, missade syftet utan antog att du var ute efter att maxa ruset.. Men jag tror också att det bästa om du ska försöka sluta själv helt klart är att byta till sub och trappa ner därifrån. Om inte annat så blir det klart mer ekonomiskt hållbart i alla fall, vilket jag ser att du också noterat. Men ja börja försiktigt, de franska båtarna var förvånansvärt potenta tyckte jag!
Citera
2025-08-25, 21:19
Medlem
Citat:
Tack för svar! Jag hade gärna sluppit ta de överhuvudtaget men syftet är att sluta med Oxycontin och sen trappa ut suben.

Hej.
Om du bara gått på smärtstillande i 4 månader så kan du faktiskt ta och sluta med den medicin du tar nu direkt genom att trappa ner snabbt. Om du fortfarande har smärta så se till att läkare skriver ut medicin efter.

Om du nu verkligen vill använda subutex så kan du riskera att förlänga beroendet men isf ta den dos du behöver och sätt en gräns på 1-2 veckor.

LARO börjar man på av helt andra anledningar, du skulle inte bli godkänd utan dom skulle hänvisa dig till en läkare som kan hjälpa dig om du har smärta.
Mvh
Citera
2025-08-30, 11:03
Medlem
Av de olika Subutex-sorterna som finns, t.ex. de franska båtarna samt GL Pharma, Bluefish, Sandoz m.fl. – alla utan naloxon – undrar jag om någon märkt skillnader?

Jag själv tycker att Bluefish är rätt hårda och svåra att få riktigt fint krossade, medan de franska blir betydligt mer “smooth” i konsistensen.

Det är ju i grunden samma substans oavsett märke, men antagligen lite olika bindningsämnen som gör att de beter sig annorlunda. Vad har ni andra för erfarenheter
Citera
2025-08-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Lite nördig information till er som vill ha lite mer korrekt information om Buprenorfin och dess olika biotillgängligheter;

Enligt Wikipedia så är biotillgängligheten vid nasalt intag ca 48%. Det kanske stämmer om personen i fråga som snortar sin sub drar ner mycket pulver i halsen så att det åker ner i magen, med vid korrekt snortteknik så är upptaget det tredubbla jämfört med sublingualt intag, vilket är ca 30%. Alltså så tas ca 60% upp vid nasalt intag.
En annan intressant sak är att medicinen Temgesic, som innehåller endast 0,2 och 0,4 mg Buprenorfin, har en biotillgängligheten på hela 50% vid sublingualt intag! Det går att läsa på FASS.

Hoppas att ni blev lite klokare nu! 😇

Hur är den ”rätta” tekniken nasalt för att inte få det i halsen
Citera
2025-08-31, 14:57
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurkan143
Hur är den ”rätta” tekniken nasalt för att inte få det i halsen

finkrossa tabletten/delen av tabletten du tänkt snorta så mycket du bara kan, dela sen upp till en lina och andas in pulvret försiktigt. Gör inte som på film där de snortar på utav helvete utan tvärtom, lugnt och långsamt så slemhinnorna hinner ta upp det. Sen snorta inte för mycket på en gång. Näsan kan inte absorbera hur mycket som helst utan andas hellre in det du tänkt ta under några minuters tid istället för allt på en gång.

Är väl det stora tipset.
Citera
2025-08-31, 15:01
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Av de olika Subutex-sorterna som finns, t.ex. de franska båtarna samt GL Pharma, Bluefish, Sandoz m.fl. – alla utan naloxon – undrar jag om någon märkt skillnader?

Jag själv tycker att Bluefish är rätt hårda och svåra att få riktigt fint krossade, medan de franska blir betydligt mer “smooth” i konsistensen.

Det är ju i grunden samma substans oavsett märke, men antagligen lite olika bindningsämnen som gör att de beter sig annorlunda. Vad har ni andra för erfarenheter

Föredrar de franska alla gånger. Men bara testat ett annat märke innan, minns ej vilket hehe så kanske inte är den bästa att fråga, men den Subutex jag köpte för ett bra tag sen var jag rätt besviken på minns jag. De såg inte alls ut som de franska jag inhandlade senast (de var mkt mindre) och som du säger är de mycket lättare att krossa och fixa ihop till fint pulver. Mkt nöjd med effekten också!
Citera
2025-09-01, 23:36
Medlem
jag har tagit 5-6mg subutex utspritt på 7 dagar. Nån dag utan och nån dag på, inte alla dagar i sträck. kan jag förvänta mig en kraftig avtändning?
Citera
2025-09-02, 05:05
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benim75
jag har tagit 5-6mg subutex utspritt på 7 dagar. Nån dag utan och nån dag på, inte alla dagar i sträck. kan jag förvänta mig en kraftig avtändning?

Kraftigt nej det tror jag du slipper. Lite dåligt mående absolut.
Citera
2025-09-09, 09:16
Medlem
Citat:

Tack för att du frågar hur det har gått.
Jag ska försöka undvika Laro så gott det går och försöka fixa den här nedtrappningen själv.
Min plan är att ta min sista dos oxy ikväll och sedan vänta minst ett dygn tills jag har rejält med utsättningssymptom och då börja med Subutex. Jag tänkte ta 2mg och sedan se hur jag reagerar på det och sen fylla på tills jag känner mig frisk igen.
Den dosen jag känner mig stabil på kommer jag ta någon veckas tid och sen långsamt trappa ned tills jag blir helt drogfri.
Känner mig väldigt nervös över hur jag ska reagera nu närmsta dygnet och hur jag kommer reagera sen när jag börjar på Subutexen. Den som lever få se.
Tycker du ska söka till laro, man kan inte få mera än ett nej. Sök genom öppenvården. Så mycket bättre att ligga inne med abstinens när man trappar ur eller nedtrappning till lägre dos. Får hjälp 24/7 och hjälp mot abstinensen om det blir för jobbigt
Citera
2025-09-09, 14:39
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:

GL Pharma, Sandoz, Actavis, Franska samt Bluefish fungerar precis lika bra allihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in