2026-01-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det står ju i denna länk från SRs hemsida att polisen hittat ett vitt hundhår i baksätet i "25-åringens" bil. Vad vill du göra med detta ? Skall vi glömma att detta är ett faktum ?

Polisen måste ha detta hundhår kvar. De måste ju kunna göra fortsatta tester med detta hårstrå där de kan konstatera vilken hundras detta är ifrån med dagens dna teknik kan man ju tycka. Om Mariestads-polisen hade haft huvudet någorlunda på skaft hade de ju tagit ett hårstrå från Helenas hund Nita för arkivering och för åtminstone till framtida tester.

Min fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Hur vet man att det är ett hundhår om det inte är analyserat?

kvarstår.
Citera
2026-01-12, 05:37
Medlem
Citat:
Du är väl inte så otroligt korkad som Banankontrakt att du tror att hunden också måste ha varit med i bilen(!!!) med Helena och gärningsmännen...för att polisen skulle funnit ETT vitt hundhår i EAs bil när de gått igenom den ???

Detta vita hundhår satt i så fall på Helenas klädsel för i helvete...Hur dum får man vara ??? Som jag sade och som alla kan kolla upp så har samojeden dubbel päls och fäller kraftigt. Detta innebär att även om man dammsuger noga sitt hem samt rollar med klisterrulle på kläder i tid och otid så är det ändå mycket stor risk att ett litet hundhår eller två finns på sina festkläder vid utgång. Hundhår kan ju ligga på möbler eller inte minst i en säng och Helena sov ju med hunden som bekant dessutom.

Alltså varför ett vitt hundhår fanns i EAs bil är vad jag starkt tror är att hans bil kan ha använts dagen efter för transport av kroppen neråt Trankärr på Söndagsmorgonen där ett av vittnena Margare*ta H sade sig ha sett en brun Ford Sierra samt med en dekal bak på bilen körandes mycket sakta med tre-fyra oroliga ungdomar i och några tittandes oroligt bakåt på Hertn*ks när de körde bakom denna bil. Det är högst sannolikt därför polisen frågar honom( i protokollet på näst sista sidan längst ner) om han haft något klistermärke vid reg. skylten baktill vilket han svarar nekande på.

Tittar ni i förhöret med "25-åringen" i länken igen ovan som Elgsadel lagt upp så ser ni att:

Efter att EA i första förhöret sagt att han inte kommit ihåg någonting alls från denna helg... så minns han sedan plötsligt väldigt detaljerat att sett videofilmer ensam i sitt hem i andra förhöret med advokaten vid sin sida. I detta förhör som ligger uppe i denna länk alltså så framgår ju det också att han i det förra förhöret även försökt att falskeligen söka ett alibi för just denna tidpunkt då bilen av Trankärrsvittnena siktades alltså på morgonkvisten vid tiden cirka då EA påstått att han varit och ätit frukost hos någon som han i det andra förhöret fick taga tillbaka, "att det måste varit vid ett annat tillfälle då...". EA har alltså inget alibi för denna tid alltså. VARFÖR ville EA falskeligen etablera ett alibi för denna tid på morgonkvisten ? Att han inte "kom ihåg" kan ni glömma för den kvoten att att vi skall gå på detta är redan helt förbrukad kan jag säga. Han har emellertid inget tillfredställande alibi för hela söndagen.

Sedan har vi hans bil som det var bestämt sedan innan att en tjej skulle få låna för att skriva kontrakt på en lägenhet denna speciella söndag men där det helt plötsligt inte gick och hon inte kunde få låna bilen...VARFÖR ? Jo, han och kompisen XXX(P e r. N) skulle tvunget polera bilarna denna dag... Jajemen.

Det står så här te x i början från fjärde stycket på sidan 4 i förhöret uppifrån räknat:

EA(maskat) tillfrågas om de uppgifter som XXXX har lämnat om EAs(maskat) svar när hon frågade var bilen var under eftermiddagen 920614 (min fetning).

EA(maskat) säger på fråga att han inte kommer ihåg att XXXX har frågat detta, då han är osäker på vad han gjorde resten av söndagen(min fetning).

Igen, så drar han det överutnyttjade kortet igen när det passar lögnhalsen. Det är efter detta som EA fyller på i förhöret med denna vals med bilpolerandet på denna söndag. EA understryker också att han inte tvättat(!) bilen innan polerandet heller. Okey...

