2026-01-07, 01:18
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Gott Nytt År på er! 🎊🌟
Så skönt att veta att vi är så många som drar åt samma håll
Tänker att nu testar vi fullt ut med fokus på BW. Infångar allt vi har och skickar det vidare till kalla fall. Om vi alla bombar dom med det vi har borde det komma en reaktion... och ett stort förhör av densamme.
Vad tänker du ugglan? Du har varit tyst ett tag. Börjar det brännas?

Nytt År, dax att titta på allt med fräscha ögon!

Hur var det med KMs kläder den natten, vad hade han på sej, ljusa eller mörka?
Vilka solglasögonen hade KM, pilot eller runda?

Jepp, BW ska granskas in i absolut minsta möjliga detaljnivå, att han på ngt sätt har med försvinnandet av Helena att göra är mkt sannolikt, sen vad vet egenligen systrarna?

Både Ugglan & 03an gick på Julledigt vid lunch den 19e dec, men 03an har tydligen firat Jul klart.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2026-01-07 kl. 01:32.
Citera
2026-01-07, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Nytt År, dax att titta på allt med fräscha ögon!

Hur var det med KMs kläder den natten, vad hade han på sej, ljusa eller mörka?
Vilka solglasögonen hade KM, pilot eller runda?

Jepp, BW ska granskas in i absolut minsta möjliga detaljnivå, att han på ngt sätt har med försvinnandet av Helena att göra är mkt sannolikt, sen vad vet egenligen systrarna?

Både Ugglan & 03an gick på Julledigt vid lunch den 19e dec, men 03an har tydligen firat Jul klart.

Kan någon berätta vem BW är eller referera till information om det, tack på förhand.
Citera
2026-01-10, 14:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
Webbsidan som SR raderat är arkiverad, där finns fem förhör länkade.
(Av totalt ??? förhör i utredningen).
https://web.archive.org/web/20240918211224/https://sverigesradio.se/fallethelena

Klicka på länken då och gå ner till de tre misstänkta och klicka på "25 -åringen" 0ch där står det då att man hittade ett vitt hundhår i baksätet i mannens bil.

Detta har jag tryckt på förut men det kan gärna inte poängteras för mycket ställt till raddan av konstigheter som rör denne dansk relaterat till detta försvinnande.

Om det vore spelbart så hade jag helt allvarligt tagit ut 10 lax och satt detta på att detta hundhår var från en samojed. Alltså en sådan hund som Helena hade. Polisen har ju detta kvar men orkar inte ens kolla från vilken hundras detta var från. Vidare kommentar överflödig.

Det är också så märkligt det Erik A sade till Lotte att: "Jag tyckte det var så fint att jag var så noga med bilen på den tiden..." Och: "Man hittade inte ens ett hundhår!" Uppenbarligen var då inte tillräckligt noga med städningen... Fatta då vilken otur EA har med sig själv när han säger detta... Hm. Ja, men tänk på det.

Det är också så här att andelen vita hundar överlag är ju inte så övermäktigt stor direkt. Vad jag inte heller tror så var det inte direkt fler 1992. Men det är också vilka vita hundar som fäller. Pudlar kan vara vanligt men de fäller nästan inte alls. Vilken vit hund är känd för att fälla väldigt mycket om ni söker på AI t e x ? S a m o j e d. Jo, så råkar det vara. I fallet EA snackar vi besvärande omständigheter då detta faktum med detta hundhår adderas till annat märkligt med EA.

Likt en Marjasin så kan vi alltså foga ihop Skövde-Polisens arbete och kartläggning gällande KM och ihop med Mariestads-polisen arbete och kartläggning gällande EA. Dv s inget av detta material är skräp utan högst användbart då båda dessa personer har med detta försvinnande att göra. Dock skall sägas i fallet KM så var han endast ett vittne/närvarande på brottsplatsen uppe i Kohagen.
Senast redigerad av IB03 2026-01-10 kl. 14:47.
Citera
2026-01-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Klicka på länken då och gå ner till de tre misstänkta och klicka på "25 -åringen" 0ch där står det då att man hittade ett vitt hundhår i baksätet i mannens bil.

Detta har jag tryckt på förut men det kan gärna inte poängteras för mycket ställt till raddan av konstigheter som rör denne dansk relaterat till detta försvinnande.

Om det vore spelbart så hade jag helt allvarligt tagit ut 10 lax och satt detta på att detta hundhår var från en samojed. Alltså en sådan hund som Helena hade. Polisen har ju detta kvar men orkar inte ens kolla från vilken hundras detta var från. Vidare kommentar överflödig.

Det är också så märkligt det Erik A sade till Lotte att: "Jag tyckte det var så fint att jag var så noga med bilen på den tiden..." Och: "Man hittade inte ens ett hundhår!" Uppenbarligen var då inte tillräckligt noga med städningen... Fatta då vilken otur EA har med sig själv när han säger detta... Hm. Ja, men tänk på det.

