• 1
  • 2
2007-02-21, 14:13
Medlem
Sälklubbarns avatar
Tycker min bil drar extra mycket bensin nu på vintern. Den ska dra 0,8 i stan, men det verkar som den drar 1,2 eller ännu mer. En kompis sa att vinterdäck gör att den drar 0,1 extra, men resten då? Nån som har nån idé?
Citera
2007-02-21, 14:15
Medlem
Apelsinens avatar
Har märkt det här också, min gissning är att bilen drar soppa som attan när den är riktigt kall.
Citera
2007-02-21, 14:20
Medlem
RAWers avatar
Min drar motsatsen.. mindre på vintern och mer på sommaren.. kan nnog ha att göra med fäljar och däcken...
Citera
2007-02-21, 14:23
Medlem
tapirs avatar
precis. Däcken och att motorn är kall.
Citera
2007-02-21, 14:24
Medlem
k0rv3ns avatar
För det första kallare och då drar den mer. Sedan beror det på om du har dubb elelr icke dubbdäck och vad du har för storlek på fälgarna. Finns många anledningar. Och kör du i stan=korsta sträckor=kall motor=mer bensin!
Citera
2007-02-21, 14:28
Bannlyst
+extra tyngd av eventuell snö & is samt ökat luftmotstånd orsakad av detsamma. Innan bilen hunnit upp i arbetstemperatur drar den mycket mer än normalt, kör man kortare svängar på vintern får man en mycket högre bensinförbrukning än normalt. (motorer drar givetvis mer bensin när man startar dem kalla sommartid också men inte lika länge) Vid kallstart får motorn mer bränsle/mindre luft jämfört med vid arbetstemperatur, kallades choke på hedenhös tid.
Citera
2007-02-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAWer
Min drar motsatsen.. mindre på vintern och mer på sommaren.. kan nnog ha att göra med fäljar och däcken...
Du kör kanske lugnare på vintern med
Citera
2007-02-21, 19:24
Medlem
groovesnuss avatar
Det är framför allt kallstarterna men även högre densiteten på luften som gör att bilarna drar mer på vintern.

Kallstart på vintern betyder större kallstartmängder (fetare blandning) under en längre tid. Det tar längre tid att komma upp i 90 grader om du startar från -20 jmf +20.

Densiteten på luften gör mer än man tror. Vi körde fullfartprov på Volvo PV när det var +2 grader ute, bilen toppade bara 193 km/h jmf med 206 km/h när vi provade i +24.

Vinterdäck gör inte ett jota. Jag har gjort utrullningsprov och det skiljer ingenting mot sommardäck, vissa fabrikat av dubbdäck rullade t o m lättare än sommarhjulen.
Citera
2007-02-21, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det är framför allt kallstarterna men även högre densiteten på luften som gör att bilarna drar mer på vintern.

Kallstart på vintern betyder större kallstartmängder (fetare blandning) under en längre tid. Det tar längre tid att komma upp i 90 grader om du startar från -20 jmf +20.

Densiteten på luften gör mer än man tror. Vi körde fullfartprov på Volvo PV när det var +2 grader ute, bilen toppade bara 193 km/h jmf med 206 km/h när vi provade i +24.
Vinterdäck gör inte ett jota. Jag har gjort utrullningsprov och det skiljer ingenting mot sommardäck, vissa fabrikat av dubbdäck rullade t o m lättare än sommarhjulen.
Jag har alltid trott tvärtom, att kall syrerik luft ger bättre och effektivare förbränning. Sommartid på förgasarmc märks det effektskillnad att köra kl 4 på morgonen och i gassande solljus kl 4 på dagen, trodde vinterluften gynnade förbränning.
Citera
2007-02-21, 19:40
Medlem
Allt i motorn går ju tyngre vid kallstart på vinter, lager, pumpar, kolvar, allt.. sen går det tyngre för bilen att färdas i snön.
Citera
2007-02-21, 19:55
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Jag har alltid trott tvärtom, att kall syrerik luft ger bättre och effektivare förbränning. Sommartid på förgasarmc märks det effektskillnad att köra kl 4 på morgonen och i gassande solljus kl 4 på dagen, trodde vinterluften gynnade förbränning.

Jo men beror inte det på att det är lite fukt i luften?
Citera
2007-02-21, 21:11
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry

Visst ger kall luft (=högre densitet=mer syre) högre effekt, helt rätt. Men i fallet bränsleförbrukning jobbar det åt andra hållet. Eftersom motorn ger högre effekt så måste man trottla den mer för en given effekt, dvs mer pumpförluster och därmed högre förbrukning. Av samma anledning ger EGR lägre förbrukning (EGR=återförda avgaser). Den sämre luften bestående av luft + avgaser brinner sämre vilket leder till att man måste öppna spjället mer = mindre pumpförluster = lägre förbrukning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in