På Måndagen sedan går EA hem tidigare från jobbet och på Tisdagen sjukskriver han sig resten av veckan då han uppgivet till Lotte i boken att han då sedan drar på semester till södra Jylland för att hjälpa en vän att flytta...Tjenare. EA berättar också för Lotte att han med vänner precis när Helenas försvinnande blev offentligt(innan hans avfärd till Danmark) hade suttit och druckit öl och pratat om hur lätt det hade varit att taga en kropp med färja över till Danmark och köra över tyska gränsen innan ens Helenas försvinnande blivit offentligt. Det är här Lotte gör detta tankeexperiment med kropp över landsgränser.

Jag testade denna ide´ med dumpning i Danmark ett tag och drev det så långt det gick men det höll inte då det inte bara var danskar som var inblandade i detta. Ide´n är väl "out of it" jag vet... Detta har jag sagt att jag kasserat för gott sedan länge.

Så efter hon gjort sig klar inför festen och tagit på sig de kalasiga byxorna sätter hon sig i soffan där hunden legat, ett hårstrå som hundel fällt fastnar på byxorna.
Hårstråt sitter kvar bilresan ut, ett par toalettbesök, sittande i en massa soffor och stolar, taxiresan, dansa ett par timmar, sitta på barstolar och soffor, bilresa från närheten av torget, själva överfallet och ligga i legan? Sedan lossnar det i PNs bil?

Det tycker du hände?
Varför svarar du med ett milslångt meddelande på mitt rätt korta?
Citera
2026-01-12, 11:35
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det står ju i denna länk från SRs hemsida att polisen hittat ett vitt hundhår i baksätet i "25-åringens" bil. Vad vill du göra med detta ? Skall vi glömma att detta är ett faktum ?

Polisen måste ha detta hundhår kvar. De måste ju kunna göra fortsatta tester med detta hårstrå där de kan konstatera vilken hundras detta är ifrån med dagens dna teknik kan man ju tycka. Om Mariestads-polisen hade haft huvudet någorlunda på skaft hade de ju tagit ett hårstrå från Helenas hund Nita för arkivering och för åtminstone till framtida tester.

Finns det någon annan källa än PW till detta upphittade hundhår?

"Polisen hittade också ett vitt hundhår i baksätet på mannens bil – Helena hade en vit hund."
Citera
2026-01-12, 15:51
Medlem
Citat:
Hur detta vita hundhår har hamnat i EAs baksäte om detta var från Helenas hund vilket jag får en stark anledning att tro så kan det överförts från gärningsmännen när de tagit i Helenas kläder alltså när de burit och förflyttat kroppen och de överförts från hennes kläder till deras kläder och att de sedan satt sig i baksätet på EAs bil.

Att allt detta sker alltså på söndagen. På natten alltså så har man tillfälligt förvarat Helenas kropp någonstans för man hinner inte med att göra allting denna natt. Man har inte alla svar om exakt hur man skall gå tillväga dessa timmar på natten för att Helenas kropp aldrig skall hittas och att man aldrig skall åka fast. Man placerar kroppen någonstans västerut i bushen och det är inte då alls säkert att man redan på natten åker över E20 ens och in ner mot Trankärr. Dessa två stycken ovan är alltså lite hur jag kan tänka mig det hela.

Tänk er nu allt med EA som jag sagt och det är ju bara läsa de han säger i detta förhör som finns upplagt och det finns ännu mer som kan adderas vad kompisen JohLa säger om EA till tidningen Aftonbladet den 18 juli 1992 när EA sitter häktad att : "EA vet vilka/vem GM är men själv är han oskyldig. Men om han ändå är skyldig väntar hämnd..." Att EA var med vänner vid Sjöängen och letande efter Helena på Måndagen... och att de startat en insamlingsfond... Eh???

EA mindes först ingenting alls i det första förhöret men sedan i det andra kan han mycket detaljerat beskriva filmerna han såg denna natt samt filmsekvenser och vad klockan kan ha varit och vadhan gjorde och tänkte innan han somnade ifrån filmen. Dessa filmer "Rovdjuret" och "Terminator" denna natt borde etsat sig fast i minnet om han talade sanning vilket han inte gör. Det heter en satans lögnhals i klarspråk. När EA säger till Lotte varför han inte kunnat vara inblandad i Helenas försvinnande för att han hade sett "Döden på Larvfötter" då...No comments.

Och detta då när han säger på s.57 i E-boken:

"Ja, polisen tog in den. De hittade inte så mycket som ett hundhår! Jag tycker det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden."

Jo, EA man hittade visst ett hundhår ett vitt sådant faktiskt också.

