2023-10-03, 19:57
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
1) Har den påstådda taxiresan överhuvudtaget ägt rum? Jag tror inte det.

2) Har en annan taxiresa ägt rum, helgen före kanske? Ja, det är sannolikare (i så fall).

3) Om taxiresan nu mot all förmodan skulle ha ägt rum den aktuella söndagsmorgonen, varför har då inte J*essica och/eller Ulr*ika sagt detta till utredarna redan kanske runt den 20 juni? Polisen borde då ha reagerat på varför PU kom till taxistationen vid just 03:00 (om han nu ens gjorde det). "Vad gjorde han mellan 02:00 och 03:00?", borde ju den omedelbara polisiära funderingen ha varit. Om tjejerna hade nämnt detta direkt när det begav sig, borde polisen ha bett PU komma in på förhör omgående. Enligt PK dröjde det minst en månad innan PU var på förhör, PU själv anger slugt nog aldrig något datum för förhöret - bara att han var där "som alla andra". Värt att notera, således! Dessutom blir det för mycket när PU nu helt plötsligt trollar fram två oidentifierade killar. Varningsflagg för falsk "alibitillverkning de luxe"!

4) PU hävdade först att han hade varit inne på nytt/nya förhör runt 2000/2001. Detta ändrade PU sedan till 1998. PK har sagt att han var i kontakt med polisen runt 1997. Intressant tidsaspekt.

5) Jag tror alltså inte att taxiresan ägde rum, i vart fall inte just den natten. Uppgiften om de två, "nya" killarna tror jag inte alls på. De tidigare tre "taxitjejerna" är numera bara två. Och faktum är att vi har bara PU:s egna ord om denna påstådda taxiresa. Varför ska vi blint tro på honom? Han kan väl helt ogenerat ta en rövare i tråden? Eller vem f*n vet, PU kan rent av ha fått de två tjejerna att ställa upp för honom, utan att de visste varför. Det är till syvende och sist Ulr*ika K som av allt att döma har vittnat om att PU sov hos henne, vilket ter sig totalt osannolikt med tanke på att klockan var allt mellan 05:00 och 07:00 när PU ska ha lämnat PK:s lägenhet, och PU bodde bara några tiotal meter från Ulr*ikas lägenhet. Det kan inte uteslutas att Ulr*ika K är den som till slut gav PU det alibi som han bad om.

Och: Om PK nu skulle vara så "självklar" som gärningsman, varför har han då inte han förhörts, varit anhållen eller häktad, polisens fiende nummer ett som han ska ha varit? Det kan man ju fundera på. Kanske har han ett vattentätt alibi?

När det gäller Opeln och invandrarkillarna står det i TSL torsdagen den 25 juni 1992 att några ungdomar från Mariestad uppehöll sig i stadsparken när fyra personer från annan ort undrade om det var fest någonstans. De fyra personerna (invandrarna) försvann och ungdomarna från Mariestad skildes, men en av dem stannade kvar. Efter cirka 20 minuter fick han se de fyra personerna som han och de andra ungdomarna hade pratat med. De fyra personerna kom då i en orangefärgad Opel. Den kvarvarande ungdomen gick ut i Kungsgatan för att om möjligt få skjuts hem, men bilen körde förbi i hög fart. Klockan bör rimligtvis nu ha varit kanske 02:30. (Jag utgår här från att mötet mellan ungdomarna och invandrarna skedde en stund efter det att Stadt hade stängt.)
Det som är mest intressant med detta är att tipset om den orangefärgade Opeln kom in till utredarna redan den andra dagen av utredningen. Det måste betyda att den ungdomen som hade stannat kvar (vem?) måste ha kontaktat polisen nästan omgående om Opeln.

