2024-09-11, 12:47
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vilken bil hade BW? Kan han möjlighen ha haft tillgång till en liten vit bil när det väl begav sej juni -92?

Allt om den mannen är höljt i dunkel, för han behöver inte kollas då han liknas vid Jesus själv så därför är han garanterat oskyldig.

Citera
2024-09-11, 13:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Svar till RFT på förra sidan.
(Det är riktigt att vi aldrig hört detta. Och det är ju så att utredare och åklagare inte går ut med allt i media. Det är ju allmänt känt. ”Av utredningstekniska skäl kan vi inte säga mer”.

Därför måste vi i alla fall ta höjd för att det fanns misstankar om familjens inblandning. Att man inte yppat något till media, beror naturligtvis inte på hänsyn till familjen (inför lagen är alla lika) utan på att man inte vill dra igång rykten.)

Jag väntade på det ...

Och du tror att det inte skulle ha märkts om hemmet hade varit föremål för misstanke och utredning? Avspärrningar? Hur var det med CL? Fullt pådrag överallt!

Men jag kan hjälpa dig med att det "inifrån" är så att hemmet och Ulrika aldrig har varit misstänkta. Nöjer du dig?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-11 kl. 13:35.
Citera
2024-09-11, 15:23
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och du tror att det inte skulle ha märkts om hemmet hade varit föremål för misstanke och utredning? Avspärrningar? Hur var det med CL? Fullt pådrag överallt!

Men jag kan hjälpa dig med att det "inifrån" är så att hemmet och Ulrika aldrig har varit misstänkta. Nöjer du dig?

Jag blir mer och mer imponerad av dej fru/frk Uggla, dels VET du att Helena ej gick på stigen som varit uppe i tråden, sedan VET du att hon inte kom hem, nu VET du "inifrån" att hemmet och Ulrika aldrig någonsin varit misstänkta av Polisen.

Men bara din sista meningen säger ju isf allt om Polisens arbete med fallet, att inte överhuvudtaget misstänkta de närmsta vid ett liknade fall är tjänstefel!

Dock är väl det helt i linje med din fanatiska jakt på KM och att du omedelbart sopar rent framför hemmet så fort ngt bara yppas om det.

By the way:
- Hade BW en liten vit bil?
Citera
2024-09-11, 16:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Men bara din sista meningen säger ju isf allt om Polisens arbete med fallet, att inte överhuvudtaget misstänkta de närmsta vid ett liknade fall är tjänstefel!

Man måste ju inledningsvis ha tittat på om orsaken till försvinnandet kunde härledas till något i hemmet.
Citera
2024-09-11, 16:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag blir mer och mer imponerad av dej fru/frk Uggla, dels VET du att Helena ej gick på stigen som varit uppe i tråden, sedan VET du att hon inte kom hem, nu VET du "inifrån" att hemmet och Ulrika aldrig någonsin varit misstänkta av Polisen.

Dock är väl det helt i linje med din fanatiska jakt på KM och att du omedelbart sopar rent framför hemmet så fort ngt bara yppas om det.

By the way:
- Hade BW en liten vit bil?
Det har tidigare framgått att han hade en vit Opel, som han körde den aktuella kvällen.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Citera
2024-09-11, 18:14
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har tidigare framgått att han hade en vit Opel, som han körde den aktuella kvällen.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Intressant! Citat ur det inlägget:

"Angående diskussionen om B.W så var jag på samma förfest som honom den kvällen Helena försvann.
Som jag även berättade för polisen så drack B.W öl plus att han körde från festen i en vit opel."
Citera
2024-09-11, 21:06
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men du inser väl att det blir problem här? Kan vi lita på vad KM har sagt till Undevik, då? Det kan vi inte.

Vi kan bryta ner "tog en korv strax efter telefonsamtalet" till "vad är strax efter"? Kan "strax efter" betyda 25 minuter senare? Ja, det kan det faktiskt. Men det stora problemet som uppstår här är ju att om det nu skulle vara korrekt att KM gick till korvkiosken efter det första telefonsamtalet för att köa, köpa korv och äta upp densamma, kan han ju omöjligen ha kunnat haka på Helena mot hemmet! Eller hur?! Om vi då håller fast vid att KM hakade på Helena direkt när hon lämnade torget, kan KM:s uppgift till Undevik om korvköpet efter det första telefonsamtalet omöjligen vara korrekt. Och om KM trots allt gick direkt till korvkiosken efter telefonsamtalet och sedan mötte Henrik vid 03:30, så blir ju den enda rimliga förklaringen att han måste ha uppehållit sig på torget en längre stund.