Allt detta är ren otur bara.
Så du försöker återigen få bort fokus från BW? Det är likadant varje gång!
Denna gång dock INTE genom pilotglasögon och ett par gåendes på en bro... (du kanske börjar inse att du kört det spåret i bott vid det här laget?)
Nu är det istället EA's bil och ett hundhår som du gissningsvis kommer skriva om i all oändlighet, och därtill lägga in dina deckarfantasier som att bara för att EA säger att;
-"De hittade inte så mycket som ett hundhår" så betyder det vad då i din värld? Kopplingen är ju så himla konstig så det skriker om det.
Citera
2026-01-12, 21:40
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmsort2
Så efter hon gjort sig klar inför festen och tagit på sig de kalasiga byxorna sätter hon sig i soffan där hunden legat, ett hårstrå som hundel fällt fastnar på byxorna.
Hårstråt sitter kvar bilresan ut, ett par toalettbesök, sittande i en massa soffor och stolar, taxiresan, dansa ett par timmar, sitta på barstolar och soffor, bilresa från närheten av torget, själva överfallet och ligga i legan? Sedan lossnar det i PNs bil?

Det tycker du hände?
Varför svarar du med ett milslångt meddelande på mitt rätt korta?

Du verkar inte fatta någonting om hur det är att ha djur hemma som fäller en massa hela tiden.

Helena kan högst sannolikt haft fler hundhår på sig än bara ett te x och dessa kan suttit på koftan, toppen och byxorna. Även på ryggsäcken eller inuti. Här snackar vi alltså då om en större hund med dubbel päls som fäller mycket.

Jo, dessa hårstrån sitter fast på plaggen ja. Koftan särskilt kan jag tänka mig men även de andra plaggen. GM tar i hennes kläder och bär kroppen.

EA kan haft flera hundhår i bilen som han faktiskt har lyckats dammsuga upp men missat ETT. Eller just bara varit ett som han just missat. Det räcker att göra dessa små misstag eller att te x över tid eller i närtid inte vara tillräckligt disciplinerad med vad man säger och hålla koll på allt detta som kan röja en inblandad gärningsperson. Djävulen ligger i detaljerna som sagt.

Se även ajnoshort inlägg om detta om du har svårt.
Senast redigerad av IB03 2026-01-12 kl. 22:21.
Citera
2026-01-12, 22:02
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Finns det någon annan källa än PW till detta upphittade hundhår?

"Polisen hittade också ett vitt hundhår i baksätet på mannens bil – Helena hade en vit hund."

Du tror alltså att PW och Mats skulle lagt ut denna uppgift på denna SRs sida om det de skriver om detta hundhår inte just är som de skriver att det är ? Att detta med att polisen hittade detta i EAs bil inte alls kanske stämmer...

Ge dig.

Jag har läst i tråden att detta stått även om detta som någon citerat bakåt i tråden. Nu kan jag inte hitta det men du kan ju roa dig med att söka.
Citera
2026-01-12, 23:22
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du tror alltså att PW och Mats skulle lagt ut denna uppgift på denna SRs sida om det de skriver om detta hundhår inte just är som de skriver att det är ? Att detta med att polisen hittade detta i EAs bil inte alls kanske stämmer...

Ge dig.

Jag har läst i tråden att detta stått även om detta som någon citerat bakåt i tråden. Nu kan jag inte hitta det men du kan ju roa dig med att söka.

Jag noterar bara att den enda uppgiften om detta upphittade hundhår verkar vara en textrad i en Popuppruta på P4 Dokumentär. Men jag är inte det minsta förvånad att du IB tycker detta är en säker källa.

Första inlägget om detta hundhår i tråden.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14
Citera
2026-01-13, 10:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag noterar bara att den enda uppgiften om detta upphittade hundhår verkar vara en textrad i en Popuppruta på P4 Dokumentär. Men jag är inte det minsta förvånad att du IB tycker detta är en säker källa.

Första inlägget om detta hundhår i tråden.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14

Då tror du att detta som PW och Mats har lagt ut om detta att polisen hittat ett vitt hundhår i EAs bil är bluff av dessa reportrar. Att detta är ett falsarium !? I vilket syfte görs detta då när man säger i denna dokumentär att denne dansk "är helt oskyldig" ? Självklart förstår jag att man säger detta och kan inte kritisera att de gör detta i deras roll där och då. Att PW då som krimreporter med typ daglig kontakt med polisen skulle bränna hela sitt förtroendekapital och karriär på detta ??? NEJ, för fasiken, lägg ner nu. Du vet bättre än så här. Tyvärr verkar dessa dumheter roa dig. Kasta inte bort din kapacitet med sånt här.

