Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-11, 19:43
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Okej. Ja så skulle man nog kunna göra där jag går på laro också.
Det känns som att man kommer att ligga på 2 mg väldigt väldigt länge om man försöker trappa ur 🤣 Just den där sista biten tror jag är extremt svårt att skiljas från 😥

Jag har gått på 16mg i ca 3år men blivit tvingad till sprutan nu av olika anledningar som du kan läsa i en annan tråd här på forumet. Jag har länge tänkt att ner till 2mg är nog rätt smärtfritt men sista biten är nog riktigt tuff. Om jag skulle sluta idag så hade jag nog valt via sprutan (oavsett om jag fick välja metod), den går ur så långsamt så tror det är lättast. Vet några stycken som gjort på det sättet och dom har knappt fått något AT.

Lite offtopic. En på mitt behandlingshem var positiv i 6mån efter sista sprutan. Det går ur så fruktansvärt långsamt. Men är bara så jag tänkt lite den sista tiden. För mig är inte LARO en livet ut lösning hoppas jag.
Citera
2025-08-11, 20:01
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Jag har gått på 16mg i ca 3år men blivit tvingad till sprutan nu av olika anledningar som du kan läsa i en annan tråd här på forumet. Jag har länge tänkt att ner till 2mg är nog rätt smärtfritt men sista biten är nog riktigt tuff. Om jag skulle sluta idag så hade jag nog valt via sprutan (oavsett om jag fick välja metod), den går ur så långsamt så tror det är lättast. Vet några stycken som gjort på det sättet och dom har knappt fått något AT.

Lite offtopic. En på mitt behandlingshem var positiv i 6mån efter sista sprutan. Det går ur så fruktansvärt långsamt. Men är bara så jag tänkt lite den sista tiden. För mig är inte LARO en livet ut lösning hoppas jag.

Okej. Jag har varit med i drygt 4 år och stod länge på 16 mg Suboxone tills jag blev allt för nyfiken på Buvidal. Så jag började på 24 mg och nu är jag sedan några månader på 32 mg/veckan.
Jag älskar det! Man går ju omkring och är peakad på sub dygnet runt 🥳💙
Citera
2025-08-11, 20:05
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Okej. Jag har varit med i drygt 4 år och stod länge på 16 mg Suboxone tills jag blev allt för nyfiken på Buvidal. Så jag började på 24 mg och nu är jag sedan några månader på 32 mg/veckan.
Jag älskar det! Man går ju omkring och är peakad på sub dygnet runt 🥳💙

Jag valde subutex sprutan i råd av läkaren som sa att den funkar betydligt bättre (månads dos). Efter första sprutan jag fick nu så kändes det som att jag hade kunnat gå 1 kanske 2v till utan påfyllning. På buvidalen hörde jag folk gnälla hela tiden på v3 på behandlingshemmet.

Men jag har ju tyvärr börjat missbrukat flera gånger i veckan istället. För mig funkade det väldigt bra psykiskt att snorta mina 16mg sub. Nu mättas inte den delen längre och så tar jag amfetamin mm, som nu ikväll tex. Men glad att höra det funkar bra med buvidalen för dig
Citera
2025-08-12, 14:02
Medlem
Kvisslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatOnDopamine
Hur snabbt brukar man trappa ner med subutex på t.ex Laro om man vill bli helt ren så att säga?
Har tidigare tagit 2mg / dag men det vart ju en jävla AT när man inte hade några kvar

Det jag hört från en klinik i grannlandet är 2mg i veckan, beroende på startdos och sedan inläggning i ca. 14 dagar när du är ”nollad” så att säga.
Om jag var du, så hade jag minskat det så långsamt som möjligt.
Inte mer än 0,5mg i veckan och se hur det går. Funkar det dåligt och du mot förmodan har en överjävlig AT så ta 0,5 varannan dag.

Som du kanske förstår så kommer du ha AT hur du än vänder och vrider, men den ska väl vara så att den ändå går att tackla.

Diazepam är ett ypperligt verktyg mot AT på opioider, men var försiktig med det.

Lycka till
Citera
2025-08-12, 14:21
Medlem
Kvisslans avatar
Citat:
Lite nördig information till er som vill ha lite mer korrekt information om Buprenorfin och dess olika biotillgängligheter;

Enligt Wikipedia så är biotillgängligheten vid nasalt intag ca 48%. Det kanske stämmer om personen i fråga som snortar sin sub drar ner mycket pulver i halsen så att det åker ner i magen, med vid korrekt snortteknik så är upptaget det tredubbla jämfört med sublingualt intag, vilket är ca 30%. Alltså så tas ca 60% upp vid nasalt intag.
En annan intressant sak är att medicinen Temgesic, som innehåller endast 0,2 och 0,4 mg Buprenorfin, har en biotillgängligheten på hela 50% vid sublingualt intag! Det går att läsa på FASS.

