2007-02-21, 23:17
Medlem
_c2h5ohs avatar
Har du tex extralysen du anväder mycket på vintern ökar det soppaförbrukningen (ökat motstånd i pga generatorn).
Citera
2007-02-22, 10:30
Medlem
fukcs avatar
kanske kylöan
Citera
2007-02-22, 12:17
Medlem
neonmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
För det första kallare och då drar den mer. Sedan beror det på om du har dubb elelr icke dubbdäck och vad du har för storlek på fälgarna. Finns många anledningar. Och kör du i stan=korsta sträckor=kall motor=mer bensin!

kunde inte sagt det bättre själv... man brasar dessutom på med värmen i bilen mer och det drarju också lite extra soppa eftersom generatorn får jobba mer och blir på å sätt lite större motstånd för bilen (svårt förklara men ni fattar säkert)
Citera
2007-02-22, 18:44
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonmannen
kunde inte sagt det bättre själv... man brasar dessutom på med värmen i bilen mer och det drarju också lite extra soppa eftersom generatorn får jobba mer och blir på å sätt lite större motstånd för bilen (svårt förklara men ni fattar säkert)

Missade det Kom och tänka på det efteråt men var ngn annan som skrev det har jag för mig.
Citera
2007-02-22, 19:03
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Missade det Kom och tänka på det efteråt men var ngn annan som skrev det har jag för mig.

Värmen i bilar går på kylsystemet och inte på el och ger således ingen effektförlust. Om du syftar på fläkten så har man oftast på den på sommaren också, så det är nog en försumbar skillnad.
Citera
2007-02-22, 20:39
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Värmen i bilar går på kylsystemet och inte på el och ger således ingen effektförlust. Om du syftar på fläkten så har man oftast på den på sommaren också, så det är nog en försumbar skillnad.

Faktiskt så drar den mer med olika inställningar. Vet att våran gamla passat vi hadde drog mer ganska mycket mer med ena grejset på där. Så det var inte att vi hadde på det. Så jo den drar mer.
Citera
2007-02-22, 21:51
Medlem
Visst måste motståndet i snö och slask på vägen märkas mer? Sen borde värmeelementen till fläktarna dra en del bränsle?
Citera
2007-02-22, 22:01
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Visst måste motståndet i snö och slask på vägen märkas mer? Sen borde värmeelementen till fläktarna dra en del bränsle?

Njae dom går ju på det varma kylarvattnet från motorn som pumpas igenom värmelementet så där är väl ingen effektförlust att tala om
Citera
2007-02-22, 22:03
Medlem
Core, ingen effektförlust? Hur funkar det på luftkylda bilar som Citroën GS?
Citera
2007-02-22, 22:46
Medlem
maitos avatar
Som konstaterat så ger kall luft mera effekt och därmed högre förbrukning. Det är just därför som man använder intercooler för att kyla ner den sammapressade (och varma) luften på turboladdade bilar.
Citera
2007-02-23, 12:42
Medlem
neonmannens avatar
Fattar itne vad många snackar om där angåeende värmen...

Om en bil som min Golf (ingen ac) brassar på med maxvärme och maxutblåsning av värme så är det ju klart att detta blir en belastning för generatorn.. vad är det anars som sprutar in all värme i bilen om inte en fläkt???
Citera
2007-02-23, 14:36
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonmannen
Fattar itne vad många snackar om där angåeende värmen...

Om en bil som min Golf (ingen ac) brassar på med maxvärme och maxutblåsning av värme så är det ju klart att detta blir en belastning för generatorn.. vad är det anars som sprutar in all värme i bilen om inte en fläkt???

Det gör dom sannerligen, men frågan var om värmelementen drar upp soppaförbrukningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in