2019-03-15, 16:18
  #15301
Medlem
jeppy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag har använt Subutex sedan 2011. Inte varje dag och har ibland haft längre uppehåll när jag varit på behandlingshem, antstalt osv. Men nu för tiden tar jag 2 mg varje eller varannan dag. Något rus får jag inte men jag blir på mkt bättre humör och slipper ha ont i ryggen

Blir det bra effekt om man tar subutex oralt? Har aldrig testat det men funderar på att köpa mig ett par & jag är inte den typen som snortar eller skjuter grejer.
Citera
2019-03-15, 16:45
  #15302
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppy666
Blir det bra effekt om man tar subutex oralt? Har aldrig testat det men funderar på att köpa mig ett par & jag är inte den typen som snortar eller skjuter grejer.

Nej, du ska absolut inte svälja en tablett som innehåller Buprenorfin. Då tas kanske 10% upp korrekt, om ens det. Gör då istället som tabletten är designad för; låt den smälta under tungan 5-10 minuter. Då blir biotillgängligheten ca 30%. Men mitt råd är ändå att snorta. Det är mer ekonomiskt (ca 48-50% biotillgänglighet) och ruset infinner sig snabbare. Om det inte är Suboxone. Naloxonet tas då upp i näsan och blockerar en stund så att ruset börjar infinna sig efter ca 40 minuter istället för 20 minuter.
Om du är helt opiatnaiv så kommer du att behöva 0,5 mg max 1 mg för att bli skönt subbad och det tar ca 20 minuter innan du känner av det. Peakar gör det efter ca en timme. Om du tycker att det smakar äckligt eller tycker det är obehagligt så ät lite chips eller godis före och efter du snortat.
Är det vanliga Buprenorfintabletter du ska ta eller är det tabletter som innehåller Naloxon också?

Men om du ändå, trots alla fördelar vill lägga tabletten under tungan så bryt loss en liten bit och lägg under tungan. Det som kan bli problematiskt är att du inte vet om du lägger en för liten eller för stor bit under tungan. Tar du för mkt blir det bara spykalas i 12-24 timmar.
Det är så mkt lättare att dosera om man köpt en 8 mg tablett för då gör du bara pulver av den och delar upp den i 8 linor.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av KringEx 2019-03-15 kl. 16:47.
Citera
2019-03-16, 01:07
  #15303
Medlem
zebrabodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Nej, du ska absolut inte svälja en tablett som innehåller Buprenorfin. Då tas kanske 10% upp korrekt, om ens det. Gör då istället som tabletten är designad för; låt den smälta under tungan 5-10 minuter. Då blir biotillgängligheten ca 30%. Men mitt råd är ändå att snorta. Det är mer ekonomiskt (ca 48-50% biotillgänglighet) och ruset infinner sig snabbare. Om det inte är Suboxone. Naloxonet tas då upp i näsan och blockerar en stund så att ruset börjar infinna sig efter ca 40 minuter istället för 20 minuter.
Om du är helt opiatnaiv så kommer du att behöva 0,5 mg max 1 mg för att bli skönt subbad och det tar ca 20 minuter innan du känner av det. Peakar gör det efter ca en timme. Om du tycker att det smakar äckligt eller tycker det är obehagligt så ät lite chips eller godis före och efter du snortat.
Är det vanliga Buprenorfintabletter du ska ta eller är det tabletter som innehåller Naloxon också?

Men om du ändå, trots alla fördelar vill lägga tabletten under tungan så bryt loss en liten bit och lägg under tungan. Det som kan bli problematiskt är att du inte vet om du lägger en för liten eller för stor bit under tungan. Tar du för mkt blir det bara spykalas i 12-24 timmar.
Det är så mkt lättare att dosera om man köpt en 8 mg tablett för då gör du bara pulver av den och delar upp den i 8 linor.

Lycka till!