Det är också så här att andelen vita hundar överlag är ju inte så övermäktigt stor direkt. Vad jag inte heller tror så var det inte direkt fler 1992. Men det är också vilka vita hundar som fäller. Pudlar kan vara vanligt men de fäller nästan inte alls. Vilken vit hund är känd för att fälla väldigt mycket om ni söker på AI t e x ? S a m o j e d. Jo, så råkar det vara. I fallet EA snackar vi besvärande omständigheter då detta faktum med detta hundhår adderas till annat märkligt med EA.

Likt en Marjasin så kan vi alltså foga ihop Skövde-Polisens arbete och kartläggning gällande KM och ihop med Mariestads-polisen arbete och kartläggning gällande EA. Dv s inget av detta material är skräp utan högst användbart då båda dessa personer har med detta försvinnande att göra. Dock skall sägas i fallet KM så var han endast ett vittne/närvarande på brottsplatsen uppe i Kohagen.

Tycker du att det var EA:s bil man hade på roadtripen till sjön i Danmark med Helenas kropp i skuffen? Var hunden med då i baksätet? Fick den plats, för det var ju mycket folk med enligt dig? Eller vad är det du försöker påstå med ditt hundhår?
Citera
2026-01-11, 13:41
Medlem
Är det bekant var Helenas (familjens?) hund befann sig under helgen i fråga? Hemma i villan eller med föräldrarna i sommarstugan?
Citera
2026-01-11, 16:37
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Är det bekant var Helenas (familjens?) hund befann sig under helgen i fråga? Hemma i villan eller med föräldrarna i sommarstugan?

Hunden befann sig med föräldrarna i sommarstugan.
Senast redigerad av Sculley 2026-01-11 kl. 16:39.
Citera
2026-01-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Hunden befann sig med föräldrarna i sommarstugan.

Tack. Det vill säga den var inte hemma i stan och hårade ner misstänkta bilar.
Citera
2026-01-11, 19:53
Medlem
Citat:
Tack. Det vill säga den var inte hemma i stan och hårade ner misstänkta bilar.
När jag träffar folk som har hundar som fäller kan jag hitta hundhår på alla möjliga ställen ett halvår efteråt även om jag inte träffat hunden.
Citera
2026-01-11, 21:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmsort2
Tycker du att det var EA:s bil man hade på roadtripen till sjön i Danmark med Helenas kropp i skuffen? Var hunden med då i baksätet? Fick den plats, för det var ju mycket folk med enligt dig? Eller vad är det du försöker påstå med ditt hundhår?

Du är väl inte så otroligt korkad som Banankontrakt att du tror att hunden också måste ha varit med i bilen(!!!) med Helena och gärningsmännen...för att polisen skulle funnit ETT vitt hundhår i EAs bil när de gått igenom den ???

Detta vita hundhår satt i så fall på Helenas klädsel för i helvete...Hur dum får man vara ??? Som jag sade och som alla kan kolla upp så har samojeden dubbel päls och fäller kraftigt. Detta innebär att även om man dammsuger noga sitt hem samt rollar med klisterrulle på kläder i tid och otid så är det ändå mycket stor risk att ett litet hundhår eller två finns på sina festkläder vid utgång. Hundhår kan ju ligga på möbler eller inte minst i en säng och Helena sov ju med hunden som bekant dessutom.

Alltså varför ett vitt hundhår fanns i EAs bil är vad jag starkt tror är att hans bil kan ha använts dagen efter för transport av kroppen neråt Trankärr på Söndagsmorgonen där ett av vittnena Margare*ta H sade sig ha sett en brun Ford Sierra samt med en dekal bak på bilen körandes mycket sakta med tre-fyra oroliga ungdomar i och några tittandes oroligt bakåt på Hertn*ks när de körde bakom denna bil. Det är högst sannolikt därför polisen frågar honom( i protokollet på näst sista sidan längst ner) om han haft något klistermärke vid reg. skylten baktill vilket han svarar nekande på.

Tittar ni i förhöret med "25-åringen" i länken igen ovan som Elgsadel lagt upp så ser ni att:

Efter att EA i första förhöret sagt att han inte kommit ihåg någonting alls från denna helg... så minns han sedan plötsligt väldigt detaljerat att sett videofilmer ensam i sitt hem i andra förhöret med advokaten vid sin sida. I detta förhör som ligger uppe i denna länk alltså så framgår ju det också att han i det förra förhöret även försökt att falskeligen söka ett alibi för just denna tidpunkt då bilen av Trankärrsvittnena siktades alltså på morgonkvisten vid tiden cirka då EA påstått att han varit och ätit frukost hos någon som han i det andra förhöret fick taga tillbaka, "att det måste varit vid ett annat tillfälle då...". EA har alltså inget alibi för denna tid alltså. VARFÖR ville EA falskeligen etablera ett alibi för denna tid på morgonkvisten ? Att han inte "kom ihåg" kan ni glömma för den kvoten att att vi skall gå på detta är redan helt förbrukad kan jag säga. Han har emellertid inget tillfredställande alibi för hela söndagen.

Sedan har vi hans bil som det var bestämt sedan innan att en tjej skulle få låna för att skriva kontrakt på en lägenhet denna speciella söndag men där det helt plötsligt inte gick och hon inte kunde få låna bilen...VARFÖR ? Jo, han och kompisen XXX(P e r. N) skulle tvunget polera bilarna denna dag... Jajemen.

