2023-10-09, 21:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Tack. I artikeln nämns det även att EA bodde hos sin flickvän en bit utanför stan. Samtidigt står det att hon flyttade ifrån honom två dagar efter försvinnandet. Bodde de på två ställen kanske.

En annan sak jag läste är artikeln under den där Johnny intervjuas, där de har pratat med EA:s pappa. Han nämner att EA har en lillebror som också bodde i Mariestad vid den här tiden, det var genom honom som EA:s pappa fick reda på vad som hänt. Var bodde lillebrorsan då tro?

Kvasta-Saras länk igen:
https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET

Min fetning.

Kan det verkligen då blivit rätt i tidningen att ErAn hade en lillebror i stan också vid tiden för försvinnandet ? Borde det inte ha varit den ett år äldre O*le boendes i Töreboda som menats ?
Citera
2023-10-09, 22:19
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mycket svårt att göra en sammanfattning eftersom den naturligtvis blir präglad av vad man själv tycker är intressant.

Bland artiklarna fanns en med bild på JohLa med vad som kan vara pioltglasögon. Där hävdar han att EA var med vänner i stort sett hela tiden och därför inte skulle ha kunnat röva bort Helena. Men har han ändå gjort det så skall han få stryk, eller något i den stilen. Problemet där är att JohLa säger sig gå hem från Stadt till en flickvän så tidigt som 23:00. För Propparn gör det JohLa som intressant som gärningsman eftersom JohLa uppenbart ljuger på vissa punkter. JohLa placerar dessutom EA med flickvän på Stadt.

En annan artikel med en okänd person placerar EA med vänner. På måndagen skall de ha varit på Sjöängen där EA letat efter Helena. EA skall även ha samlat in pengar till fonden med belöning för den som hittar Helena. Åldern på denna person som intervjuas gör att det kan tänkas att det är JohLa även i den intervjun.

En annan artikel innehöll PW och hennes systrar där de berättar att PW:s syster var en av de sista att tala med Helena. De talade om att dela taxi, lite märkligt eftersom de bor åt olika håll... Men å andra sidan skulle en taxi först ha kunnat åka till Helena och sedan till HJ, som då står för hela beloppet för en plånbokslös Helena, så det är ju inte omöjligt...

Någon artikel jag letade upp visade namn på bartendern på Stadt som nämnde vattenincidenten där Helena gav sitt vatten till två män, som spanat in Helena. Han menade att de var definitivt svenska. Han säger också att Helena var en av de sista att gå. Tyvärr framgick det inte om det var från baren eller från Stadt. I det senare fallet säger det något om när Helena gick. Var hon sent ut stör det tidsschemat och kan förklara varför ingen såg henne gå in i bil. Beträffande att de två männen var svenska så skall man betänka att bartendern inte nödvändigtvis talat med båda männen och den ene kan tala flytande svenska såsom uppvuxen i Sverige även om han heter Larsen i efternamn.

Någon artikel ger intryck av att minst två personer sett Helena gå in i bil. Jag fick dock intrycket av att identifikationen var på två olika platser, vilket tyder på att en av dem är felaktig. Polisen eftersökte även fler identifikationer.

En annan sak som framgick av en artikel var att polisen talat med EA:s vänner på ett... vet inte exakt ord, men säg "strategiskt" sätt som inte skulle väcka misstankar. De kunde då konstatera att EA ljög.

Detta är min sammafattning. Tydlingen var det pga corona-krisen som kungliga biblioteket gjorde ett tillfälligt avtal som släppte in kreti och pleti till 31/5.

För min del tycker jag väl att artiklarna gav viss input i form av att JohLa verkar vilja förse EA med alibi men på ett korkat sätt. EA själv säger saker som inte går ihop med JohLa:s uppgifter.