När det gäller vad KM ska ha sagt till Lotte, finns det trots allt utrymme för tolkningar även där. KM:s påstådda "minnesbilder" kan ju faktiskt vara från just korvkön och torget, men att polisen inte intresserar sig för det. Och "inget som kan bevittnas av andra" skulle kunna betyda att det helt enkelt inte finns någon som i polisförhör har kunnat peka ut KM i korvkön eller på torget. Så kan det faktiskt vara.

Men självklart är ju att det finns uppenbara oklarheter i KM:s utsagor, och den sammantagna känslan är att han döljer något. Men för min del kvarstår möjligheten att KM skulle ha kunnat följa med Helena en bit och sedan vänt tillbaka, gått till korvkiosken och sedan hem. Men självklart är det högintressant att Gabriella ska ha sagt att hon hade fått veta att KM skulle ha varit intresserad av Helena en längre tid. Det förklarar ju hans uppvaktning av Helena på Stadt, att han hjälpte henne att ringa - och att han fanns tillsammans med Helena på trappan när Stadt stängde. Sannolikheten för att KM också hakade på Helena mot hemmet är naturligtvis mycket hög, och allt talar för att brovittnet såg just Helena med KM vid sin sida. Men det är just vad som kan ha hänt sen som vållar mig huvudbry.

Hur vet du att PU inte skulle ha ingått i Helenas bekantskapskrets? Det gjorde han ju, de tränade ju på samma gym. Så: Den av dig efterfrågade kontaktytan är just gymmet! Sedan måste du begripa att det håller inte att bara säga att "så här är det". Det är sämsta sortens argumentationsteknik!

Vi kan definitivt inte lita på vad KM sagt till Fredrik Undevik, han ljög definitivt om att han åt korv efter telefonsamtalet och sedan lomma hem som Undevik sade, absolut lögn. KM hastade efter en ensam gåendes Helena. Vad jag ville säga med detta var att han hittade på detta till Undevik...Skall han då egentligen ätit korv vid ett senare istället d v s efter att han vänt hem från stigen bakom fängelset och att detta var vad som verkligen hände ? Nej.

Han säger överraskande till Lotte i telefon när hon ringer honom att: "han visst kommer ihåg och har minnesbilder, men det är inget som polisen bryr sig om . Och inget som kan bevittnas av andra." Varför sade han då inte till Lotte förslagsvis vad dessa "minnesbilder" handlade om ? Han kan däremot säga vad han inte var och gjorde emellertid, att han INTE var på bron... Hon blir överraskad som alla andra för det som tidigare har kommunicerats ut från polisen och P4-dok är ju att han inte minns ett jota vad han gjort efter detta telefonsamtal och fram till mötet med Henrik A i sista backen hem...KM har inget alibi för denna lucka.

Om KM stod i korvkön vid torget, HUR vet han då att han inte har bevittnas av andra ? HUR kan han vara så säker på detta ?! Det han verkligen menar är att han hoppas att ingen sett vad han haft för sig under denna lucka på 1 timma och 15 minuter. Han visste ju dock mycket väl att han mött ett sällskap(brovittnets sällskap) vid bron som sett dem där och detta kan han varit rädd för. Andningspausen för denna rädsla blev sex år dock...

NEJ, aldrig att KM vände om bakom fängelset. Jag ger dig en obehaglig insikt i detta och det är att Helena brukade vanligtvis efter en festnatt om inte helt uteslutande gå på den upplysta gångbanan rakt fram bredvid Marieforsleden och det måste funnits en orsak till att hon med sällskap valde att gå denna mörka stig över ängen mitt i natten istället och det tror jag är den bil med GM i som stod på Kungsgatan vid teatern till och erbjöd Helena skjuts hem som hon nekade och att hon även ville skaka av sig då denna bil som då ej kan följa efter ner på denna stig. Det är detta varför ingen sett en Helena gåendes efter bron. Det är i detta pulsen stiger markant och det börjar bli otäckt nära sanningen om denna hemgång.
Senast redigerad av IB03 2024-09-11 kl. 21:11.
Citera
2024-09-11, 21:24
Medlem
Citat:
Intressant! Citat ur det inlägget:

"Angående diskussionen om B.W så var jag på samma förfest som honom den kvällen Helena försvann.
Som jag även berättade för polisen så drack B.W öl plus att han körde från festen i en vit opel."

gå hårt på BW nu så har vi lösningen
Citera
2024-09-11, 22:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Detta är en liten detalj som gått mig lite förbi...hm. Mycket underligt ändock då jag sett inledningen utan att jag tänkt på det flera gånger med GW och Tilde och Jesper från 2018, TV4 då det framgår tydligt i klippet att cykelbanan var dragen på den västra sidan om Ekuddenvägen . Detta betyder ju att cykelvägen som gick förbi Helenas hem och ut mot Marieholsmleden måste anslutit med denna tidigare västra gång/cykelväg, det blev då som obruten slinga/loop runt Kohagen.