Klockan bör som sagt ha varit närmare 02:30 när Opeln kom på Kungsgatan. Om det var PK som hade stannat kvar och är vittnet, kan han omöjligen vara gärningsmannen. Om det var en annan ungdom som såg Opeln komma, blir ju situationen en annan. Men man måste också komma ihåg att bara för att det stod i TSL att ungdomarna från Mariestad skildes efter det att invandrarna hade frågat om fest i närområdet och en av ungdomarna stannade kvar, måste inte betyda att en ny konstellation av personer inte skulle ha kunnat samlats vid fontänen i stadsparken senare. Dessutom skulle reportern i TSL ha kunnat missuppfatta vad ungdomarna sa. (Om reportern var Bj*örn J*ansson, får man ta höjd för det mesta ...) Och var skedde det första mötet mellan ungdomarna och invandrarna? På torget? Precis utanför Stadt? Det spelar också roll. Dock:

PK hävdar att när Stadt hade stängt så tog SE taxi hem och PK gick in till stadsparken med cirka sju vänner. De ska då ha suttit vid fontänen och supit och spelat gitarr långt in på natten. Det var enligt PK där och då som invandrarna kom till dem och frågade var man kunde efterfesta. Klockan bör ju då ha varit kanske 02:10? PK säger också att en reporter (gissar igen på Bj*örn J*ansson) skrev om PK och hans vänner i stadsparken som eventuella vittnen. Reportern lade också ut en bild på PK och två av hans vänner. Det känns bara helt omöjligt att PK skulle ha hunnit vara gärningsman när man väger samman allt detta. PK hade uppenbarligen vittnen för händelsen när invandrarna kom och frågade om efterfest, och om klockan då skulle ha varit kanske 02:10, ter det sig omöjligt att PK skulle ha kunnat vara gärningsmannen. Hur skulle han ha hunnit? Redan här blir det omöjligt. Och ingenting pekar på att PK skulle ha gjort invandrarna sällskap, inte. Tvärtom.

Det som i sammanhanget ändå pockar på uppmärksamhet är just den där Opeln. Om vi tror att invandrarna frågade PK med sällskap runt 02:10 om var man kunde efterfesta, så borde ju de här personerna ha åkt den kritiska sträckan precis mitt i det lika kritiska tidsfönstret. Om Helena hade fått skjuts direkt från typ Kungsgatan, borde "hennes" bil ha stått på Ekuddenvägen när den orangefärgade Opeln kom, kanske vid 02:15. Om Helena i stället gick hem, bör hon ju vid 02:10 ha varit i höjd med fängelset. Då borde den orangefärgade Opeln ha åkt förbi henne. Och varför kör den här Opeln så fort på Kungsgatan genom Mariestad runt 02:30 och vidare upp på Stockholmsvägen? Den tiden är ju också i det kritiska tidsfönstret. 02:30 passar ju som hand i handsken in på "Hannas" tidsuppgift. Och mot detta står Lockerudsvittnet. Skumt värre.

Ja, varför kör den här Opeln så fort på Kungsgatan genom Mariestad runt 02:30 och vidare upp på Stockholmsvägen? Själv har jag ingen större tilltro till “Hannas” vittnesmål, men där finns en uppgift som passar betydligt bättre in på invandrare än svenskar
Citera
2023-10-03, 22:29
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, varför kör den här Opeln så fort på Kungsgatan genom Mariestad runt 02:30 och vidare upp på Stockholmsvägen? Själv har jag ingen större tilltro till “Hannas” vittnesmål, men där finns en uppgift som passar betydligt bättre in på invandrare än svenskar

Visst är det ett visst sammanträffande att det körs bil som helvete i stan mitt i natten i centrum just denna natt. Och att då som Ugglan påpekar att det är en annan ljus/vit bil "likt en Golf" som körs åt det andra hållet i detta tidsfönster ,förbi Lockerudsvittnet ståendes vid nuvarande Coop ungefär vid Mariegärdesväg och ner där.

Nej, jag tror inte invandrarna har med detta försvinnandet att göra. Då är det som du säger att då måste vi stryka hela "Hannas " vittnesmål, både när hon hör de svära, samt att de i detta då ,högst rimligt hade tagit med kroppen genast (om klockan redan var 2:30 vid Stadsparken/Kungsgatan), och då hade de i princip kört på "Hanna" inne på cykelvägen. Samt, bör man fråga sig. Hade verkligen dessa tagit med kroppen överhuvudtaget ? Mycket tveksamt.

