2008-11-03, 02:10
Medlem
emriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennix
Min slutsats är att Buprenorfin är ett Oripavin derivat = Opioid.
mycket matnyttigt inlägg!

men idag är jag envis och tjatar tillbaka om att det är en opiat!

plussa ihop ovanstående inlägg med denna text

Citat:
Ursprungligen postat av argument från en.wikipedia.org/wiki/Opiate
In medicine, the term opiate describes any of the narcotic alkaloids found in opium, as well as any derivatives of such alkaloids.

men då står det ju faktiskt "in medicine". vad nu det innebär.

äg mig gärna så att jag kan sluta posta någon gång

det här med vad man ska kalla det borde nästan ha en egen tråd då det finns många sätt att tolka den text man kommer i kontakt med.
Citera
2008-11-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emrik
mycket matnyttigt inlägg!

men idag är jag envis och tjatar tillbaka om att det är en opiat!

plussa ihop ovanstående inlägg med denna text

men då står det ju faktiskt "in medicine". vad nu det innebär.

äg mig gärna så att jag kan sluta posta någon gång

det här med vad man ska kalla det borde nästan ha en egen tråd då det finns många sätt att tolka den text man kommer i kontakt med.

Ja det där skulle jag också kunna tolka som att allt man kan få "fram" ifrån Opiumalkaloider kan kallas för Opiater.
Läser jag vidare så skulle man kunna tänkas namnge ämnen som utvinns från Opiumvallmon för Opiater.
Antingen så kallar man Bas-alkaloiden för Opiat eller så ger man namnet Opiat till alla substanser som är släkt med Opiumvallmon.

Nu ingår ju även Opiater i gruppen Opioider.

Substanser som är Opioider är i sin tur bara substanser som binder Opioidreceptorer.
De kallas Opioider oavsett om ursprunget är Opiater/Opiumvallmon eller rent syntetiska som Fentanyl och Tramadol.

Opiater är alltså Opioider men alla Opioder är inte Opiater.

Med mitt tidigare inlägg ville jag främst påpeka att Svenska Wiki hade lite fel i texten.
Nu har jag däremot tagit lite från Svenska Wiki utan att ha läst mer på Eng Wiki
(Sen så kan man säkert namnge olika substanser lite olika beroende på om det är t.ex. medicinska termer man använder?)

Här behöver ingen ägas. Vi kan diskutera...
Citera
2008-11-03, 15:25
Medlem
Om jag tar en atarax förstärker det då subutex ruset? och hur mycket mindre sub behöver jag?

tacksam för svar
Citera
2008-11-03, 16:04
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philippp
Om jag tar en atarax förstärker det då subutex ruset? och hur mycket mindre sub behöver jag?

tacksam för svar

haha, jag tror inte du kommer känna av den där lilla ataraxen. Du kommer dock bli av med klådan, om du nu vill det.
Citera
2008-11-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
haha, jag tror inte du kommer känna av den där lilla ataraxen. Du kommer dock bli av med klådan, om du nu vill det.

Ok, hörde att Atarax boostar opioideffekter. Klåda har inte upplevts tidigare av sub, så för den sakens skull ses ingen anledning att köra det. Illamåendet, försvinner det av ataraxen? Slipper man spy som man alltid gör annars? Har för mig att det är en anti-histamin så det låter logiskt.
Citera
2008-11-06, 15:27
Medlem
tydligenarjaghas avatar
Tänkte ställa en simpel fråga, om jag intar en treo med 50mg koffein kommer det att förminska effekten på subutexen?, har även intagit xanax 1mg ksalol igårkväll.
Citera
2008-11-07, 05:04
Medlem
lingontutas avatar
Tog min sub-oskuld igår.. Snablar vad nära jag var hulken. Tog väl 0.4-0.5mg och fyllde på med samma mängd någon timme efteråt. Man ska inte vara stöddig med opioider. Jag tog en på tok för hög dos Tramadol sett till min tolerans vid ett annat tillfälle och fick gå runt på knä och torka spya mitt i natten... Jag kände att det var nära på subben men jag fick en liten lina tjack och återhämtade mig riktigt bra måste jag säga. Låg i sängen en stund och svettades med en hink i beredskap men det la sig på 20min sen mådde jag prima igen. Har en lagom lina kvar till någon annan dag, båda sorter.

