2010-10-10, 22:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Är det någon som har vaknat på fel sida ikväll?

Helt rätt, Prinzezzan!
Däremot har jag haft lite svårt att förstå om det verkligen finns DNA ifrån en presumtiv gärningsman eller inte samt vem som nu sitter på materialet. SKL borde vara väl uppdaterade med vad Hamilkar tidigare utförligt förklarade i tråden men vem ger dem uppdraget?

Tidigare hävdade ju Pelle Jenvén, att det inte var hans sak att undersöka Anders Eklunds körningar i området. Är det inte heller hans sak att skicka materialet till SKL? Om SKL har materialet: Är de då lika orubbliga som Jenvén var i Eklundfrågan eller...?

Som jag har förstått det, så vet polisen inte om spåret innehåller DNA från en ev. gm eller om det inte gör det. Det skulle framgå om de testade det. Jag har också för mig att de sagt att de inte är säkra vad spåret består av.

Jag tror att Helenas tillhörigheter (som skorna) är nedfrysta i väntan på framtida test. Om skorna är nedfrysta kanske de finns på SKL, om inte länspolisens kriminaltekniker sköter sådant. (Har för mig att en liknande problematik finns när det gäller Malin-mordet i Ö-vik; dvs att spåret är för litet för att de ska våga chansa)

SKL borde vara införstått med metoderna. Annars har ju Birmingham (Storbritannien) ett mycket framstående kriminaltekniskt labb som de kan konsultera.

Jag kan tyvärr inte svara närmare på detta. (Reserverar mig för sakfel - Prinzezzans utbildning ligger inte åt det tekniska hållet )
Citera
2010-10-11, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Som jag har förstått det, så vet polisen inte om spåret innehåller DNA från en ev. gm eller om det inte gör det. Det skulle framgå om de testade det. Jag har också för mig att de sagt att de inte är säkra vad spåret består av.

Jag tror att Helenas tillhörigheter (som skorna) är nedfrysta i väntan på framtida test. Om skorna är nedfrysta kanske de finns på SKL, om inte länspolisens kriminaltekniker sköter sådant. (Har för mig att en liknande problematik finns när det gäller Malin-mordet i Ö-vik; dvs att spåret är för litet för att de ska våga chansa)

SKL borde vara införstått med metoderna. Annars har ju Birmingham (Storbritannien) ett mycket framstående kriminaltekniskt labb som de kan konsultera.

Jag kan tyvärr inte svara närmare på detta. (Reserverar mig för sakfel - Prinzezzans utbildning ligger inte åt det tekniska hållet )

Alltså, du tar skorna som exempel. På skorna hittades blodspår (om än ett bra tag efter det att de hittades), blod som kom från Helena. Skorna är således redan undersökta. Av detta kan vi dra slutsatsen att Helena måste ha skadat sig under överfallet - såvida blodspåen inte hade hamnat på skorna vid ett tidigare tillfälle (vilket låter osannolikt). Detta utesluter ju inte att det kan finnas fler spår på skorna, men om man nu skulle ha hittat andra spår hade man ju för bövlingen testat dem. Men det klart, med svensk polis vet man aldrig...
Citera
2010-10-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarinnan
Alltså, du tar skorna som exempel. På skorna hittades blodspår (om än ett bra tag efter det att de hittades), blod som kom från Helena. Skorna är således redan undersökta. Av detta kan vi dra slutsatsen att Helena måste ha skadat sig under överfallet - såvida blodspåen inte hade hamnat på skorna vid ett tidigare tillfälle (vilket låter osannolikt). Detta utesluter ju inte att det kan finnas fler spår på skorna, men om man nu skulle ha hittat andra spår hade man ju för bövlingen testat dem. Men det klart, med svensk polis vet man aldrig...

Se det fetmarkerade:
Även jag inser att så skulle kunna vara fallet, men vad har du för källa till detta påstående?
Citera
2010-10-13, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Se det fetmarkerade:
Även jag inser att så skulle kunna vara fallet, men vad har du för källa till detta påstående?

Jag har försökt säga länge att jag är ytterst seriös i mina efterforskningar. Vem som är källan för uppgiften kan jag inte säga, men tro mig: Källan vet (det är alltså ingen "vem-som-helst" vi pratar om). Det fanns blod på skorna och blodet var Helenas.
Citera
2010-10-13, 19:02
Medlem
Citat:
Jag har försökt säga länge att jag är ytterst seriös i mina efterforskningar. Vem som är källan för uppgiften kan jag inte säga, men tro mig: Källan vet (det är alltså ingen "vem-som-helst" vi pratar om). Det fanns blod på skorna och blodet var Helenas.

Då kan vi nog med största sannorlikhet utgå ifrån att det inte finns något att analysera
Citera
2010-10-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Då kan vi nog med största sannorlikhet utgå ifrån att det inte finns något att analysera

OM det funnits något att analysera mot en tänkbar gärningsman är det konstigt om inte intressanta personer i utredningen har testats.Mig veterligen har det aldrig nämts i media....
Citera
2010-10-13, 21:14
Bannlyst
Förutom att jag från min mycket initierade källa har fått bekräftat att det var Helenas blod som hittades på skorna står det faktiskt att läsa i Expressen (sidan 9) tisdagen den 13 april 2010. Det är Leif GW Persson som berättar om Helenas blod på skorna.
Citera
2010-10-15, 16:16
Medlem
Citat:
Förutom att jag från min mycket initierade källa har fått bekräftat att det var Helenas blod som hittades på skorna står det faktiskt att läsa i Expressen (sidan 9) tisdagen den 13 april 2010. Det är Leif GW Persson som berättar om Helenas blod på skorna.

Om dom hittat Helenas blod kan väl inte det hjälpa utredarna??????
Citera
2010-10-23, 11:25
Bannlyst
nått nytt under solen ????
Citera
2010-10-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Om det finns dna från någon annan än Helena vem eller vilka vill du då testa eller är du neutral i frågan .Med dina kontakter vore det intressant med en gissning.
Citera
2010-10-23, 20:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WierdAl
Om det finns dna från någon annan än Helena vem eller vilka vill du då testa eller är du neutral i frågan .Med dina kontakter vore det intressant med en gissning.

Om det skulle kunna tas fram en DNA-profil, så skulle jag naturligtvis vilja att de tidigare huvudmisstänkta skulle testas mot detta - för deras egen skull, så att de kan avskrivas för gott! (Detta vet jag att åtminstone en av dessa skulle välkomna med öppna armar! )

Sedan har jag några figurer som jag skulle vilja få testade av en eller annan anledning. Vilka de är - och varför jag skulle vilja ha dem kollade - håller jag för mig själv!
Citera
2010-10-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WierdAl

OM de hade DNA från GM, tror jag att det skulle räcka att polisen tog in dem som de hade hyggliga misstankar mot av den ena eller den andra anledningen.
Skulle tro att den skyldige finns i deras rullor...
Får de ingen träff där kan de ju bara avvakta att det kommer ett utpekande eller erkännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in