2007-02-20, 21:17
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
när han nämner barnsjukdomar så är det så att MS aldrig har släppt ett nytt OS utan att det har varit fult med säkerhets hål, och buggar i programvaran. MS är ett företag som spottar ut sina grejjer utan att dem har genomgått tillräckliga tester. men med tiden blir det bättre. jag personligen tänker iaf. vänta minst 1-2 år innan jag tänker överväga att använda vista.

Jag som använder Vista har inte märkt av några buggar och jag skulle tro att det är säkrare än XP bl a tack vare UAC och förbättrad brandvägg.
Citera
2007-02-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Du är välkommen att ge några exempel på sådana barnsjukdomar.
Barnsjukdomar finns förstås. Men de flesta av dessa är i form av drivrutiner som ännu inte nått förskoleåldern, och det är ju inte Microsofts fel precis. Men för bland annat NVidia och Creative tycks ju det här med Vista kommit som en överraskning. Vilka klåpare! Nästa gång det är köpdags på ljudkortsfronten blir det inget Creative för min del, den saken är helt säker.

För mig funkar Vista kanonbra och jag njuter av att se att jag just nu har 3 MB ledigt minne av mina totalt 2048 MB. Jag har aldrig förstått vad oanvänt minne ska vara bra för.

Dessutom känns det bra att GPUn får jobba lite även i vanligt "desktopläge" och rendera Aero-gränssnittet. Testade häromdagen att återgå till XP men det blev ju helt plötsligt så slött och långsamt, och min kraftfulla GPU satt på sitt grafikkort och klagade på att den inte hade nåt att göra.
Citera
2007-02-20, 23:37
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Jag som använder Vista har inte märkt av några buggar och jag skulle tro att det är säkrare än XP bl a tack vare UAC och förbättrad brandvägg.

för det första skulle jag aldrig lita på en brandvägg från MS. du kanske inte har märkt av några buggar, men folket som programerar virus/trojaner har ju rena julafton nu när dem har ett helt nytt system att leta hål i.

du är inte så haj på det här va?
Citera
2007-02-21, 09:32
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
för det första skulle jag aldrig lita på en brandvägg från MS. du kanske inte har märkt av några buggar, men folket som programerar virus/trojaner har ju rena julafton nu när dem har ett helt nytt system att leta hål i.

du är inte så haj på det här va?

Jag inte märkt av några buggar, därmed inte sagt att det inte finns några, men då Vista testats av ca 30.000 betatestare antyder det ju att de åtminstone hittat de mest uppenbara buggarna och kanske även åtgärdat dem.

Säkerhetshål finns i alla OS, även XP med sp2 och alla uppdateringar. "Folket som programerar" virus och trojaner letar säkert efter säkerhetshål i Vista och kommer antagligen även att finna några. Det kommer de antagligen att fortsätta göra i XP också. Jag ser alltså inte varför XP skulle vara säkrare än Vista i det avseendet. Tvärt om eftersom Vista inför en hel del nya säkerhetsfunktioner som inte finns i XP.

Jag påstår inte heller att man inte behöver komplettera med en annan brandvägg och ett antivirusprogram, men det behöver men ju med XP också. Brandväggen i Vista är dock bättre än den i XP och kan t ex blockera även utgående paket.

Sen finns det ju många andra aspekter med ett operativsystem än bara säkerheten och efter att ha använt Vista ett tag tycker jag att XP känns gammalt.

Det är typiskt att det i varje tråd som handlar om ett operativsystem, särskilt microsofts, ska dyker upp användare med en massa åsikter utan att de ens använt det. Du säger själv att du inte ens överväger att använda Vista förren om 1-2 år. Följdaktligen baserar du alla dina åsikter om det på andrahandsinformation som bäst. Men du tycker tydligen själv att du trots det är väldigt haj på det. Jag är inte så övertygad.
Citera
2007-02-21, 17:17
Medlem
Megadeths avatar
jag tror vi kan diskutera detta till dödagar. men jag grundar bara mina åsikter på hur det alltid har varit förut när MS har släppt ett OS. skit samma, jag vill bara inte ta några risker. och det gör inte heller dem större företagen, även dem har sagt att dem tänker vänta pga den orsaken.
Citera
2007-02-21, 17:25
Medlem
lakritssnörets avatar
har inte läst något i tråden mer än frågan.
Jag skulle aldrig i helvetet köra vista. Ser ingen anledning till det.
Visst när dx10 kommer så kanske man ska byta då det inte kommer stödas i xp (om jag inte minns fel).

visst vista kanske är snygagre om man gillar "häftig miljö". Men varför i satan ska man använda ett OS som kräver mer minne etc. När man inte kan göra något speciellt med det.

gör va du vill, vill man vara häftig bland tuffa kids så kör vista.
vill man vara smart och tjäna prestanda så kör xp

en smaksak
Citera
2007-02-22, 13:22
Medlem
bergsturks avatar
Om jag säger så här: jag bytte från NT4 till 2000 när XP precis släppts. Jag bytte från 2000 till XP i höstas. Att ligga en generation efter Microsoft är att rekommendera med tanke på deras track record, och med tanke på att vista innehåller 99% fluff och 1% content.
Citera
2007-06-01, 19:45
Medlem
Spajkks avatar
Enligt mitt tycke, eller snarare det intryck jag har fått av vista är att det är totalkasst.. Min polare köpte en helt ny dator för ca 7000kr.. Hårdvaran var helt okej, men va fan den hade ju vista,, han lämnade tillbaka datorn dagen efter... Men det är klart, vista är säkert bra om man kan det..
Citera
2007-06-01, 21:00
Medlem
Citat:
Du är välkommen att ge några exempel på sådana barnsjukdomar.
http://www.google.com/search?q=vista+bugs
Citera
2007-06-01, 22:32
Moderator
Falukropps avatar
Min rekommendation blir också att köra XP. Må vara att jag är en bakåtsträvare, men varför köra nåt nytt och obeprövat när det finns absolut ingenting i Vista som jag verkligen behöver. Har klarat mig hittills på XP, och det vart ju inte sämre bara för att Vista släpptes.

Innan du börjar fundera på Vista så fråga dig själv "exakt vilka nya features har Vista som jag inte kan leva utan? Är det värt allt strul det innebär att få de funktionerna?"
Citera
2007-06-06, 03:13
Medlem
Windows XP SP2
Citera
2007-06-06, 09:47
Medlem
Jag har kört Vista Premium i nästan en hel vecka nu... än så länge funkar det bra och vissa funktioner är faktiskt rejält mkt bättre än motsvarande i XP Home.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in