Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Är det någon som har vaknat på fel sida ikväll?
Helt rätt, Prinzezzan!
Däremot har jag haft lite svårt att förstå om det verkligen finns DNA ifrån en presumtiv gärningsman eller inte samt vem som nu sitter på materialet. SKL borde vara väl uppdaterade med vad Hamilkar tidigare utförligt förklarade i tråden men vem ger dem uppdraget?
Tidigare hävdade ju Pelle Jenvén, att det inte var hans sak att undersöka Anders Eklunds körningar i området. Är det inte heller hans sak att skicka materialet till SKL? Om SKL har materialet: Är de då lika orubbliga som Jenvén var i Eklundfrågan eller...?
Helt rätt, Prinzezzan!
Däremot har jag haft lite svårt att förstå om det verkligen finns DNA ifrån en presumtiv gärningsman eller inte samt vem som nu sitter på materialet. SKL borde vara väl uppdaterade med vad Hamilkar tidigare utförligt förklarade i tråden men vem ger dem uppdraget?
Tidigare hävdade ju Pelle Jenvén, att det inte var hans sak att undersöka Anders Eklunds körningar i området. Är det inte heller hans sak att skicka materialet till SKL? Om SKL har materialet: Är de då lika orubbliga som Jenvén var i Eklundfrågan eller...?

Som jag har förstått det, så vet polisen inte om spåret innehåller DNA från en ev. gm eller om det inte gör det. Det skulle framgå om de testade det. Jag har också för mig att de sagt att de inte är säkra vad spåret består av.
Jag tror att Helenas tillhörigheter (som skorna) är nedfrysta i väntan på framtida test. Om skorna är nedfrysta kanske de finns på SKL, om inte länspolisens kriminaltekniker sköter sådant. (Har för mig att en liknande problematik finns när det gäller Malin-mordet i Ö-vik; dvs att spåret är för litet för att de ska våga chansa)
SKL borde vara införstått med metoderna. Annars har ju Birmingham (Storbritannien) ett mycket framstående kriminaltekniskt labb som de kan konsultera.
Jag kan tyvärr inte svara närmare på detta.
(Reserverar mig för sakfel - Prinzezzans utbildning ligger inte åt det tekniska hållet
)
)