Vad jag kan tänka mig om varför denna uppgift bara syns i detta pop-upp fönster bakom bildrutan "25-åringen" kan vara av utrymmesbrist eller att det bara blev på det sättet. Men en annan fundering som jag själv har är att det hade ökat tvivlet hos lyssnaren om det verkligen var så att denne dansk "var helt oskyldig" som Mats uttalar i detta avsnitt. Alltså om man också tog med det står i detta pop-up fönster:

"Polisen hittade också ett vitt hundhår i baksätet på mannens bil- Helena hade en vit hund"

Hm. Det hade högst sannolikt som jag ser det uppstått en viss problematik...minst sagt att just ha med detta i avsnittet då man har med vad Gabriella säger om denne dansk inte minst - att hon aldrig trodde att han var inblandad. Om jag leker med tanken om jag själv varit reporter och hållit i detta med detta ansvar kan jag se knepigheten att ha med detta i vart fall. Vi vet också att 18-åringen ringde in och vittnade falskt och som han också blev dömd för. För han hade aldrig sett Helena stiga in i EAs bil. 18-årige And*rs L var aldrig på Stadt den kvällen. Men utan det falska vittnets historia så skulle aldrig EA undersökts av polisen heller. Det kan vi vara säkra på. EA frikändes den 5 augusti 1992 alltså då det falska vittnet ljög ihop detta och då kan man ju lätt tro att det var helt självklart att denne dansk inte kunnat vara inblandad. Denna tanke finns ju inte ärligt sagt att det kunde vara så ÄNDÅ. Men polisen släppte inte misstankarna mot denne dansk den 5 augusti 1992 utan först 19930329...VARFÖR???

Det är här man kan observera sin hjärna hur den ställer sig till detta...att det falska vittnet som hittade på i sitt skryt/självhävdelse på festen ÄNDÅ kan ha prickat rätt på en inblandad...Tanken är svindlande. Men som sagts innan så tog ju inte det falska vittnet EA helt ur tomma luften förstås utan han hade blivit hemkörd av EA från Stadt/Mariestad två helger innan försvinnandet och då visste han att han te x var dansk och hur han såg ut, att han hade en beige halvkombibil (Ford Sierra) och att han bl a brukade skjutsa hem tjejer från Stadt på helgerna. När det falska vittnet läser om fallet i media vet han ju att vittnen sett en vit/ljus halvkombibil därav plus att EA just kör hem tjejer/folk från Stadt på helgerna så får det honom att misstänka/fundera om EA. Han prickar ändå rätt på en inblandad som jag ser det och det är lite otroligt minst sagt.

Men, det är ju inte det ENDA som är konstigt i detta fall som vi vet. Ta de två andra misstänkta PR och KM vid sidan om "25-åringen" som presenteras på denna sida. PR ringer upp en nyhetsredaktion och anger sig själv...för att polisen skall utreda honom ordentligt och till slut inse att han är oskyldig!!! Detta är ju också mycket ovanligt och konstigt tilltag som man inte hört talas om förut.

Sedan då detta med KM. Och allt detta är också mycket märkligt att man hittar denne person 6 år(!) senare i sitt material då man öronmärkt detta brovittne- tips fel...Och överhuvudtaget att man då inte heller får bort denne man på ett rimligt sätt från centrum vidare på bron efter Stadts stängning utan att han följaktligen logiskt placeras med Helena vid skogsstigen i Kohagen där allt detta tragiska sedan utspelar sig. Det är en högst rimlig och logisk slutledning inte minst med tanke på hans "hålltider" som han också har att rätta sig efter.
Citera
2026-01-13, 13:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Hur vet man att det är ett hundhår om det inte är analyserat?

Citat:

Citat:
Då tror du att detta som PW och Mats har lagt ut om detta att polisen hittat ett vitt hundhår i EAs bil är bluff av dessa reportrar. Att detta är ett falsarium !? I vilket syfte görs detta då när man säger i denna dokumentär att denne dansk "är helt oskyldig" ? Självklart förstår jag att man säger detta och kan inte kritisera att de gör detta i deras roll där och då. Att PW då som krimreporter med typ daglig kontakt med polisen skulle bränna hela sitt förtroendekapital och karriär på detta ??? NEJ, för fasiken, lägg ner nu. Du vet bättre än så här. Tyvärr verkar dessa dumheter roa dig. Kasta inte bort din kapacitet med sånt här.

Vad jag kan tänka mig om varför denna uppgift bara syns i detta pop-upp fönster bakom bildrutan "25-åringen" kan vara av utrymmesbrist eller att det bara blev på det sättet. Men en annan fundering som jag själv har är att det hade ökat tvivlet hos lyssnaren om det verkligen var så att denne dansk "var helt oskyldig" som Mats uttalar i detta avsnitt. Alltså om man också tog med det står i detta pop-up fönster:

"Polisen hittade också ett vitt hundhår i baksätet på mannens bil- Helena hade en vit hund"
[----]
Min fetning

Jag tror ingenting utan försöker hålla mig till fakta och frågan kvarstår.