Stryker vi då "Hanna" helt har vi killarna på Hällristningsvägen kvar. En orange Opel, hade nog de sett mer som orange just än ljus/vit är nog min känsla. Man ser väldigt bra därifrån, även i skymning med gatubelysning och faktumet att man ser bilen två gånger.

Bilen som Carina såg vid Vikingavägen 3:30 Sjukhusparkeringslöpningen vid 4.20 samt vittnena vid Trankärr, allt detta behöver också plockas bort ur lösningsekvationen.

Tyckte de att där uppe vid campingen på Ekudden, att där var mest en massa raggare och kände sig malplacerade ? Brått iväg till något annat...hmm, vet ej. Det var ju mer bilkörning denna natt, också med dessa körkortslösa ungdomar som körde rallytävling på cykelbanan längs Ekuddenvägen också där de höll på att" köra på en gubbe", som fick hoppa undan (P4.dok.). En galen natt på många sätt. Framförallt tragisk då självfallet.
Senast redigerad av IB03 2023-10-03 kl. 22:45.
Citera
2023-10-03, 23:25
Medlem
Citat:
Jag saknar å, ä och ö.

I övrigt skriver du bara sådant som alla redan vet eller tror sig veta.

PU är och förblir huvudmisstänkt. Jag pulvriserade honom på föregående sida.
Varför säger du det?
Om han var inne redan på utfrågning 98 och sedan ytterligare två gånger, varför har polisen efter detta haft två andra anhållna och inte honom, på vilket sätt gör det honom till huvudmisstänkt.

Nä du få nog inse att du blivit totalt bortkollrad av PK, eller svider det för mycket att erkänna?

Jag säger inte att det är omöjligt att han är GM, du har dock inget, det är mest i din fixerade hjärna det sitter, ända sedan 2016 har du försökt driva detta och förgiftat tråden med din taskiga attityd så fort någon gått emot dig det minsta,
Gör min del kan det lika gärna vara PK som är GM, finner det dessutom troligare, absolut inte en pålitlig källa mot PU, saker han nämner går helt inte ihop, något som brukar hända när man försöker upprätthålla nån sorts lögn
Citera
2023-10-03, 23:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Varför säger du det?
Om han var inne redan på utfrågning 98 och sedan ytterligare två gånger, varför har polisen efter detta haft två andra anhållna och inte honom, på vilket sätt gör det honom till huvudmisstänkt.

Nä du få nog inse att du blivit totalt bortkollrad av PK, eller svider det för mycket att erkänna?

Jag säger inte att det är omöjligt att han är GM, du har dock inget, det är mest i din fixerade hjärna det sitter, ända sedan 2016 har du försökt driva detta och förgiftat tråden med din taskiga attityd så fort någon gått emot dig det minsta,
Gör min del kan det lika gärna vara PK som är GM, finner det dessutom troligare, absolut inte en pålitlig källa mot PU, saker han nämner går helt inte ihop, något som brukar hända när man försöker upprätthålla nån sorts lögn

Jag tror att polisen har nöjt sig med att okritiskt tro på "taxivittnena" - och särskilt på Ulr*ika K:s "vittnesmål". Jag är övertygad om att något är väldigt fel här.

Nej, jag är inte borttrollad av PK, jag bara läser hur PU inte minns, ändrar sig, flyttar fram datum för både det ena och det andra. Med mera. Det är bara PU själv som får mig intresserad. Det är PU:s svar som inte går ihop!

