• 1
  • 2
2007-02-20, 01:38
Medlem
ztingers avatar
I min ICA-affärs fiskdisk så brukar det ligga små plastpaket med kryddstarka räkor som jag har för mig heter någonting i stil med "chiliräkor", "heta räkor" eller nått och dom är så j*vla goda men tyvärr så är dom lika dyra som dom är goda.
Min fråga är alltså, är det någon som har ett recept på dessa räkor som dom kan dela med sig av?
Jag hoppas ni fattar vad jag menar och att det inte är någonting som bara finns i min butik.
Citera
2007-02-20, 08:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztinger
I min ICA-affärs fiskdisk så brukar det ligga små plastpaket med kryddstarka räkor som jag har för mig heter någonting i stil med "chiliräkor", "heta räkor" eller nått och dom är så j*vla goda men tyvärr så är dom lika dyra som dom är goda.
Min fråga är alltså, är det någon som har ett recept på dessa räkor som dom kan dela med sig av?
Jag hoppas ni fattar vad jag menar och att det inte är någonting som bara finns i min butik.
Det kan inte vara alltför svårt att tilllaga såsen.

Den består garanterat av en blandning av vatten, tomatpuré, soja, vitlökspulver, socker eller honung, salt, konsistensgivare (maizena eller liknande), cayennepeppar eller liknande, färsk chilipaprika, röd paprika, svartpeppar och kanske också glutasol. Om räkorna är råa så får du lägga till dem också.

Gör så här: Hetta upp lite olja i en stekpanna, lägg i finhackad vitlök, chili, räkor och paprika. Fräs i en halvminut och häll på en lag bestående av vatten, maizena, tomatpuré, socker, honung, soja, cayennepeppar, glutasol, svartpeppar och ev salt.

Låt såsen tjockna i pannan, ta av den och vänta tills den har blivit ljummen, alt. kall. Sedan är det bara att äta .

Jag har gjort en liknande sås en gång. Då hade jag i ananassaft istället för honung.

~Paul~
Citera
2007-02-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
och kanske också glutasol.

Jag är i sanning bara en glad amatör i köket, så jag måste erkänna att jag inte vet exakt vad glutasol är. Jag förstår ju att det borde ha något att göra med gluten, men är det namnet på en produkt?
Citera
2007-02-20, 09:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Jag är i sanning bara en glad amatör i köket, så jag måste erkänna att jag inte vet exakt vad glutasol är. Jag förstår ju att det borde ha något att göra med gluten, men är det namnet på en produkt?
Glutasol (natriumglutamat) är smakgivare som finns i många torrvaror. Det används flitigt i det kinesiska köket och kalllas Meyen.

Jag har försökt att köpa Glutasol i vanliga livsmedelsaffärer men det är i stort sett omöjligt. Enda möjligheten är att fråga på apoteket eller importera från utlandet (som jag gjorde).

Utseendemässigt så liknar det grovt salt. Det är kristallint, grumligt genomskinligt och smakar som en blandning av svagt salt och köttbuljong. Lite svårt att förklara.

En sak är säker. Det finns maträtter som inte får den rätta smaken om inte glutasolen finns med. Det flesta är kinesiska men också en sådan rätt som gulaschsoppa blir inte lika bra utan. Obs, man skall inte överdriva mängden dock eftersom smaken annars tenderar att bli lite "kemisk".

~Paul~
Citera
2007-02-20, 09:41
Medlem
Citat:
Glutasol (natriumglutamat) är smakgivare som finns i många torrvaror. Det används flitigt i det kinesiska köket och kalllas Meyen.

Jag har försökt att köpa Glutasol i vanliga livsmedelsaffärer men det är i stort sett omöjligt. Enda möjligheten är att fråga på apoteket eller importera från utlandet (som jag gjorde).

Utseendemässigt så liknar det grovt salt. Det är kristallint, grumligt genomskinligt och smakar som en blandning av svagt salt och köttbuljong. Lite svårt att förklara.

En sak är säker. Det finns maträtter som inte får den rätta smaken om inte glutasolen finns med. Det flesta är kinesiska men också en sådan rätt som gulaschsoppa blir inte lika bra utan. Obs, man skall inte överdriva mängden dock eftersom smaken annars tenderar att bli lite "kemisk".

~Paul~

Okej, natriumglutamat har jag ju läst på ett och annat paket. Jag har en bekant som på fullaste allvar påstod att natriumglutamat är beroendeframkallande, och att det var det kineserna har i sin mat på krogarna för att vi skall bli beroende och inte fixa att laga det själva och därmed köpa maten av dem. Jag förstår vad han menar, men det var den flåsiga konspirationsteorin han lindade in det i för att få effekt...

Jahaja, nu måte jag ju hitta det!
Citera
2007-02-20, 09:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
det var det kineserna har i sin mat på krogarna för att vi skall bli beroende och inte fixa att laga det själva och därmed köpa maten av dem.
Jag kan förstå vad han menar. De flesta människor som lagar egen kinesisk mat i sitt hemmakök fattar inte varför maten inte smakar lika gott som på kinesrestaurangen. Här har du en av förklaringarna. Det finns andra orsaker också men det är ett stort ämne .

~Paul~
Citera
2007-02-20, 11:12
Medlem
ztingers avatar
Citat:
Det kan inte vara alltför svårt att tilllaga såsen.

Den består garanterat av en blandning av vatten, tomatpuré, soja, vitlökspulver, socker eller honung, salt, konsistensgivare (maizena eller liknande), cayennepeppar eller liknande, färsk chilipaprika, röd paprika, svartpeppar och kanske också glutasol. Om räkorna är råa så får du lägga till dem också.

Gör så här: Hetta upp lite olja i en stekpanna, lägg i finhackad vitlök, chili, räkor och paprika. Fräs i en halvminut och häll på en lag bestående av vatten, maizena, tomatpuré, socker, honung, soja, cayennepeppar, glutasol, svartpeppar och ev salt.

Låt såsen tjockna i pannan, ta av den och vänta tills den har blivit ljummen, alt. kall. Sedan är det bara att äta .

Jag har gjort en liknande sås en gång. Då hade jag i ananassaft istället för honung.

~Paul~

Jag är ingen mästerkock och om jag ska höfta med måtten blir det nog skit av allt så om du skulle kunna lägga upp några måttenheter skulle jag bli glad
Ingen som har fler recept eller som har smakat räkorna jag pratar om?

Edit: Man kan göra bara såsen i pannan och sedan tillsätta färdiga räkor va?
Citera
2007-02-20, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztinger
1. Jag är ingen mästerkock och om jag ska höfta med måtten blir det nog skit av allt så om du skulle kunna lägga upp några måttenheter skulle jag bli glad
Ingen som har fler recept eller som har smakat räkorna jag pratar om?

2. Man kan göra bara såsen i pannan och sedan tillsätta färdiga räkor va?

1.
2,5 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 msk ljus (kikkoman) soja
2 tsk vitlökspulver
1,5 msk honung
salt efter smak
1,5 msk konsistensgivare (maizena eller liknande)
cayennepeppar eller liknande efter smak
1 färsk chilipaprika
½ röd paprika
svartpeppar
1 tsk glutasol

2.
Ja

~Paul~
Citera
2007-02-20, 18:09
Medlem
ztingers avatar
Citat:
1.
2,5 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 msk ljus (kikkoman) soja
2 tsk vitlökspulver
1,5 msk honung
salt efter smak
1,5 msk konsistensgivare (maizena eller liknande)
cayennepeppar eller liknande efter smak
1 färsk chilipaprika
½ röd paprika
svartpeppar
1 tsk glutasol

2.
Ja

~Paul~

Tack så mycket Jag provar receptet nån gång nästa vecka tror jag. Nån som har mer recept?
Citera
2007-02-24, 07:24
Medlem
Inte riktigt samma sorts chiliräkor, men det här har jag lagat några gånger:

Tigerräkor (helst)
Chili, stark (habanero funkar bra)
Olja (majsolja, rapsolja eller liknane - INTE olivolja)
Vaniljstång
Honung
Lime

Skär en habanero i fyra-fem delar. Hetta upp oljan ganska rejält i en stek- eller wokpanna. Skrapa ur en kvarts vaniljstång i oljan, lägg i chilin och rör runt ordentligt. Ta en bit vitt bröd och doppa i oljan och smaka av; om det inte är för sött (lite sött skall det vara) så tillsätt en tesked honung (gärna flytande ljunghonung) och rör om igen. Lägg räkorna i den heta oljan och slunga runt dem i någon minut tills de är färdiga. Kläm över en aning limejuice, strö över lite flingsalt och servera genast till tagliatelle eller ät dem med bröd och sallad.
Citera
2007-02-24, 11:12
Medlem
Meyen

Citat:

Jag masade mig iväg till en asiatisk livsmedelaffär och frågade efter meyen. De sken upp och hämtade en jättepåse (tjugo pix). Jag har varit där flera gånger men aldrig sett det förr ... håller de varan hemlig och bara om man kallar det vid rätt namn får man tillgång till den?
Citera
2007-02-24, 11:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag masade mig iväg till en asiatisk livsmedelaffär och frågade efter meyen. De sken upp och hämtade en jättepåse (tjugo pix). Jag har varit där flera gånger men aldrig sett det förr ... håller de varan hemlig och bara om man kallar det vid rätt namn får man tillgång till den?
Älskar konspirationsteorier

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här