Det står så här te x i början från fjärde stycket på sidan 4 i förhöret uppifrån räknat:

EA(maskat) tillfrågas om de uppgifter som XXXX har lämnat om EAs(maskat) svar när hon frågade var bilen var under eftermiddagen 920614 (min fetning).

EA(maskat) säger på fråga att han inte kommer ihåg att XXXX har frågat detta, då han är osäker på vad han gjorde resten av söndagen(min fetning).

Igen, så drar han det överutnyttjade kortet igen när det passar lögnhalsen. Det är efter detta som EA fyller på i förhöret med denna vals med bilpolerandet på denna söndag. EA understryker också att han inte tvättat(!) bilen innan polerandet heller. Okey...

På Måndagen sedan går EA hem tidigare från jobbet och på Tisdagen sjukskriver han sig resten av veckan då han uppgivet till Lotte i boken att han då sedan drar på semester till södra Jylland för att hjälpa en vän att flytta...Tjenare. EA berättar också för Lotte att han med vänner precis när Helenas försvinnande blev offentligt(innan hans avfärd till Danmark) hade suttit och druckit öl och pratat om hur lätt det hade varit att taga en kropp med färja över till Danmark och köra över tyska gränsen innan ens Helenas försvinnande blivit offentligt. Det är här Lotte gör detta tankeexperiment med kropp över landsgränser.

Jag testade denna ide´ med dumpning i Danmark ett tag och drev det så långt det gick men det höll inte då det inte bara var danskar som var inblandade i detta. Ide´n är väl "out of it" jag vet... Detta har jag sagt att jag kasserat för gott sedan länge.
Senast redigerad av IB03 2026-01-11 kl. 22:02.
Citera
2026-01-11, 22:41
Medlem
Hur vet man att det är ett hundhår om det inte är analyserat?
Citera
2026-01-11, 22:56
Medlem
IB03s avatar
Hur detta vita hundhår har hamnat i EAs baksäte om detta var från Helenas hund vilket jag får en stark anledning att tro så kan det överförts från gärningsmännen när de tagit i Helenas kläder alltså när de burit och förflyttat kroppen och de överförts från hennes kläder till deras kläder och att de sedan satt sig i baksätet på EAs bil.

Att allt detta sker alltså på söndagen. På natten alltså så har man tillfälligt förvarat Helenas kropp någonstans för man hinner inte med att göra allting denna natt. Man har inte alla svar om exakt hur man skall gå tillväga dessa timmar på natten för att Helenas kropp aldrig skall hittas och att man aldrig skall åka fast. Man placerar kroppen någonstans västerut i bushen och det är inte då alls säkert att man redan på natten åker över E20 ens och in ner mot Trankärr. Dessa två stycken ovan är alltså lite hur jag kan tänka mig det hela.

Tänk er nu allt med EA som jag sagt och det är ju bara läsa de han säger i detta förhör som finns upplagt och det finns ännu mer som kan adderas vad kompisen JohLa säger om EA till tidningen Aftonbladet den 18 juli 1992 när EA sitter häktad att : "EA vet vilka/vem GM är men själv är han oskyldig. Men om han ändå är skyldig väntar hämnd..." Att EA var med vänner vid Sjöängen och letande efter Helena på Måndagen... och att de startat en insamlingsfond... Eh???

EA mindes först ingenting alls i det första förhöret men sedan i det andra kan han mycket detaljerat beskriva filmerna han såg denna natt samt filmsekvenser och vad klockan kan ha varit och vadhan gjorde och tänkte innan han somnade ifrån filmen. Dessa filmer "Rovdjuret" och "Terminator" denna natt borde etsat sig fast i minnet om han talade sanning vilket han inte gör. Det heter en satans lögnhals i klarspråk. När EA säger till Lotte varför han inte kunnat vara inblandad i Helenas försvinnande för att han hade sett "Döden på Larvfötter" då...No comments.

Och detta då när han säger på s.57 i E-boken:

"Ja, polisen tog in den. De hittade inte så mycket som ett hundhår! Jag tycker det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden."

Jo, EA man hittade visst ett hundhår ett vitt sådant faktiskt också.

Allt detta är ren otur bara.
Citera
2026-01-11, 23:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel

Webbsidan som SR raderat är arkiverad, där finns fem förhör länkade.
(Av totalt ??? förhör i utredningen).
https://web.archive.org/web/20240918211224/https://sverigesradio.se/fallethelena
Citat:

Det står ju i denna länk från SRs hemsida att polisen hittat ett vitt hundhår i baksätet i "25-åringens" bil. Vad vill du göra med detta ? Skall vi glömma att detta är ett faktum ?

Polisen måste ha detta hundhår kvar. De måste ju kunna göra fortsatta tester med detta hårstrå där de kan konstatera vilken hundras detta är ifrån med dagens dna teknik kan man ju tycka. Om Mariestads-polisen hade haft huvudet någorlunda på skaft hade de ju tagit ett hårstrå från Helenas hund Nita för arkivering och för åtminstone till framtida tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in