• 1
  • 2
2007-02-21, 08:47
Medlem
insideouts avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=620088

"Lars Leijonborg: Nya tillträdesregler för högskolan ska göra det lönsamt för gymnasieelever att läsa flera språk och att läsa dem länge. 1990-talets skolreformer gav alldeles för omfattande möjligheter till taktikval av perifera och föga krävande ämnen på gymnasiet, exempelvis "Vinkunskap", "Manikyr" och "Äventyr". Följden har blivit att allt färre elever läser språk och matematik på så avancerad nivå som behövs för högskolestudier. Därför presenterar regeringen i dag en rad förändringar av tillträdesreglerna till högskolan. Bara den som är godkänd i svenska, matte och engelska ska kunna komma in på högskola. Elever som läser mer språk ska få extrapoäng, liksom de som läser svårare matematik. Genom att välja mer krävande kurser ska eleverna kunna få upp till 2,5 extrapoäng utöver dagens 20 maxpoäng, skriver utbildningsminister Lars Leijonborg."

Det är fanimej på tiden att vi börjar ställa lite krav på sådant som vi kan konkurrera med på den globala marknaden, det är dags att premiera de som väljer matte och språk osv, bra lasse lejon!
Citera
2007-02-21, 09:06
Medlem
Golonkas avatar
Helt rätt! Sverige halkar efter i utbildningsligan. Allt fler slökukar hamnar på "högskolan" där resurser får avsättas för snabbrepetitionkurser i baskunskaper. Det finns visst en kurs på gymnasiet som heter: "varför gör det så ont i själen" som man kunde taktikvälja i stället för att läsa något nyttigt. Jävligt BRA att man får veta det på en kurs!

Jag vet varför det gör så ont i MIN själ i alla fall: Det här landet är på väg att förfalla i dekadens, vanmakt, initiativlöshet, impotens, bidragskultur, kött-tsunami och kränkta jävla kärringar överallt. Som grädde på moset blev vi här på FB av med KRÄKIS!!!!
Citera
2007-02-21, 09:19
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Helt rätt! Sverige halkar efter i utbildningsligan. Allt fler slökukar hamnar på "högskolan" där resurser får avsättas för snabbrepetitionkurser i baskunskaper. Det finns visst en kurs på gymnasiet som heter: "varför gör det så ont i själen" som man kunde taktikvälja i stället för att läsa något nyttigt. Jävligt BRA att man får veta det på en kurs!

Jag vet varför det gör så ont i MIN själ i alla fall: Det här landet är på väg att förfalla i dekadens, vanmakt, initiativlöshet, impotens, bidragskultur, kött-tsunami och kränkta jävla kärringar överallt. Som grädde på moset blev vi här på FB av med KRÄKIS!!!!

Förlusten av kräkis har blivit en symbol för det degenerade samhälle vi lever i.
Citera
2007-02-21, 11:05
Medlem
mishimas avatar
Vet inte om det här är rätt väg att gå. Steg ett borde vara att dra ned antalet högskoleplatser. Som det är nu har vi en inflation på högskolor och universitet. Det finns massor av utbildningar och kurser som inte fyller sina platser, det finns till och med utbildningar som inte har några sökande. Börja med att rensa där.
Citera
2007-02-21, 11:06
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vet inte om det här är rätt väg att gå. Steg ett borde vara att dra ned antalet högskoleplatser. Som det är nu har vi en inflation på högskolor och universitet. Det finns massor av utbildningar och kurser som inte fyller sina platser, det finns till och med utbildningar som inte har några sökande. Börja med att rensa där.

måste det ena utesluta det andra?
Citera
2007-02-21, 11:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideout
måste det ena utesluta det andra?

Man borde lägga energin på en sak i taget. Så länge det finns för många platser på universiteten är det bara konkurrens på vissa utbildningar och kurser och de som söker de kurserna tror jag redan är rätt duktiga på språk och matte.
Citera
2007-02-21, 11:20
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Man borde lägga energin på en sak i taget. Så länge det finns för många platser på universiteten är det bara konkurrens på vissa utbildningar och kurser och de som söker de kurserna tror jag redan är rätt duktiga på språk och matte.

point given för all del...men frågan är om det inte borde finnas tillräckligt med energi till bägge delar...för gymnasiet har ju utvecklats till ett dagis på många sätt, det är ganska otäcka kurser som erbjuds, "manikyr" "äventyr" osv, sånt skit måste ju bort snabbare än kvickt tycker jag...
Citera
2007-02-21, 11:29
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideout
point given för all del...men frågan är om det inte borde finnas tillräckligt med energi till bägge delar...för gymnasiet har ju utvecklats till ett dagis på många sätt, det är ganska otäcka kurser som erbjuds, "manikyr" "äventyr" osv, sånt skit måste ju bort snabbare än kvickt tycker jag...

Man kan väl erbjuda kurserna, men de borde inte ingå i betygssammanräkningen.

Förresten fattar jag inte hur man kan ha kurser i vinprovning till studenter som inte får handla på systemet, lite ologiskt tycker jag.
Citera
2007-02-21, 11:31
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Man kan väl erbjuda kurserna, men de borde inte ingå i betygssammanräkningen.

Förresten fattar jag inte hur man kan ha kurser i vinprovning till studenter som inte får handla på systemet, lite ologiskt tycker jag.

det kan jag verkligen hålla med om...men när det gäller att ha kurserna, varför ska man erbjuda dem? vem väljer de kurserna om de inte räknas in i betygen, och är det verkligen skolans sak att lära ut sådana saker?
Citera
2007-02-21, 11:41
Medlem
doobiebrothers avatar
Hade det varit såhär på min tid hade jag haft mycket bättre snitt . Men jag kom in på min utbildning ändå som tur var. Stört att man i dagsläget kan bli petad av någon med MVG i 9999 poäng extra bild när man söker en matte, ekonomi eller språkinriktad högskoleutbildning. Skönt att en politiker tar tag i det.
Citera
2007-02-21, 11:50
Medlem
Frågan är väl dock lite vad man ska med språkkunskaperna till, Frankrike t.ex. kommer väl ha det ännu sämre ställt än Sverige om säg 20 år, så vad ska vi med franska till då? Det är ju inte direkt vanligt att man kan läsa Kinesiska eller Ryska på gymnasiet i dagsläget, iaf inte "länge"
Citera
2007-02-21, 12:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Utmärkt...

...förslag, även om det innebär att man lappar och lagar i ett system som helt borde ersättas. Den som hävdar att blomsterdekorationer har samma intellektuella värde som franska, är antingen såsse elleer på annat sätt intellektuellt defekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in