Hoppas att ni blev lite klokare nu! 😇

Nördig info är bra info 👍
Jag har provat rektal administrering och skulle våga påstå att det slog bättre än både nasalt och sublingualt.
Har sökt efter information gällande just rektal administrering och biotillgänglighet men utan några större framgångar, så det slutade med att jag tänkte, - jaha, jag får nog bara prova då! Med en förståelse av att det finns enormt mycket tunna blodkärl och att vätskan ligger i kontakt med dessa blodkärlen under en lång tid.
Provat med både 4mg och 6mg löst i ca. 2,5ml vatten.

Och det tredubbla av 30% bör väl bli 90%?
Citera
2025-08-12, 20:59
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvisslan
Nördig info är bra info 👍
Jag har provat rektal administrering och skulle våga påstå att det slog bättre än både nasalt och sublingualt.
Har sökt efter information gällande just rektal administrering och biotillgänglighet men utan några större framgångar, så det slutade med att jag tänkte, - jaha, jag får nog bara prova då! Med en förståelse av att det finns enormt mycket tunna blodkärl och att vätskan ligger i kontakt med dessa blodkärlen under en lång tid.
Provat med både 4mg och 6mg löst i ca. 2,5ml vatten.

Och det tredubbla av 30% bör väl bli 90%?

Jag har aldrig hittat någon information om rektal biotillgänglighet.
Ja, 90% stämmer! Jag skrev fel
Citera
2025-08-12, 21:39
Medlem
God kväll Flashback,

Jag ligger just nu på en daglig dos av 80 mg Oxy, fördelat över dygnets vakna timmar. Jag började med Oxy för ungefär fyra månader sedan, efter att ha gått på tramadol, cirka 400mg/dag i 8 månader. Det är först under den senaste månaden jag legat stabilt på 80 mg Oxy om dagen, innan dess har jag tagit lägre doser.

Jag är väldigt motiverad att trappa ner och sluta helt nu. Livet fungerar generellt bra för mig, jag har jobb, god hälsa och ett fungerande socialt liv, så det finns ingen akut kris som tvingar mig att sluta. Men jag känner ändå att det är dags att ta en paus och bli helt drogfri. Därför lutar jag åt att göra en långsam och strukturerad nedtrappning.

Problemet är dock att Oxy är väldigt dyrt, och kostnaderna börjar kännas rejält. En långsam nedtrappning på Oxy skulle alltså bli ganska kostsam. Det har lett mig till att överväga att istället gå över till Subutex som en mellanväg för att sedan trappa ut den.

Jag är medveten om att det bästa hade varit att vända mig till vården, påbörja LARO och få hjälp den vägen. Men jag känner ärligt talat inte att jag har ork eller tid att springa till beroendecentralen, lämna urinprov och vara uppbunden där flera dagar i veckan.

Min fråga är: är det genomförbart att gå över från en dagsdos på 80 mg Oxy till Subutex på egen hand?

Vilken dos Subutex motsvarar ungefär min dagsdos av Oxy? En snabb googling visar att en rimlig start är att ta 2 mg och därefter fylla på tills man når max 8 mg första dagen. Låter det rimligt?

Jag har läst på om precipiterad abstinens och vet att det är viktigt att vänta tills tydliga abstinenssymtom uppstått innan man tar Subutex. Jag är också medveten om att COWS-skalan är ett bra verktyg för att avgöra när det är säkert att börja.

Tacksam för all hjälp ni med mer erfarenhet än jag kan bidra med!
/Karl
Citera
2025-08-13, 20:02
Medlem
Kvisslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlasson
God kväll Flashback,

Jag ligger just nu på en daglig dos av 80 mg Oxy, fördelat över dygnets vakna timmar. Jag började med Oxy för ungefär fyra månader sedan, efter att ha gått på tramadol, cirka 400mg/dag i 8 månader. Det är först under den senaste månaden jag legat stabilt på 80 mg Oxy om dagen, innan dess har jag tagit lägre doser.

Jag är väldigt motiverad att trappa ner och sluta helt nu. Livet fungerar generellt bra för mig, jag har jobb, god hälsa och ett fungerande socialt liv, så det finns ingen akut kris som tvingar mig att sluta. Men jag känner ändå att det är dags att ta en paus och bli helt drogfri. Därför lutar jag åt att göra en långsam och strukturerad nedtrappning.

Problemet är dock att Oxy är väldigt dyrt, och kostnaderna börjar kännas rejält. En långsam nedtrappning på Oxy skulle alltså bli ganska kostsam. Det har lett mig till att överväga att istället gå över till Subutex som en mellanväg för att sedan trappa ut den.