Dessutom är det så att polisen säger att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners. Hans vänner kan bara uttala sig om hans deltagande på festen på Bråtenvägen c:a 90. Dessa uppgifter fattar jag som de är bekräftade. Jag vet dessutom på annat sätt att EA faktiskt var med på festen. EA:s vänner kan däremot inte säga något om hur EA eventuellt kört på stan, åtminstone gäller det vännerna på XXX:s fest. Möjligtvis är det finnen, som EA talar om i förhöret, som teoretiskt skulle förneka att han träffat EA den 14:e och bekräftat hur EA kört under natten. Generellt är EA:s uppgifter om finnen och bilpoleringen mycket suspekta.

En artikel var med EA:s dåvarande flickvän, som säger att EA skjutsat hem "Malin" från festen, dvs hans tidigare flickvän som tycks bo i en trappuppgång intill EA:s. Flickvännen skiljer sig på den punkten från JohLa, som placerar EA på Stadt, men stämmer med EA:s egna uppgifter. Jag är inte helt hundra på f.d. flickvännens namn, mer än att hon har ett namn på fem bokstäver....

Att EA ljuger är så uppenbart, men jag har lite svårt för att få in JohLa som medskyldig, som Propparn tänker sig. Dessutom vill ju folk få in KlMa på ett hörn.... Det blir en väldigt stor konspiration till slut...

Det för mig viktigaste med artiklarna var att de gjorde att jag tittade närmare på XXX:s fest och insåg att XXX bodde närmast mitt emot Bråtenvägen 70, vilket ger en koppling mellan Loudamus uppgifter och EA:s lögnaktiga beskrivning av nattens händelser.

Tyvärr puttar det mig i riktning att jag inte kan uttala mig utan att göra mig skyldig till förtal och jag har funderat på att sluta skriva i tråden. Min personliga uppfattning är dock att EA saknar alibi för hela söndagen och om någon möjligtvis ger honom alibi för bilpoleringen så är det PeNi och inte XXX.

Jag undrar även om det är sant att vännerna var på Sjöängen på måndagen och letade efter Helena. Det känns som för tidigt med tanke på att tidningarna skrev om fallet först på måndagen och att JohLa, EA med vänner söker redan på måndagen på en helt annan plats. Det känns inte rätt... JohLa är dessutom antagligen en viktig pusselbit i utpekandet av Pilot så tankarna i tråden att koppla Pilot till danskarna känns helfel det också.

När man läser protokollet med EA skall man för övrigt tänka på att alla flicknamn på tre bokstäver inte nödvändigtvis är kvinnor med tre bokstäver i namnet. Vissa som heter Maria kallas ju för Mia, åtminstone om de är från Sverige, men kanske även om de är från Danmark, men vanliga förnamn bland kvinnor gör ju att de ibland uppträder två tillsammans på samma fest, och om två Maria är med på samma fest kan någon som inte är med på festen missförstå vilken Maria som avses om han själv inte var med...

Det är ju så här att om vi skall försöka att ringa in de som satt i denna bil vid Trankärr, så många som fyra personer och danska sådana enligt mig, som har med försvinnandet att göra så blir faktiskt den starkaste kandidaten för mig och person nummer fyra: JohLa , boendes på Lockerudsvägen 69.

Detta letande vid Sjöängen och insamlingsfond...det stinker. Sorry. Att han redan skulle ha gått hem från 23:00 ,då har man ju precis kommit dit ju... Nej, det blir tvivelaktigt intryck plus att han vill "täcka upp" för EA och försöka att "hjälpa" honom med att ge han någon form av alibimöjligheter. Hmm.
Citera
2023-10-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du är en av dem som jag har väntat på skulle komma in i tråden och attackera mig - något som du har gjort så många gånger tidigare. Förutsägbart så det förslår.

Men också du vet att jag frågade DisappointedTuna hur han menar att PK skulle ha hunnit befinna sig i Kohagen när han hade alibi i stadsparken efter det att Stadt hade stängt, då när invandrarna kom.
Så fort som DisappointedTuna lägger fram sin teori, ska jag svara honom. DisappointedTuna har bollen.