Det här hjälpte lite min tidigare fråga om att svälja buprenorfin..
Jag vill INTE ha ut effekten av dem, för vill ta andra opiater. Men suben blockar ju.
Fast tas de ändå upp 10%.. Så kanske det ändå blockar andra opiaterna för mycket. Fan då.
Citera
2019-03-16, 06:31
  #15304
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrabody
Det här hjälpte lite min tidigare fråga om att svälja buprenorfin..
Jag vill INTE ha ut effekten av dem, för vill ta andra opiater. Men suben blockar ju.
Fast tas de ändå upp 10%.. Så kanske det ändå blockar andra opiaterna för mycket. Fan då.

Ja Bup. blockerar nästan totalt opiater/opioider (undantag Tramadol och Ketogan). Men nej, ha inte ens i åtanke att svälja en subtablett Det är idiotiskt!
Citera
2019-03-16, 11:38
  #15305
Medlem
jeppy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Ja Bup. blockerar nästan totalt opiater/opioider (undantag Tramadol och Ketogan). Men nej, ha inte ens i åtanke att svälja en subtablett Det är idiotiskt!

Vad rekommenderar du att göra? Jag har tänkt o köpa 8mg piller.

EDIT: Såg att du rekommenderade snorta, sorry.

Hur mycket borde jag starta med? ifall jag snortar
Citera
2019-03-16, 13:46
  #15306
Medlem
deepss avatar
Fråga angående Buprenorphine 15 mikrogram/timme.

Hur kan det stå att de innehåller 15mg Buprenorphine? Om det avger 15 Ug per timme så blir det 360 Ug på ett dygn = 0,360 milligram.

Plåstret skal bytas efter 7 dagar enligt fass då har alltså totalt 2,52 milligram Buprenorphine utsöndras.

Varför då smaska på med 15mg i ett plåster eller är det bara bull?
Citera
2019-03-16, 14:36
  #15307
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppy666
Vad rekommenderar du att göra? Jag har tänkt o köpa 8mg piller.

EDIT: Såg att du rekommenderade snorta, sorry.

Hur mycket borde jag starta med? ifall jag snortar

Testa med 1mg.
Tror det blir perfekt 👌
Citera
2019-03-16, 16:12
  #15308
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppy666
Vad rekommenderar du att göra? Jag har tänkt o köpa 8mg piller.

EDIT: Såg att du rekommenderade snorta, sorry.

Hur mycket borde jag starta med? ifall jag snortar

Är det piller som bara innehåller Buprenorfin eller innehåller dom Naloxon också?
Börja med 0,5 mg. Vänta en timme... tycker du att det är för lite (vilket du förmodligen inte kommer att tycka) så dutta på med ca 0,1-0,2 mg till
Citera
2019-03-17, 09:27
  #15309
Medlem
KringExs avatar
Jag tror att jag har ställt frågan förr, men fick inget svar då. Och nån måste ju veta.... Espranor; går dom att göra till fint pulver och dra upp i näsan?
Sen är man ju lite nyfiken på hur dom fungerar. Bup ska ju smältas under tungan eftersom det finns bra/fina slemhinnor där. Är dom lika effektiva på tungan? I såna fall fattar jag inte varför dom har kvar tabletter som ska tas sublingualt
Citera
2019-03-17, 20:57
  #15310
Medlem
zebrabodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Ja Bup. blockerar nästan totalt opiater/opioider (undantag Tramadol och Ketogan). Men nej, ha inte ens i åtanke att svälja en subtablett Det är idiotiskt!

Det är ju just det...
Men kan väll inte vara skadligt att svälja? Det är ju mer om jag inte har möjlighet att spotta ut den, så måste ju betydligt mindre läkemedel tas upp om jag sväljer då än behåller den under tungan..
Citera
2019-03-17, 22:22
  #15311
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrabody
Det är ju just det...
Men kan väll inte vara skadligt att svälja? Det är ju mer om jag inte har möjlighet att spotta ut den, så måste ju betydligt mindre läkemedel tas upp om jag sväljer då än behåller den under tungan..

Vilket jävla skumt problem du har. Svälj din tablett du om du nu känner att du måste, men det är mer eller mindre bortkastat
Citera
2019-03-18, 20:25
  #15312
Medlem
hnsman1s avatar
Hur hög biotillänglighet har sub när man kör nasalt? Och även hur hög bio... om man kör rövpanna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in