Jag är medveten om att det bästa hade varit att vända mig till vården, påbörja LARO och få hjälp den vägen. Men jag känner ärligt talat inte att jag har ork eller tid att springa till beroendecentralen, lämna urinprov och vara uppbunden där flera dagar i veckan.

Min fråga är: är det genomförbart att gå över från en dagsdos på 80 mg Oxy till Subutex på egen hand?

Vilken dos Subutex motsvarar ungefär min dagsdos av Oxy? En snabb googling visar att en rimlig start är att ta 2 mg och därefter fylla på tills man når max 8 mg första dagen. Låter det rimligt?

Jag har läst på om precipiterad abstinens och vet att det är viktigt att vänta tills tydliga abstinenssymtom uppstått innan man tar Subutex. Jag är också medveten om att COWS-skalan är ett bra verktyg för att avgöra när det är säkert att börja.

Tacksam för all hjälp ni med mer erfarenhet än jag kan bidra med!
/Karl

Hej.
Känner igen mig i ditt resonemang, jag gjorde ganska precis samma sak fast skillnaden var att jag gick på heroin.
Vilket kom till en punkt där jag fick svårt att finansiera det och samtidigt ha stadig tillgång, mest så att jag kunde vara frisk nog att också orka sköta jobbet..

Jag tok kontakt med LARO och var tydlig med min plan om att avgifta mig själv och lyckades hålla mig flytande/frisk på 4mg buprenorfin. Tiden innan (ca. 6månader) så snittade jag runt 0,5g heroin och uppåt dagligen, rökt eller snortat om det inte var lämpligt att röka det pga omständigheter, bli påkommen med mera.

Sagt och gjort så lyckades jag komma överens med läkaren om att efter en stund börja trappa ner 1mg i veckan och ta det som det kommer, var nere på doser så låga att jag fick Norspan plåster.
Men där började abstinensen och narkomanen i mig att skrika och det slutade med att jag tuggade det jäkla plåstret istället för att göra det jag intalat mig själv om att göra, sluta med opiater/opioider..

Jag gick senare upp i dos till 6mg bup och står i dagsläget på 8mg efter några återfall på heroin och nu intravenöst, vilket jag undvikit i ungefär 15års tid.
Så dosen har ökat från 4mg till 8mg på kanske tre år.

Hade jag haft disciplin där och då, när jag fick Norspan så hade jag nog klarat det.
Men ja, det är en tuff nöt att knäcka och särkilt när jag visste att jag kommer att få buprenorfin dagligen och inte behöva nästan dö varje gång jag kliver på, så blev det någon form av trygghet som jag nu börjar känna mig lite äcklad av att vara fast i.

Nu ville jag inte ge en livshistoria här men det flöt på när jag skrev och jag tänkte tillbaka lite.. kanske det ger dig något, kanske inte.

Som svar på vad som motsvarar 80mg oxy så är informationen som finns förmodligen mest vägledande och sen är det högst individuellt
vad som funkar för patienten.
Att jag klarade mig på 6mg, även om det var på håret så hör det nog inte till vanligheterna utifrån vad LARO påtalat, eller så är många egentligen bara övermedicinerade.
Jag vet inte.

Men när du känner dig stabil på den dosen du nu hamnar på, så minska långsamt är väl mitt tips. Och var beredd på en lång abstinens i värsta fall, pga halveringstiden.

Men jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas det funkar för dig, se även över livet i helhet och lägg till några sunda rutiner och klipp med osunda människor. Då har du nog bäddat rätt bra för att få ordning på saker och ting.
Och gör du detta på egen hand så kan det nog öka chanserna till att bli kvitt oxy och bup, om du är så pass ärlig mot dig själv att du håller dig till lägsta effektiva dos på buprenorfinet.
Själv kan jag känna att jag blivit lite pushad av vården till att stå kvar där jag är.
Även om jag självklart tagit valet helt och hållet själv då.
Hoppas du fick svar på dina frågor och fråga gärna mer om något är luddigt.
Citera
2025-08-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvisslan
Hej.
Känner igen mig i ditt resonemang, jag gjorde ganska precis samma sak fast skillnaden var att jag gick på heroin.
Vilket kom till en punkt där jag fick svårt att finansiera det och samtidigt ha stadig tillgång, mest så att jag kunde vara frisk nog att också orka sköta jobbet..

Jag tok kontakt med LARO och var tydlig med min plan om att avgifta mig själv och lyckades hålla mig flytande/frisk på 4mg buprenorfin. Tiden innan (ca. 6månader) så snittade jag runt 0,5g heroin och uppåt dagligen, rökt eller snortat om det inte var lämpligt att röka det pga omständigheter, bli påkommen med mera.