PK hävdar att när Stadt hade stängt så tog SE taxi hem och PK gick in till stadsparken med cirka sju vänner. De ska då ha suttit vid fontänen och supit och spelat gitarr långt in på natten. Det var enligt PK där och då som invandrarna kom till dem och frågade var man kunde efterfesta. Klockan bör ju då ha varit kanske 02:10? PK säger också att en reporter (jag gissar på Bj*örn J*ansson) skrev om PK och hans vänner i stadsparken som eventuella vittnen. Reportern lade också ut en bild på PK och två av hans vänner. Det känns bara helt omöjligt att PK skulle ha hunnit vara gärningsman när man väger samman allt detta. PK hade uppenbarligen vittnen för händelsen när invandrarna kom och frågade om efterfest, och om klockan då skulle ha varit kanske 02:10, ter det sig omöjligt att PK skulle ha kunnat vara gärningsmannen. Hur skulle han ha hunnit? Redan här blir det omöjligt.

Så svara gärna på frågan: Om mötet mellan PK och hans vänner och invandrarna skedde i stadsparken en stund efter det att Stadt hade stängt - säg runt 02:10 - och att invandrarna gick tillbaka till bilen och körde från centrum vid kanske 02:15, hur menar du då att PK skulle ha hunnit vara gärningsmannen? Hur menar du att det skulle ha gått till? Jag menar att det redan här är omöjligt för PK att vara gärningsmannen.
Citera
2023-10-04, 02:27
Medlem
Citat:
Jag menar att det redan här är omöjligt för PK att vara gärningsmannen.

Har haller aven jag med Ugglan. Inte bara detta, utan aven hemkord av polisen (inte ens polisen kan missa att bekrafta detta) och sedan en sambo som bekraftar mannen i fraga varandes hemma. Nej, PK ar helt omojligt.

Tyvarr sa haller jag inte med dig om PU. Jag har last dina inlagg, och det gar liksom inte ihop. Det ar alldeles for mycket i hans story som ar busenkelt att kontrollera och alldeles for manga personer som maste ha ljugit. Jag menar, bara en sadan sak som att en taxiresa pa 90-talet gick att kolla valdigt enkelt. Och da har taxichaffisen ljugit ocksa ? Ingen personlig kritik, Ugglan. Men jag koper inte din teori, fair enough ? Jag koper inte Skvagg eller IB03's teorier heller.

Det basta inlagget som Atervandsgrand kan skriva vore vad han tror hande den natten. Det skulle vara mycket intressant.

Nej, det har ar tva andra personer som smugit under radarn i 30 ar. Jag tror losningen finns att finna inte bland utefolket, utan bland HA's bekantskapskrets fran en annan synvinkel. For att anvanda ett citat (kanske inte perfekt oversatt, men syftet ar detsamma) fran en valdigt kand film, "vi atrar vad vi ser ofta".
Senast redigerad av MrConwell 2023-10-04 kl. 02:46.
Citera
2023-10-04, 08:35
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, jag vet inte namnet på andrahandskällan, så kan därför inte kolla upp trovärdighet.

Nej, jag tror inte heller att ErAn:s mamma bodde och arbetade i Mariestad. Jag har aldrig (vid annat tillfälle) hört att hans föräldrar skulle ha flyttat dit.

Nu är jag inte säker, men om jag inte minns fel, så nämndes ett kort namn som började på J.

Jag vill nog gå till botten med detta om ErAn hade en bror boendes i Mariestads närområde vid tiden för försvinnandet. ErAn första adress från 1989 skall ha varit i Töreboda enligt Skatteverket. Frågan är om denne broder, OM han fanns kan ha bott där ?

En sak som jag inte riktigt får ur huvudet är. Varför skulle GM välja att stanna kvar på orten efter försvinnandet ? Är det inte en märklig sak att göra ? Den omedelbara instinkten efter ett sådant här fruktansvärt dåd är ju ändå att vilja dra från orten så snabbt det bara är möjligt kan man tycka. Helst lämna landet. Detta då om man är singel och obunden, har man familj blir det en helt annan sak.

Man kanske inte heller gör detta om man inte är den som faktiskt dödar Helena, utan var med i bilen och blir indragen i detta samt med efterföljande efterspel med dumpning av kroppen och järnhård tystnad av lojalitet samt att man själv också så skulle framstå i mycket dålig dager då man var med i handlingen.

