Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
för det första skulle jag aldrig lita på en brandvägg från MS. du kanske inte har märkt av några buggar, men folket som programerar virus/trojaner har ju rena julafton nu när dem har ett helt nytt system att leta hål i.
du är inte så haj på det här va?

Jag inte märkt av några buggar, därmed inte sagt att det inte finns några, men då Vista testats av ca 30.000 betatestare antyder det ju att de åtminstone hittat de mest uppenbara buggarna och kanske även åtgärdat dem.
Säkerhetshål finns i alla OS, även XP med sp2 och alla uppdateringar. "Folket som programerar" virus och trojaner letar säkert efter säkerhetshål i Vista och kommer antagligen även att finna några. Det kommer de antagligen att fortsätta göra i XP också. Jag ser alltså inte varför XP skulle vara säkrare än Vista i det avseendet. Tvärt om eftersom Vista inför en hel del nya säkerhetsfunktioner som inte finns i XP.
Jag påstår inte heller att man inte behöver komplettera med en annan brandvägg och ett antivirusprogram, men det behöver men ju med XP också. Brandväggen i Vista är dock bättre än den i XP och kan t ex blockera även utgående paket.
Sen finns det ju många andra aspekter med ett operativsystem än bara säkerheten och efter att ha använt Vista ett tag tycker jag att XP känns gammalt.
Det är typiskt att det i varje tråd som handlar om ett operativsystem, särskilt microsofts, ska dyker upp användare med en massa åsikter utan att de ens använt det. Du säger själv att du inte ens överväger att använda Vista förren om 1-2 år. Följdaktligen baserar du alla dina åsikter om det på andrahandsinformation som bäst. Men du tycker tydligen själv att du trots det är väldigt haj på det. Jag är inte så övertygad.