• 1
  • 2
2007-02-20, 18:59
Medlem
Tja!
Får min data imorgon eller på torsdag. Fäljer tyvär inte med något operativsystem installerat, vilket tycker ni jag ska ta?
Har ni testat det nya windows vista, och vad tyckte ni om det?
Tycker ni man ska behålla XP?

Tacksam för svar!

//Simon
Citera
2007-02-20, 19:01
Medlem
roaders avatar
Jag tycker du ska satsa på Windows XP med alla uppdateringar och SP's. Vista suger mer minne och det finns en del strul med det, inte minst på drivrutinssidan.
Citera
2007-02-20, 19:03
Medlem
ok, tack för svaret, någon mer som vill uttrycka sig?

//Simon
Citera
2007-02-20, 19:22
Medlem
jallaballas avatar
Eftersom det som du säger är en ny dator tycker jag du ska använda ett nytt operativsystem. Vista drar mer minne men av goda anledningar. Inte alla program och drivrutiner till XP fungerar till Vista men till ny hårdvara finns det drivrutiner till Vista. Utom till geforce 8800 som har har hört har rätt dåliga drivrutiner till vista, men det är nvidias fel och inte microsofts.
Citera
2007-02-20, 20:12
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Vista drar mer minne men av goda anledningar.

Ja, för att göra det grafiska gränsnittet snyggare och genomskinligt. Obs ironi.
Citera
2007-02-20, 20:15
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Eftersom det som du säger är en ny dator tycker jag du ska använda ett nytt operativsystem. Vista drar mer minne men av goda anledningar. Inte alla program och drivrutiner till XP fungerar till Vista men till ny hårdvara finns det drivrutiner till Vista. Utom till geforce 8800 som har har hört har rätt dåliga drivrutiner till vista, men det är nvidias fel och inte microsofts.

So what att det inte är MS fel?
Nej, Var kvar i XP till SP1 av Vista och överväg om du behöver det då
Citera
2007-02-20, 20:24
Medlem
finntemes avatar
Fick min nya data igår m Windows Vista installerad.

Annars funkade det bra, men när jag stoppade in ett dvd skiva eller försökte titta ngt film fr nätet, totalkraschade datan direkt (bluescreen).

Ringde till HP support, och killen där var jättetrevligt, men men, diskussion började såhär: klicka på start, sen välj kör, skriv in msconfig..
Sånt finns inte i Vista..
Eller finns, men inte på samma ställe som i Xp.

Har nu fått detta åtgärdat, felet var att Mediaspelaren var "korrupterad", tog bort mediaspelaren och installerade det på nyt, så funkade det.

Annars har jag bara positivt att säga fr Visa hittills, snabbare (kör Home Basic). Jag personligen behöver ingen Aero osv.
Även Sims2 funkar bra =)
Citera
2007-02-20, 20:38
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader

Ja, för att göra det grafiska gränsnittet snyggare och genomskinligt. Obs ironi.

Nej, det körs i på grafikkortet, vad är det som är ironinskt med det? Däremot tar superfetch och en del andra nya funktioner upp minne, men vad ska man ha minne till om det inte används? Skulle någon annat program behöva minnet skulle det få tillgång till det, windows tar inte upp mer än vad som finns att tillgå, till en viss gräns naturligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand

So what att det inte är MS fel?
Nej, Var kvar i XP till SP1 av Vista och överväg om du behöver det då

Många skyller alla fel som uppstår på datorerna på microsoft, i det här fallet är det inte deras fall, det är nvidia som har problem med att leverera bra drivrutiner till deras senaste kort. Det finns ingen anledning att vänta tills sp1 av Vista om man inte använder program som bara funkar på XP.

Citat:
Ursprungligen postat av finnteme
Fick min nya data igår m Windows Vista installerad.

Annars funkade det bra, men när jag stoppade in ett dvd skiva eller försökte titta ngt film fr nätet, totalkraschade datan direkt (bluescreen).

Ringde till HP support, och killen där var jättetrevligt, men men, diskussion började såhär: klicka på start, sen välj kör, skriv in msconfig..
Sånt finns inte i Vista..
Eller finns, men inte på samma ställe som i Xp.

Har nu fått detta åtgärdat, felet var att Mediaspelaren var "korrupterad", tog bort mediaspelaren och installerade det på nyt, så funkade det.

Annars har jag bara positivt att säga fr Visa hittills, snabbare (kör Home Basic). Jag personligen behöver ingen Aero osv.
Även Sims2 funkar bra =)

Data och dator är två olika saker och det du syftar på är dator. Och kör... finns iaf på min startmeny, annars kan man ju använda win-r.
Citera
2007-02-20, 20:47
Medlem
Sälklubbarns avatar
Jag tänker nog vänta i flera år innan jag byter till Vista.
Citera
2007-02-20, 20:47
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Många skyller alla fel som uppstår på datorerna på microsoft, i det här fallet är det inte deras fall, det är nvidia som har problem med att leverera bra drivrutiner till deras senaste kort. Det finns ingen anledning att vänta tills sp1 av Vista om man inte använder program som bara funkar på XP.

Om jag skulle ha använt Windows skulle jag har väntat ut barnsjukdommar
Citera
2007-02-20, 20:55
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Om jag skulle ha använt Windows skulle jag har väntat ut barnsjukdommar

Du är välkommen att ge några exempel på sådana barnsjukdomar.
Citera
2007-02-20, 21:09
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Du är välkommen att ge några exempel på sådana barnsjukdomar.

när han nämner barnsjukdomar så är det så att MS aldrig har släppt ett nytt OS utan att det har varit fult med säkerhets hål, och buggar i programvaran. MS är ett företag som spottar ut sina grejjer utan att dem har genomgått tillräckliga tester. men med tiden blir det bättre. jag personligen tänker iaf. vänta minst 1-2 år innan jag tänker överväga att använda vista.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in