Citat:
Ursprungligen postat av
Karlasson
God kväll Flashback,
Jag ligger just nu på en daglig dos av 80 mg Oxy, fördelat över dygnets vakna timmar. Jag började med Oxy för ungefär fyra månader sedan, efter att ha gått på tramadol, cirka 400mg/dag i 8 månader. Det är först under den senaste månaden jag legat stabilt på 80 mg Oxy om dagen, innan dess har jag tagit lägre doser.
Jag är väldigt motiverad att trappa ner och sluta helt nu. Livet fungerar generellt bra för mig, jag har jobb, god hälsa och ett fungerande socialt liv, så det finns ingen akut kris som tvingar mig att sluta. Men jag känner ändå att det är dags att ta en paus och bli helt drogfri. Därför lutar jag åt att göra en långsam och strukturerad nedtrappning.
Problemet är dock att Oxy är väldigt dyrt, och kostnaderna börjar kännas rejält. En långsam nedtrappning på Oxy skulle alltså bli ganska kostsam. Det har lett mig till att överväga att istället gå över till Subutex som en mellanväg för att sedan trappa ut den.
Jag är medveten om att det bästa hade varit att vända mig till vården, påbörja LARO och få hjälp den vägen. Men jag känner ärligt talat inte att jag har ork eller tid att springa till beroendecentralen, lämna urinprov och vara uppbunden där flera dagar i veckan.
Min fråga är: är det genomförbart att gå över från en dagsdos på 80 mg Oxy till Subutex på egen hand?
Vilken dos Subutex motsvarar ungefär min dagsdos av Oxy? En snabb googling visar att en rimlig start är att ta 2 mg och därefter fylla på tills man når max 8 mg första dagen. Låter det rimligt?
Jag har läst på om precipiterad abstinens och vet att det är viktigt att vänta tills tydliga abstinenssymtom uppstått innan man tar Subutex. Jag är också medveten om att COWS-skalan är ett bra verktyg för att avgöra när det är säkert att börja.
Tacksam för all hjälp ni med mer erfarenhet än jag kan bidra med!
/Karl
Hej.
Känner igen mig i ditt resonemang, jag gjorde ganska precis samma sak fast skillnaden var att jag gick på heroin.
Vilket kom till en punkt där jag fick svårt att finansiera det och samtidigt ha stadig tillgång, mest så att jag kunde vara frisk nog att också orka sköta jobbet..
Jag tok kontakt med LARO och var tydlig med min plan om att avgifta mig själv och lyckades hålla mig flytande/frisk på 4mg buprenorfin. Tiden innan (ca. 6månader) så snittade jag runt 0,5g heroin och uppåt dagligen, rökt eller snortat om det inte var lämpligt att röka det pga omständigheter, bli påkommen med mera.
Sagt och gjort så lyckades jag komma överens med läkaren om att efter en stund börja trappa ner 1mg i veckan och ta det som det kommer, var nere på doser så låga att jag fick Norspan plåster.
Men där började abstinensen och narkomanen i mig att skrika och det slutade med att jag tuggade det jäkla plåstret istället för att göra det jag intalat mig själv om att göra, sluta med opiater/opioider..
Jag gick senare upp i dos till 6mg bup och står i dagsläget på 8mg efter några återfall på heroin och nu intravenöst, vilket jag undvikit i ungefär 15års tid.
Så dosen har ökat från 4mg till 8mg på kanske tre år.
Hade jag haft disciplin där och då, när jag fick Norspan så hade jag nog klarat det.
Men ja, det är en tuff nöt att knäcka och särkilt när jag visste att jag kommer att få buprenorfin dagligen och inte behöva nästan dö varje gång jag kliver på, så blev det någon form av trygghet som jag nu börjar känna mig lite äcklad av att vara fast i.
Nu ville jag inte ge en livshistoria här men det flöt på när jag skrev och jag tänkte tillbaka lite.. kanske det ger dig något, kanske inte.
Som svar på vad som motsvarar 80mg oxy så är informationen som finns förmodligen mest vägledande och sen är det högst individuellt
vad som funkar för patienten.
Att jag klarade mig på 6mg, även om det var på håret så hör det nog inte till vanligheterna utifrån vad LARO påtalat, eller så är många egentligen bara övermedicinerade.
Jag vet inte.
Men när du känner dig stabil på den dosen du nu hamnar på, så minska långsamt är väl mitt tips. Och var beredd på en lång abstinens i värsta fall, pga halveringstiden.
Men jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas det funkar för dig, se även över livet i helhet och lägg till några sunda rutiner och klipp med osunda människor. Då har du nog bäddat rätt bra för att få ordning på saker och ting.
Och gör du detta på egen hand så kan det nog öka chanserna till att bli kvitt oxy och bup, om du är så pass ärlig mot dig själv att du håller dig till lägsta effektiva dos på buprenorfinet.
Själv kan jag känna att jag blivit lite pushad av vården till att stå kvar där jag är.
Även om jag självklart tagit valet helt och hållet själv då.
Hoppas du fick svar på dina frågor och fråga gärna mer om något är luddigt.