I övrigt ska du läsa min användarsignatur. De två första meningarna och den sista meningen är särskilt viktiga. Läs gärna flera gånger. Ta hjälp om du inte förstår.
Din signatur är ju en lögn,neller så har du väldigt dålig självinsikt som tror att du står för fakta när du i själva verket hela tiden läser väldigt dåligt vad andra skriver eller menar och hela tiden misstolkar vad som står

Nej, jag tänker inte lägga ut någon teori som bygger på ditt antagande att PK talar sanning när jag flera gånger svarat dig att jag tvivlar på att allt det där du påstår är sant...
"Smokes and mirrors"
Det är inte svårt att plantera för en, två eller flera fulla människor att man varit där en viss tid, de har helt enkelt ingen koll.

Länken tack!

Om du inte kan bidra med en länk bevisar detta bara att du antingen misstolkat något, eller att du sitter och hittar på
Senast redigerad av DisappointedTuna 2023-10-09 kl. 22:33.
Citera
2023-10-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Du gav Ugglan en sista chans att presentera en länk till inlägget där PU erkänner rivsår. Föga förvånande kom det inte någon länk. Ugglan kommer bara med en massa undanflykter, som att du ska svara först för att slippa från denna svåra sits hon? har satt sig i. Så trots att du har svarat så uteblir den efterfrågade länken.

Precis som du skrev i något inlägg, som verkar vara raderat, så kommer en eventuell länk innehålla något som Ugglan misstolkat, eller rättare sagt valt att misstolka. Det är så Ugglan arbetar. Välja att misstolka för att sedan göra det till trådsanningar.

När det gäller att PK lika gärna kan vara GM håller jag helt och hållet med dig. Inte minst efter det han skrev 2012

Kvasta-Sara reagerade på detta fler år senare.

Givetvis kom Ugglan in och tyckte att det nog inte var så konstigt att komma ihåg en enskild detalj och att det sannolikt var "fiskenätet" som stack ut.

Jag är av en annan åsikt. Vad kan ha gjort att PK efter 20 år fortfarande minns vad Helena hade på sig? En random tjej på Stadt den kvällen, en tjej bland många andra tjejer, samma tjej som senare försvann. Vad är det som gjort att det fastnat så hårt på PK:s näthinna att han fortfarande 20 år senare minns hur hon var klädd? Värt att fundera över.

PU har vid några tillfällen tydligt sagt att PK inte var på Stadt den kvällen. PK säger att han var där och att det finns massor av vittnen till det, men har vi sett till något av dessa påstådda vittnen? Så var PK på Stadt eller ljuger han.

Det finns en annan person i tråden som inte verkar ha koll på sig själv och inte veta om han var på Stadt eller inte. Återkommer kanske till detta vid ett senare tillfälle.
Om inte annat placerar han ju sig själv närmare HA både i plats och tid än PU.

Att PK dessutom som påstår sig varit så packat att polisen fick köra hem honom kommer ihåg såna detaljer, samtidigt som han ändrar sig otaliga gånger, om, och var och när han sett PU veckorna efter, verkar klart motsägelsefullt.

Nej, jag är inte förvånad, jag tror inte inlägget finns, PU har dock svarat på påståendet, men vilken normal människa som helst förstår att detta inte är ett "erkännande" utan snarare ifrågasättande av påståendet
Senast redigerad av DisappointedTuna 2023-10-09 kl. 22:31.
Citera
2023-10-10, 08:36
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Du är en av dem som jag har väntat på skulle komma in i tråden och attackera mig - något som du har gjort så många gånger tidigare. Förutsägbart så det förslår.

Sött av dig att vänta på mig. Trodde nog att jag var en av dem som du väntade på. Undrar vem eller vilka mer du väntar på? Attackera är kanske till att ta i. Skulle hellre kalla det att ifrågasätta dig. Du är helt klart besatt av PU. Frågan är varför?

