Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-23, 09:02
  #1
Medlem
Jag hittade:

"För högskoleprovsmeriter (räknade på det bästa giltiga provresultatet) finns två lika stora urvalsgrupper:
HP, där hälften av provurvalsplatserna fördelas enbart på grundval av provpoängen och
HA, med andra hälften av platserna, där den som styrkt 5 års arbetslivserfarenhet får addera 0,5 poäng till sin provpoäng.
Alla med provresultat hamnar i båda grupperna, men endast de med 5 års arbetslivserfarenhet får 0,5 poäng extra i HA-gruppen. "

Vad betyder styrkt 5 års arbetslivserfarenhet? Hur styrker man det? Går det bra med utländsk arbetslivserfarenhet? Måste det vara 5 år sammanhängande?

Tacksam för svar
Citera
2007-02-23, 09:24
  #2
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFisring
Jag hittade:

"För högskoleprovsmeriter (räknade på det bästa giltiga provresultatet) finns två lika stora urvalsgrupper:
HP, där hälften av provurvalsplatserna fördelas enbart på grundval av provpoängen och
HA, med andra hälften av platserna, där den som styrkt 5 års arbetslivserfarenhet får addera 0,5 poäng till sin provpoäng.
Alla med provresultat hamnar i båda grupperna, men endast de med 5 års arbetslivserfarenhet får 0,5 poäng extra i HA-gruppen. "

Vad betyder styrkt 5 års arbetslivserfarenhet? Hur styrker man det? Går det bra med utländsk arbetslivserfarenhet? Måste det vara 5 år sammanhängande?

Tacksam för svar

Ganska straight forward ju. Ifall du har jobbat i 5 år efter gymnasiet ( sammanlagd tid, inte sammanhängande ) så får du tillgodoräkna dig 0.5 p på provet.
Citera
2007-02-23, 10:09
  #3
Medlem
"Vad betyder styrkt 5 års arbetslivserfarenhet? "

Intyg/betyg från arbetsgivare som visar att du har varit anställd i minst 5 år totalt..
Citera
2007-02-23, 10:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
"Vad betyder styrkt 5 års arbetslivserfarenhet? "

Intyg/betyg från arbetsgivare som visar att du har varit anställd i minst 5 år totalt..

Om man drivit företag och själv varit anställd i det en del av tiden då?

Sist jag skrev HP (hösten -00) fick jag 1.7, betyder det att jag nu får 2,2 om jag får samma poäng igen?
Citera
2007-02-23, 10:45
  #5
Medlem
Arbetslivserfarenhet som egen företagare

Citat 1: Du ska styrka din arbetslivserfarenhet med tjänstgöringsintyg. Som arbetslivserfarenhet räknas en eller flera anställningar från och med det år du fyller 16 år. Från gymnasietiden får du bara tillgodoräkna dig arbete på sommarloven. Intygen ska vara daterade tidigast den dag då anställningen upphörde.

Citat 2: Arbete i eget företag dokumenteras med intyg från företagarförening eller revisor. Tjänstgöringsgraden ska framgå.

Vad gäller poängen, så JA... Får du 1,7 och har 5 års styrkt arbetslivserfarenhet så är din poäng 2,2 i gruppen HA (Högskoleprov med arb.livserf.)

Kolla på VHS, studera.nu, Högskoleverket med flera..., även CSN kan ha info om detta..
Citera
2007-02-23, 11:43
  #6
Medlem
Blå Rutas avatar
Kom bara ihåg att om du har 1.7 + 0.5 i arbetslivserfarenhet så kommer du inte automatiskt in på läkare och allt sånt bara för att det blir 2.2. Du hamnar i urvalsgruppen och får fajtas med alla andra som också har +0.5
Citera
2007-02-23, 12:28
  #7
Medlem
Det måste styrkas med intyg. Behöver inte vara sammanhängande.

Som "Blå Ruta" skriver hamnar du i ytterlígare en urvalsgrupp. Du söker då i de som har betyg, HP och HA.

Normalt är gruppen HA mindre varför det kan vara lättare att komma i om man är med i den gruppen. Jag har känslan att de som är i den gruppen ofta har lite sämre resultat på provet.

Sedan är det också så att skolorna avsätter en viss mängd platser till det olika urvalsgrupperna. De kanske har 40 platser för betyg, 10 för HP och 10 för HA vilket gör att det blir lite fajt ändå.
Citera
2007-02-23, 12:37
  #8
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Det måste styrkas med intyg. Behöver inte vara sammanhängande.

Som "Blå Ruta" skriver hamnar du i ytterlígare en urvalsgrupp. Du söker då i de som har betyg, HP och HA.

Normalt är gruppen HA mindre varför det kan vara lättare att komma i om man är med i den gruppen. Jag har känslan att de som är i den gruppen ofta har lite sämre resultat på provet.

Sedan är det också så att skolorna avsätter en viss mängd platser till det olika urvalsgrupperna. De kanske har 40 platser för betyg, 10 för HP och 10 för HA vilket gör att det blir lite fajt ändå.

Alla som har ett HP-resultat hamnar i både HP och HA. Saknar man arbetslivserfarenhet så får man bara samma värde i båda urvalsgrupperna. En normal fördelning av platser kan vara 50% betyg 25% HP och 25% HA.

Anledningen till att man kan få en känsla av att de som blivit antagna via HA har något sämre resultat än de som blivit antagna på HP är givtevis för att det är så. De mest högst resultat antas ju normalt sett i HP-gruppen...
Citera
2007-02-28, 20:54
  #9
Medlem
JGGs avatar
hur är det med jobb där man bara arbetat 1 dag i veckan? Räknas det?
Citera
2007-02-28, 22:04
  #10
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
hur är det med jobb där man bara arbetat 1 dag i veckan? Räknas det?

Man räknar ihop dagarna såklart.
Citera
2007-02-28, 22:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
hur är det med jobb där man bara arbetat 1 dag i veckan? Räknas det?

Hehe... blir en skön lunta om man dagsarbetat. Sådär en 1250 stycken arbetsgivarintyg...
Citera
2007-02-28, 23:04
  #12
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Man räknar ihop dagarna såklart.

Okej tack, ville vara på den säkra sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback