• 1
  • 2
2007-02-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Jag masade mig iväg till en asiatisk livsmedelaffär och frågade efter meyen. De sken upp och hämtade en jättepåse (tjugo pix). Jag har varit där flera gånger men aldrig sett det förr ... håller de varan hemlig och bara om man kallar det vid rätt namn får man tillgång till den?
Min lokala Willysbutik säljer natriumglutamat, och jag trodde det var allmänt känt att det används inom asiatisk matlagning, så många konspirationsteorier som det finns om detta underbara pulver.
Citera
2007-02-24, 20:23
Medlem
på asiatrestaurnager brukar det ofta stå "NO MSG" (kanske inte lika ofta i sverige) är det ett annat namn för natriumglutamat a.k.a meyen? enligt ryktena ska det iaf inte vara allt för hälsosamt. därav anledningen att vissa ställen skyltar med att dom inte använder eftersom det normalt är väldigt utbredd inom asiatisk matlagning.
Citera
2007-02-24, 20:38
Medlem
No_fears avatar
Tillbaka till chili räkorna i diskussionen, En enkel variant är att ta en wok och fyll upp med olja fritera räkorna tills dom får en fin färg plocka ur räkorna häll ut det mesta av oljan (spara lite), fräs lök eller purjolök i woken när det har fått fin färg, släng i räkorna och häll i chilisås, tomatpure salt och peppar, KLART!!! avnjutes på en bädd av basmati ris.

Friteringen i början går att hoppa över om man har bråttom eller vill vara nyttigare.

Vet ej om det är den versionen som eftersökes men denna är busenkel och smakar riktigt bra
Citera
2007-02-24, 21:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
på asiatrestaurnager brukar det ofta stå "NO MSG" (kanske inte lika ofta i sverige) är det ett annat namn för natriumglutamat a.k.a meyen? enligt ryktena ska det iaf inte vara allt för hälsosamt. därav anledningen att vissa ställen skyltar med att dom inte använder eftersom det normalt är väldigt utbredd inom asiatisk matlagning.
MSG betyder Monosodium Glutamate och det är mycket riktigt samma sak som Meyen.

Natriumglutamat höjer blodtrycket samt är cancerogent i stora doser. Men då får man äta det ganska ofta.

~Paul~
Citera
2007-02-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
MSG betyder Monosodium Glutamate och det är mycket riktigt samma sak som Meyen.

Natriumglutamat höjer blodtrycket samt är cancerogent i stora doser. Men då får man äta det ganska ofta.

~Paul~

MSG betyder Michael Schenker Group

Med tanke på vilket problem det är med högt blodtryck för många så är det ju bra att det står så. Fast jag har för lågt blodtryck, så jag får väl käka på då! Skall prova räkreceptet ovan någon lunch nästa vecka (jag struntar totalt i vad som är "helgmat"!)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in