Det är också denna ide med tre personer inblandade i gärningen. Det är också det att det måste ha funnits någon typ av förhistoria emellan GM och Helena om så vag eller ytlig. Det är då detta med mannen på Runstensvägen i sin bil Opel Kadett E som inte har gett sig till känna, samt den bil som ses körandes på cykelvägen tidigare på kvällen vid 23:30 tiden.

Om detta tips ända kan innehålla delar av sanning och om han hade denna broder J då och som hade en viss kontakt med Helena eller snarare mot "stalkingkontakt". OM, han då var den tredje mannen så är det HAN som var huvudgärningsmannen. Det är i så fall p g a han allt detta hände. Om han var den som orsakade Helenas död så drar ögonblickligen tillbaka till Danmark, det är klart som korvspad. Fullständigt stenklart. Då bör han bo där än idag.

Vi vet inte hur det är med detta. Men jag har två inblandade klara sedan länge och det är PN och ErAn.
Citera
2023-10-04, 15:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Har haller aven jag med Ugglan. Inte bara detta, utan aven hemkord av polisen (inte ens polisen kan missa att bekrafta detta) och sedan en sambo som bekraftar mannen i fraga varandes hemma. Nej, PK ar helt omojligt.

Tyvarr sa haller jag inte med dig om PU. Jag har last dina inlagg, och det gar liksom inte ihop. Det ar alldeles for mycket i hans story som ar busenkelt att kontrollera och alldeles for manga personer som maste ha ljugit. Jag menar, bara en sadan sak som att en taxiresa pa 90-talet gick att kolla valdigt enkelt. Och da har taxichaffisen ljugit ocksa ? Ingen personlig kritik, Ugglan. Men jag koper inte din teori, fair enough ? Jag koper inte Skvagg eller IB03's teorier heller.

Det basta inlagget som Atervandsgrand kan skriva vore vad han tror hande den natten. Det skulle vara mycket intressant.

Nej, det har ar tva andra personer som smugit under radarn i 30 ar. Jag tror losningen finns att finna inte bland utefolket, utan bland HA's bekantskapskrets fran en annan synvinkel. For att anvanda ett citat (kanske inte perfekt oversatt, men syftet ar detsamma) fran en valdigt kand film, "vi atrar vad vi ser ofta".

Jag menar bara att det räcker med PK:s vistelse i stadsparken när invandrarkillarna kom kanske runt 02:10 för att PK inte kan vara gärningsmannen. Även om PK:s berättelse i tråden inte skulle stämma helt om vad som hände efter mötet med invandrarna, så har PK alibi för den första typ kvarten efter 02:00. På föregående sida frågade jag DisappointedTuna om hur han/hon får in PK som gärningsman, men föga överraskande fick jag inget svar.

Angående den påstådda taxiresan menar jag att utredarna inte fick vetskap om den förrän många år senare. Och då var det för sent att ens få fram vem som körde taxin. (Om taxiresan ens ägde rum, vill säga.) Kvarstår gör då endast ett par utsagor från två tjejer.

PU kan inte gärna skriva om vad han tror hände den natten. Risken för ett klavertramp är överhängande. Men om PU anser sig vara oskyldig, vore det bästa om han kontaktar media - till exempel P4 Skaraborg - och bemöter alla "beskyllningar" offentligt. Det hade jag gjort om jag hade varit helt oskyldigt uthängd här. Men PU gör ju inte detta. Jag tror helt enkelt att han inte har ryggen fri.

Några frågor till dig:
1) Kan du utveckla vilka två andra personer som du ser som möjliga gärningsmän?
2) Vilken är den "andra synvinkeln"?
3) Vad är det för fel på IB03:s teori om EA och PN? Vad har du för anledning att såga den? (Att Skvaggs och Pudelfrillans så kallade "teori" var helt uppåt väggarna vet vi ju sedan länge, så den lämnar vi därhän.)