Citat:
Men också du vet att jag frågade DisappointedTuna hur han menar att PK skulle ha hunnit befinna sig i Kohagen när han hade alibi i stadsparken efter det att Stadt hade stängt, då när invandrarna kom.
Så fort som DisappointedTuna lägger fram sin teori, ska jag svara honom. DisappointedTuna har bollen.

Så löd inte din frågeställning till DisappointedTuna. Läs om, läs rätt! DisappointedTuna har svarat mer än en gång på din ursprungliga frågeställning och nu är bollen passad till dig, så det är dags att leverera länk eller citat.

Citat:
I övrigt ska du läsa min användarsignatur. De två första meningarna och den sista meningen är särskilt viktiga. Läs gärna flera gånger. Ta hjälp om du inte förstår.

För det första så bestämmer inte du vad jag ska eller inte ska. För det andra så har jag läst din signatur. Jag kan bara konstatera att du har höga tankar om dig själv men att du inte lever upp till dem.

Sen måste jag fråga dig om det meddelande du säger dig ha fått från PK och som du klistrade in i ett inlägg. Egentligen skulle det ju knappast vara något som hindrade dig från att själv plita ihop det med ledning av vad PK skrivit i tråden och sedan säga att det kom från PK. Nu tror jag kanske inte att det är vad som hänt, men har du möjlighet att lägga upp det så man ser att det är E-post från PK?
Citera
2023-10-10, 09:10
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nu är det väl inte helt säkert att PK minns helt rätt vad gäller Hs klädsel. Han kan även ha sett och/lr hört uppgifter om detta från annat håll. Sedan är ju inte Helena riktigt att jämställa med en random tjej, hon försvann samma natt o detta kan kanske ha gjort att PK kunde minnas iaf delar av hennes klädsel.

I övrigt är det som vanligt svårt att veta vad man ska tro då så mycket uppgifter kommer från andra, tredje, fjärde,,,,, hand,.och inte sällan från anonyma flashbackskribenter. Vad är sant och inte. Gör ju att det ofta går att med lite fantasi modellera fram hyfsat trovärdiga scenarios med olika personer inblandade. Framgår med all önskvärd tydlighet i tråden.

Av samma orsak, dvs brist på kalla ovedersägliga fakta, sä kan det vara svårt att med säkerhet avskriva "misstänkta" personer. Personligen känner jag mig inte helt säker på att någon av de flitigast diskuterade möjliga GMs är vare sig skyldiga lr oskyldiga. Gäller förövrigt även de gubbar som är mest på tapeten nu, PU, EA, PN.

Nu var det inte mig du citerade men jag svara ändå. Jag håller inte med dig i det jag fetmarkerat.

Låt oss anta att du går ut på ett dansställe där du träffar/ser, låt oss säga 50 tjejer. På natten försvinner en av dessa 50. Skulle du då komma ihåg delar av hennes klädsel? Om svaret är ja så måste du ju komma ihåg delar av allas tjejernas klädsel eftersom du där och då inte har en aning om att någon kommer att försvinna.

Så personligen anser jag att Helena vid den tidpunkten på Stadt är en random tjej.
Citera
2023-10-10, 21:31
Medlem
Citat:
Nu var det inte mig du citerade men jag svara ändå. Jag håller inte med dig i det jag fetmarkerat.

Låt oss anta att du går ut på ett dansställe där du träffar/ser, låt oss säga 50 tjejer. På natten försvinner en av dessa 50. Skulle du då komma ihåg delar av hennes klädsel? Om svaret är ja så måste du ju komma ihåg delar av allas tjejernas klädsel eftersom du där och då inte har en aning om att någon kommer att försvinna.

Så personligen anser jag att Helena vid den tidpunkten på Stadt är en random tjej.

