Citat:
Ursprungligen postat av ztinger
I min ICA-affärs fiskdisk så brukar det ligga små plastpaket med kryddstarka räkor som jag har för mig heter någonting i stil med "chiliräkor", "heta räkor" eller nått och dom är så j*vla goda men tyvärr så är dom lika dyra som dom är goda.
Min fråga är alltså, är det någon som har ett recept på dessa räkor som dom kan dela med sig av?
Jag hoppas ni fattar vad jag menar och att det inte är någonting som bara finns i min butik.
Det kan inte vara alltför svårt att tilllaga såsen.
Den består garanterat av en blandning av vatten, tomatpuré, soja, vitlökspulver, socker eller honung, salt, konsistensgivare (maizena eller liknande), cayennepeppar eller liknande, färsk chilipaprika, röd paprika, svartpeppar och kanske också glutasol. Om räkorna är råa så får du lägga till dem också.
Gör så här: Hetta upp lite olja i en stekpanna, lägg i finhackad vitlök, chili, räkor och paprika. Fräs i en halvminut och häll på en lag bestående av vatten, maizena, tomatpuré, socker, honung, soja, cayennepeppar, glutasol, svartpeppar och ev salt.
Låt såsen tjockna i pannan, ta av den och vänta tills den har blivit ljummen, alt. kall. Sedan är det bara att äta

.
Jag har gjort en liknande sås en gång. Då hade jag i ananassaft istället för honung.
~Paul~