I övrigt finns det en tendens i tråden att varje gång som PU diskuteras ingående, dyker det upp användare som vill rikta sökljuset åt ett helt annat håll. Skvagg och Pudelfrillan försökte ge BW och MK skulden. IB03 ligger på om EA och PN, även om jag måste säga att jag tycker att det spåret är intressant. Sedan finns det de som gör det enkelt för sig och påstår att de inte tror på "den eller den" eller "dem eller dem". I stället kommer de bara med ett intetsägande "några andra". Om man har den inställningen, måste man också mer detaljerat redogöra för hur ens tankar går.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-04 kl. 15:10.
Citera
2023-10-04, 15:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag vill nog gå till botten med detta om ErAn hade en bror boendes i Mariestads närområde vid tiden för försvinnandet. ErAn första adress från 1989 skall ha varit i Töreboda enligt Skatteverket. Frågan är om denne broder, OM han fanns kan ha bott där ?

En sak som jag inte riktigt får ur huvudet är. Varför skulle GM välja att stanna kvar på orten efter försvinnandet ? Är det inte en märklig sak att göra ? Den omedelbara instinkten efter ett sådant här fruktansvärt dåd är ju ändå att vilja dra från orten så snabbt det bara är möjligt kan man tycka. Helst lämna landet. Detta då om man är singel och obunden, har man familj blir det en helt annan sak.

Man kanske inte heller gör detta om man inte är den som faktiskt dödar Helena, utan var med i bilen och blir indragen i detta samt med efterföljande efterspel med dumpning av kroppen och järnhård tystnad av lojalitet samt att man själv också så skulle framstå i mycket dålig dager då man var med i handlingen.

Det är också denna ide med tre personer inblandade i gärningen. Det är också det att det måste ha funnits någon typ av förhistoria emellan GM och Helena om så vag eller ytlig. Det är då detta med mannen på Runstensvägen i sin bil Opel Kadett E som inte har gett sig till känna, samt den bil som ses körandes på cykelvägen tidigare på kvällen vid 23:30 tiden.

Om detta tips ända kan innehålla delar av sanning och om han hade denna broder J då och som hade en viss kontakt med Helena eller snarare mot "stalkingkontakt". OM, han då var den tredje mannen så är det HAN som var huvudgärningsmannen. Det är i så fall p g a han allt detta hände. Om han var den som orsakade Helenas död så drar ögonblickligen tillbaka till Danmark, det är klart som korvspad. Fullständigt stenklart. Då bör han bo där än idag.

Vi vet inte hur det är med detta. Men jag har två inblandade klara sedan länge och det är PN och ErAn.

För säkerhets skull vill jag bara säga att vi kanske inte ska ta hur allvarligt som helst på de bilar som har visats upp i media angående Helenas försvinnande. Valet av bilar i Efterlyst kan spegla vad polisen tror var fallet, men behöver inte göra det. Samma sak gäller bilen på Runstensvägen. Dock är det intressant att bilen på Runstensvägen och bilen på sjukhusparkeringen i Efterlyst verkar vara av samma märke och modell.

Intressant att du nu börjar acceptera tre inblandade personer, något som jag har tagit upp flera gånger den senaste tiden - även du lite förutsägbart ser tre danskar som inblandade. Inget fel i det, men då måste du först visa att EA:s bror bodde i Mariestad eller dess omnejd vid tiden för försvinnandet. Kan du kontakta danska motsvarigheten till Skatteverket?
Jag tänker ofta på Trankärrsvittnet som pratade om fler än två unga, oroliga män i bilen på söndagsmorgonen. Det är ingenting som hindrar två danskar och en svensk eller bara svenskar i Trankärrsvittnets observation som alternativ till "dina tre danskar", men observationen är intressant. Dock måste vi komma ihåg att om alla de personerna som var i den där bilen vid Trankärr hade med "efterarbetet" till försvinnandet att göra, måste inte nödvändigtvis alla ha varit inblandade (samtidigt) i själva försvinnandet i Kohagen. Jag vill påstå att Trankärrsvittnets observation förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad som hittills har varit fallet.
Citera
2023-10-04, 18:12
Medlem
IB03s avatar
Citat:
För säkerhets skull vill jag bara säga att vi kanske inte ska ta hur allvarligt som helst på de bilar som har visats upp i media angående Helenas försvinnande. Valet av bilar i Efterlyst kan spegla vad polisen tror var fallet, men behöver inte göra det. Samma sak gäller bilen på Runstensvägen. Dock är det intressant att bilen på Runstensvägen och bilen på sjukhusparkeringen i Efterlyst verkar vara av samma märke och modell.