Sagt och gjort så lyckades jag komma överens med läkaren om att efter en stund börja trappa ner 1mg i veckan och ta det som det kommer, var nere på doser så låga att jag fick Norspan plåster.
Men där började abstinensen och narkomanen i mig att skrika och det slutade med att jag tuggade det jäkla plåstret istället för att göra det jag intalat mig själv om att göra, sluta med opiater/opioider..

Jag gick senare upp i dos till 6mg bup och står i dagsläget på 8mg efter några återfall på heroin och nu intravenöst, vilket jag undvikit i ungefär 15års tid.
Så dosen har ökat från 4mg till 8mg på kanske tre år.

Hade jag haft disciplin där och då, när jag fick Norspan så hade jag nog klarat det.
Men ja, det är en tuff nöt att knäcka och särkilt när jag visste att jag kommer att få buprenorfin dagligen och inte behöva nästan dö varje gång jag kliver på, så blev det någon form av trygghet som jag nu börjar känna mig lite äcklad av att vara fast i.

Nu ville jag inte ge en livshistoria här men det flöt på när jag skrev och jag tänkte tillbaka lite.. kanske det ger dig något, kanske inte.

Som svar på vad som motsvarar 80mg oxy så är informationen som finns förmodligen mest vägledande och sen är det högst individuellt
vad som funkar för patienten.
Att jag klarade mig på 6mg, även om det var på håret så hör det nog inte till vanligheterna utifrån vad LARO påtalat, eller så är många egentligen bara övermedicinerade.
Jag vet inte.

Men när du känner dig stabil på den dosen du nu hamnar på, så minska långsamt är väl mitt tips. Och var beredd på en lång abstinens i värsta fall, pga halveringstiden.

Men jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas det funkar för dig, se även över livet i helhet och lägg till några sunda rutiner och klipp med osunda människor. Då har du nog bäddat rätt bra för att få ordning på saker och ting.
Och gör du detta på egen hand så kan det nog öka chanserna till att bli kvitt oxy och bup, om du är så pass ärlig mot dig själv att du håller dig till lägsta effektiva dos på buprenorfinet.
Själv kan jag känna att jag blivit lite pushad av vården till att stå kvar där jag är.
Även om jag självklart tagit valet helt och hållet själv då.
Hoppas du fick svar på dina frågor och fråga gärna mer om något är luddigt.
Tack för ditt svar och att du delar med dig!
Det låter som att du har kämpat länge, riktiga krigare är du och jag hoppas innerligt att du hittar en väg framåt som fungerar för dig och ger dig lite lugn i kropp och själ.

Bra input om att informationen om konvertering mellan substanser är mest vägledande. Jag får helt enkelt testa mig fram, kanske börja med 2 mg och sen fylla på med 1 mg till tills jag blir av med den mesta abstinensen.
När du startade på LARO, hur lång tid efter sista dosen H tog du din första sub?
Det är nog mest det jag är nojig över, att jag inte kommer kunna hålla mig och ta för tidigt och på det sättet få fullt ös av utsättningssymptom.

Hur upplevde du annars din LARO-behandling? Var läkarna hjälpsamma och förstående? Var de dömande?
Har det påverkat dig på något annat sätt att du berättade för vården om ditt missbruk? Blev du av med körkort/jobb etc?
Blev du tvungen att springa på beroendeenheten varje dag och lämna pissprov etc?

Du kan svara i PM om du hellre vill btw så slipper vi kanske gå allt för OT i denna tråd.

Allt gott!
/Karl
Citera
2025-08-14, 00:42
Medlem
Slänger in en till fråga här direkt. Hoppas jag inte bryter mot några regler eller är allt för störig för er!
De franska "båtarna" 8 mg som finns på de flesta darknet marknader. Ska de administreras sublingualt eller sväljas hela? Går det att dela upp dem i mindre doser?

Tack som fan för eventuell hjälp <3
Citera
2025-08-18, 14:10
Medlem
CatOnDopamines avatar
Citat:
Slänger in en till fråga här direkt. Hoppas jag inte bryter mot några regler eller är allt för störig för er!
De franska "båtarna" 8 mg som finns på de flesta darknet marknader. Ska de administreras sublingualt eller sväljas hela? Går det att dela upp dem i mindre doser?

Du lägger dessa under tungan min vän, och dom går utmärkt att dela upp i flera doser.
Starkt rekommenderar att du tar så lite så möjligt eller inte alls.
Citera
2025-08-18, 22:39
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:

För bäst effekt skall de väl hackas upp och intas nasalt? Jag utgår från att du inte kör IV då. Och jo det går ju att dela dom på mitten, så dela den halvan på mitten så har du cirka 2mg där. Är såklart inte helt 100 då det blir omöjligt att dela exakt på mitten men ja du fattar.

Börja väldigt försiktigt hur du än väljer att ta dom och kom ihåg att effekten smyger sig på ganska långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in