Hur kan polisen lämnat uppgifter till PW om ett upphittat hundhår om hundhåret inte är analyserat, och hur vet du IB att det inte är analyserat? Det kanske finns en god anledning till att EA sade till Lotte att: "Man hittade inte ens ett hundhår!"
Citera
2026-01-13, 14:33
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Min fetning

Jag tror ingenting utan försöker hålla mig till fakta och frågan kvarstår.

Hur kan polisen lämnat uppgifter till PW om ett upphittat hundhår om hundhåret inte är analyserat, och hur vet du IB att det inte är analyserat? Det kanske finns en god anledning till att EA sade till Lotte att: "Man hittade inte ens ett hundhår!"

Polisen gav PW uppgifter i samband då när dessa reportrar gjorde denna radiodokumentär 2017. Då kan inte polisen säga till PW och Mats att de hittat ett vitt hundhår i baksätet på den sedan länge avskrivne EAs bil utan att detta verkligen stämmer. Detta är alltså ett faktum att det var så.

Detta hårstrå som hittades i EAs bil 1992 måste de då konstaterat genom analys att detta vita hårstrå var från en hund. Vid denna tid fanns alltså ingen teknik där man kunde få fram vilken hundras det var från. Idag och även under 2017 enligt AI var detta möjligt.

EA frikändes 19920805 av tingsrätten och han avskrevs helt av polisen 19930329. Sedan dess är han helt ute ur bilden och fallit i glömska och därför vad jag helt klart tror så har det heller inte funnits något intresse alls att skicka iväg detta hundhår för analys till NFC sedan dess heller. Jag tror du håller med.

Man kan göra detta nu eller ännu bättre och snabbare - till ett labb i England som svenska polisen anlitar. Om detta vita hårstrå visar sig vara från en samojed så blir det än intressantare än vad det redan är givetvis.

Jag läste lite också med hjälp av AI-läget på Google om det faktiskt kan finnas kvar ett hundhår under golvlist, dörrlist eller kanske bakom element bakom säng i framförallt Helenas rum som kan vara i bra skick. Det kan bevaras under lång tid står det om det skyddas mot fukt och insekter os v . Jag är ingen expert på något sätt men om så kan kanske en direkt dna matchning göras.
Citera
2026-01-13, 19:42
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Polisen gav PW uppgifter i samband då när dessa reportrar gjorde denna radiodokumentär 2017. Då kan inte polisen säga till PW och Mats att de hittat ett vitt hundhår i baksätet på den sedan länge avskrivne EAs bil utan att detta verkligen stämmer. Detta är alltså ett faktum att det var så.

Detta hårstrå som hittades i EAs bil 1992 måste de då konstaterat genom analys att detta vita hårstrå var från en hund. Vid denna tid fanns alltså ingen teknik där man kunde få fram vilken hundras det var från. Idag och även under 2017 enligt AI var detta möjligt.

EA frikändes 19920805 av tingsrätten och han avskrevs helt av polisen 19930329. Sedan dess är han helt ute ur bilden och fallit i glömska och därför vad jag helt klart tror så har det heller inte funnits något intresse alls att skicka iväg detta hundhår för analys till NFC sedan dess heller. Jag tror du håller med.

Man kan göra detta nu eller ännu bättre och snabbare - till ett labb i England som svenska polisen anlitar. Om detta vita hårstrå visar sig vara från en samojed så blir det än intressantare än vad det redan är givetvis.

Jag läste lite också med hjälp av AI-läget på Google om det faktiskt kan finnas kvar ett hundhår under golvlist, dörrlist eller kanske bakom element bakom säng i framförallt Helenas rum som kan vara i bra skick. Det kan bevaras under lång tid står det om det skyddas mot fukt och insekter os v . Jag är ingen expert på något sätt men om så kan kanske en direkt dna matchning göras.

Min fetning

Det fanns visst DNA-teknik 1992 som kunde få fram vilken hundras det upphittade hundhåret var från. DNA har använts i brottsutredningar i Sverige sedan slutet av 1980-talet.

Hundhår skiljer sig avsevärt i struktur mellan olika raser. Ett vanligt mikroskop hade sannolikt kunnat avgöra om det upphittade hundhåret kunde vara från en samojed eller inte.
Citera
2026-01-15, 05:27
Medlem
Seabeers avatar
Undrar vart denna människa ligger begravd? En sjö ? Skogen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in