Intressant att du nu börjar acceptera tre inblandade personer, något som jag har tagit upp flera gånger den senaste tiden - även du lite förutsägbart ser tre danskar som inblandade. Inget fel i det, men då måste du först visa att EA:s bror bodde i Mariestad eller dess omnejd vid tiden för försvinnandet. Kan du kontakta danska motsvarigheten till Skatteverket?
Jag tänker ofta på Trankärrsvittnet som pratade om fler än två unga, oroliga män i bilen på söndagsmorgonen. Det är ingenting som hindrar två danskar och en svensk eller bara svenskar i Trankärrsvittnets observation som alternativ till "dina tre danskar", men observationen är intressant. Dock måste vi komma ihåg att om alla de personerna som var i den där bilen vid Trankärr hade med "efterarbetet" till försvinnandet att göra, måste inte nödvändigtvis alla ha varit inblandade (samtidigt) i själva försvinnandet i Kohagen. Jag vill påstå att Trankärrsvittnets observation förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad som hittills har varit fallet.

Det är så här tyvärr med det danska Skatteverket att det inte går att få ut uppgifterna som i Sverige. De har inte samma offentlighetsprincip. Detta är ju synd, för jag vill få klarhet i detta om möjligt. Frågan är då hur vi får fram detta ändå ? Jag vet i och för sig inte hur det är med det danska Riksarkivet, detta bör väl finnas givetvis då. Pratar du med Peter Thylen någonting ? Han kanske som pensionär kanske blir intresserad igen av fallet om han är rastslös. Det är aldrig för sent för att revanschera sig, aldrig.

Det är om Reimer kan titta på sina taxeringsunderlag från 1991 och se om det bodde några fler Anders*en i Mariestad och även Töreboda som ErAn flyttade till först. Frågan är då om man skall titta på Lockerudsvägen igen då med detta. ErAn bodde på Lockerudsvägen 69 och JohLa på Lockerudsvägen 63. Kan de ha bott en till Ander*sen någonstans här ? Går vi på han som ses springa mot detta område från Sjukhusparkeringen så finns det klart en del adresser att gå igenom inklusive hela Bråten. Man får gå igenom hus för hus i hela detta område Lockerud/Bråten då. Vasavägen 3 också givetvis. En uppgift det !

Jag har i alla fall fått veta att ErAn har flera bröder varav en bor i Sverige. Källan för detta kan jag säga är säker, det är det jag kan säga om det. Det ändå så att någon skall ta sig tid att avancerat trolla ihop ett PM/mail till Prinzezzan och även komma med ett kort förnamn som börjar på J. Det e klart att någon kan göra så här för skojs skull eller i ren avledning...hm. Som sagt så vill jag gå till botten med detta om det går.

Av samma säkra källa skall ErAn haft en flickvän som hetat Anni*e i förnamn, men som flyttat ut från hans lägenhet dagar efter försvinnandet. Kompisar till ErAn skall hjälpt henne flytta ut hennes saker. De skall dock varit vänner efter att förhållandet tagit slut. Någon som vet vem denna Anni*e var ? Maska detta kraftigt om någon vet eller kanske helst skicka det i PM till mig.