Han kanske tyckte hon var snygg?
Om jag ser en kille jag tycker är snygg, ful, konstig eller något annat utmärkande kan jag lätt komma ihåg hans klädsel - minns inte någon annans kläder.
Inte omöjligt att han minns hennes kläder.
Citera
2023-10-10, 23:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Din signatur är ju en lögn,neller så har du väldigt dålig självinsikt som tror att du står för fakta när du i själva verket hela tiden läser väldigt dåligt vad andra skriver eller menar och hela tiden misstolkar vad som står

Nej, jag tänker inte lägga ut någon teori som bygger på ditt antagande att PK talar sanning när jag flera gånger svarat dig att jag tvivlar på att allt det där du påstår är sant...
"Smokes and mirrors"
Det är inte svårt att plantera för en, två eller flera fulla människor att man varit där en viss tid, de har helt enkelt ingen koll.

Länken tack!

Om du inte kan bidra med en länk bevisar detta bara att du antingen misstolkat något, eller att du sitter och hittar på

Självklart är min signatur en lögn ...

Jag bad dig inte att lägga ut en teori som skulle bygga "mitt antagande att PK talar sanning", utan jag bad dig att lägga ut en teori som bygger på att du menar att PK ljuger. Hur skulle han ha hunnit? Hur skulle det ha gått till? Förklara. Alla väntar.

Jo, det är mycket svårt att "plantera för en, två eller flera fulla människor att man varit där en viss tid, de har helt enkelt ingen koll", eftersom PK tillsammans med just de två andra personerna intervjuades i TSL av Bj*örn J*ansson. Det är din våta dröm att de andra två skulle ha ställt upp i tidningen utan att kunna styrka/minnas vad som hände efter det att Stadt hade stängt.

Så fort du har presenterat din teori, ska jag svara på din fråga. Men tills dess att du svarar, är jag klar här.
Citera
2023-10-10, 23:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Sött av dig att vänta på mig. Trodde nog att jag var en av dem som du väntade på. Undrar vem eller vilka mer du väntar på? Attackera är kanske till att ta i. Skulle hellre kalla det att ifrågasätta dig. Du är helt klart besatt av PU. Frågan är varför?

Så löd inte din frågeställning till DisappointedTuna. Läs om, läs rätt! DisappointedTuna har svarat mer än en gång på din ursprungliga frågeställning och nu är bollen passad till dig, så det är dags att leverera länk eller citat.

För det första så bestämmer inte du vad jag ska eller inte ska. För det andra så har jag läst din signatur. Jag kan bara konstatera att du har höga tankar om dig själv men att du inte lever upp till dem.

Sen måste jag fråga dig om det meddelande du säger dig ha fått från PK och som du klistrade in i ett inlägg. Egentligen skulle det ju knappast vara något som hindrade dig från att själv plita ihop det med ledning av vad PK skrivit i tråden och sedan säga att det kom från PK. Nu tror jag kanske inte att det är vad som hänt, men har du möjlighet att lägga upp det så man ser att det är E-post från PK?

Det är precis det som jag har frågat: Hur DisappointedTuna menar att PK skulle ha hunnit vara gärningsmannen och hur det skulle ha gått till. Bara skippa det där löjliga kompisrövslicket.

Ok, jag skulle inte leva upp till mina "höga tankar om mig själv". Du känner mig, alltså? Knappast.

Min fetning: Läs min användarsignatur. Jag fabricerar inte.

Jag har aldrig nämnt något om e-post. Snacka om att fabricera ...
Citera
2023-10-10, 23:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Han kanske tyckte hon var snygg?
Om jag ser en kille jag tycker är snygg, ful, konstig eller något annat utmärkande kan jag lätt komma ihåg hans klädsel - minns inte någon annans kläder.
Inte omöjligt att han minns hennes kläder.

Exemplet av Sunset är osedvanligt dåligt (ingen kritik mot flodafloda). Det handlar inte om att träffa 50 random tjejer och komma ihåg någon detalj av respektives kläder. Det handlar om att PK träffade en tjej som han kände till - eller som hans tjej kände väl, för att vara korrekt. (Ja, ni vet: Att hålla sig till sanningen ... ) Faktum är att PK behöver inte ens själv ha sett eller kommit ihåg hur Helena såg ut även om han själv påstår det, det kan räcka med att SE talade om för honom vilka kläder Helena hade på sig för att han skulle "minnas det". Tjejer har som bekant bättre koll på sådant här än vad killar har.

