Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Jag noterar bara att den enda uppgiften om detta upphittade hundhår verkar vara en textrad i en Popuppruta på P4 Dokumentär. Men jag är inte det minsta förvånad att du IB tycker detta är en säker källa.
Första inlägget om detta hundhår i tråden.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14
Då tror du att detta som PW och Mats har lagt ut om detta att polisen hittat ett vitt hundhår i EAs bil är bluff av dessa reportrar. Att detta är ett falsarium !? I vilket syfte görs detta då när man säger i denna dokumentär att denne dansk "är helt oskyldig" ? Självklart förstår jag att man säger detta och kan inte kritisera att de gör detta i deras roll där och då. Att PW då som krimreporter med typ daglig kontakt med polisen skulle bränna hela sitt förtroendekapital och karriär på detta ???
NEJ, för fasiken, lägg ner nu. Du vet bättre än så här. Tyvärr verkar dessa dumheter roa dig. Kasta inte bort din kapacitet med sånt här.
Vad jag kan tänka mig om varför denna uppgift bara syns i detta pop-upp fönster bakom bildrutan "25-åringen" kan vara av utrymmesbrist eller att det bara blev på det sättet.
Men en annan fundering som jag själv har är att det hade ökat tvivlet hos lyssnaren om det verkligen var så att denne dansk "var helt oskyldig" som Mats uttalar i detta avsnitt. Alltså om man också tog med det står i detta pop-up fönster:
"Polisen hittade också ett vitt hundhår i baksätet på mannens bil- Helena hade en vit hund"
Hm. Det hade högst sannolikt som jag ser det uppstått
en viss problematik...minst sagt att just ha med detta i avsnittet då man har med vad Gabriella säger om denne dansk inte minst - att hon aldrig trodde att han var inblandad. Om jag leker med tanken om jag själv varit reporter och hållit i detta med detta ansvar kan jag se knepigheten att ha med detta i vart fall. Vi vet också att 18-åringen ringde in och vittnade falskt och som han också blev dömd för. För han hade aldrig sett Helena stiga in i EAs bil. 18-årige And*rs L var aldrig på Stadt den kvällen.
Men utan det falska vittnets historia så skulle aldrig EA undersökts av polisen heller. Det kan vi vara säkra på. EA frikändes den 5 augusti 1992 alltså då det falska vittnet ljög ihop detta och då kan man ju lätt tro att det
var helt självklart att denne dansk inte kunnat vara inblandad. Denna tanke finns ju inte ärligt sagt att det kunde vara så ÄNDÅ. Men polisen släppte inte misstankarna mot denne dansk den 5 augusti 1992 utan först 19930329...
VARFÖR???
Det är här man kan observera sin hjärna hur den ställer sig till detta...att det falska vittnet som hittade på i sitt skryt/självhävdelse på festen ÄNDÅ kan ha prickat rätt på en inblandad...Tanken är svindlande. Men som sagts innan
så tog ju inte det falska vittnet EA helt ur tomma luften förstås utan han hade blivit hemkörd av EA från Stadt/Mariestad två helger innan försvinnandet och då visste han att han te x var dansk och hur han såg ut, att han hade en beige halvkombibil (Ford Sierra) och att han bl a brukade skjutsa hem tjejer från Stadt på helgerna. När det falska vittnet läser om fallet i media vet han ju att vittnen sett en vit/ljus halvkombibil därav plus att EA just kör hem tjejer/folk från Stadt på helgerna så får det honom att misstänka/fundera om EA. Han prickar
ändå rätt på en inblandad som jag ser det och det är lite otroligt minst sagt.
Men, det är ju inte det ENDA som är konstigt i detta fall som vi vet. Ta de två andra misstänkta PR och KM vid sidan om "25-åringen" som presenteras på denna sida. PR ringer upp en nyhetsredaktion och anger sig själv...för att polisen skall utreda honom ordentligt och till slut inse att han är oskyldig!!! Detta är ju också mycket ovanligt och konstigt tilltag som man inte hört talas om förut.
Sedan då detta med KM. Och allt detta är också mycket märkligt att man hittar denne person 6 år(!) senare i sitt material då man öronmärkt detta brovittne- tips fel...Och överhuvudtaget att man då inte heller
får bort denne man på ett rimligt sätt från centrum vidare på bron efter Stadts stängning utan att han följaktligen logiskt placeras med Helena vid skogsstigen i Kohagen där allt detta tragiska sedan utspelar sig. Det är en högst rimlig och logisk slutledning inte minst med tanke på hans "hålltider" som han också har att rätta sig efter.