Så min sub-upplevelse blev väl lite dämpad av det. Jag blev lite för girig helt enkelt. Men man märkte ju potensen som fanns där iaf. Akta sig för att fastna bara...

Men jag tror att opioider ändå inte är så fantastiska mot mina ångestproblem så jag får mixa benso efter behov. Känns säkrare rent "pundarmässigt" med.
Citera
2008-11-10, 22:24
Medlem
wsbs avatar
Har tagit 3-4 mg subutex sedan i lördag, senast 1 mg för 5 min sedan. Har kört liknande intag senast 3-4 veckorna. Kan jag räkna med fysisk abstinens när detta går ur? Det psykiska har jag redan fått testa på (annars har jag inte intagit på en måndag).
Citera
2008-11-10, 22:39
Avstängd
Utan tolerans, hur, vilken dos och med vad tar du din subb för bästa rus utan tolerans?
Ska förhoppningsvis få in en subb imorgon och har 0.5 Iktorvil utskrivet.
Tar två Iktorvil dagligen som medicin så får liksom inget rus på dem och vill ha lite tips för att må så bra som möjligt under ruset. Jag ska fungera bland folk också är det tänkt.

Är det värt att fixa xanor eller ska man läga på ett par extra Ikto istället och köra det med 0.5-1mg subb?
Citera
2008-11-11, 07:31
Medlem
tem04s avatar
Alla e ju olika....

Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Utan tolerans, hur, vilken dos och med vad tar du din subb för bästa rus utan tolerans?
Ska förhoppningsvis få in en subb imorgon och har 0.5 Iktorvil utskrivet.
Tar två Iktorvil dagligen som medicin så får liksom inget rus på dem och vill ha lite tips för att må så bra som möjligt under ruset. Jag ska fungera bland folk också är det tänkt.

Är det värt att fixa xanor eller ska man läga på ett par extra Ikto istället och köra det med 0.5-1mg subb?
Jag tycker att ikto e den sämsta benzon som finns 0,5 er e heeelt kassa, nog e xanor bra men Diazepam å oxascand 25 mg e goooast ...ja flunittra e ju en klass för själv men i längden så föredrar jag dom förstnämda, men en 15mg sobril/oxascand e ju kass .....jag tar hellre en 25 en 2st 15 mgare ox, sen så e d skillnad på att ta 2 5mgare mot en 10;a stess eller valle....varför vet jag inte men jag upplever det, jag har käkat benzo sen jag var 2år gammal nu e ja 45....
Citera
2008-11-11, 07:34
Medlem
tem04s avatar
Oj

Citat:
Ursprungligen postat av tem04
Jag tycker att ikto e den sämsta benzon som finns 0,5 er e heeelt kassa, nog e xanor bra men Diazepam å oxascand 25 mg e goooast ...ja flunittra e ju en klass för själv men i längden så föredrar jag dom förstnämda, men en 15mg sobril/oxascand e ju kass .....jag tar hellre en 25 en 2st 15 mgare ox, sen så e d skillnad på att ta 2 5mgare mot en 10;a stess eller valle....varför vet jag inte men jag upplever det, jag har käkat benzo sen jag var 2år gammal nu e ja 45....

Buprenorfin dos räcker med ett mg om du ej har nån tol d kan räcka med en Temme på 0,4 mg.....
Citera
2008-11-11, 07:35
Medlem
tem04s avatar
Jag glömde!!!!!

[quote=tem04]Buprenorfin dos räcker med ett mg om du ej har nån tol d kan räcka med en Temme på 0,4 mg för vissa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in