Men för att extra tydligt förklara för ett par tråddeltagare med ovanligt dålig läsförståelse och/eller minneskapacitet: Jag har flera gånger ifrågasatt om PK har sagt allt. Jag har tydligt ventilerat min farhåga om att han skulle ha kunnat utelämna viss information. Det faktum att PK kan ha väntat så länge som till 1997 innan han kontaktade polisen, kan tyda på att han var rädd för lagen om brott mot griftefriden - som preskriberades just 1997. Jag kan inte utesluta att PK skulle ha kunnat vara inblandad i eftermälet. GICK DET IN NU???
Citera
2023-10-11, 06:58
Medlem
Citat:
Självklart är min signatur en lögn ...

Jag bad dig inte att lägga ut en teori som skulle bygga "mitt antagande att PK talar sanning", utan jag bad dig att lägga ut en teori som bygger på att du menar att PK ljuger. Hur skulle han ha hunnit? Hur skulle det ha gått till? Förklara. Alla väntar.

Jo, det är mycket svårt att "plantera för en, två eller flera fulla människor att man varit där en viss tid, de har helt enkelt ingen koll", eftersom PK tillsammans med just de två andra personerna intervjuades i TSL av Bj*örn J*ansson. Det är din våta dröm att de andra två skulle ha ställt upp i tidningen utan att kunna styrka/minnas vad som hände efter det att Stadt hade stängt.

Så fort du har presenterat din teori, ska jag svara på din fråga. Men tills dess att du svarar, är jag klar här.
Du kan glömma det, du är avslöjad, du kan inte svara på min fråga
det finns inget inlägg där PU medger rivsår eller andra skador
Du har fabricerat allting, därmed stämmer också att du ljuger i din signatur.
Även om du tror det så dikterar du inte denna tråd
Sluta försök mobba andra skribenter med din översittarattityd och lär dig läsa istället, du visar om och om igen att du inte förstår vad andra skriver, är det omedvetet eller med flit?

Om man läser PUs inlägg, visst ändras det under åren, men inte nämnvärt, i sak har han hållit ihop det ganska väl. PK däremot har ändrat sig betydligt mer.

Nä fram med bevis.

Var var du själv denna natt? Kom inte med några undaflykter om att det är "hemligt"
Citera
2023-10-11, 08:02
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Det är precis det som jag har frågat: Hur DisappointedTuna menar att PK skulle ha hunnit vara gärningsmannen och hur det skulle ha gått till. Bara skippa det där löjliga kompisrövslicket.

Ok, jag skulle inte leva upp till mina "höga tankar om mig själv". Du känner mig, alltså? Knappast.

Min fetning: Läs min användarsignatur. Jag fabricerar inte.

Jag har aldrig nämnt något om e-post. Snacka om att fabricera ...

Okej! Det hjälper inte hur många gånger du skriver att jag ska läsa din användarsignatur, den blir inte mer sann för det. Måste jag påminna dig om att jag har ertappat dig med att ljuga i tråden?

Nej du har inte skrivit något om e-post men jag trodde inte du var så gammalmodig att du använde fax För inte kan det väl ha kommit ut A4-papper om du pratade med PK i telefon?

Här är din ursprungliga fråga till DisappointedTuna:

Citat:

[...]Så svara gärna på frågan: Om mötet mellan PK och hans vänner och invandrarna skedde i stadsparken en stund efter det att Stadt hade stängt - säg runt 02:10 - och att invandrarna gick tillbaka till bilen och körde från centrum vid kanske 02:15, hur menar du då att PK skulle ha hunnit vara gärningsmannen? Hur menar du att det skulle ha gått till? Jag menar att det redan här är omöjligt för PK att vara gärningsmannen.

Här är den senare varianten:

Citat:

Jag fetmarkerade ett ord i varje inlägg så jag hoppas du förstår skillnaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in