Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Men du inser väl att det blir problem här? Kan vi lita på vad KM har sagt till Undevik, då? Det kan vi inte.
Vi kan bryta ner "tog en korv strax efter telefonsamtalet" till "vad är strax efter"? Kan "strax efter" betyda 25 minuter senare? Ja, det kan det faktiskt. Men det stora problemet som uppstår här är ju att om det nu skulle vara korrekt att KM gick till korvkiosken efter det första telefonsamtalet för att köa, köpa korv och äta upp densamma, kan han ju omöjligen ha kunnat haka på Helena mot hemmet! Eller hur?! Om vi då håller fast vid att KM hakade på Helena direkt när hon lämnade torget, kan KM:s uppgift till Undevik om korvköpet efter det första telefonsamtalet omöjligen vara korrekt. Och om KM trots allt gick direkt till korvkiosken efter telefonsamtalet och sedan mötte Henrik vid 03:30, så blir ju den enda rimliga förklaringen att han måste ha uppehållit sig på torget en längre stund.
När det gäller vad KM ska ha sagt till Lotte, finns det trots allt utrymme för tolkningar även där. KM:s påstådda "minnesbilder" kan ju faktiskt vara från just korvkön och torget, men att polisen inte intresserar sig för det. Och "inget som kan bevittnas av andra" skulle kunna betyda att det helt enkelt inte finns någon som i polisförhör har kunnat peka ut KM i korvkön eller på torget. Så kan det faktiskt vara.
Men självklart är ju att det finns uppenbara oklarheter i KM:s utsagor, och den sammantagna känslan är att han döljer något. Men för min del kvarstår möjligheten att KM skulle ha kunnat följa med Helena en bit och sedan vänt tillbaka, gått till korvkiosken och sedan hem. Men självklart är det högintressant att Gabriella ska ha sagt att hon hade fått veta att KM skulle ha varit intresserad av Helena en längre tid. Det förklarar ju hans uppvaktning av Helena på Stadt, att han hjälpte henne att ringa - och att han fanns tillsammans med Helena på trappan när Stadt stängde. Sannolikheten för att KM också hakade på Helena mot hemmet är naturligtvis mycket hög, och allt talar för att brovittnet såg just Helena med KM vid sin sida. Men det är just vad som kan ha hänt sen som vållar mig huvudbry.
Hur vet du att PU inte skulle ha ingått i Helenas bekantskapskrets? Det gjorde han ju, de tränade ju på samma gym. Så: Den av dig efterfrågade kontaktytan är just gymmet! Sedan måste du begripa att det håller inte att bara säga att "så här är det". Det är sämsta sortens argumentationsteknik!
Vi kan definitivt inte lita på vad KM sagt till Fredrik Undevik, han ljög definitivt om att han åt korv efter telefonsamtalet och sedan lomma hem som Undevik sade, absolut lögn. KM hastade efter en ensam gåendes Helena. Vad jag ville säga med detta var att han hittade på detta till Undevik...Skall han då egentligen ätit korv vid ett senare istället d v s efter att han vänt hem från stigen bakom fängelset och att detta var vad som verkligen hände ? Nej.
Han säger
överraskande till Lotte i telefon när hon ringer honom att: "han visst kommer ihåg och har minnesbilder, men det är inget som polisen bryr sig om . Och inget som kan bevittnas av andra." Varför sade han då inte till Lotte förslagsvis vad dessa "minnesbilder" handlade om ? Han kan däremot säga vad han
inte var och gjorde emellertid, att han
INTE var på bron... Hon blir
överraskad som alla andra för det som tidigare har kommunicerats ut från polisen och P4-dok är ju att
han inte minns ett jota vad han gjort efter detta telefonsamtal och fram till mötet med Henrik A i sista backen hem...KM har
inget alibi för denna lucka.
Om KM stod i korvkön vid torget,
HUR vet han då att han
inte har bevittnas av andra ? HUR kan han vara så säker på detta ?! Det han verkligen menar är att han hoppas att ingen sett vad han haft för sig under denna lucka på
1 timma och 15 minuter. Han visste ju dock mycket väl att han mött ett sällskap(brovittnets sällskap) vid bron som sett dem där och detta kan han varit rädd för. Andningspausen för denna rädsla blev sex år dock...
NEJ, aldrig att KM vände om bakom fängelset.
Jag ger dig en obehaglig insikt i detta och det är att Helena brukade vanligtvis efter en festnatt
om inte helt uteslutande gå på den upplysta gångbanan rakt fram bredvid Marieforsleden och det måste funnits en
orsak till att hon med sällskap valde att gå denna
mörka stig över ängen mitt i natten istället och det tror jag är den bil med GM i som stod på Kungsgatan vid teatern till och erbjöd Helena skjuts hem som hon nekade och att hon även ville skaka av sig då denna bil som då ej kan följa efter ner på denna stig.
Det är detta varför ingen sett en Helena gåendes efter bron.
Det är i detta pulsen stiger markant och det börjar bli otäckt nära sanningen om denna hemgång.