Han skall haft en annan flickvän Carin*a senare på sommaren. Samma här , vem kan detta varit ? Samma varsamhet med namnet då.
Citera
2023-10-04, 21:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Jag ska försöka kolla upp en sak, så återkommer jag till dig sedan.
Citera
2023-10-04, 22:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det är så här tyvärr med det danska Skatteverket att det inte går att få ut uppgifterna som i Sverige. De har inte samma offentlighetsprincip. Detta är ju synd, för jag vill få klarhet i detta om möjligt. Frågan är då hur vi får fram detta ändå ? Jag vet i och för sig inte hur det är med det danska Riksarkivet, detta bör väl finnas givetvis då. Pratar du med Peter Thylen någonting ? Han kanske som pensionär kanske blir intresserad igen av fallet om han är rastslös. Det är aldrig för sent för att revanschera sig, aldrig.

Det är om Reimer kan titta på sina taxeringsunderlag från 1991 och se om det bodde några fler Anders*en i Mariestad och även Töreboda som ErAn flyttade till först. Frågan är då om man skall titta på Lockerudsvägen igen då med detta. ErAn bodde på Lockerudsvägen 69 och JohLa på Lockerudsvägen 63. Kan de ha bott en till Ander*sen någonstans här ? Går vi på han som ses springa mot detta område från Sjukhusparkeringen så finns det klart en del adresser att gå igenom inklusive hela Bråten. Man får gå igenom hus för hus i hela detta område Lockerud/Bråten då. Vasavägen 3 också givetvis. En uppgift det !

Jag har i alla fall fått veta att ErAn har flera bröder varav en bor i Sverige. Källan för detta kan jag säga är säker, det är det jag kan säga om det. Det ändå så att någon skall ta sig tid att avancerat trolla ihop ett PM/mail till Prinzezzan och även komma med ett kort förnamn som börjar på J. Det e klart att någon kan göra så här för skojs skull eller i ren avledning...hm. Som sagt så vill jag gå till botten med detta om det går.

Av samma säkra källa skall ErAn haft en flickvän som hetat Anni*e i förnamn, men som flyttat ut från hans lägenhet dagar efter försvinnandet. Kompisar till ErAn skall hjälpt henne flytta ut hennes saker. De skall dock varit vänner efter att förhållandet tagit slut. Någon som vet vem denna Anni*e var ? Maska detta kraftigt om någon vet eller kanske helst skicka det i PM till mig.

Han skall haft en annan flickvän Carin*a senare på sommaren. Samma här , vem kan detta varit ? Samma varsamhet med namnet då.

Jag tar med mig detta igen för jag kom på en sak som jag också skall komplettera.

Jag fick info om att ErAns båda flickvänner hade medverkat vid olika tillfällen i två danska tidningar sommaren 1992 då, Ekstra bladet och BT. Här uttalar sig den första flickvännen som kallar sig "Ann*i" där att ErAn skulle polera bilen ihop med en kompis på Söndagen. Jag tror nog att hon hette Anni*e istället då.

Nu klickade det vem personen var i SR-förhöret som skulle fått lånat ErAns bil men blev nekad till det av ErAN. med denna konstiga bilpoleringsförklaring som ändå skulle gällt kompisens bil (. . .)= P e*r Ns (bör det varit då som tidigare nämnts). Kvinnan har ett namn innehållande fem bokstäver A n n i *e , flickvännen då självklart som behövde låna bilen på Söndagen den 14 juni för att skriva kontrakt på en ny lägenhet.

Det var ju så att detta par som skulle gå isär enligt ovan och hon fick även hjälp med att få ut sina saker senare av ErAns vänner. Det blir ju då helt logiskt att det var denna flickvän Anni*e som skulle lånat denna bil då på Söndagen enligt förhöret då.
Senast redigerad av IB03 2023-10-04 kl. 22:36.
Citera
2023-10-04, 22:58
Medlem
Citat:
Jag vill påminna dig om att PU själv har bekräftat rivsåren, men har skyllt på ett buskage - ett buskage som man ändå aldrig kom i närheten av när man skulle gå upp till PK.

Jag vill också påminna dig om att PK var tydlig i tråden med att han inte ville släppa allt på en gång, utan att han hade en tanke, en strategi. PK sa att han ville invänta svar först och så vidare.
Länka gärna till det inlägg PU bekräftar detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in