På den östra sidan var då bara detta höga gula gräs och träd längre bort. Att parkera bilen snett in i detta höga gräs och med bilen på sned på vägens östra och då högra sida känns helt fel, nej. Alltså in på denna äng som det fanns en stig på som ledde upp i jämnhöjd med den skogsstig som gick genom Kohagen och mynnande ut vid Lekplatsen.

Detta förklarar ju då mycket väl att denna bil som väntande in detta par inte på något sätt behövde stå rakt på vägen utan högst troligt stod på denna nu rivna västra cykelbana eller då lite på den gräsremsa mellan cykelbanan och Ekuddenvägen med ena hjulparet förslagsvis. Man körde alltså över till den vänstra och västra sidan och parkerade bilen med nosen åt norr. Stod man här så kunde man även snabbt nå bilen och dra efter bråket som slutade i mord. Igen då brukande av cykelvägar i just detta område. Upphämtning av kroppen senare, Gatstens vittne tidigare samt Carina-bilen senare om man vill.

Jag tar med mig detta igen för att GMs bil bör alltså ha stått och väntat in Helena på cykelbanan nära skogsstigen då. Jag ser på detta klipp igen med GW, Tilde och Jesper från 2018, TV4 och går in in på kugghjulet högst upp till vänster och sänker uppspelningshastigheten för att hinna med att se bättre detaljer kring denna cykelbana i denna snabba kamerasvepning. Sculley, du kanske vill lägga upp denna också ? Jag ser alltså då att de inte finns någon gatubelysning alls kring denna cykelbana eller vid själva Ekuddenvägen. Bara dessa höga telestolpar för den fasta telefonin. Stod GM här denna tid på natten med bilen så syntes de inte så tydligt. Sedan ser att längre åt söder så finns det mer träd som skyler, de kan till och med stått där och lurpassat i skydd med uppsikt över denna cykelbana då och rulla fram när detta par kommer upp mot skogsstigens början.

Det är ändå så här att det blir VÄL slumpartat om GM skall just precis dyka upp här med bilen i rättan stund och se detta par komma upp från stigen på ängen och gå de få meter över Ekuddenvägen in mot denna skogsstig OCH att de skall då köra upp till dem där och börja konfrontera dem där av någon anledning UTAN att de först sett Helena i god tid på Kungsgatan och inlett en kontakt om hemskjuts där de fick nobben (besvikelse, svartsjuka mm) och att de sedan hade uppsikt då över Helena på bron och sedan att paret vek ner höger ner på stigen emellan fängelset och ån. Att de då visste vart Helena var på väg och vart hon skulle med denna manöver.

Det måste funnits en uppbyggnadsfas för vrede och svartsjuka och att vad jag tror efter detta nekande av Helena så får hon en obehagskänsla att dessa personer i bilen inte skall lämna dem ifred och därför viker Helena och KM av efter bron på denna stig. GM bakom rullar sakta efter och ser att detta par viker av där och vet vart Helena bor och vart detta par är på väg. Det är exakt på detta sätt det här går till och varför. Vi är otäckt nära här, jag säger bara detta.
Citera
2024-09-11, 22:48
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det är exakt på detta sätt det här går till och varför. Vi är otäckt nära här, jag säger bara detta.

Om du anser dig ha lösningen, meddela polisen.
Citera
2024-09-11, 23:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Man måste ju inledningsvis ha tittat på om orsaken till försvinnandet kunde härledas till något i hemmet.

Såklart att polisen gjorde det. Som jag har skrivit tidigare: Polisen sökte noggrant igenom huset samt höll ingående förhör med Ulrika - men utan att hitta något konstigt. Hemmet och Ulrika är "clear".
Citera
2024-09-11, 23:26
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Vi är otäckt nära här, jag säger bara detta.

Kan inget annat än 😂😂😂😂😂😂!
Vi, vilka är vi, menar du Mästerdetektiverna IB och Uggla?

Ett stort problem herr IB är ju att Helena till 99% åkte bil från Stadt och då även mötte sina banemän direkt där utanför.

BW är absolut huvudmisstänkt, sedan hur färden gick, om Helena nästan kom hem eller inte är frågan, samt vem hjälpte honom? Denna Engelsman ligger nog mkt nära till hands som medhjälpare, BW är väl officiellt även den siste att pratat med Helena, mkt passande för honom. En annan sak är ju även att denna Engelsman lär ha lämnat Mariestad och även Sverige vilket även innebär att inget läcker ut.

Jag tar och slår till med:
"Vi är otäckt nära här, jag säger bara detta."
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-09-11 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in